Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Enkelte mennesker kan ikke lage mat og det er jo helt greit. Problemet oppstår når de bestemmer seg for å lage mat for andre. Må man fortelle dem at maten smakte bra når den faktisk ikke gjorde det?  Selv har jeg enkelte som jevnlig inviterer meg på middagsbesøk og maten smaker ikke spesielt bra. Det er ikke som om de prøver å lage noe godt heller, de følger aldri oppskrifter og det går mye i halvfabrikata.  Er man da forpliktet til å si at maten smakte godt? De har jo ikke lagt inn noe innsats i maten. 

Synes faktisk det er frekt nok av dem å spørre meg hvordan maten smakte. Det blir jo å tigge om ros for dårlig arbeid. 

Anonymkode: 7dbec...93a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når de inviterer deg på mat så sier man at det smakte og takker for det. Eller så får du la være å dra på middagsbesøk. Vanlig folkeskikk dreper ingen 

Anonymkode: 428d1...956

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Enig med dei. De fleste kan ikke å lage mat. Når det smaker dårlig takker jeg bare for maten uten å si noe mer.

Anonymkode: c4a90...8a7

• Liker 2
Skrevet

Man trenger da vel ikke si at maten smakte! Er jo hyggelig å si "tusen hjertelig takk for maten!" liksom. Må jo ikke si at det var godt.

• Liker 8
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Takk for maten holder, aldri hørt noen si at maten smakte uten at den som laget det spør.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du er ganske frekk jeg. Hva med å være takknemlig for at noen ønsker å be deg på middag? At noen ønsker å gjøre noe hyggelig for deg? Kanskje de gjør så godt de kan med maten. Hvis maten ikke smaker deg så takker du likevel pent for mat og for at de inviterte deg. Folkeskikk. 

Anonymkode: 663c7...3a3

• Liker 13
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du er ganske frekk jeg. Hva med å være takknemlig for at noen ønsker å be deg på middag? At noen ønsker å gjøre noe hyggelig for deg? Kanskje de gjør så godt de kan med maten. Hvis maten ikke smaker deg så takker du likevel pent for mat og for at de inviterte deg. Folkeskikk. 

Men herregud, man trenger ikke være frekk for å si at folk ikke er flinke til å lage mat? Selvsagt er det hyggelig å bli invitert selv om maten ikke smakte. Selvsagt kan de gjøre så godt de kan, men de er ikke flinke fordet. Takk for maten holder jo. Og ts har helt sikkert folkeskikk.

• Liker 2
Gjest making.a.mess
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når de inviterer deg på mat så sier man at det smakte og takker for det. Eller så får du la være å dra på middagsbesøk. Vanlig folkeskikk dreper ingen 

Anonymkode: 428d1...956

Å juge er heller ikke vits. Man takker for maten og sier at den var grei/bra men har forbedringspotensiale. Kanskje gi dem noen tips om de er åpne for det.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg takker for maten, men jeg har jo ikke lyst til å si at det smakte godt. 

Synes heller ikke man "gjør så godt man kan" om maten alltid smaker mindre godt.  Alle kan jo lage mat fra bunnen om de prøver  og alle kan jo bruke annet enn halvfabrikata om de vil. 

Synes faktisk det frekke er å ikke legge inn et minimum av innsats i mat man serverer andre.  Det tar ikke lengre tid å  lage mat fra bunnen, det er ikke dyrere, det er ikke vanskelig  å følge en enkel oppskrift. 

Likevel velger enkelte å servere Toro-retter, osv. Eller tenke at selv om de aldri har hatt interesse for mat så burde de finne på en egen oppskrift  i stedet for å bruke en som faktisk smaker godt. 

6 minutter siden, amazingme skrev:

Man trenger da vel ikke si at maten smakte! Er jo hyggelig å si "tusen hjertelig takk for maten!" liksom. Må jo ikke si at det var godt.

Ja, jeg sier takk for maten. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, amazingme skrev:

Men herregud, man trenger ikke være frekk for å si at folk ikke er flinke til å lage mat? Selvsagt er det hyggelig å bli invitert selv om maten ikke smakte. Selvsagt kan de gjøre så godt de kan, men de er ikke flinke fordet. Takk for maten holder jo. Og ts har helt sikkert folkeskikk.

"Problemet oppstår når de bestemmer deg for å lage mat til andre", skriver Ts. Jo jeg mener holdningen er frekk og utakknemlig. Ts har sikkert folkeskikk, men i dette tilfelle så mangler det litt. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg takker for maten, men jeg har jo ikke lyst til å si at det smakte godt. 

Synes heller ikke man "gjør så godt man kan" om maten alltid smaker mindre godt.  Alle kan jo lage mat fra bunnen om de prøver  og alle kan jo bruke annet enn halvfabrikata om de vil. 

Synes faktisk det frekke er å ikke legge inn et minimum av innsats i mat man serverer andre.  Det tar ikke lengre tid å  lage mat fra bunnen, det er ikke dyrere, det er ikke vanskelig  å følge en enkel oppskrift. 

Likevel velger enkelte å servere Toro-retter, osv. Eller tenke at selv om de aldri har hatt interesse for mat så burde de finne på en egen oppskrift  i stedet for å bruke en som faktisk smaker godt. 

Ja, jeg sier takk for maten. 

TS

Kanskje de liker Toro retter veldig godt selv? Er det frekt å servere en Toro gryterett altså? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte mennesker kan ikke lage mat og det er jo helt greit. Problemet oppstår når de bestemmer seg for å lage mat for andre. Må man fortelle dem at maten smakte bra når den faktisk ikke gjorde det?  Selv har jeg enkelte som jevnlig inviterer meg på middagsbesøk og maten smaker ikke spesielt bra. Det er ikke som om de prøver å lage noe godt heller, de følger aldri oppskrifter og det går mye i halvfabrikata.  Er man da forpliktet til å si at maten smakte godt? De har jo ikke lagt inn noe innsats i maten. 

Synes faktisk det er frekt nok av dem å spørre meg hvordan maten smakte. Det blir jo å tigge om ros for dårlig arbeid. 

Kan du gi eksempler på hva de har servert, og hva som "manglet" i oppskriftene?

Anonymkode: 4b1ef...d12

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ps

Hvordan vet du at de aldri følger oppskrifter?

Anonymkode: 4b1ef...d12

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

"dette var så hyggelig, dette må vi gjøre igjen" 

Det er min gå til frase hvis maten suger. 

Anonymkode: 7f9e9...c7f

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er frekt å ikke servere ordentlig mat. Møter jeg opp på julemiddagen iført tights og hettegenser så kan jeg ikke forvente at folk skal fortelle meg hvor fint kledd jeg er. Jeg burde forvente å bli bedt om å komme tilbake kledd skikkelig. Nå kan man ikke be verten om å lage maten på nytt, men man bør heller ikke være forpliktet til å si at den smakte godt når verten ikke har lagt noe innsats i maten. 

Forstår ikke hvorfor folk som på død og liv skal gjøre minst mulig for gjestene forventer å få ros. 

Endret av Gardermobanen
Skrevet

Eller "Det var godt med mat no", det betyr jo berre at du var svolten😉

• Liker 2
Skrevet

Svigermor kan ikke lage mat. 

Jeg har lært meg å unngå å juge for jeg føler at hvis jeg juger og sier at det smakte godt så ser hun på meg som om jeg har et blinkende neonfarget skilt i panna som sier jugepave.

Det føles lite greit ut..

Så jeg takker pent for maten. Spør hun om det smakte så smiler jeg og sier at nå er jeg god og mett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Må si jeg blir forundret over holdningene noen har... At folk er frekke hvis de ber andre på middag og maten ikke faller i smak.  Jeg har blitt bedt på middag mange ganger og egentlig synes at maten er helt ok, men ikke fantastisk (etter min mening), men jeg tenker jo ikke at verten er frekk likevel?! Man kommer jo med noen høflighetsfraser og takker for maten. 

Man kan altså ikke be folk på middag uten å risikere at de mener man er frekk hvis de ikke liker maten man lager?! Huff :P

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Forundret.. skrev:

Svigermor kan ikke lage mat. 

Jeg har lært meg å unngå å juge for jeg føler at hvis jeg juger og sier at det smakte godt så ser hun på meg som om jeg har et blinkende neonfarget skilt i panna som sier jugepave.

Det føles lite greit ut..

Så jeg takker pent for maten. Spør hun om det smakte så smiler jeg og sier at nå er jeg god og mett.

Svigermor kunne heller ikke lage mat, men jeg roste maten hennes likevel. Så nå hver gang  jeg er på besøk så har hun laget ekstra stor porsjon av maten hun vet jeg elsker. :P

Skrevet
1 minutt siden, Gardermobanen skrev:

Svigermor kunne heller ikke lage mat, men jeg roste maten hennes likevel. Så nå hver gang  jeg er på besøk så har hun laget ekstra stor porsjon av maten hun vet jeg elsker. :P

Det slipper heldigvis jeg.. men sikkert vare fordi hun er så gnien.. 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...