Simbyxor Skrevet 4. juli 2017 #1 Skrevet 4. juli 2017 Det mener jeg. Det kommer en person og sier: "Kommer og henter (varen) klokken 20 i kveld, hvis det passer for deg", du svarer at det passer. Vedkommende møter ikke opp, sender ikke melding om at han/hun ikke kan komme, blir helt stille. Du hører et pip etter 1-3 dager: "Beklager, måtte jobbe, glemte å si ifra. Kan hente i kveld". Runde to: Vedkommende dukker ikke opp, sender ikke melding, blir helt stille. Hører ikke noe mer. Det er altså en skriftlig avtale om å møte opp. Hvorfor har man ingen rettigheter i slike saker; hvorfor kan folk bare lure deg til å holde deg hjemme en kveld (eller flere! Spørs hvor godtroende du er), uten at det får noen konsekvenser? Hvorfor gjelder ikke avtalen?
Belima Skrevet 4. juli 2017 #2 Skrevet 4. juli 2017 Les dette Finn har lagt ut.https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/211476509-Ofte-stilte-spørsmål-om-kjøp-og-salg
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #3 Skrevet 4. juli 2017 Du setter et klokkeslett. Dukker ikke personen opp da,går tingen til nestemann. Eller kunden betaler via finn først Anonymkode: dfa94...2ff 5
Glitnir Skrevet 4. juli 2017 #4 Skrevet 4. juli 2017 Selvfølgelig gjelder avtalen - det kjøper og selger har avtalt er bindende med mindre noen har reservert seg. Skjønner ikke hvilke rettigheter for selger du etterlyser? Du har jo rettigheter, problemet er at du ikke så lett får håndhevet dem. Men hvordan skulle det rent praktisk gjøres, tenker du? Skulle Finn-politiet sendt folk hjem til kjøper og fysisk tatt ham eller henne med til deg? Du kan velge å forfølge saken/være tålmodig/rapportere til Finn, men det greieste er gjerne å bare drite i den useriøse kjøperen og finne en ny.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #5 Skrevet 4. juli 2017 1 time siden, Simbyxor skrev: Det mener jeg. Det kommer en person og sier: "Kommer og henter (varen) klokken 20 i kveld, hvis det passer for deg", du svarer at det passer. Vedkommende møter ikke opp, sender ikke melding om at han/hun ikke kan komme, blir helt stille. Du hører et pip etter 1-3 dager: "Beklager, måtte jobbe, glemte å si ifra. Kan hente i kveld". Runde to: Vedkommende dukker ikke opp, sender ikke melding, blir helt stille. Hører ikke noe mer. Det er altså en skriftlig avtale om å møte opp. Hvorfor har man ingen rettigheter i slike saker; hvorfor kan folk bare lure deg til å holde deg hjemme en kveld (eller flere! Spørs hvor godtroende du er), uten at det får noen konsekvenser? Hvorfor gjelder ikke avtalen? Du har nok dokumentasjon til å dra personen til forliksrådet, men det koster deg ett rettsgebyr. Du kan få personen dømt til å betale deg. Men hvem gidder å gjøre dette? Nesten ingen. Når folk ikke gidder å hente, så gidder ikke jeg å kommunisere mer med dem. Har jeg i tillegg en avtale om å hente/kjøpe noe, og personen pluselig enten endrer seg og ikke er hjemme eller sender melding med annen dag enn først avtalt eller ikke oppgir adresse, så gidder jeg heller ikke bruke mer tid på personen. Her er to parter, begge bør holde avtalene som blir inngått. Anonymkode: 90175...991
Million Skrevet 4. juli 2017 #6 Skrevet 4. juli 2017 (endret) Opplevde noe lignende en gang. Skulle selge noe på Finn. Litt vanskelig ting å selge, tok noen uker. Men ble kontaktet av dame, vi avtalte tid og dato for henting. Dagen og klokkeslettet opprant. Ingen kom. Etter 1½ time sendte jeg en sms og spurte hvor hun ble av. Å, det hadde hun glemt! Men kunne hun komme den og den dagen istedet? Javel, sa jeg. Dagen for henting kom, og klok av skade sendte jeg en sms en halvtime før avtalen vår og spurte om hun var på vei. Å, nei, det var hun ikke, for samboeren hadde tatt bilen for kvelden, så hun kom seg ikke noe sted! (Hva faen feiler det deg som ikke sender sms og SIER I FRA da!?!) Så kom kjerringa med det glitrende forslaget... hun ville gjøre en TREDJE avtale for henting av de pokkers greiene jeg skulle selge....! "Nei, det ble for mye styr med deg" skrev jeg i en sms. "Selger heller til noen andre". Det var godt å få sagt det til henne. Tingene jeg skulle selge, var litt vanskelige å bli kvitt pga fargen ikke var noen typisk populærfarge, men jeg visste at før eller siden ville rett kjøper dukke opp. Det var bare å vente. Og en uke eller to etter denne kjerringa ovenfor, så dukket den riktige personen opp og kjøpte det jeg skulle selge til annonsert pris :-) Endret 4. juli 2017 av Million 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #7 Skrevet 4. juli 2017 4 timer siden, Simbyxor skrev: Det mener jeg. Det kommer en person og sier: "Kommer og henter (varen) klokken 20 i kveld, hvis det passer for deg", du svarer at det passer. Vedkommende møter ikke opp, sender ikke melding om at han/hun ikke kan komme, blir helt stille. Du hører et pip etter 1-3 dager: "Beklager, måtte jobbe, glemte å si ifra. Kan hente i kveld". Runde to: Vedkommende dukker ikke opp, sender ikke melding, blir helt stille. Hører ikke noe mer. Det er altså en skriftlig avtale om å møte opp. Hvorfor har man ingen rettigheter i slike saker; hvorfor kan folk bare lure deg til å holde deg hjemme en kveld (eller flere! Spørs hvor godtroende du er), uten at det får noen konsekvenser? Hvorfor gjelder ikke avtalen? Har du i det heile tatt forsøkt å stå på kravene, og skrevet at dere faktisk hadde en skriftlig avtale da? Anonymkode: 08157...38c
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #8 Skrevet 4. juli 2017 Jeg merker at jeg blir stresset av hele finn, og jeg klarer ikke å sitte og vente på den "rette" som skal dukke opp og overta det jeg selv ikke vil ha lenger. Sist jeg brukte finn, så var det noe som skulle gis bort, ganske fine, dyre ting, og ble da kontaktet av en hel bråte med utlendinger som ikke klarte å uttrykke seg godt nok på norsk, og et par av dem ville at jeg skulle snakke engelsk med dem. Greit nok, jeg skrev tilbake og avtalte først med en av dem at vi skulle møtes der og der. Men tror du hun møtte opp? Nei, så klart ikke. Plutselig så hadde hun en familiekrise på gang, og dermed så ble hun uaktuell. Neste person på lista ble kontaktet, men plutselig så skulle denne reise bort, og den tredje personen forstod ikke hva jeg skrev, og slik fortsatte det. Bare utlendinger, hele gjengen, og ingen av dem forstod et kvekk norsk, men tingen lot de som om de ville ha!!! Fyfader, skal aldri utsette meg selv for verken patetiske utlendinger eller deres elendige språkkunnskaper igjen. *grøss* Anonymkode: 443b5...17c
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #9 Skrevet 4. juli 2017 Det er og mulig å sende klage til Forbrukerrådet. Anonymkode: 90175...991
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #10 Skrevet 4. juli 2017 Jeg holder av denne grunnen aldri av for noen. Jeg forventer alltid at kjøper ikke skal dukke opp, så jeg markerer aldri en annonse som solgt før jeg faktisk har fått pengene. Av den grunn fortsetter jeg også samtaler med alle som er interessert, og første som kommer og htener / betaler får varen. Anonymkode: 0e3d7...fd3 2
Illuminatum Skrevet 4. juli 2017 #11 Skrevet 4. juli 2017 4 timer siden, Simbyxor skrev: Det mener jeg. Det kommer en person og sier: "Kommer og henter (varen) klokken 20 i kveld, hvis det passer for deg", du svarer at det passer. Vedkommende møter ikke opp, sender ikke melding om at han/hun ikke kan komme, blir helt stille. Du hører et pip etter 1-3 dager: "Beklager, måtte jobbe, glemte å si ifra. Kan hente i kveld". Runde to: Vedkommende dukker ikke opp, sender ikke melding, blir helt stille. Hører ikke noe mer. Det er altså en skriftlig avtale om å møte opp. Hvorfor har man ingen rettigheter i slike saker; hvorfor kan folk bare lure deg til å holde deg hjemme en kveld (eller flere! Spørs hvor godtroende du er), uten at det får noen konsekvenser? Hvorfor gjelder ikke avtalen? Avtalen gjelder jo den. Så lenge du har den skriftlig og det er en avtale om kjøp og ikke bare å se på produktet kan kjøper stilles til ansvar for avtalen. At du ikke hevder rettighetene dine betyr ikke at du ikke har noen
Illuminatum Skrevet 4. juli 2017 #12 Skrevet 4. juli 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er og mulig å sende klage til Forbrukerrådet. Anonymkode: 90175...991 Forbrukerrådet er vel neppe aktuell instans i forhold til kjøp mellom to privatpersoner?
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #13 Skrevet 4. juli 2017 Derfor har jeg alltid regel om at tingene jeg selger går til personen som vipser eller gir meg cash først. Avtaler vi tidspunkt forklarer jeg at hvis noen faktisk kjøper vrenger før dette må jeg prioritere dette. Alternativt avtaler jeg kun å møte rett utenfor kontoret deres jeg jobber kl 16 når jeg slutter. Jobber sentralt. Gir de 5 min så går jeg hjem. Anonymkode: 1970e...216 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå