AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #1 Skrevet 4. juli 2017 Jeg skal begynne på studier til høsten og sliter med eksamensangst/prestasjonsangst, muntlige fremføringer. Dette går utover konsentrasjonen og det å huske mye informasjon når jeg skal prestere. Jeg bruker nok også lengre tid enn andre på å levere oppgaver og gjennomføre studietiden slik jeg kjenner meg selv. Noen her inne som har fått tilrettelegging for dette, og kan fortelle litt om hvordan det ble gjort? Anonymkode: 59f61...4fb
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #2 Skrevet 4. juli 2017 Du får ingen tilrettelegging uten en diagnose fra lege. Prestasjonsangst og angst for muntlige fremføringer har omtrent alle, så du må nok få svart på hvitt av lege om du har det i så unormalt stor grad at du bør få spesialbehandling. Anonymkode: 07911...122 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #3 Skrevet 4. juli 2017 Jepp, enig i det AB over her skriver. Prestasjonsangst og angst for muntlige fremføringer har omtrent alle jeg kjenner. Ingen liker det. Men det er noe man rett og slett bare må gjennom. Sånn er det bare. Kanskje utdanning ikke er noe for deg? Anonymkode: a2b91...00e
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #4 Skrevet 4. juli 2017 Alle utdanningsinstitusjoner tilbyr tilrettelegging dersom man kan fremvise legeattest og det kommer godt ut av søknaden hva man trenger av tilrettelegging og hvorfor man trenger det. Utvidet tid på eksamener er en type tilrettelegging som det er enkelt å tilrettelegge for. Det finnes også andre typer tilrettelegging, men det avhenger egentlig mest av hva du har behov for og hvordan eksamenskontoret (og studiet ditt) kan møte deg på dette. Så ta kontakt med utdanningsinstitusjonen om tilretteleggingsmuligheter. Det er ikke alt man kan få tilrettelegging for. For noen studier kan man for eksempel endre eksamensform dersom det er tungtveiende grunner for det, men på andre studier er det helt umulig å endre eksamensform da eksamensformen er et viktig fundament i utdanningsløpet. Så du kan ikke få tilrettelegging for noe som vil frita deg for krav som stilles på studiet. Men det viktige her er legeattest, som de over også poengterer. Jeg har vanskeligheter for å tro at du vil få utvidet tid, eller andre former for tilrettelegging, basert på eksamensangst da dette er noe mange studenter sliter med. Anonymkode: baf76...a32
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #5 Skrevet 4. juli 2017 høyere utdanning er ikke lenger barnehage, nå har du kommet til voksenlivet og kan ikke regne med at alle skal føye seg etter deg, nå må du lære deg å tilpasse deg omgivelsene dine. Som nevnt i tråden kan du ikke vente noen tilrettelegging for noe så vagt som eksamensangst. Om det er noe du overhodet ikke takler er nok ikke høyere studier noe for deg. Anonymkode: 882c7...197 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #6 Skrevet 4. juli 2017 Tror det er noen over her som ikke helt skjønner problemstillingen når det gjelder å bruke lengre tid enn normalt på å gjennomføre studiet. Når det gjelder eksamen er det en annen sak flere her ikke forstår, så det får jeg bare ta opp med en studieleder. Her sto det mye interessant: https://sykepleien.no/forskning/2016/05/medisinske-og-naturvitenskapelige-emneomrader-kan-se-ut-til-vaere-et-problem Jeg skal ikke studere sykepleie, men legger ved link til dere som ikke forstår. Anonymkode: 59f61...4fb
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #7 Skrevet 4. juli 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror det er noen over her som ikke helt skjønner problemstillingen når det gjelder å bruke lengre tid enn normalt på å gjennomføre studiet. Når det gjelder eksamen er det en annen sak flere her ikke forstår, så det får jeg bare ta opp med en studieleder. Her sto det mye interessant: https://sykepleien.no/forskning/2016/05/medisinske-og-naturvitenskapelige-emneomrader-kan-se-ut-til-vaere-et-problem Jeg skal ikke studere sykepleie, men legger ved link til dere som ikke forstår. Anonymkode: 59f61...4fb Du refererer jo vitterlig også til vurderingssituasjoner i hovedinnlegget, så dersom du ikke ønsker å få svar på dette kan du jo utelate det i spørsmålet. Makan. Anonymkode: baf76...a32
Gjest BlandaDrops Skrevet 4. juli 2017 #8 Skrevet 4. juli 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: høyere utdanning er ikke lenger barnehage, nå har du kommet til voksenlivet og kan ikke regne med at alle skal føye seg etter deg, nå må du lære deg å tilpasse deg omgivelsene dine. Som nevnt i tråden kan du ikke vente noen tilrettelegging for noe så vagt som eksamensangst. Om det er noe du overhodet ikke takler er nok ikke høyere studier noe for deg. Anonymkode: 882c7...197 Hvorfor oppfører du deg så dust? Angst er da ikke et tegn på manglende modenhet. Angst er en fæl ting og det å hevde at folk med angst ikke fortjener eller er skikket til høyere utdanning er forøvrig også absurd. Innlegget ditt er veldig kjølig og leses lett som foraktfylt. Endret 4. juli 2017 av BlandaDrops
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #9 Skrevet 4. juli 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal begynne på studier til høsten og sliter med eksamensangst/prestasjonsangst, muntlige fremføringer. Dette går utover konsentrasjonen og det å huske mye informasjon når jeg skal prestere. Jeg bruker nok også lengre tid enn andre på å levere oppgaver og gjennomføre studietiden slik jeg kjenner meg selv. Noen her inne som har fått tilrettelegging for dette, og kan fortelle litt om hvordan det ble gjort? Anonymkode: 59f61...4fb For det første må du ha en diagnose fra lege, deretter kan du i samråd med rådgiver finne ut hvilken tilrettelegging som kreves for at du skal fullføre. Lengre tid på oppgaver er en mulighet, men en dårlig, da det hoper seg opp til slutt, og progresjonen kan utebli noe. Lengre tid på eksamen er mulig, og endret eksamensform kan være mulig i enkelte emner. Man kan også få gjøre framføringer uten de andre studentene som publikum, så lenge framføringer ikke er særdeles relevant for studiet. (studerer du lærer, må du tåle stå foran en klasse for eksempel) All tilrettelegging blir litt situasjonsbetinget, og noe du må i dialog med helsepersonell og skoleledelse for å ordne. Det er også mulig ta en del studier på deltid, for eksempel over 4 år i stede for 3. Men som sagt, det må være en diagnose, ikke bare "jeg liker ikke stå foran folk". Anonymkode: 76c30...7ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå