Bravia Skrevet 3. juli 2017 #1 Skrevet 3. juli 2017 Det er mange foreldre med barn som kvier seg for å kontakte Barnevernet (BV) i redsel for å bli fratatt barnet sitt. Dette er med god grunn da det er godt dokumentert at mange ansatte i BV har dårlig kompetanse og/eller rett og slett ikke gjør jobben sin. Norge er i verdenstoppen når det gjelder omsorgsovertakelser. Videre har man sett at ulike aktører tjener enorme penger på fosterhjem og andre lovbrudd. Kan legge ut dokumentasjon på dette om ønskelig. I mange av BV-gruppene man finner i sosiale medier finnes det tusenvis av mennesker som deler sine sorger og fortvilelser over allerede fratatte barn, men mange har altfor lite ressurser og/eller kunnskaper til kjempe mot overmakten. Imidlertid har det, som følge av mange år med skandaler i BV, heldigvis kommet et kompetansenettverk (KIBNorge) bestående av psykologer, advokater, professorer, barnevern-pedagoger, forskere og andre grupper av fagpersoner med tilknytning til BV, som ønsker å heve kvaliteten i nettopp BV (se link). https://www.kibnorge.no Jeg anbefaler derfor på det sterkeste at foreldre, som er usikker angående sin dyktighet overfor barn, å kontakte KIB først før man kontakter BV direkte. KIBNorge kjenner BV og rettsystemet fra innsiden: De kan bl.a fortelle om saker der foreldre har vært utmerkede oppdragere, fått dette dokumentert av helsepersonell, men likevel tapt i den ene rettsrunden etter den andre og dermed tap av omsorgsretten. Så ikke ta sjansen på å kontakte BV direkte. Det spiller ingen rolle om en blogger, en venninne, eller enkelte debattanter på dette forumet kan fortelle om et positive møter med BV, fordi du har ingen garanti for at du er like heldig.
Bravia Skrevet 5. juli 2017 Forfatter #2 Skrevet 5. juli 2017 (endret) Hvilke funn er det så i forskningen? Bl.a. har en studie publisert tidligere i år (Antti Kääriäläa og Heikki Hiilamoa) sett nærmere på hvordan det går med mange barn plassert utenfor deres biologiske hjem. Det er ikke akkurat oppmuntrende lesning: - Sammenliknet med andre barn er det større sannsynlighet for sosioøkonomiske, demografiske og mentale helseproblemer. - Man ser blant annet problemer knyttet til å ta vare på seg selv, utdannelse, uførepensjon kriminalitet, sosial adferd, alkohol- og narkotikabruk - Studien konkluderer med at selv om nordiske land er i verdenstoppen når det kommer til velferd for barn, svikter de stort på dette området. Dette er altså hva Barnevernet anser som "barnets beste". Endret 5. juli 2017 av Bravia
Angelheart2 Skrevet 5. juli 2017 #3 Skrevet 5. juli 2017 Akkurat nå, Bravia skrev: Hva sier så forskningen? Bl.a. har en studie publisert tidligere i år (Antti Kääriäläa og Heikki Hiilamoa) har sett nærmere på hvordan det går med mange barn plassert utenfor deres biologiske hjem. Det er ikke akkurat oppmuntrende lesning: - Sammenliknet med andre barn er det større sannsynlighet for sosioøkonomiske, demografiske og mentale helseproblemer. - Man ser blant annet problemer knyttet til å ta vare på seg selv, utdannelse, uførepensjon kriminalitet, sosial adferd, alkohol- og narkotikabruk - Studien konkluderer med at selv om nordiske land er i verdenstoppen når det kommer til velferd for barn, svikter de stort på dette området. Dette er altså hva Barnevernet anser som "barnets beste". Skulle egentlig holdt meg unna denne tråden, ser jeg... men må bare kommentere akkurat dette. Det er en kjent påstand blant BV-motstandere at barn som har vært i Barnevernets omsorg (fosterhjem, barnehjem el. ) statistisk kommer dårligere ut enn andre barn. Det dere derimot IKKE tar med i beregningen er at de fleste av disse barna var sterkt skadet FØR Barnevernet kom inn i bildet. Tror du ikke barn som har blitt mishandlet fysisk eller psykisk drar med seg dette i mange år? Det er jo ikke slik at barn som blir tatt fra hjemmet gjør det fordi de er helt upåvirket av hva som har skjedd der hjemme, snarere tvert i mot. Selv om barna blir plassert i gode fosterhjem så blir de ikke friske eller upåvirket av de skader som er påført. Jeg syns derfor det er helt naturlig at barneverns-barn kommer dårlig ut i slike undersøkelser, det motsatte ville egentlig vært rart.... 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2017 #4 Skrevet 5. juli 2017 Må dessverre poste som anonym denne gangen. Foreldrene min har hatt to foster barn i løpet av de 5 siste årene. Det første barnet (la oss kalle ham "Gutten") Hadde ikke fått kroppskontakt eller sosialt samvær med andre enn familiens katt de første 4 år av livet sitt og har utviklet Asperger's syndrome resultat av dette. (Psykologer antar at det er resultat av oppveksten) Det var ikke en lett gutt å ha kontroll på. Jeg ble ansett som en "kul type" og "gutten" spurte ofte om å få besøke meg. Allikevel hørte han ikke på et ord jeg sa. Feks så ville vi kjøpe en ny jakke til "gutten". Han trengte altså bare å plukke ut jakken han ville ha. Det viste seg å ta ca to timer fordi han var trassig. Og holdte på å stikke av flere ganger. Det andre barnet ble låst inne i et gammelt hundebur, fordi foreldrene hadde fest og orket ikke følge med på ungen. Så de fleste har på alle måter dårligere utgangspunkt enn andre barn. Det er jo en grunn til at de blir hentet ut. MEN at de feilprioriterer og har samvær med foreldre de ikke burde ha kontakt med og andre grove svikt er det ingen tvil om.. Anonymkode: 8bead...32e
Bravia Skrevet 5. juli 2017 Forfatter #5 Skrevet 5. juli 2017 (endret) 32 minutter siden, Angelheart2 skrev: Skulle egentlig holdt meg unna denne tråden, ser jeg... men må bare kommentere akkurat dette. Det er en kjent påstand blant BV-motstandere at barn som har vært i Barnevernets omsorg (fosterhjem, barnehjem el. ) statistisk kommer dårligere ut enn andre barn. Det dere derimot IKKE tar med i beregningen er at de fleste av disse barna var sterkt skadet FØR Barnevernet kom inn i bildet. Tror du ikke barn som har blitt mishandlet fysisk eller psykisk drar med seg dette i mange år? Det er jo ikke slik at barn som blir tatt fra hjemmet gjør det fordi de er helt upåvirket av hva som har skjedd der hjemme, snarere tvert i mot. Selv om barna blir plassert i gode fosterhjem så blir de ikke friske eller upåvirket av de skader som er påført. Jeg syns derfor det er helt naturlig at barneverns-barn kommer dårlig ut i slike undersøkelser, det motsatte ville egentlig vært rart.... Din påstand om at de fleste barna er skadet fra bør du dokumentere! Videre tar du ikke med følgende i din egen beregning: Barna blir ofte utsatt for gjentatte flyttinger og mister mye av sin nære kontakt med sin biologiske familie, venner og bekjente. Omsorgsovertakelser kan riktignok være nødvendig i noen tilfeller, men det er måten det gjøres på som er helt forkastelig i mange tilfeller. Å slå seg på brystet etter omsorgsovertakelsen og kalle det som skjer i barnets oppvekst for "barnevern" er alt annet enn "naturlig". Det er ikke slik det ikke finnes hjelpeprogram for barnas evt. traumer i barndommen (der de kan faktisk dokumenteres at de har funnet sted). Hadde det vært slik kunne vi stoppet all flyktningehjelp til barn fra krigsherjede land fordi det neppe ville vært verdt det uansett. Med din logikk ville de, med andre ord, mest sannsynlig bare vært til byrde for samfunnet i form av helsekostnader, kriminalitet (feks trakassering av andre barn) m.m. Endret 5. juli 2017 av Bravia
Bravia Skrevet 5. juli 2017 Forfatter #6 Skrevet 5. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må dessverre poste som anonym denne gangen. Foreldrene min har hatt to foster barn i løpet av de 5 siste årene. Det første barnet (la oss kalle ham "Gutten") Hadde ikke fått kroppskontakt eller sosialt samvær med andre enn familiens katt de første 4 år av livet sitt og har utviklet Asperger's syndrome resultat av dette. (Psykologer antar at det er resultat av oppveksten) Det var ikke en lett gutt å ha kontroll på. Jeg ble ansett som en "kul type" og "gutten" spurte ofte om å få besøke meg. Allikevel hørte han ikke på et ord jeg sa. Feks så ville vi kjøpe en ny jakke til "gutten". Han trengte altså bare å plukke ut jakken han ville ha. Det viste seg å ta ca to timer fordi han var trassig. Og holdte på å stikke av flere ganger. Det andre barnet ble låst inne i et gammelt hundebur, fordi foreldrene hadde fest og orket ikke følge med på ungen. Så de fleste har på alle måter dårligere utgangspunkt enn andre barn. Det er jo en grunn til at de blir hentet ut. MEN at de feilprioriterer og har samvær med foreldre de ikke burde ha kontakt med og andre grove svikt er det ingen tvil om.. Anonymkode: 8bead...32e Det er mange grunner til at barn blir "hentet ut". Noen ganger av gode grunner (som din historie her, om den stemmer) andre ganger av dårlige grunner (dvs. slurvete og/eller korrupt arbeid). Det vi må forholde oss til er alle sakene generelt sett og hva som skjer i ettertid med barna. Da må man se på hva forskningen sier og ikke bare se på enkeltsaker. Hverken i den ene eller andre retningen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå