AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #1 Skrevet 4. juli 2017 Hei Jeg er pr.dags dato utdannet webdesigner og grafisk designer. I tillegg til dette studerer jeg webutvikling. Jobb er derimot vanskelig å få skaffet innen dette fagområdet. Jeg arbeider nå på McDonald's som jeg trives med. Jeg ønsker å kunne bruke utdannelsen min, men jeg ser at det kan bli vanskelig. Nå har jeg imidlertid sett en annen jobb innen noe helt annet som jeg ønsker å søke på. Helt fra jeg har vært liten har jeg hatt et ønske om å bli veterinær, men pga høye karakterkrav osv. ble det lagt vekk. Jeg har arbeidet med dyr i 4 år tidligere og nå har jeg da sett denne stillingen på en dyreklinikk som assistent noe jeg synes høres veldig spennende ut! Jeg har brukt 5 år på utdannelse (og høyt studielån) så jeg føler litt på det at jeg kaster vekk utdannelsen min ved å søke på denne andre jobben (dersom jeg får den da!). Utdannelsen min vil også da bli eldre og "kanskje gå ut på dato"? Noen som har noen råd til hva jeg burde gjøre? "Kaste bort" utdannelsen ved å jobbe med noe helt annet? Eller bli værende på McDonald's og søke på jobber relevant til utdannelsen noe som er vanskelig.. Anonymkode: 787f9...bce
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #2 Skrevet 4. juli 2017 Du kan søke på relevante jobber selv om du tar jobben med dyr også! Da får du jobbet med vetrinærer og sett litt hvordan det er. Utdannelse blir utdatert etter hvert, så det er vikig at du er bevisst på det. Du kan gjerne ta nye valg i livet, men ta en prat med noen som kan veilede deg på fagene du skal velge mellom slik at valget er bevisst. Ikke ta en utdanning som fører til enda mer slit med å finne jobb. Jeg er veldig positiv til at folk endrer retning på livet sitt og tar nye utdanninger selv om det ikke er økonomisk mest lønnsomt. Livet er så mye mer enn penger! Men det må være gjennomtenkt og realistisk. Anonymkode: 67927...fb8
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #3 Skrevet 4. juli 2017 Vil si: Ønsker du å bytte, så er det lurt å gjøre det mens man ennå er relativt ung, før man evt. får for mange forpliktelser i livet til det er helt umulig å bytte beite. Men, med mindre du ikke lenger har lyst til å jobbe som utvikler, så ville jeg ha fortsatt å søke på jobber, så får du prøvd deg litt og se om du liker det når du først får jobb. Hva som er best mellom utviklerjobb og veterinær er opp vil hver enkelt, folk er forskjellige. Men det jeg kan si på vegne av meg selv og en del andre som er/har vært utviklere er at det er en bransje man må regne å jobbe mye. Langt mer enn 08-16. I lange perioder har både jeg og mange jeg kjenner vært på jobb nesten hele døgnet, opptil 7 dager i uken. Ferie har man bare på papiret, men man kan egentlig aldri ta fri likevel, for det er alltid et annet teknisk prosjekt som haster som venter rundt neste hjørne. For så vidt ikke noe i veien med det dersom man liker å jobbe mye, for man kan jo tjene en god del på det. Men man må være bevisst på det, IKT/utvikling og flere andre retninger er fullstendig nådeløse når det kommer til fritid/jobbalanse. Eller snarere mangel på sådan. Anonymkode: 7db79...299
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå