Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når er det vanlig å få fra på stranda alene? Har en som begynner på ungdomsskolen til høsten som ikke får dra alene enda, men har sett flere på alderen hans aleine på stranda.

Anonymkode: c1683...f4a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bodde rett ved en strand (4-500) meter ish unna. Jeg gikk dit når jeg var 12. Syntes du veien er trygg nok, så er det vel bare bra å la "ungen" få litt frihet og ansvarsfølelse :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk lov å dra på stranda helt alene fra 9 - 10 klasse, men jeg har aldri likt stranda og spurte aldri om å få dra

Anonymkode: a8521...b5e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ungdomsskoleelev er stor nok til å dra ut å gjøre ting alene ja, bl.a å dra på stranda. 

Anonymkode: b00fb...425

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Oi. Vi badet alene i havet fra vi var 9-10 år gamle. Nå bodde vi på en øy, men allikevel. Sprøtt hvordan ting har endret seg.

Anonymkode: 44820...9e1

• Liker 6
Skrevet

Mine har vært på stranda alene fra 11- 12 års alder, tenker at det kommer mer ann på svømme dyktighet og trygghet i vannet enn alder. Den yngste har livreddningskurs i sjøen og ikke bare basseng, fikk derfor dra alene et år før den eldste. 

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi. Vi badet alene i havet fra vi var 9-10 år gamle. Nå bodde vi på en øy, men allikevel. Sprøtt hvordan ting har endret seg.

Anonymkode: 44820...9e1

Ja det sprøtt hvordan ting har endret seg. Jeg og min lillebror fikk lov til å bade i elva, et godt stykke unna hjemmet (15 min ca gå tur) fra vi var 9 år :) Elv der vannet kunne slippes når som helst :fnise: Det ble oppdaget, så de satte opp varslingslys, så vi kunne følge med, og komme oss på land før de slapp ut vannet :) Vi var og gode svømmere. Vi hadde og et sikkerhet tau over elven, som vi kunne leke med/holde fast i :)  Vi syklet/gikk langs vegen mellom hjem-skole-fritid tusen ganger om dagen. 3 km en vei til skolen, 4 km til sentrum. Da var vi 8-9 år :) 

Min datter får samme oppvekst som det jeg hadde :fnise: Har til gjengjeld fått en tøff jente som tar ansvar og får følelsen av frihet og ansvarsfølelse.Hun gjør ting selv, og prøver alltid på nytt når hun feiler. Hun er skolejente til høsten, og vi øver nå på sykkel vei mellom hjem-skole-hjem. Hun kan veien, men må lære seg trafikkreglene ekstra godt, da hun er litt tilbakeholden når det gjelder å komme seg over veier. Men det går nok over snart, når hun føler seg tryggere med dette. Så hun skal få lov til å sykle halve skoleveien hjem den første tiden alene. Møter henne da ved veien vi skal over. Så får hun prøve hele skoleveien alene selv, senere :) Ca 3,5 km mellom skole-hjem :) Blir en spennende tid fremover :) 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hva slags type strand dette er. Men vi er også som nevnt over, vokst opp på øy, og gikk alene til sjøen leenge før ungdomsskolen. Aldri hørt om noen alvorlige ulykker blant unge /barn her i lokalmijøet, til tross for at vi bader, kjører båt og stuper fra holmer og skjær. (Ikke akkuratt "sydenstrender" her). 

Om barnet ditt ikke har noen ekstra utfordringer så synes jeg det er på høy tid at h*n får gå til stranden alene. Ofte så er de vel en vennegjeng også, slik at de sjelden er en hel dag på stranda alene? 

Anonymkode: fdc51...956

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han har ADD så er ikke bestandig han er like flink til å tenke konsekvenser, i tillegg er han ikke den beste svømmeren akkurat. Det er en liten innsjø, ca 5 km hjemmefra så han kan fint sykle dit på egenhånd. Han har en lillesøster som definitivt er for liten til å være på stranda aleine så det jeg har gjort foreløpig er at jeg tar med henne på stranda når eldste vil bade med kompiser. Jeg veit jeg er veldig hønemor når det kommer til bading og unga mine...vil ikke at de skal være alene der om det mot formodning skulle skje noe og det ikke er en eneste voksen tilstede....

Skrevet

Var alene på standa fra vi begynte på skolen. Det var alle mine venner også. Vi syklet om morgenen og kom hjem da vi ble sultne. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Stranda er høyrisikoområde. Pedofile og seksuelle rovdyr som vanker der. 

Anonymkode: 4382a...94d

Skrevet

Fikk dra på stranda alene da jeg var 10. Hadde sikker fått lov før også, men det var først da vi flyttet nærme nok til at jeg kom meg dit selv. En ungdomsskoleelev bør uansett få lov å bevege seg fritt så lenge han følger fastsatte regler og kommer hjem til avtalt tid. 

• Liker 4
Skrevet
På 5.7.2017 den 9.04, Perle skrev:

Var alene på standa fra vi begynte på skolen. Det var alle mine venner også. Vi syklet om morgenen og kom hjem da vi ble sultne. 

Uthevet. Samme her :fnise: Husker på vinteren, da pakket jeg, lillebror og nabojenta sekken kl 06.00 på morgenkvisten, med niste og drikke og la ut på lang skitur. (foreldrene våre sov. mamma hørte oss og visste hva vi drev på med. men hun blandet seg ikke inn ) Var borte til langt over 12.00, da kom vi hjem og var sultne. :fnise: Så bar det rett ut igjen frem til middag og leggetid...

AnonymBruker
Skrevet

Pappa har fortalt at da ham var 5 år, var favorittleken blant han og ungene å dra ned til kaia å hoppe mellom isflakene på havet. :alice: Tenk dere noe sånt i dag! Helt galskap! Han gikk også rundt å leverte avisen kl 05:00 om om morran til folk som 5-6-åring...

Anonymkode: 209fc...0af

AnonymBruker
Skrevet
På 4.7.2017 den 18.36, Minlillesky skrev:

Min datter får samme oppvekst som det jeg hadde :fnise: Har til gjengjeld fått en tøff jente som tar ansvar og får følelsen av frihet og ansvarsfølelse.Hun gjør ting selv, og prøver alltid på nytt når hun feiler. Hun er skolejente til høsten, og vi øver nå på sykkel vei mellom hjem-skole-hjem. Hun kan veien, men må lære seg trafikkreglene ekstra godt, da hun er litt tilbakeholden når det gjelder å komme seg over veier. Men det går nok over snart, når hun føler seg tryggere med dette. Så hun skal få lov til å sykle halve skoleveien hjem den første tiden alene. Møter henne da ved veien vi skal over. Så får hun prøve hele skoleveien alene selv, senere :) Ca 3,5 km mellom skole-hjem :) Blir en spennende tid fremover :) 

Får dere lov av skolen til å la henne sykle alene så tidlig? Mange skoler som  har aldersgrense på sykling alene. Noen har aldersgrense på sykling generelt også.

Anonymkode: 87e1c...3e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På Tuesday, July 04, 2017 den 16.50, AnonymBruker skrev:

Når er det vanlig å få fra på stranda alene? Har en som begynner på ungdomsskolen til høsten som ikke får dra alene enda, men har sett flere på alderen hans aleine på stranda.

Kommer jo helt an på hvilket land det er snak om, hvor gammel og ikke minst moden personen er. 

12 års frense for å bade alene pluss være svømmedyktig er vanlig i svømmehaller. Er det en strand i Norge og flere venner sammen, så må dette være greit? 

Anonymkode: b0c70...48f

AnonymBruker
Skrevet

Vi dro ofte alene til tjernet i skogen da vi var barn. Badet og koste oss! Da vi var på ferie i utlandet bodde vi ved en svær elv i jungelen. Vi lekte i elva og seilet på bildekk nedover, ingen foreldre som løp etter oss for å passe på.

Barn er ikke helt lost heller, lær de å ha litt ansvar selv, så klarer de mye. Om han ikke er så svømmedyktige er jo det dummeste du gjør å ikke la han være i vann. Gi han noen enkle regler å følge, som å ikke svømme for langt ut. Så tar du han med på svømmekurs.

Anonymkode: 90bbd...330

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...