Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei 

Jobber som sommervikar på sykehjem, og er en ting jeg reagerer litt på. Vi har fått inn en pasient som brøler en del i gangen, ofte uventet. Jeg kjenner ikke til denne pasienten, annet enn at han ikke kan bo med de andre pga brølingen, at han ikke er farlig og at vi pga han MÅ bruke hørselsvern når man går i gangen han bor i. Det står lapper ved alle dørene til den korridoren at vi skal bruke hørselsvern uansett. Det er ikke bare små diskre propper, men store hørselsvern som synes veldig godt. Jeg reagerer veldig på dette, da det tross alt er et menneske det er snakk om. Det er et menneske som faktisk kan snakke litt, men mest av alt er det et menneske som oppfatter hva andre gjør og mener. Jeg synes det rett og slett er ganske uetisk å bruke hørselsvern når man går i gangen, steller han, gir han mat og lignende. Jeg går heller med propper i lommen(siden det egentlig er pålagt å bruke det hele tiden), sånn jeg kan ta de i om han brøler rett ved siden av meg. Jeg bryter vel teoretisk sett reglene i jobben, men samtidig så strider dette litt mot mine prinsipper og moral. Det er jo åpenbart noe som plager denne mannen, og jeg synes at det å bruke hørselsvern er feil måte å møte dette på. Samtidig er jeg "bare" sommervikaren i et stort system som ikke har noe jeg skulle sagt. Har også snakket med folk som har opplevd det samme på dette sykehjemmet, og de pårørende kan fortelle at det var helt grusomt å se de ansatte bruke hørselsvern under stell som om deres familiemedlem var en maskin med ulyder. 

Er det jeg som er sensitiv, eller er dette litt på grensen? Jeg synes det er så vondt å høre han brøle, og enda vondere når man faktisk må gå med hørselsvern pga et MENNESKE. Det er jo mange som jobber i yrker med mye lyd(eks jordmødre), og det hadde aldri vært akseptabelt å se noen på føden med hørselsvern. Noen tips, erfaring eller innspill? 

Anonymkode: 8a018...b46

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ser nå jeg klarte å poste to tråder, usikker hvordan jeg gjorde det:fnise: Om mod ser dette vil jeg gjerne ha slettet den andre(la til en setning her). Beklager!

AnonymBruker
Skrevet

Om han er dement forstår han det ikke uansett

Anonymkode: 49731...cfb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo skjønne at hørselsvern er til ditt eget beste! Jeg antar at et sykehjem strekker seg langt for å ivareta sine brukere på best mulig human måte, men det finnes tilfeller hvor også ansatte må ivaretas. Det at brukeren brøler mye kan slite på den psykiske dagsformen din, og er du I nærheten eller pleier den brølende brukeren kan du få hørselen din skadet og den får du IKKE tilbake! Store hørselsvern er en mer effektiv løsning enn propper, det er nok derfor sykehjemmet anbefaler å bruke det. Personalet/avd.leder burde pratet med pårørende angående hørselverntiltaket.

Anonymkode: 0addc...225

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Det er for de ansatte sin del. Skjønner poenget ditt men det er ikke meningen de som jobber der skal ofre hørselen sin for at stellet skal se bedre ut for pårørende. Synes faktisk det er dumt av deg å bryte denne regelen - du får ikke hørselsskader av en sommerjobb, men de som jobber der fast år etter år kan risikere det og det virker usolidarisk av deg å gå i mot dette. 

Det er litt som hvis en tung pasient ba om å bli løftet, i stedet for tatt opp med heis.. man vil jo gjerne høre på deres behov men jeg ville ikke ofret ryggen min for det liksom. Det hjelper ikke beboerne om de ansatte blir skadet og sykemeldt :)

Anonymkode: c7720...684

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei 

Jobber som sommervikar på sykehjem, og er en ting jeg reagerer litt på. Vi har fått inn en pasient som brøler en del i gangen, ofte uventet. Jeg kjenner ikke til denne pasienten, annet enn at han ikke kan bo med de andre pga brølingen, at han ikke er farlig og at vi pga han MÅ bruke hørselsvern når man går i gangen han bor i. Det står lapper ved alle dørene til den korridoren at vi skal bruke hørselsvern uansett. Det er ikke bare små diskre propper, men store hørselsvern som synes veldig godt. Jeg reagerer veldig på dette, da det tross alt er et menneske det er snakk om. Det er et menneske som faktisk kan snakke litt, men mest av alt er det et menneske som oppfatter hva andre gjør og mener. Jeg synes det rett og slett er ganske uetisk å bruke hørselsvern når man går i gangen, steller han, gir han mat og lignende. Jeg går heller med propper i lommen(siden det egentlig er pålagt å bruke det hele tiden), sånn jeg kan ta de i om han brøler rett ved siden av meg. Jeg bryter vel teoretisk sett reglene i jobben, men samtidig så strider dette litt mot mine prinsipper og moral. Det er jo åpenbart noe som plager denne mannen, og jeg synes at det å bruke hørselsvern er feil måte å møte dette på. Samtidig er jeg "bare" sommervikaren i et stort system som ikke har noe jeg skulle sagt. Har også snakket med folk som har opplevd det samme på dette sykehjemmet, og de pårørende kan fortelle at det var helt grusomt å se de ansatte bruke hørselsvern under stell som om deres familiemedlem var en maskin med ulyder. 

Er det jeg som er sensitiv, eller er dette litt på grensen? Jeg synes det er så vondt å høre han brøle, og enda vondere når man faktisk må gå med hørselsvern pga et MENNESKE. Det er jo mange som jobber i yrker med mye lyd(eks jordmødre), og det hadde aldri vært akseptabelt å se noen på føden med hørselsvern. Noen tips, erfaring eller innspill? 

Jeg er enig med deg i dette og reagere på at andre her synes dette er helt innafor. At lyden kan være et problem forstår jeg, men vi snakker om et menneske her og det "tiltaket" med hørselsvern(!) er å gå over noen etiske grenser jeg kjenner ikke er ok. Det må være mulig å løse dette på andre måter. Jeg tror nok jeg ville valgt propper selv også. Jeg ville også luftet dette med avdelingsleder.

Anonymkode: 8b08f...09c

• Liker 1
Skrevet

Kan vedkommende ha smerter som han ikke greier å gi uttrykk for?

AnonymBruker
Skrevet

Du får bare kjøre på og så heller angre deg når du bikker 30 med nedsatt hørsel :)

Anonymkode: 43a68...d88

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Man skal alltid ivareta og sikre sin egen helse. Dette er hovedregel nr. 1. Tror du ikke enkelte pasienter med høy smittefare synes det er ugreit å være i isolat og ikke kan bli tatt på av helsepersonell uten skikkelig beskyttelse? Eller folk som har vært i en ulykke der man må sikre skadestedet før man hjelper? 

Altså, hørselsvernet er et tiltak for å hindre at langtidsansatte får hørselsskader. Det er ikke greit at slike skader skjer når det kunne ha vært forhindret.

Anonymkode: 7dd42...2b5

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får bare kjøre på og så heller angre deg når du bikker 30 med nedsatt hørsel :)

Og dersom det da kommer frem at man ikke fulgte arbeidsplassens tiltak kan man se lenge etter en erstatning. 

Anonymkode: 7dd42...2b5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på sykehjem, hvor vi har en beboer som roper og lager ulyder dagen lang i perioder.

Jeg har tidvis vært så sliten at det eneste jeg klarer å gjøre når jeg kommer hjem fra jobb er å sitte stille i sofaen, uten lyder rundt meg i det hele tatt. Ingen TV eller noe som helst. Om en nabo da bråker, hamrer, tramper i gulvet, støvsuger eller lignende så kjenner jeg angsten velter over meg. 

Jeg skulle faktisk ønske at min arbeidsplass hadde satt inn lignede tiltak. Både for å ivareta oss ansatte sin psykiske helse, og ikke minst slik at vi er i stad til å ta oss av den aktuelle beboeren og de andre beboerne på en så omsorgsfull måte som mulig. 

Man blir virkelig fullstendig utslitt av slikt uforutsigbart støy over en periode.

Anonymkode: 531ca...356

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Finnes propper som faktisk er bedre enn hørselvern.

Anonymkode: 2e868...f6b

• Liker 1
Skrevet

Siden du reagerer så veldig på tiltak som gjøres i forhold til en pasient du ikke kjenner så foreslår jeg at du gjør deg kjent med pasienten din. Hva feiler ham? Hva er grunnen til at han brøler? Hvilke tiltak er gjort for å eventuelt redusere brølingen, hvis det i det hele tatt er mulig? Hva annet har blitt prøvd av de ansatte for å skåne egen hørsel? Du får synes det er så uetisk du bare vil, men om du har mer forståelse og kjennskap til alle prosessene bak akkurat dette tiltaket, så forstår du helt sikkert at bruk av hørselvern hos akkurat denne personen er helt nødvendig. Om han er klar nok til at du kan forklare for ham hvorfor du må bruke hørselvern, så gjør du det. Det trenger ikke nødvendigvis være noe som plager ham som gjør at han brøler, kanskje han rett og slett ikke har kontroll på det. Så fra og med NÅ og for all evig fremtid: bli kjent med pasientene dine og snakk med de du jobber med fremfor kvinneguiden. Kan ikke sammenligne dette med en kvinne som føder, kom igjen...

Om du synes dette er kritikkverdig, så gud bedre meg du skal få deg noen overraskelser om du har planer om å jobbe videre innen helse.

Og så får du håpe ingen av de du jobber med leser dette siden det er ganske gjenkjennbart. :)

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet som hjelpepleier i 15 år. Jeg har vært ute for litt av hvert. Ikke alt jeg liker eller som er innenfor min komfortsone. Men jeg følger alltid ledelsens prosedyrer mtp hms. Jeg løfter ikke pasienter som ikke kan stå med egen hjelp, da bruker jeg heisen, uansett hvor sint brukeren blir eller hvor lang tid det tar. Ingen får henge i mine armer eller belaste min rygg når det kan unngås. 

Jeg bruker også remmer på hælene, visste du at om du tråkker over og ødelegger foren din så kan du se LANGT etter yrkesskadeerstatning om du fikk skaden mens du gikk i sko uten hælrem? Det samme gjelder med løfting, du får ingen sympati eller erstatning om du løftet en mann på 95 kg ut av senga og ødela ryggen. "Hvorfor brukte du ikke hjelpemiddelet som stod på gangen" vil du bli spurt om. Og da vil du slite med å finne en god forklaring på hvorfor du valgte å gå mot bedre vitende.

Og det samme gjelder hørselvern. De er for DIN sikkerhet. Det er din hørsel som kan bli skadet. Og brøler han deg rett inn i øret med full røst så tør jeg vedde på at du kan risikere varige men av det. Men for all del, dropp hørselvernet, men du bærer selv hele risikoen. Blir du sett av sjefen så kan du vente deg en reprimande. Og det nytter ikke å kreve erstatning for nedsatt hørsel når du ikke brukte hørselvern.

Du er selv ansvarlig for å følge hms-forskriftene på arbeidsplassen.

En snekker stiller seg ikke opp og river vegger og tak uten vernesko på seg. For han vet at om han får en bjelke over foten blir det ingen erstatning om han stod i sokkelesten.

Anonymkode: 7f712...eb5

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet som hjelpepleier i 15 år. Jeg har vært ute for litt av hvert. Ikke alt jeg liker eller som er innenfor min komfortsone. Men jeg følger alltid ledelsens prosedyrer mtp hms. Jeg løfter ikke pasienter som ikke kan stå med egen hjelp, da bruker jeg heisen, uansett hvor sint brukeren blir eller hvor lang tid det tar. Ingen får henge i mine armer eller belaste min rygg når det kan unngås. 

Jeg bruker også remmer på hælene, visste du at om du tråkker over og ødelegger foren din så kan du se LANGT etter yrkesskadeerstatning om du fikk skaden mens du gikk i sko uten hælrem? Det samme gjelder med løfting, du får ingen sympati eller erstatning om du løftet en mann på 95 kg ut av senga og ødela ryggen. "Hvorfor brukte du ikke hjelpemiddelet som stod på gangen" vil du bli spurt om. Og da vil du slite med å finne en god forklaring på hvorfor du valgte å gå mot bedre vitende.

Og det samme gjelder hørselvern. De er for DIN sikkerhet. Det er din hørsel som kan bli skadet. Og brøler han deg rett inn i øret med full røst så tør jeg vedde på at du kan risikere varige men av det. Men for all del, dropp hørselvernet, men du bærer selv hele risikoen. Blir du sett av sjefen så kan du vente deg en reprimande. Og det nytter ikke å kreve erstatning for nedsatt hørsel når du ikke brukte hørselvern.

Du er selv ansvarlig for å følge hms-forskriftene på arbeidsplassen.

En snekker stiller seg ikke opp og river vegger og tak uten vernesko på seg. For han vet at om han får en bjelke over foten blir det ingen erstatning om han stod i sokkelesten.

Anonymkode: 7f712...eb5

Jeg tror poenget til trådstarter er at det muligens finnes tiltak som er gode nok til å avhjelpe problemet, men som samtidig virker mindre støtende på pasienter og andre besøkende. For eksempel dette mer ørepropper. Men det kommer jo an på lydnivået til den aktuelle pasienten, hvor godt øreproppene vil redusere lyden, og evt. det økonomiske aspektet. Ørepropper har jo en lei tendens til å forsvinne, pluss at man ikke kan dele på de på samme måte som med hørselsvern. Men det skader ikke å spørre ledelsen om ørepropper er innenfor HMS-reglene på stedet, hvis trådstarter og andre ansatte føler at det er mer respektfullt overfor pasienten.

Jeg synes ikke det er rart at trådstarter stiller dette spørsmålet i hvert fall. Men hvis ledelsen har konkludert med at andre tiltak ikke vil være adekvate, og at alt annet innebærer risiko for hørselsskader, så bruker man selvfølgelig hørselsvern. Men noen ganger er det faktisk positivt at "friske øyne" kommer inn på arbeidsplassen og ser ting fra et annet perspektiv, og stiller spørsmål ved gamle rutiner. Noen ganger kan forandring være en god ting.

Anonymkode: 5aa23...123

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så ikke det du skrev om jordmødre forresten. Det er faktisk vanlig at de får skader på hørselen sin. Så i mine øyne er dette heller et argument FOR hørselvern og de burde vurdere å ta det i bruk! 

Anonymkode: c7720...684

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om han er dement forstår han det ikke uansett

Anonymkode: 49731...cfb

Det finnes ulike grader av demens! Er ikke slik at demente er helt blanke og ikke evner å forstå seg på noe. Noen blir nokså hardt rammet, men mange av de er nokså fungerende bortsett fra den sviktede hukommelsen. De blir fortsatt såret, skuffet, glad osv, selvom de kanskje ikke husker helt hvorfor. 

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må jo skjønne at hørselsvern er til ditt eget beste! Jeg antar at et sykehjem strekker seg langt for å ivareta sine brukere på best mulig human måte, men det finnes tilfeller hvor også ansatte må ivaretas. Det at brukeren brøler mye kan slite på den psykiske dagsformen din, og er du I nærheten eller pleier den brølende brukeren kan du få hørselen din skadet og den får du IKKE tilbake! Store hørselsvern er en mer effektiv løsning enn propper, det er nok derfor sykehjemmet anbefaler å bruke det. Personalet/avd.leder burde pratet med pårørende angående hørselverntiltaket.

Anonymkode: 0addc...225

Jeg forstår godt at de som jobber med han til daglig må bruke hørselsvern, men jeg som bare skal gå forbi i gangen føler ikke behov for å bruke hørselsvern når det er helt stille. Jeg synes det er overdrevent å måtte bruke store hørselsvern når man skal gå 5 meter fra en avdeling til garderoben, når det til og med er helt stille. Jeg kjenner som sagt noen pårørende som synes dette var vanskelig, og de ba selv om å få snakke med de som har i gangsatt tiltaket. Det fikk de ikke lov til, noe som er veldig kritikkverdig i seg selv. 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med deg i dette og reagere på at andre her synes dette er helt innafor. At lyden kan være et problem forstår jeg, men vi snakker om et menneske her og det "tiltaket" med hørselsvern(!) er å gå over noen etiske grenser jeg kjenner ikke er ok. Det må være mulig å løse dette på andre måter. Jeg tror nok jeg ville valgt propper selv også. Jeg ville også luftet dette med avdelingsleder.

Anonymkode: 8b08f...09c

Godt det ikke bare er meg som føler det sånt! Jeg mener selvfølgelig ikke at ansatte skal få varige hørselsskader, men kanskje de burde undersøkt litt mer hva grunnen til denne brølingen er. Har han vondt? Er han redd? Kan det hjelpe med litt musikk for eksempel?  

6 timer siden, rebella81 skrev:

Kan vedkommende ha smerter som han ikke greier å gi uttrykk for?

Det tror jeg nok. Demente har jo ofte ikke nok språk til å utrykke smerter, og jeg tror nok det er hans måte å uttrykke dette på. Kan også være han er redd og utilpass, da han er ganske ny. 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber ikke med denne pasienten, jeg går bare forbi døren hans i ny og ne. Er ikke skade for min hørsel. Det at de som faktisk jobber med han kan jeg forstå må bruke ørePROPPER når det står på som verst. 

5 timer siden, Favole skrev:

Siden du reagerer så veldig på tiltak som gjøres i forhold til en pasient du ikke kjenner så foreslår jeg at du gjør deg kjent med pasienten din. Hva feiler ham? Hva er grunnen til at han brøler? Hvilke tiltak er gjort for å eventuelt redusere brølingen, hvis det i det hele tatt er mulig? Hva annet har blitt prøvd av de ansatte for å skåne egen hørsel? Du får synes det er så uetisk du bare vil, men om du har mer forståelse og kjennskap til alle prosessene bak akkurat dette tiltaket, så forstår du helt sikkert at bruk av hørselvern hos akkurat denne personen er helt nødvendig. Om han er klar nok til at du kan forklare for ham hvorfor du må bruke hørselvern, så gjør du det. Det trenger ikke nødvendigvis være noe som plager ham som gjør at han brøler, kanskje han rett og slett ikke har kontroll på det. Så fra og med NÅ og for all evig fremtid: bli kjent med pasientene dine og snakk med de du jobber med fremfor kvinneguiden. Kan ikke sammenligne dette med en kvinne som føder, kom igjen...

Om du synes dette er kritikkverdig, så gud bedre meg du skal få deg noen overraskelser om du har planer om å jobbe videre innen helse.

Og så får du håpe ingen av de du jobber med leser dette siden det er ganske gjenkjennbart. :)

Det er ikke min pasient. Jeg jobber på en annen avdeling på sykehjemmet, men er mye i den gangen. Skulle gjerne ønske jeg kunne bli bedre kjent med han og vite hva grunnen er til at han brøler. Kan godt være de har prøvd alt, men så er det erfaringen til de jeg kjenner som hadde et familiemedlem der noe som gnager litt i meg. I det tilfellet brukte de hørselsvern under stell, men i ettertid fant de ut at bare litt musikk i bakgrunnen gjorde at pasienten ble rolig. Jeg er redd at de går i samme fella igjen, og går så drastisk til verks når kanskje noe annet fungerer. Må vel også være bedre å gi pasienten litt mer smertestillende, enn at han skal "plage" både seg selv og ansatte hele dagen? Ikke vet jeg, men er nok ikke godt for verken han eller de som arbeider med han. 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror poenget til trådstarter er at det muligens finnes tiltak som er gode nok til å avhjelpe problemet, men som samtidig virker mindre støtende på pasienter og andre besøkende. For eksempel dette mer ørepropper. Men det kommer jo an på lydnivået til den aktuelle pasienten, hvor godt øreproppene vil redusere lyden, og evt. det økonomiske aspektet. Ørepropper har jo en lei tendens til å forsvinne, pluss at man ikke kan dele på de på samme måte som med hørselsvern. Men det skader ikke å spørre ledelsen om ørepropper er innenfor HMS-reglene på stedet, hvis trådstarter og andre ansatte føler at det er mer respektfullt overfor pasienten.

Jeg synes ikke det er rart at trådstarter stiller dette spørsmålet i hvert fall. Men hvis ledelsen har konkludert med at andre tiltak ikke vil være adekvate, og at alt annet innebærer risiko for hørselsskader, så bruker man selvfølgelig hørselsvern. Men noen ganger er det faktisk positivt at "friske øyne" kommer inn på arbeidsplassen og ser ting fra et annet perspektiv, og stiller spørsmål ved gamle rutiner. Noen ganger kan forandring være en god ting.

Anonymkode: 5aa23...123

Du har rett med den første setningen! Jeg vil selvfølgelig ikke at ansatte skal ta skade av lydene, men jeg håper bare de har undersøkt ulike tiltak før de tok i bruk hørselsvern. De har satt ut ørepropper også(innpakket i plast altså), så jeg synes det er litt rart at folk som bare skal gå fort forbi velger hørselsvern fremfor noen små diskre ørepropper de kan ha i lommen hele dagen. 

Det var iallfall interessant å se de ulike svarene her inne, selvom jeg er redd flere misset poenget mitt litt. Som sagt så ønsker jeg ikke at faste ansatte skal bli skadet, men at ledelsen kanskje bør vurdere andre altarnativer. Nå vet jo ikke jeg hva som er vurdert heller, men mtp det jeg vet om saken om mine bekjentes familiemedlem erfaring på det sykehjemmet, får jeg en litt uggen følelse over at de kanskje ikke har prøvd så hardt som de burde. Jeg er sikker på at pleieren ønsker det beste for denne pasienten, og jeg tror nok dette er vanskelig for de som jobber med pasienten og. Skulle bare ønske det finnes noe de ikke har tenkt på :( 

Takk for svar iallfall!

• Liker 1
Skrevet

Uansett så bør du jo heller snakke med de du jobber med, de som kjenner pasienten, de som har iverksatt disse tiltakene. Vi kan synse så mye vi vil, men ingen her vet fasiten. Du må snakke direkte med de som kan gi deg et konkret svar om akkurat denne situasjonen. 

Og det vil alltid være en bekjent av naboen til gamletante Harriet som har en dårlig erfaring med sykehus/sykehjem/rehabilitering osv osv. Du kan ikke la det påvirke hvordan du tenker om arbeidsplassen din. 

Og nei, det er ikke sikkert det er bedre å gi mer smertestillende. Er det helt sikkert at pasienten roper pga smerter? Det kan være mange årsaker til at en pasient roper, å gi dem ekstra smertestillende som ikke er nødvendig er ikke god pleie og omsorg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet på fabrikk med støy. Der var ledelsen pålagt dele ut hørselsvern og oppfordre oss til bruk, og henge opp plakater om at hørselsvern skal brukes. Vi var ikke "tvungen" til å bruke dette, men dersom man valgte bevist se bort i fra verneutstyret så kunne arbeidsgivers erstatningsplikt falle bort, og forsikringer avkortes. 
Arbeidsgiver er ansvarlig for å tilrettelegge ved mulige farer, og denne ropingen er nok målt slik at det er over godtatt støynivå, både over lengre og kortere tid. 

Anonymkode: 89f38...40a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Favole skrev:

Uansett så bør du jo heller snakke med de du jobber med, de som kjenner pasienten, de som har iverksatt disse tiltakene. Vi kan synse så mye vi vil, men ingen her vet fasiten. Du må snakke direkte med de som kan gi deg et konkret svar om akkurat denne situasjonen. 

Og det vil alltid være en bekjent av naboen til gamletante Harriet som har en dårlig erfaring med sykehus/sykehjem/rehabilitering osv osv. Du kan ikke la det påvirke hvordan du tenker om arbeidsplassen din. 

Og nei, det er ikke sikkert det er bedre å gi mer smertestillende. Er det helt sikkert at pasienten roper pga smerter? Det kan være mange årsaker til at en pasient roper, å gi dem ekstra smertestillende som ikke er nødvendig er ikke god pleie og omsorg. 

Du har nok rett, men samtidig har de jo taushetsplikt og jeg tviler litt på at de kan dele slike opplysninger med meg som ikke jobber med pasienter. Spiser lunsj med enhetsleder, så jeg kan jo eventuelt ta det opp litt der og se hva vedkommende sier. Jeg liker i grunn arbeidsplassen, og det virker som pasientene har det bra der. Jeg tror nok samtlige vil det beste for pasientene, men så er dette i en kommune som sliter økonomisk så kan også være noe med det å gjøre. Jeg reagerte bare litt når noen nært bekjente(altså ikke naboen til gamletante Harriet) hadde opplevd det samme. Skal ærlig si at jeg ikke begynte å reagere så voldsomt på dette før jeg hørtes dere opplevelser med hvordan sykehjemmet taklet den situasjonen. Jeg føler heller ikke store øreklokker ved en pasient som faktisk kan si noen ord er god omsorg og pleie heller akkurat!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...