AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #1 Skrevet 4. juli 2017 Noen som vet? Familie skal låne leiligheten min ved å betale for driftkostnader. Anonymkode: f4a4f...d39
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #2 Skrevet 4. juli 2017 Da betaler de felleskostnader minus felles lån og renter. Du må kontakter boligbyggelaget/forretningsfører for å få oppgitt dette. Eller dersom det er spesifisert på faktura så ber du om å få tilsendt fakturaene dersom du ikke har disse i nettbanken. Anonymkode: a5a8f...879
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #3 Skrevet 4. juli 2017 Må bli dine driftskostnader. Strøm, slitasje Anonymkode: a037b...6e1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #4 Skrevet 4. juli 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må bli dine driftskostnader. Strøm, slitasje Anonymkode: a037b...6e1 Ja, kan jeg legge til litt ift slitasje osv? Anonymkode: f4a4f...d39
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #5 Skrevet 4. juli 2017 Er det snakk om lang tid dette?du skriver låne, du nevner ikke leie Anonymkode: a037b...6e1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #6 Skrevet 4. juli 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det snakk om lang tid dette?du skriver låne, du nevner ikke leie Anonymkode: a037b...6e1 Snakk om lang tid. Blir vel ikke leie om personen skal kun betale driftskostnadene, men dårlig formulert fra min side Min far skal bo i en leilighet jeg eier. Men han må jo betale driftskostnader for å ikke måtte skatte Anonymkode: f4a4f...d39
H80 Skrevet 4. juli 2017 #7 Skrevet 4. juli 2017 (endret) Dette er bare synsing fra min side Men husleie til borettslaget er driftskostnader om det ikke er snakk om en leilighet med spesielt høy fellesgjeld. Husleia går jo til å dekke løpende utgifter som vann, renovasjon, vaktmestertjenester, strøm til fellesområder, forsikring, oppvarming, løpende vedlikehold. Fellesgjelda er som regel vedlikeholdskostnader som nytt tak, maling av fasade, asfaltering av parkeringsplass, nye rør osv, og det du betaler i renter og avdrag på fellesgjeld, er jo disse periodiske utgiftene, smurt tynt utover mange år. For et veldrevet borettslag "midt i livet" gjenspeiler vel husleia de månedlige kostnadene med å drifte bygningsmassen og holde den i stand på både kort og lang sikt. Det er iallefall det prinsippet borettslaget ideelt sett burde drives utfra. I tillegg kommer slitasje og påløpt "vedlikeholdsgjeld" for selve leiligheten, det som ikke dekkes av borettslaget. Det vil være behov for å male av og til. Bytte kjøkken etter 30 år. Renovere bad. Bytte gulv. Bytte innvendig elektrisk anlegg. Vet ikke om det finnes noen anerkjent sjablong for dette, men leiligheten slites jo ned sakte men sikkert når noen bor der. Er leiligheten møblert, tror jeg det er mulig å avskrive 15% per år av verdien av møblene ved utleie. Gjelder sikkert også hvitevarer. Er møblene dine, må du også ha innboforsikring. Kostnader til/avregning av strøm, varmtvann, varme, internett, kabel-tv, gass er selvsagte driftsutgifter. Endret 4. juli 2017 av H80
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå