Gå til innhold

Hvem er det som sparer i forholdet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvem er mest økonomisk i forholdet? Føler begge er økonomiske her, men om man har spart opp endel hver for seg. Så vil den ene kanskje bruke det på seg selv, men den andre tenker på fellesskapet. Har unge på 1 år. Burde det være oki at personen kjøper noe stort til seg selv? 

Anonymkode: 4fc41...441

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei ikke hvis dere trenger noe til fellesskapet nå som det er barn involvert. Hvis ikke den andre parten sier det er greit selvfølgelig :) 

hadde blitt irritert om det jeg hadde spart opp gikk til oss og babyen, mens han brukte det han hadde på guttetur fks. 

Anonymkode: 73bbf...23e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke brydd meg om mannen min ville kjøpe noe til seg selv, men det er nok fordi vi har det økonomisk bra. Situasjonen kan jeg egentlig ikke relatere meg til, men jeg skjønner tankegangen din. Vi er ikke så materialistiske av oss, men utstyr til hobbyene våre som klatring og randonee kan være kostbart. Vi konsulterer gjerne med hverandre om diverse store kjøp, og den dagen vi får barn skal vi prøve å dele utgiftene likt. Barnets behov for ting bør selvsagt bli prioritert, men man må ikke tro at det er helt tabu å bruke sine veltjente og sparte penger på seg selv iblant. Det som kanskje kunne funket er at dere blir enige om et minimum av buffer som hver av dere skal ha på sparekontoen til enhver tid, og samtidig er det tillitvekkende at partneren forteller om eventuelle kjøp en ønsker å foreta for seg selv.

Anonymkode: 883e9...6a4

• Liker 1
Skrevet

Vi har hver vår private sparekonto, og en felles der vi sparer til f.eks ferie, nye møbler osv.

AnonymBruker
Skrevet

Et råd: ha en felles bufferkonto. 

Så en personlig sparekonto. Det kan være til pensjon...eller om forhold tar slutt. Man vet aldri fremtiden

Anonymkode: 05793...dec

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare litt irriterende når en sparer til fremtiden, og en vil bruke 50.000kr til noe kun for seg selv. Unner personen det egentlig, men trur ikke det hadde blitt samme mynt om jeg sluttet å spare til fremtiden/pensjonen. Og gjort det samme.

Skrevet

Vi styrer hver vår økonomi. Så lenge vi begge dekker både vår del av felles og egne løpende utgifter gjør vi som vi vil med resten. Fungerer utmerket.

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hva det er som trengs til fellesskapet. Om det er tvingende nødvendig, eller bare noe som er kjekt, og som kun den ene ektefellen ønsker.

Anonymkode: 53545...719

Skrevet
45 minutter siden, SweetM skrev:

Vi har hver vår private sparekonto, og en felles der vi sparer til f.eks ferie, nye møbler osv.

Jeg liker denne planen. Å bruke mye personlig  fra egen konto er greit dersom felleskontoen er fet nok og får nok tilførsel.

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare litt irriterende når en sparer til fremtiden, og en vil bruke 50.000kr til noe kun for seg selv. Unner personen det egentlig, men trur ikke det hadde blitt samme mynt om jeg sluttet å spare til fremtiden/pensjonen. Og gjort det samme.

Å spare til pensjon er viktigst for de som har lite pensjonsopptjening, som f.eks selvstendige næringsdrivende.

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er mest økonomisk i forholdet? Føler begge er økonomiske her, men om man har spart opp endel hver for seg. Så vil den ene kanskje bruke det på seg selv, men den andre tenker på fellesskapet. Har unge på 1 år. Burde det være oki at personen kjøper noe stort til seg selv? 

Jeg er sånn at det man sparer hver for seg, kan man selv bruke på seg selv. Det man sparer felles til bruk for barnet/felleskapet, det brukes til barnet/fellesskapet.  Fortsett å spar hver for dere, og ha en felles sparekonto for barnet/fellesskapet, de pengene på barn/fellesskapet kontoen skal brukes på barnet/fellesskapet :) 
Om mannen min hadde spart opp penger på sin egen sparekonto, så bestemmer ikke jeg hva pengene skal brukes på. Samme med min konto også. Det jeg sparer på egen konto, bruker jeg som jeg vil. Det har ikke han noen ting med. 

Endret av Minlillesky
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er like flinke til å spare begge to.

Jeg synes det er en selvfølge at man skal kunne bruke sine egne sparepenger som man vil. Så lenge man betaler det man skal til fellesen er det fritt frem.

Ha en felles sparekonto til fellesting om du er redd du må ta hele regningen om dere må skifte tak på huset.

Å nekte et voksent menneske å bruke egne sparepenger blir for kontrollerende.

Anonymkode: 5b0b8...81d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...