Gå til innhold

Du som har uføretrygd og ung ufør tillegg hva har du utbetalt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Prøv å heller søke på alle de ørten andre trådene her på forumet som spør om akkurat det samme....
For øvrig, uføretrygd med ung ufør-tillegg er 2,91G om du er alene og 2,66G dersom du er samboer/gift.
1G er pr 1.mai i år 93634,-
Det vil raskt regnet si at om du er alene og har uføretrygd med tillegg har du brutto 272.474,94 i året brutto.
Hva folk har utbetalt vil jo avhenge av skattetrekket, som jo kan variere veldig fra person til person.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Angelheart2 skrev:

Prøv å heller søke på alle de ørten andre trådene her på forumet som spør om akkurat det samme....
For øvrig, uføretrygd med ung ufør-tillegg er 2,91G om du er alene og 2,66G dersom du er samboer/gift.
1G er pr 1.mai i år 93634,-
Det vil raskt regnet si at om du er alene og har uføretrygd med tillegg har du brutto 272.474,94 i året brutto.
Hva folk har utbetalt vil jo avhenge av skattetrekket, som jo kan variere veldig fra person til person.

Det kommer og an på om personen har vært i arbeid og opparbeidet seg pensjonspoeng og pensjon fra privat eller offentlig pensjonskasse. Noen kan dermed ha langt mer enn den summen du oppgir over. 

Anonymkode: 7fa9e...646

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kommer og an på om personen har vært i arbeid og opparbeidet seg pensjonspoeng og pensjon fra privat eller offentlig pensjonskasse. Noen kan dermed ha langt mer enn den summen du oppgir over. 

Tja... om de får innvilget ung ufør er det jo fordi de IKKE har jobbet og opparbeidet seg noe. De færreste som får innvilget ung ufør-tillegg har jobbet noe, fordi de ble alvorlig syke før de ble 26 år og dermed ikke har klart å jobbe.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Angelheart2 skrev:

Tja... om de får innvilget ung ufør er det jo fordi de IKKE har jobbet og opparbeidet seg noe. De færreste som får innvilget ung ufør-tillegg har jobbet noe, fordi de ble alvorlig syke før de ble 26 år og dermed ikke har klart å jobbe.

Dette stemmer ikke nødvendigvis. Man kan ha vært flere år helt eller delvis i arbeid og likefullt få ung ufør tillegget. 

Er man 50 % ufør før fylte 36 år, så kan man faktisk, etter loven, jobbe i mange år og opparbeide seg rettigheter for så å øke opp til 100 % trygd med ung uførtillegg. Man kan og få personskadeerstatning der man får kompensert ulike stønadsbeløp Nav ikke gir, men som det blir bestemt at skaden skal gi. 

Folk på KG har en unik sort/hvitt tenkning om hva uføretrygd og ung uførtillegg er, i den virkelige verden så kan dette se annerledes ut enn på forumet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

?

Anonymkode: c0aa7...449

Er du spesielt opphengt i uføre, med disse trådstartene dine?

Anonymkode: 4cc14...119

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke nødvendigvis. Man kan ha vært flere år helt eller delvis i arbeid og likefullt få ung ufør tillegget. 

Er man 50 % ufør før fylte 36 år, så kan man faktisk, etter loven, jobbe i mange år og opparbeide seg rettigheter for så å øke opp til 100 % trygd med ung uførtillegg. Man kan og få personskadeerstatning der man får kompensert ulike stønadsbeløp Nav ikke gir, men som det blir bestemt at skaden skal gi. 

Folk på KG har en unik sort/hvitt tenkning om hva uføretrygd og ung uførtillegg er, i den virkelige verden så kan dette se annerledes ut enn på forumet. 

Nei det er ikke riktig. Ung ufør tillegget er ekstremt vanskelig å få, og kravet er jo å ha vært 100% ufør fra før fyllte 26 år . Såklart kan det være at noen har rukket å ha heltidsjobb før de ble syke men de fleste går jo på skole. Deltidsarbeid tells ikke som noe pensjonspoeng.

Ingen som er 50% ufør kan jobbe og få 100% ufør. Altså med mindre de har blitt sykere da men det er man jo ikke om man jobber. 

Personskadeerstatning og andre stønadsbeløp er kun hvis man var forsikret når man ble syk eller ble ufør pga statens feil f eks v operasjon gått feil da heter det pasientskadeerstatning

Anonymkode: 3fa03...311

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spør du hva folk har utbetalt?  Det er ikke nyttig for deg.

Mange har bidrag, så har de diverse som påvirker skatten. Det er vel lite intr.for deg.

Noen kanskje betaler 0 i skatt...noen 500 kr...noen fullt opp. Så det er brutto som er intr for deg

Anonymkode: 9d9fd...067

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke riktig. Ung ufør tillegget er ekstremt vanskelig å få, og kravet er jo å ha vært 100% ufør fra før fyllte 26 år . Såklart kan det være at noen har rukket å ha heltidsjobb før de ble syke men de fleste går jo på skole. Deltidsarbeid tells ikke som noe pensjonspoeng.

Nei, det er 50% ufør eller mer, før fylte 26 år. Ikke 100.

Anonymkode: 3bc41...280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har omtrent 18.000,- utbetalt hver måned. 

Anonymkode: a5f2e...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som er 50% ufør kan jobbe og få 100% ufør. Altså med mindre de har blitt sykere da men det er man jo ikke om man jobber. 

Personskadeerstatning og andre stønadsbeløp er kun hvis man var forsikret når man ble syk eller ble ufør pga statens feil f eks v operasjon gått feil da heter det pasientskadeerstatning

Jeg vet ikke om du vet så lite om hvordan dette kan fungere eller om du prøver å få tråden til å rulle? 

Det går fint an å jobbe 50 % eller mindre og få ung uføretrygd for resten av %. 

Personskadeerstatning får man dersom man blir skadet, i form at en påkjørsel, en voldsskade eller sklir på glatta på offentlig eller privat grund. Da skal tap kompenseres. Enten ved forsikring der huseier/grundeier eller bilens forsikringsselskap blir erstatningsansvarlig. 

Da får man i tillegg kapitalrenter som blir tillagt inntekten og kan få rimelig høy intekt selv om man er ufør. Igjen, mange forstår ikke dette. De tenker at uføretrygd er noe Nav betaler ut og ferdig med den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å få ung uføre tillegget, men man kan få det selv om man ble uføretrygdet etter fylte 26 år. Jeg vet om en som fikk det selv om han ble trygdet da han var over førti år. Forsøk på å jobbe er lov og kan ikke brukes mot deg. Jeg har selv fått ung uføre tillegget 20 år etter at jeg ble uføretrygdet. Det som kreves er at man har dokumentasjon på at man ble syk når man var ung, fra leger, evt. psykologer og fra sykehus. Jeg har en fysisk sykdom som etterhvert ga utslag i angst og depresjoner. Bare angst gir ikke uføretrygd.

Dere som stempler oss uføre synes jeg synd på. Mine drømmer om en jobb, solid utdannelse ble borte over natta. Det som de fleste setter pris på selv om de har en dårlig dag og helst vil ha ferie. Penger er det heller ikke flust av. Mye går til medisiner. TT-kort har jeg ikke søkt om fordi  jeg liker å klare meg selv. Førerkort kan jeg ikke ha på grunn av den fysiske sykdommen.

Men. Det er ingen som kan se på meg at jeg er uførtrygdet og hva jeg sliter med. Og ja, jeg kunne jobbet litt, men vet aldri når, og hvilken arbeidsgiver vil da ansette meg?

Jeg er takknemlig for at jeg bor i Norge og at man blir fanget opp og får hjelp. Det som er trist er at mange ser ned på uføretrygdede. Eller er det bare Kg som har en haug med tapere og at man på den måten får inntrykket av at det gjelder de fleste?

Anonymkode: 645bb...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ca 16500 imnd. Gift.

Anonymkode: da15f...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke merkelig at det kommer slike tråder her titt og ofte. Det er mange eksperter på dette området her inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...