Gå til innhold

Trenger litt hjelp angående styrketrening

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når man skal gjøre f.eks 3x15 av en øvelse, betyr jo det at man skal ha 3 sett med 15 repetisjoner. Men imellom disse settene, skal man bare sitte å vente? Hvor lenge skal pausen vare? Og er det sant at det er mulig å gå ned i fettprosent og opp i muskelmasse i starten (når du løfter vekter) om du spiser nok til å opprettholde vekten? Leste om det, "newbie gains". Ble litt usikker. Takk for all hjelp, er veldig ny til dette:) 

Anonymkode: c8244...3ca

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du velger selv hva du gjør i pausene, og hvor lenge du vil ha. 

Om du kjører så mye som 15 rep (hvorfor det? Det er ikke anbefalt om du skal bli sterkere, det er alt for mye), trenger du ikke så lange pauser (siden du da ikke klarer løfte så tungt). Det holder med et halvminutts tid, til du får igjen pusten. 

Du kan gjøre andre øvelser i pausen, slik at du gjerne gjør først et sett med benkpress, en liten pause, så et sett med roing, så en liten pause, osv. Da får du mer effektivt utnyttet tiden. 

Ja, du kan gå ned i fettprosent og opp i muskelmasse. 

Om du er helt ny, foreslår jeg at du prøver et mer detaljert program enn noe hjemmesnekret. For eksempel Starting Strength eller Stronglifts. Om du går inn på hjemmesidene der, kan du lese om pauser og slikt også.. 

Anonymkode: bb28a...f57

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å trene en slags sirkeltrening med to forskjellige øvelser som fokuserer på forskjellige muskelgrupper av gangen. Jeg løfter noe av det tyngste jeg klarer om gangen, ca 6-10 rep. Dersom jeg klarer mer enn 10 rep øker jeg vekten på manualer eller hva jeg nå trener med.

Anonymkode: da86c...c94

Skrevet

Angående pause, holder det som regel med et til halvannet minutts pause. Om jeg husker rett gir deg godt meg giv til neste sett, mens noe lengre tid gir deg prosentvis lite tilbake pr sekund du venter. Undersøkelsen jeg har i bakhodet gjaldt vel hovedsaklig høvelig tunge sett og store muskelgrupper, ved mindre belastning og muskelgrupper vil du tvilsomt trenge mer enn ett minutt.

Når det kommer til antall sett og reps, så er det greit å starte med et høyt antall reps når du er helt ny, da det er viktigere å få inn rett teknikk enn å løfte effektivt.

http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/ Denne er ganske grei de første to månedene med trening. Igjen, husk at det er nå du skal fokusere på teknikk :)

AnonymBruker
Skrevet

Det varierer mye. I tunge øvelser har jeg gjerne pause i rundt 4 minutt til jeg føler meg klar igjen. I lettere øvelser (sånn som bicepscurl) har jeg pause i 1,5 min ca og i noen øvelser har jeg nesten ikke pause fordi jeg tar en annen øvelse i pausen fra den første øvelsen som i sirkeltrening. 

Anonymkode: 0301d...f31

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du velger selv hva du gjør i pausene, og hvor lenge du vil ha. 

Om du kjører så mye som 15 rep (hvorfor det? Det er ikke anbefalt om du skal bli sterkere, det er alt for mye), trenger du ikke så lange pauser (siden du da ikke klarer løfte så tungt). Det holder med et halvminutts tid, til du får igjen pusten. 

Du kan gjøre andre øvelser i pausen, slik at du gjerne gjør først et sett med benkpress, en liten pause, så et sett med roing, så en liten pause, osv. Da får du mer effektivt utnyttet tiden. 

Ja, du kan gå ned i fettprosent og opp i muskelmasse. 

Om du er helt ny, foreslår jeg at du prøver et mer detaljert program enn noe hjemmesnekret. For eksempel Starting Strength eller Stronglifts. Om du går inn på hjemmesidene der, kan du lese om pauser og slikt også.. 

Anonymkode: bb28a...f57

Kjører 3x15 på glute activation øvelsene mine, som glute bridges og donkey kicks. På f.eks hip thrust har jeg heller høyere antall sett, med mindre reps. Er dette feil? Er jente, så hovedfokuset her er å bygge muskler i ben og rumpe.

ts 

Gjest Froning
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjører 3x15 på glute activation øvelsene mine, som glute bridges og donkey kicks. På f.eks hip thrust har jeg heller høyere antall sett, med mindre reps. Er dette feil? Er jente, så hovedfokuset her er å bygge muskler i ben og rumpe.

ts 

Funker bra det :)

Så lenge du blir gåen i rumpa i løpet av økta er det ikke noe feil med det du driver med. Hvor kortere pauser, hvor bedre hvis du fokuserer på større muskler og nøyaktig antall repitisjoner er ikke viktig så lenge du pusher grensen mot failure noen ganger i løpet av økta. 

Newbiegains er en kombinasjon av at du utsetter musklene dine for uvant stress og at kroppen tilpasser seg det du utsetter den for..i starten.. Så når du stagnerer må du variere.

Effektiv bodybuiling skal gjøre vondt. Derfor gjør jeg det ikke sjæl.

Endret av Froning
Gjest Tsunade
Skrevet (endret)

Variert trening er kjempeviktig!!

595ba6f6e0432_Bdn2tXYIcAAz_3J.jpglarge.thumb.jpg.a66f75ef65cb0c9e5fdc3db864b3514c.jpg

Endret av Tsunade
Skrevet
4 timer siden, Tsunade skrev:

Variert trening er kjempeviktig!!

595ba6f6e0432_Bdn2tXYIcAAz_3J.jpglarge.thumb.jpg.a66f75ef65cb0c9e5fdc3db864b3514c.jpg

For (mange) damer blir det vel mer: "Don't let every day be leg day"

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

15 repetisjoner generelt hørtes litt mye ut synes jeg, selv om du er utrent.

Det vanlige er vel mer rundt 10(med mindre man trener tungt, og det skal ikke du uansett da du ikke har styrken). Og du må trene fullkroppsprogram, det er ikke særlig bra for kroppen å trene kun deler :)

Kvinner trenger visstnok mindre pause, jeg tar ikke tiden - men venter til jeg ikke er så andpusten lengre og er klar igjen uten å føle at energien har dabbet helt av. Tar ikke veldig lang tid. Får man sånn spyfølelse må man vente lengre :P 

Anonymkode: c5883...845

Gjest Froning
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vanlige er vel mer rundt 10(med mindre man trener tungt, og det skal ikke du uansett da du ikke har styrken). Og du må trene fullkroppsprogram, det er ikke særlig bra for kroppen å trene kun deler :)

Kvinner trenger visstnok mindre pause, jeg tar ikke tiden - men venter til jeg ikke er så andpusten lengre og er klar igjen uten å føle at energien har dabbet helt av. Tar ikke veldig lang tid. Får man sånn spyfølelse må man vente lengre :P 

Mener ikke å være frekk, men alt i dette innlegget er feilinformasjon.

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts 

Nei det er ikke feil å gjøre slik du gjør 😊 jeg har variert hip-thrust øvelsen med alt fra 10×10-15 med/uten strikk, med/uten hold på toppen til 5x5. Variasjon tror jeg er nøkkelen :)

Et lite tips fra meg som en gang var nybegynner og satset alt på rumpa... det er vel og bra at du ønsker å bygge rumpe, men pass på så denne delen ikke blir overstimulert mens andre deler blir litt glemt. Det gjorde jeg og endte opp med en belastningsskade jeg fortsatt sliter med 3 år senere 😉

Og når det gjelder pauser pleier jeg ofte å ha 1-2 min med lettere vekter og flere reps, er det tyngre vekter, flere sett og mindre reps tar jeg lengere pauser, opp mot 3 minutter. Supersett er også en fin måte å få mye ut av økta på kort tid. Eksempelvis markløft-pushups, hip-thrust-sittende roing. 

Sjekk ut rumpeprogrammet til Martin Norum og Benjamin i Styrketrening for jenter. Programmet er gratis på nett og delt opp i to bolker på 6 uker hver 😀

Skrevet (endret)
8 timer siden, Froning skrev:

Funker bra det :)

Så lenge du blir gåen i rumpa i løpet av økta er det ikke noe feil med det du driver med. Hvor kortere pauser, hvor bedre hvis du fokuserer på større muskler og nøyaktig antall repitisjoner er ikke viktig så lenge du pusher grensen mot failure noen ganger i løpet av økta. 

Newbiegains er en kombinasjon av at du utsetter musklene dine for uvant stress og at kroppen tilpasser seg det du utsetter den for..i starten.. Så når du stagnerer må du variere.

Effektiv bodybuiling skal gjøre vondt. Derfor gjør jeg det ikke sjæl.

Å bli gåen i rumpa sier ingenting om hvor vidt du trener riktig eller ikke 😉 myte 

Endret av Silje92
  • Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange rare påstander.

Å trene 15 reps er fint i mange øvelser som spesifikt rumpe her😊 jeg ville kanskje derimot ikke trent 15 reps på markløft eller en annen baseøvelse. Det er ingen fasit, men å fraråde noen til å ikke trene på 15 reps uten noen begrunnelse synes jeg er merkelig.

Når du sier at det ikke er bra å kun trene deler av kroppen antar jeg at du mener pr økt og ikke i løpet av en uke? Å kjøre split-program selv om du er relativt ny tror jeg ikke er noe stort problem så lenge du får stimulert alle musklene ila uka 👌 noen vil fokusere mere på overkropp enn underkropp, det er også helt innafor så lenge man bare ikke dropper underkroppen:) 

At kvinner trenger mindre pause skulle jeg gjerne hatt dokumentasjon på 😂😂😂

Gjest Froning
Skrevet
2 minutter siden, Silje92 skrev:

Å bli gåen i rumpa sier ingenting om hvor vidt du trener riktig eller ikke 😉 myte gitt 

Nei da ;)

Hva ved avrevede muskelfibre + ræv = gåen er myte?

Gjest Froning
Skrevet
39 minutter siden, Silje92 skrev:

http://fitnessbloggen.no/stol-av-trening/

Et av mange eksempler av artikler på nett 👌 

Snakker ikke om stølhet.

Snakker om gåenhet som resultat av hypertrofi der å da. De som mener dette er en myte bitchslapper evulosjonen av bodybuilding de siste 50 årene.Eller noe sånt :)

Da blir det ørten millioner muskelbunter vs en av mange artikler på internett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...