Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

1) Jeg mottar AAP og skulle i utgangspunktet søke ufør nå, men det blir nok utsatt på grunn av graviditet og fødsel. Jeg må derfor søke foreldrepenger. Blir AAP stoppet da også må jeg søke gjenopptak etterpå? 

2) Kan jeg ta mødrekvoten og far ta fedrekvoten + hele fellesperioden uten at jeg er i jobb? Jeg mottar jo AAP, og er for syk for å jobbe

Anonymkode: 2b84a...66b

AnonymBruker
Skrevet

1) Ja aap stoppes når foreldrepermisjonen starter. Du må søke gjenopptak innen 52 uker 

2) For at far skal kunne ta hele fellesperioden må du være så syk at du ikke kan ta deg av barnet. At du er for syk til å jobbe er uvesentlig. 

Anonymkode: db053...c8a

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

1) Jeg mottar AAP og skulle i utgangspunktet søke ufør nå, men det blir nok utsatt på grunn av graviditet og fødsel. Jeg må derfor søke foreldrepenger. Blir AAP stoppet da også må jeg søke gjenopptak etterpå? 

2) Kan jeg ta mødrekvoten og far ta fedrekvoten + hele fellesperioden uten at jeg er i jobb? Jeg mottar jo AAP, og er for syk for å jobbe

Det AB over sier er korrekt. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Okei, takk for svar. 

Vet noen om uføresøknaden kan behandles under permisjonstiden? 

AnonymBruker
Skrevet

Så nå som uføretrygden er i boks skal du begynne å få unger?

Skjønner det bare ikke. Barn er MER enn 100 % jobb.

Anonymkode: 7eb67...df4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei, takk for svar. 

Vet noen om uføresøknaden kan behandles under permisjonstiden? 

Ser ingen grunn til at en uføresøknad ikke kan behandles. Det kommer helt an på hva din diagnose er. Du er jo på AAP for å bli avklart i forhold til din arbeidsevne, og om du kan bli bedre med tid/behandling/tilrettelegging. Hvis du er avklart nå til at du er ufør, så er det vel ikke noe problem. Men spør din saksbehandler om disse tingene. 

Anonymkode: 4218f...c99

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så nå som uføretrygden er i boks skal du begynne å få unger?

Skjønner det bare ikke. Barn er MER enn 100 % jobb.

Anonymkode: 7eb67...df4

Uføretrygden er ikke i boks, noe du ville sett hvis du leste HI. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser ingen grunn til at en uføresøknad ikke kan behandles. Det kommer helt an på hva din diagnose er. Du er jo på AAP for å bli avklart i forhold til din arbeidsevne, og om du kan bli bedre med tid/behandling/tilrettelegging. Hvis du er avklart nå til at du er ufør, så er det vel ikke noe problem. Men spør din saksbehandler om disse tingene. 

Anonymkode: 4218f...c99

Saksbehandler er litt fram og tilbake på grunn av navlegen. I februar ble det bestemt at jeg skulle søke ufør, forslag fra saksbehandler. Legen min var helt enig og sendte legeerklæring på det. Plutselig sier navlegen at jeg kan bli frisk, selv om sykdommen er kronisk og det ikke finnes behandling/kur. Ting tar tid. Hadde håpet at uføretrygden skulle vært avklart før jeg ble nødt til å søke permisjon... 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor får du barn om du er for syk til å jobbe? Jeg håper du mister AAP når Nav ser at du er frisk nok til å få barn, men ikke til å jobbe. Å få barn er jo MYE tyngre enn hvilken som helst jobb. 

Anonymkode: c435e...e0d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor får du barn om du er for syk til å jobbe? Jeg håper du mister AAP når Nav ser at du er frisk nok til å få barn, men ikke til å jobbe. Å få barn er jo MYE tyngre enn hvilken som helst jobb. 

Sorry, men bare fordi at du syns det er så ufattelig slitsomt å ta vare på dine egne barn betyr ikke det at det er sånn for alle. 

Anonymkode: 13772...d06

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sorry, men bare fordi at du syns det er så ufattelig slitsomt å ta vare på dine egne barn betyr ikke det at det er sånn for alle. 

Anonymkode: 13772...d06

Det vet man ikke før ungen er født. Jeg ville ikke tatt sjansen hvis jeg var så dårlig

Anonymkode: 20e91...ee0

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg gidder å svare, men men. Livet ble slik, og sånn er det bare. Jeg har en flott mann som er mye hjemme og en familie som stiller opp. Derfor kommer det til å gå helt fint, siden du lurer :-) 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg... Skal man ikke få kunne få sin egen familie for at man er syk? Ofte er de som er ufør mer mennskelig som hjemmeværende enn i jobb. Man kan ikke slutte å dra i butikken å handle mat eller slutte å leve fordi man er syk. Ja, kjipt at man er så syk at man ikke kan jobbe. Men vi kan da unne de syke noe hyggelig i livet sitt også? Barn er krevende ja, spesielt de første årene. Men det finnes faktisk hjelp å få. TS har også en mann som hun skriver, så da er hun jo ikke alene om ansvaret? Kjenner jeg blir veldig provosert når sånne som deg skal komme å rakke ned på de syke. Jeg er selv syk, er midt i en uføre søknad. Men jeg sier meg ikke ifra å ville få mine egne barn. Jeg har også mann. Hvis jeg hadde jobbet hadde jeg ikke fungert i mitt egent hjem eller kropp. Konstant liggi med smerter og betennelser... Når jeg er hjemmeværende klarer jeg å leve nogenlunde normalt, med smertestillende, mann og etterhvert barn. 

Noen er bare så ufølsomme...

Anonymkode: 562a2...724

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...