Gå til innhold

Dere som er ufør og har barn...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går det i forhold til økonomien? Går det rundt, eller er det på håret? 
Hva har man "krav" på som ung ufør når man får barn ? Kan barnefar få fri til å være hjemme hvis jeg ikke er frisk til å være alene med alt? 
(er frisk, men er nysgjerrig). Blir vell noen ufine kommentarer her nå, men er bare nysgjerrig.

Anonymkode: ad099...7e4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva har man "krav" på som ung ufør når man får barn ? Kan barnefar få fri til å være hjemme hvis jeg ikke er frisk til å være alene med alt? 
(er frisk, men er nysgjerrig). Blir vell noen ufine kommentarer her nå, men er bare nysgjerrig.

Er på håret, men du kan få barnetillegg.  Nav regner ut om du har krav på og evt hvor mye du kan få av tillegg. Barnetrygd hjelper jo litt det og

Anonymkode: 3a5e8...3e4

• Liker 2
Skrevet

Samboer har grei inntekt da. Men får man engangsstønaden + vanlig utbetaling av trygden, eller stopper trygden mens man er i "permisjon" ? 

AnonymBruker
Skrevet
På 7/4/2017 den 11.45, AnonymBruker skrev:

Om far må ta seg fri...da må en tenke seg om. Ikke annen rett til fri enn som vanlig. Uføre endrer ikke på det

Anonymkode: e3134...f37

• Liker 1
Skrevet

Du får ikke mer enn barnetrygd i tillegg om du og bf bor sammen. Blir du derimot alene med barnet så har du rett til barnebidrag fra far. Overgangsstønad vet jeg ikke.. Men tror det siste gjelder de som ikke har noen inntekt.

Far kan være hjemme med barnet hvis du er syk, men da går fraværet under regelen barnepassers  sykdom. Totalt i året har han x antall dager han kan bruke egenmelding for sykt barn eller barnepassers  sykdom. Men det er jo ikke mange dager før det er brukt opp. Slik at man bør skaffe seg andre alternativer til barnepass om du selv ikke orker.

Når det er sagt så er det forskjeller av graden på uføre. Mange klarer å ta vare på et barn selv om de er ufør, men må enn veldig ofte sette barnet til side fordi enn ikke orker grunnet  sykdom så bør man ikke få barn heller. Unntaket er om barnet er der før enn ble syk.

Skrevet
På 4.7.2017 den 11.45, AnonymBruker skrev:

Alle kan søke om ekstra støtte fra NAV, men da er det gjerne behovsprøvd i forhold til familiens samlede inntekt. Hvilket innebærer at så lenge barnefar jobber fulltid og bor sammen med deg, så er det nok fint lite ekstra for deg å hente hos NAV bare fordi du har barn.

Alternativet vil i så fall være å få flere barn enn dere er i stand til å forsørge. Da vil du nok kvalifisere til særstøtte fra NAV. Men det er nok en ordning som ikke har fremtiden for seg med tanke på hvilken folkegruppe det er som i størst grad bruker den, og hvilke feil signaler ordningen sender til denne folkegruppen.

I hvert fall har Fremskrittspartiet vært frempå og luktet på muligheten til å sette et tak på antall barn man kan få støtte for, og som vil positivt påvirke pengestøtten en familie kan få.

Skrevet (endret)

Som foreldre har man rett til å være hjemme med sykt barn i inntil 20 dager pr år, delt på to foreldre. Altså ti dager hver. Barnefar kan få opptil 10 dager med lønn for å være hjemme med sykt barn.

Han har ikke krav på noe annen "fri" (og da tenker jeg du mener lønnet fri) fordi du er uføretrygdet og dere har barn.  Det finnes ikke.

Det finnes noe som heter pleiepenger, men dette er stort sett forbeholdt alvorlig syke som skal pleies av nær familie, f.eks.en person har terminal kreft og ligger på det siste, og må pleies den siste delen av livet hjemme. Og så syk er jo ikke du eller barnet, så pleiepenger faller da bort som alternativ.

Ektefeller eller samboere får ikke noe mer lønnet fri for å ta seg av barnet hvis ektefellen er uføretrygdet/syk. Jeg mener å huske at det i noen tilfeller kan søkes om at den ene av foreldrene overtar alle sykt-barn-dagene (lønnet sykepermisjon for stell av sykt barn). Dere kan evt søke om at far får ta alle de 20 sykt-barn-dagene med lønnet fri fra jobb, men vet ikke om arbeidsgiveren hans vil bli særlig glad for det (mer fravær...). Så det bør dere kanskje unngå.

Jeg har vært uføretrygdet store deler av mitt barns liv. Barnefar (som jeg var gift med og bodde sammen med) slapp unna sykedager for sykt barn på jobb, fordi det alltid var jeg som tok meg av sykt barn hjemme. På grunn av en livsforsikring som jeg hadde via fagforeningen mens jeg jobbet, har jeg en ekstra månedlig utbetaling i tillegg til NAVs uføretrygd. Dette gjør at jeg klarer meg ok. Jeg har det ikke fett akkurat, men vi klarer oss, jeg og sønnen min, nå som jeg er skilt. Kjøpte egen leilighet i Oslo i fjor, så slipper å være på det svindyre, grusomme leie-markedet.

Jeg klarer å spare noen tusen i måneden foreløbig. Enn så lenge får jeg både barnebidrag og barnetrygd, men dette opphører neste år en gang, og fra da av blir det trangere kår. Jeg vil iallfall ikke ha mulighet til å fortsette og spare tusenvis av kroner hver måned. Det utgjør 4500 mindre i netto inntekt når disse to barne-relaterte bidragene forsvinner.

Endret av Million

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...