AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #1 Skrevet 4. juli 2017 Jeg vurderer å søke PPU neste år, men jeg har ingen undervisningserfaring og vet ikke hvordan jeg selv er i et klasserom. Jeg tror det er en rolle jeg vil trives i når jeg blir litt varm i trøya, men pr. nå vet jeg ingenting om hvordan en lærer arbeider. Hvordan er praksisen ved PPU? Blir man bare kastet ut i det som en vikar eller får man f.eks observere i noen timer først? Får man hjelp og veiledning i starten? Noen som vil forklare meg relativt grundig hvordan praksisen er lagt opp? Anonymkode: 24992...c33
Ariam Skrevet 4. juli 2017 #2 Skrevet 4. juli 2017 Du får en veileder på praksis plassen. Denne følger du i undervisning, planlegging, møter osv. Du blir sikkert pålagt et visst antall undervisningstimer fra studiestedet ditt som skal gjennomføres i løpet av praksisperioden. Du får nok mange muligheter til å observere veileder før du underviser selv. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #3 Skrevet 4. juli 2017 Dessverre er retningslinjene såpass dårlige at praksis varierer noe veldig utfra hvem du får som praksislærer. Da mener jeg variasjon i hvor mye undervisning du får, hvor mye rettearbeid du får, hvor mye tilstedeværelse du har, hvor mye veiledning di får osv. Heldigvis er de fleste praksislærere veldig hyggelige og forståelsesfulle mennesker, som virkelig synes det er interessant å ha praksiselever. Det er helt vanlig å få lov til å observere en stund først, spesielt hvis man har null erfaring. Anonymkode: b124d...f83 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #4 Skrevet 4. juli 2017 Jeg tror det kommer litt an på hvilken veileder du har, men selv hadde jeg veldig god introduksjon til første praksis på PPU studiet, veileder lot meg observere først og ga god veiledning. Andre periode måtte jeg ta initiativ og ansvar selv. Anonymkode: 2a1f5...4dc
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #5 Skrevet 4. juli 2017 Veldig varierende. Jeg hadde noen timer observasjon først, før jeg gradvis fikk mer ansvar og tok undervisningen selv. Mine medstudenter opplevde både å bli kastet rett ut i det og ikke få undervist i det hele tatt. Kommer veldig an på veileder. Anonymkode: fc45c...057 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #6 Skrevet 4. juli 2017 Jeg blei kasta rett ut i det. Hadde vel en eller to timer med observasjon først, så var det bare å teste ut svømmedyktigheten. Det er som å bli kasta ut på dypt vann. Men tro meg, det er faktisk enda verre når man faktisk kommer ut i en lærerjobb. I praksis gjør man bare en brøkdel av hva en lærer faktisk gjør. Det er gøy da, å være i klasserommet. Mesteparte av tiden Anonymkode: acc99...5a3
Neutral90 Skrevet 4. juli 2017 #7 Skrevet 4. juli 2017 Der jeg tok PPU skulle alle observere en hel uke først.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #8 Skrevet 4. juli 2017 Praksis er kjempemorsomt! Det artigste med hele PPU. Og å være i klasserommet er helt klart den beste delen med å være lærer. Det varierer hvor mye man får/må/kan observere før man skal undervise selv. Første gangen jeg var i praksis observerte jeg noen timer mandag, tirsdag, og onsdag, og underviste selv allerede torsdag. Jeg kunne få observere meg om jeg ville, men jeg ville heller bare hoppe i det og slippe å grue meg mer. Andre gangen var jeg i undervisning allerede tirsdag, uten noen observasjon mandag. Da var det delt ønske fra meg og veilederne. Det varierer fra skole til skole hvordan praksis legges opp. Hvis du sier hvilket uni du skal studere ved, får du sikkert svar som er mer relevante for deg. Anonymkode: 88d30...9a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå