Gå til innhold

Tips angående en kresen katt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en nydelig Hellig Birma som er sinnsykt kresen når det kommer til mat. Hun vil helst ha våtfor, kylling og alt annet som er mer fristende enn tørrfor. Vi gir henne jo dette, men hun nekter å spise tørrfor, om det ikke er blandet med våtfor eller noe annet godt. Jeg er ikke verdens rikeste og har ikke råd til å kjøpe ekstra våtfor/tunfisk/kylling/kjøtt hver dag, hele uken, hele tiden, det blir for dyrt :(  

Vi har prøvd alle mulige merker som: Royal Canin, Orijen, Ekhukanuba + 2 til som jeg ikke husker navnet på. 

Så det jeg lurer på er om det er noen som har noen gode tips til hva jeg kan gjøre? Det jeg har tenkt på som hadde vært genialt er om det finnes typ "våtfor-saus" som man kan kjøpe og blande i tørrforet, haha. Finnes dette? Jeg ønsker ikke at hun bare skal spise tørrfor, men at hun fint kan spise det i stedet for å totalt nekte og vente helt til hun får noe annet. Har prøvd å være streng en stund, men hun gir seg ikke. Hun går så lenge hun kan uten mat og spiser kanskje 4 tørrforkuler før hun sultestreiker igjen. Begynner å tro at jeg må innse at jeg har en "High maintenance" katt, men vil prøve noen siste grep først hehe.

Anonymkode: 0bcd7...2ae

Skrevet

Kylling på tilbud. Kok og frys kjøttet i porsjoner. Frys også små beger av kraften du får når du koker kjøttet, den kan du bruke som "saus" på tørrmaten. Det blir faktisk ikke dyrere en vanlig fôr, heller billigere.

• Liker 1
Skrevet

Det kan være mye som gjør at hun ikke liker tørrforet. Det kan være selve smakene du har brukt, det kan være hardheten på bitene, eller størrelsen på bitene. 
Jeg bruker Vigor & Sage til mine, men merker at dem nekter spise smulene av dette foret, mens da dem gikk på RC spiste dem alt... Dem er mer ivrig på de store bitene enn dem har vært på de andre typene jeg har prøvd! 
Jeg vet om mange katter som ikke liker enkelte typer for, hvor det mistenkes at det er hardhet eller størrelse på bitene som gjør det. 

Du sier hun sultestreiker, hvor lenge er det snakk om før du gir etter? 
Prøv eventuelt prate med veterinæren, og spør etter tips.
Våtfor har ikke samme nødvendigvis næring som tørrfor, siden våtfor ikke er ment som ett komplett for, men som tilleggsfor. 

AnonymBruker
Skrevet

Va med VOM kattemat? :) kanskje hun liker det? 

Anonymkode: cb39e...70c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min kresne ragdoll elsker VOM! 👍🌸

Anonymkode: ce468...81d

Gjest Mariachi
Skrevet

Du ikke gi katten tørrfor, det er ingen katter som er tilpasset dette, og det er som regel elendig kvalitet på det. Skal du bruke tørrfor, bruk Orijen, ellers er rått kjøtt og fisk og diverse som du spiser helt supert for dem. Nøler litt med å anbefale VOM, da jeg vet at mange hunder har fått reaksjoner på dette. Det triste er at de da tror at "da tåler ikke hunden råforing", men VOM tror jeg det er endel tilsetningsstoffer i. Kattene mine som er råforet vil IKKE ha det, og det er mistenkelig knall rosa på farge.

Katter er tilpasset å få nesten alt vannet fra maten de spiser, så tørrfor er rett og slett ikke bra for dem. Det er ikke så rart hun ikke vil ha det. Mine katter får rått kjøtt og fisk med litt oppmalt grønnsaker/frukt i, ellers smaker de på mye som jeg spiser, blant annet fruktsmoothies faktisk :fnise: Og de drikker nesten ikke i det hele tatt.

http://www.raaforing.no

Gjest Verrika
Skrevet

Min katt var skikkelig kresen. Hun ville ikke spise nesten noen ting. Hun ville ikke ha hverken tørrfor eller nesten ikke vått. Hun villke kun ha leverpostei... jeg fant Dreamis kattegodis i dagligvaren.. og etter denne oppdagelsen, så spiser katten min det aller meste. Blander litt dreamis i tørt og vått, da spiser hun godt 😊😊

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en nydelig Hellig Birma som er sinnsykt kresen når det kommer til mat. Hun vil helst ha våtfor, kylling og alt annet som er mer fristende enn tørrfor. Vi gir henne jo dette, men hun nekter å spise tørrfor, om det ikke er blandet med våtfor eller noe annet godt. Jeg er ikke verdens rikeste og har ikke råd til å kjøpe ekstra våtfor/tunfisk/kylling/kjøtt hver dag, hele uken, hele tiden, det blir for dyrt :(  

Vi har prøvd alle mulige merker som: Royal Canin, Orijen, Ekhukanuba + 2 til som jeg ikke husker navnet på. 

Så det jeg lurer på er om det er noen som har noen gode tips til hva jeg kan gjøre? Det jeg har tenkt på som hadde vært genialt er om det finnes typ "våtfor-saus" som man kan kjøpe og blande i tørrforet, haha. Finnes dette? Jeg ønsker ikke at hun bare skal spise tørrfor, men at hun fint kan spise det i stedet for å totalt nekte og vente helt til hun får noe annet. Har prøvd å være streng en stund, men hun gir seg ikke. Hun går så lenge hun kan uten mat og spiser kanskje 4 tørrforkuler før hun sultestreiker igjen. Begynner å tro at jeg må innse at jeg har en "High maintenance" katt, men vil prøve noen siste grep først hehe.

Hvor lenge venter dere med å gi henne våtfor? Hvis hun har funnet ut at hun bare kan mjaue stakkarslig og vente litt, så kommer det noe bedre, så er ikke det så rart.

Det finnes forresten Royal Canin for kresne katter. Men jeg har lite egen erfaring med det, mine holdt på å gå på veggene i en periode da de kun fikk lov å spise våtfor... de elsker tørrforet sitt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du sjekket munnen, om det er noe galt med tenner eller tannkjøtt? Tegn på vondt i munnen kan være at katten har tunga ut, klør seg rundt munnen eller ikke vil spise tørrfor.

En av mine katter er også kresen på mat, han spiser bare pro plan dental plus og royal canin savour exigent, kan være verdt å prøve ut. Min vil heller ikke ha orijen, eukanuba eller vanlig RC, han spiser de jeg nevnte + Hills til nød :fnise:

Anonymkode: 107a3...ef2

Skrevet

Prøvd applaws? Taste of the wild?

Du kan væte tørrfor. Du kan koke fisk hvis hun liker det, og bruke kraften til å væte foret. La det stå ti min eller mer før du gir det. Slik kraft kan fryses ned i porsjoner. 

Du kan koke lever hvis hun liker det bedre. Men det stinker. Ellers støtter jeg forslaget om vom og hundemat "for katt". Det er dog et klin å drive med. Og ikke alle liker det.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :) 

På 4. juli 2017 den 6.06, Simbyxor skrev:

Prøvd applaws? Taste of the wild?

Du kan væte tørrfor. Du kan koke fisk hvis hun liker det, og bruke kraften til å væte foret. La det stå ti min eller mer før du gir det. Slik kraft kan fryses ned i porsjoner. 

Du kan koke lever hvis hun liker det bedre. Men det stinker. Ellers støtter jeg forslaget om vom og hundemat "for katt". Det er dog et klin å drive med. Og ikke alle liker det.

På 4. juli 2017 den 0.26, Gundel Gaukeley skrev:

Kylling på tilbud. Kok og frys kjøttet i porsjoner. Frys også små beger av kraften du får når du koker kjøttet, den kan du bruke som "saus" på tørrmaten. Det blir faktisk ikke dyrere en vanlig fôr, heller billigere.

Dette med å koke fisk og kylling og bruke kraften til å væte tørrforet var genialt, dette har jeg aldri tenkt på og skal absolutt prøve det ut. Så smart! Hun spiser tørrforet så lenge det er blandet ut med noe, tror hun bare synes maten er kjedelig og er ikke at hun ikke liker det. Vi prøvde en annen type tørrfor som hun faktisk virket å like. Altså ellers så bare avviser hun helt og nekter når jeg fyller mat i skålen - lukter og snur bare. Men med denne typen så spiste hun faktisk med en gang uten å nekte, men etterhvert så ble hun sikkert lei og gikk tilbake til å brånekte igjen. 

På 4. juli 2017 den 5.57, Tvist skrev:

Hvor lenge venter dere med å gi henne våtfor? Hvis hun har funnet ut at hun bare kan mjaue stakkarslig og vente litt, så kommer det noe bedre, så er ikke det så rart.

Det finnes forresten Royal Canin for kresne katter. Men jeg har lite egen erfaring med det, mine holdt på å gå på veggene i en periode da de kun fikk lov å spise våtfor... de elsker tørrforet sitt.

Hun har vært sånn siden vi hentet henne egentlig, og i begynnelsen så tok vi kontakt med dyrlegen for å spørre om hva vi skulle gjøre. Dyrlegen sa at iom at hun var så liten så kunne vi ikke være strenge og "sulte" henne iom at hun fortsatt vokser. Nå er hun snart 1,5 år og det virker som om siden denne vanen aldri ble avvent fra starten av så vet hun hva hun må gjøre. Hun går ganske lenge altså, nå er det 4. dagen hvor vi ikke har gitt noe annet enn tørrfor og hun nekter å spise det. Men vi er svake for tigging og gir henne tunfisk som vi selv spiser eller kylling når vi selv spiser middag for eksempel, så det virker nesten som om hun bare venter på å få noe mer fristende selv om hun er sulten - bare for å ikke spise tørrfor.  Vi har prøvd å venne henne av vanen siden hun ble "gammel nok" til det, men fy så vanskelig det skulle være. 

På 4. juli 2017 den 3.19, Verrika skrev:

Min katt var skikkelig kresen. Hun ville ikke spise nesten noen ting. Hun ville ikke ha hverken tørrfor eller nesten ikke vått. Hun villke kun ha leverpostei... jeg fant Dreamis kattegodis i dagligvaren.. og etter denne oppdagelsen, så spiser katten min det aller meste. Blander litt dreamis i tørt og vått, da spiser hun godt 😊😊

Dette har vi også prøvd, uten noe hell D: Vi har en annen katt som setter pris på dreamis godis i kattematen da, hehe. Men hun er alt-spisende, mens birmaen er sykt vanskelig.

På 4. juli 2017 den 0.54, AnonymBruker skrev:

Tror jeg går over til VOM om disse siste forsøkene med å få henne til å spise tørrfor feiler.

AnonymBruker
Skrevet
På 4. juli 2017 den 1.09, Gjest Mariachi skrev:

Du ikke gi katten tørrfor, det er ingen katter som er tilpasset dette, og det er som regel elendig kvalitet på det. Skal du bruke tørrfor, bruk Orijen, ellers er rått kjøtt og fisk og diverse som du spiser helt supert for dem. Nøler litt med å anbefale VOM, da jeg vet at mange hunder har fått reaksjoner på dette. Det triste er at de da tror at "da tåler ikke hunden råforing", men VOM tror jeg det er endel tilsetningsstoffer i. Kattene mine som er råforet vil IKKE ha det, og det er mistenkelig knall rosa på farge.

Katter er tilpasset å få nesten alt vannet fra maten de spiser, så tørrfor er rett og slett ikke bra for dem. Det er ikke så rart hun ikke vil ha det. Mine katter får rått kjøtt og fisk med litt oppmalt grønnsaker/frukt i, ellers smaker de på mye som jeg spiser, blant annet fruktsmoothies faktisk :fnise: Og de drikker nesten ikke i det hele tatt.

http://www.raaforing.no

Har prøvd Orijen, men dette ville hun heller ikke ha. Vi har to katter, hvor den andre katten er en hybridkatt og trenger råmat, så dette er noe vi gir de også. Kvernet kylling og kyllinglever, eller oksekjøtt som vi gir de ganske ofte, eller ga de ganske ofte. Mindre nå ettersom vi prøver å venne til katten å spise tørrfor og ikke vente til hun får noe annet godt. Men vi har ikke råd til at hvert eneste måltid skal være råmat dessverre :( Vi prioriterer å gi dette til Savannahkatten. Vi skulle bare ønsker at det ikke skal være noe vanskelig å spise tørrfor ellers på dagen når de er sultne når vi for eksempel er på jobb eller ute en tur. For Birmaen nekter totalt. De får jo kjøtt, kylling, fisk, våtfor, og masse snadder ellers egentlig - men ikke nok til at hun kan gå uten mat utenom dette. Blahh, så vanskelig.

Savannahen drikker ikke så ofte fra vannskålen, så jeg tror hun får i seg det meste hun trenger, men birmaen er bare vanskelig og hun drikker heller av vannet enn å spise fra skålen. 

Skrevet

Ja, prøv det med kraften :)

Skrevet

Jeg vet at Royal Canin har noen typer mat for kresne katter. Kan være verdt å prøve? 

royal-canin-coupon-718.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...