Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg lurer på om det er noen som har fått fastsatt eller vet om noen som har fått fastsatt inntektsevnen til bidragsmottaker? Personen er en 

som ikke jobber så veldig mye "Frivillig arbeidsledig". Har det f.eks betydning at personen har fagbrev salg og service? 

Hva kan man normalt forvente at inntektsevnen bør være? 200.000/300.000/500.000?

Kan si at jeg har bedt NAV om og fastsette inntektsevnen men lurer bare på om hva som bør/kan være forventet at de setter den til? 

Liker og planlegge min økonomi, derfor er det litt vanskelig når jeg ikke vet hva jeg skal sette inn i bidragsveilederen.

men NAV bruker vel 4-6 måneder på og fastsette bidraget🤔🤔  

På forhånd takk😊

Anonymkode: 5443d...966

AnonymBruker
Skrevet

Hvis den som skal betale bidrag ikke har inntekt vil du uansett ikke få noe bidrag før personen får inntekt. Du kan søke om bidragsforskudd samtidig med søknaden om bidrag, men det er ikke rare greiene. Er inntekten til vedkommende også ustabil er det vanskelig å planlegge. Det tar også tre måneder fra bidraget forfaller til betaling før det blir sendt til nav innkreving og deretter lønnstrinn. 

Anonymkode: 61bab...ad5

AnonymBruker
Skrevet

Her er bidraget satt etter bidragsyters inntekstevne. Han valgte å bli selvstendig næringsdrivende og hadde takket nei til en godt betalt jobb. Han mente at hans inntekt som selvstendig ville starte på 2/3 av gjennomsnittslønnen innen hans yrke i det aktuelle området.

Henviste til forskriftene som sier man skal gå etter inntektsevne, ikke den faktiske inntekten.

Gjennomsnittslønnen finner man typisk på ssb og tilknyttede fagforeninger.

Anonymkode: f2594...4ca

Skrevet

Man skal da absolutt ikke bruke gjennomsnittslønn for å bergne barnebidrag. Da hadde det vært veldig mange lavtlønnede som hadde fått problemer.

Om han frivillig jobber deltid så vil de muligens beregne den eksisterende lønnen opp til fulltid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...