Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har det seg slik at jeg og kjæresten begge er studenter og lever på studielån og en liten deltidsjobb ved siden av. Mye blir det ikke til overs pga hybel er dyrt i byen vi bor i. 

Denne sommeren jobber begge to for å spare opp penger, der en god del går til for å betale leie for de månedene uten studiestøtnad, og resten går inn på sparekonto. Kan legge til at begges sparekonto har det veldig bra, selv om vi langt ifra har startet å spare opp til egenkapital enda (vi er 20 og 21). 

Problemstillingen her er at vi begge fikk veldig lyst til å ta oss en ferietur (som er og blir den eneste ferieturen for oss ved siden av besøk til hjembyen) til Polen eller Tsjekkia. Begge er generelt billige land og vi tenkte å dra utenom høysesongen. Likevel kommer en slik tur på rundt 5000 og det er utenom penger til middag. Kan også legge til at dette blir både bursdagsgave og julegave fra oss begge. 

Er de normalt å ta ferie som student i det hele tatt? Enkelte sier at man bør begynne å spare til egenkapital så fort som mulig mens andre sier at det er nå man har tid til å reise. Hva synes dere? 

Ps; ferieturer skal absolutt ikke bli noen vane :P

Anonymkode: b0feb...b00

Skrevet

Reis i vei! Det er bra å spare, men man må kunne unne seg litt også :)

• Liker 7
Gjest Linaria
Skrevet

Altså, ferie spørs jo helt hva man gjør det til, og penger kastes bort på mye rart uansett. Jeg er selv student uten deltidsjobb, har bodd i Oslo og reist en gang i måneden det siste året. Synes absolutt dere skal unne dere en tur om dere ønsker det. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, reis! Jeg reiste masse mens jeg var student :)

Anonymkode: 8565b...cc3

Skrevet

Vi skal reise til Mallorca i august, men her er det bare jeg som er student og jeg har en jobb på sida, mens han jobber fulltid så det blir vel noe annerledes

Men jeg synes dere skal reise. Nyt livet ^_^

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde definitivt reist. Når du tydeligvis har såpass lyst på en tur og har en sparekonto å ta av hadde du angret om du lot være. Du havner ikke akkurat i gjeldstrøbbel av dette, og det er bare bra å unne seg noe sånt en gang iblant når man har mulighet uten at det påvirker økonomien i hverdagen negativt etterpå. Dra på ferie og kos dere :)

Anonymkode: 8434e...5f8

AnonymBruker
Skrevet

For en merkelig problemstilling. Selvfølgelig kan dere reise! 

Anonymkode: c4ccd...41c

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Linaria skrev:

Altså, ferie spørs jo helt hva man gjør det til, og penger kastes bort på mye rart uansett. Jeg er selv student uten deltidsjobb, har bodd i Oslo og reist en gang i måneden det siste året. Synes absolutt dere skal unne dere en tur om dere ønsker det. 

Har du et eksempel på budsjett for et par måneder du kan dele?

• Liker 1
Gjest Linaria
Skrevet
30 minutter siden, applestories skrev:

Har du et eksempel på budsjett for et par måneder du kan dele?

En måned:

Leie: 3200
Mat: 2000 (dette inkluderer mat på reise. Jeg betaler aldri mer for mat når jeg er bortreist. Alltid bare matbutikk)
Diverse abonnementer: 600
Busskort: 400
Flybilletter: ca. 800
Overnatting: 800 (bor alltid på vandrerhjem, hos venner eller couchsurfing)
Busser diverse steder på reise: 400
=
8200

Studielånet er vel ca. 10 000 i mnd, så det som er til overs går til annet jeg trenger eller sparing. Helt ærlig lurer jeg selv på hvordan jeg får det til å gå rundt noen ganger, men jeg har aldri opplevd å virkelig mangle penger, som å ikke ha råd til mat, f.eks. 
Selger også ting på Finn og er med på panel.no og sånn for ekstra småpenger.

AnonymBruker
Skrevet

Reis! Dere er unge og jeg syns dere skal oppleve mest mulig før dere får forpliktelser som holder dere hjemme mye :) 

Anonymkode: 2707a...09a

Skrevet
7 minutter siden, Linaria skrev:

En måned:

Leie: 3200
Mat: 2000 (dette inkluderer mat på reise. Jeg betaler aldri mer for mat når jeg er bortreist. Alltid bare matbutikk)
Diverse abonnementer: 600
Busskort: 400
Flybilletter: ca. 800
Overnatting: 800 (bor alltid på vandrerhjem, hos venner eller couchsurfing)
Busser diverse steder på reise: 400
=
8200

Studielånet er vel ca. 10 000 i mnd, så det som er til overs går til annet jeg trenger eller sparing. Helt ærlig lurer jeg selv på hvordan jeg får det til å gå rundt noen ganger, men jeg har aldri opplevd å virkelig mangle penger, som å ikke ha råd til mat, f.eks. 
Selger også ting på Finn og er med på panel.no og sånn for ekstra småpenger.

Ser at studiestedene har økt en del siden jeg var ferdig for åtte år siden. Ser også at jeg ville hatt hundre tusen mer i lån med dagens satser :)

Takk for oversikten, imponerende at du får det til å gå rundt med reising. Jeg levde også kun av studielån i tre år, før jeg fikk en kjæreste som var i full jobb. Vi delte på alt, og middager og kinoturer passet ikke inn i et studentbudsjett. Er veldig glad jeg fikk meg deltidsjobb da - ikke på grunn av pengene, men for å komme seg litt ut av studentboblen. Men det viste jo igjen på karakterene :)

Gjest Linaria
Skrevet
1 minutt siden, applestories skrev:

Ser at studiestedene har økt en del siden jeg var ferdig for åtte år siden. Ser også at jeg ville hatt hundre tusen mer i lån med dagens satser :)

Takk for oversikten, imponerende at du får det til å gå rundt med reising. Jeg levde også kun av studielån i tre år, før jeg fikk en kjæreste som var i full jobb. Vi delte på alt, og middager og kinoturer passet ikke inn i et studentbudsjett. Er veldig glad jeg fikk meg deltidsjobb da - ikke på grunn av pengene, men for å komme seg litt ut av studentboblen. Men det viste jo igjen på karakterene :)

Lånet går jo opp littegrann i forhold til prisene i samfunnet, men man har ikke mye mer nå enn før. 

Jeg har også kjæreste, i utlandet, og mye av reisingen nå for tiden går til å besøke ham, og da er det jo bare flybillettene man betaler for, og det går opp i opp når maten er mye billigere der han bor og vi er to om det. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle råd er så fornuftige her på KG.

Er du student, så har du i utgangspunktet ikke råd til ferie. Det vet alle.

Men dersom du prioriterer dette, så må du enten øke inntekten, eller redusere utgiftene dine for å spare nok penger.

Når det gjelder ferieland og forbruk; Et tips er å velge land som har veldig billig oppholdsutgifter. Her er Bulgaria og Romania billigst i EU.

Anonymkode: d9b25...ada

AnonymBruker
Skrevet

Glad jeg var disiplinert de fire årene jeg var student. Tok ingen ferieturer og jobbet hardt hver sommer. Stod igjen med et lite ubetydelig studielån etter endt studie. 

Anonymkode: 04dc8...c98

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Glad jeg var disiplinert de fire årene jeg var student. Tok ingen ferieturer og jobbet hardt hver sommer. Stod igjen med et lite ubetydelig studielån etter endt studie. 

Studielån er ikke akkurat så dyrt. 

Jeg synes dere skal reise om dere har råd til det! Jeg reise en del da jeg var student og angrer ikke! 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar noen år på privat høyskole så jeg vil nok ende opp med noe mer i studielån enn andre som tar det offentlig.

Det virker som om det er veldig delte meninger om ferie eller ei som student

Ts 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Mona123 skrev:

Studielån er ikke akkurat så dyrt. 

Jeg synes dere skal reise om dere har råd til det! Jeg reise en del da jeg var student og angrer ikke! 

Ikke dyrt nei. Men det skal likevel tilbakebetales. Jeg satt igjen med knappe 20% av maks studielån når jeg var ferdig med studier. Fordi jeg var så disiplinert og jobbet hardt under sommerferien. Tok meg dog råd til ferieturer ellers i året. Men sommeren var hellig. Da skulle alle pengene tjenes inn. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke dyrt nei. Men det skal likevel tilbakebetales. Jeg satt igjen med knappe 20% av maks studielån når jeg var ferdig med studier. Fordi jeg var så disiplinert og jobbet hardt under sommerferien. Tok meg dog råd til ferieturer ellers i året. Men sommeren var hellig. Da skulle alle pengene tjenes inn. 

Men hvor lurt er det egentlig å betale ned studielånet med en gang kontra å prioritere bolig først?

Denne sommeren jobbes det så mye som mulig, men det er snakk om en tur til Polen eller Tsjekkia i oktober eller april 

Ts

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvor lurt er det egentlig å betale ned studielånet med en gang kontra å prioritere bolig først?

Denne sommeren jobbes det så mye som mulig, men det er snakk om en tur til Polen eller Tsjekkia i oktober eller april 

Ts

Kommer an på rentene det. Er jo bare å regne på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...