lady90 Skrevet 3. juli 2017 #1 Skrevet 3. juli 2017 Det står i kontrakten at de trekker 2% av bruttolønn til pensjon, men hvordan kan jeg vite hva hvor mye de egentlig betaler inn i pensjon utenom? Er dette beløpet likt for alle offentlige ansatte baser på inntekt? Og er det noe man kan forhandle på?
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #2 Skrevet 3. juli 2017 Statens pensjonskasse er likt for alle ansatte i staten. Du kan ikke forhandle. Staten betaler inn mer enn 2% for deg. Det er fortsatt en av de beste pensjonsavtalene som finnes. Anonymkode: 7808d...098
lady90 Skrevet 3. juli 2017 Forfatter #3 Skrevet 3. juli 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Statens pensjonskasse er likt for alle ansatte i staten. Du kan ikke forhandle. Staten betaler inn mer enn 2% for deg. Det er fortsatt en av de beste pensjonsavtalene som finnes. Anonymkode: 7808d...098 Men hvordan vite hvor mye de faktisk betaler inn og hva pensjonen vil bli?
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #4 Skrevet 3. juli 2017 Dersom du går inn på spk.no kan du se detaljene om din pensjon, opptjeningstid og andre fordeler du har via statens pensjonskasse. Det er ikke rent lite. Anonymkode: c2c3e...898
Glitnir Skrevet 4. juli 2017 #5 Skrevet 4. juli 2017 Det kan ikke forhandles nei, og er likt for alle offentlig ansatte. Det er ikke slik at arbeidsgiver betaler inn en viss prosent som blir din beholdning - ytelsespensjon er mer som en forsikringsordning. Du bør lese deg opp på forskjellen mellom ytelsespensjon og innskuddspensjon. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #6 Skrevet 4. juli 2017 Lurer på en ting. Du må vel ha jobbet tre år i staten, for å få minste utbetaling i pensjon. En jeg kjenner var der to år,kan en få utbetalt det hun har betalt inn?hun kommer ikke til å jobbe i staten noe mere Anonymkode: 665d0...59b
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2017 #7 Skrevet 5. juli 2017 Jeg jobber i en Fylkeskommune med lønn. Arbeidsgivers andel av pensjonsinnbetaling varierer litt fra år til år. I år er det for medlemmer i Statens Pensjonskasse en arbeidsgiverandel på 13% av bruttolønna til den ansatte. For medlemmer i Kommunenes Landspensjon er arbgiverandelen 11,59%. Ikke forhandlingsbart! En fin del av lønnspakken, også gruppelivsforsikring der beløpet ved et evt behov for utbetaling er ulikt alt etter alder på den ansatte (lavere utbetalt dess eldre du blir) og om man har barn som er under 20 el 23 år. (Barnas alder er jeg usikker på her.) Anonymkode: 8a241...0f0
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2017 #8 Skrevet 5. juli 2017 Helt kort, forskjellen på ytelsespensjon og innskuddspensjon. I offentlig sektor har man som oftest ytelsespensjon. Det betyr at fra du blir pensjonist og til den dagen du dør vil du få utbetalt en prosentdel lønna di i pensjon basert på årene med best opptjening. Dersom du skulle dø før du har "brukt opp" pensjonen din, betales dette tilbake til "felleskassa". Tar jeg helt feil hvis jeg påstår at i dag sitter en pensjonist med ytelsespensjon igjen med litt over 60% av inntekten vedkommende hadde når han gikk av? Eller blander jeg med noe annet . Det som riktignok er skummelt er at dette er fryktelig dyrt for arbeidsgiver, så det kommer nok til å skje et eller annet med denne ordningen fremover. Mange private arbeidsplasser har innskuddspensjon. Her betaler arbeidsgiver et innskudd for deg. Du kan selv velge hvor stor risiko du vil ha på innskuddet ditt (aksjer). Den dagen du går av med pensjon har du en sum penger til rådighet og du må bestemme hvor mange år du vil ha dette innskuddet fordelt ut på. Dersom du skulle dø før du har brukt opp summen din går pengene til de etterlatte, dersom du skulle leve i mange år etter at du har brukt opp innskuddet har du muligens et problem. Noen arbeidsgivere er nå i gang med å tilby en form for hybridpensjon, altså en blanding mellom de to overnevnte. Anonymkode: 6e41c...b29
JackIost Skrevet 6. juli 2017 #9 Skrevet 6. juli 2017 (endret) På 3.7.2017 den 23.15, lady90 skrev: Men hvordan vite hvor mye de faktisk betaler inn og hva pensjonen vil bli? Det varierer, men med kostnader til diverse betaler de rundt 15-25 % av lønnen Det varierer med lønnsnivå, jo høyere lønn, jo høyere andel av lønn betales inn, fordi folketrygden ikke har dekninger for over 7,1 G Utgangspunktet har vært at man skal få 66 % av lønnen i pensjon når man ser på folketrygden og tjenestepensjonsordningen samlet, men levealdersjustering m.m. gjør at det kan bli noe mindre i framtiden. For øvrig er ikke pensjonsreglene for de født etter 1963 klare ennå, så det er faktisk bortimot umulig å si hva du ender opp med. Og mye kan ennå skje med regelverket før du blir pensjonist Endret 6. juli 2017 av JackIost
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå