Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når tenker dere at det er ok å flytte sammen i et forhold? Hva bør man tenke på før man gjør det? Når flyttet du inn med kjæresten?

Hilsen mann som vil bo med kjæresten men som ikke vet om hun er klar ..

Anonymkode: bafe1...fbe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når dere er klar for det.

Synes det er viktig at dere begge to har bodd for dere selv før dere velger å flytte sammen.

Anonymkode: 0094a...2b8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Når begge er klare og 100% sikker på at man vil leve sammen. 

Snakk sammen om alt!

Økonomi (planlegg budsjett FØR dere flytter sammen),

husarbeid,

festing (hvis det er et tema at en fester litt vel mye), 

hvem skal evt kvitte seg med vaskemaskinen sin? Evt hva skal byttes ut med det den andre har? 

Fremtiden (veeeldig viktig)

skal dere evt ha barn en gang? 

Hva er synet på giftermål? 

Anonymkode: 83a38...4a8

• Liker 5
Skrevet

Når det føles naturlig og riktig for dere begge, vil jeg si. Du kan jo bare lufte det litt i forbifarten til kjæresten din for å kjenne litt på reaksjonen hennes hvis du ikke er helt sikker på hva hun tenker om det? Jeg og samboeren min flyttet inn sammen etter 9 mnd, men vi hadde kjent hverandre i flere år før vi ble sammen så jeg vet ikke om det spilte inn den ene eller andre veien. For min del var det hvertfall veldig viktig å vite at vi ville det samme mtp fremtiden (barn/giftemål) før vi tok det steget.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke vet om hun er klar, er vel første steg å begynne å prate om det? Jeg luftet samme tema for kjæresten min her om dagen, og da snakket vi om å eventuelt flytte sammen fra januar av. Da har vi noe å glede oss til, og vi kan mentalt forberede oss til det. Vi har ikke vært sammen så lenge da. I januar har vi datet i halvannet år sånn ca. Tenker det også kommer litt an på hvor gamle dere er og hvor lenge dere har vært sammen. Da jeg var 20 var det et lett valg å flytte inn med typen for å spare litt penger på husleie, å snakke om barn, giftermål og fremtid ble litt fjernt å snakke om den gang da. Fra slutten av tyveårene er det nok mer naturlig å ta den praten før man eventuelt flytter sammen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi er begge i begynnelsen av 30årene og har snakket en del om fremtid. Vi har vært sammen i snart to år men hun har en sønn fra tidligere forhold så hun ønsker å ta det rolig med hensyn til han. Jeg vil ikke tråkke over hennes grenser ved å presse men jeg kan nevne det for henne ..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg nektet å flytte sammen med kjæresten min før vi giftet oss. Jeg tror det førte til litt fortgang i prosessen, for jeg ville gjerne leve sammen med han.

Mange av trådene her kan tyde på at noen flytter sammen for tidlig. Det tar litt tid å modnes som par. Å flytte sammen uten å være klar for det kan være svært krevende for et forhold.

Anonymkode: 4968e...d68

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når tenker dere at det er ok å flytte sammen i et forhold? Hva bør man tenke på før man gjør det? Når flyttet du inn med kjæresten?

Hilsen mann som vil bo med kjæresten men som ikke vet om hun er klar ..

Hvor lenge har du vært sammen med kjæresten, TS? Mistenker du at hun ikke er klar eller har du ingen formening om hva hun føler rundt dette?

Anonymkode: 4da89...88d

AnonymBruker
Skrevet

Han flyttet inn hos meg etter 2 måneder, men vi er begge midt i tredveårene og har levd og gjort våre erfaringer tidligere.

Det viktigste er kommunikasjonen. Hvis du ikke kan snakke med partner om dette, men må ta det på KG, da er det noe feil med forholdet deres.

Anonymkode: 44cf1...8c6

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg nektet å flytte sammen med kjæresten min før vi giftet oss.

Så er det en god del av oss som ikke er interessert i ekteskap. :)

Anonymkode: 44cf1...8c6

• Liker 2
Skrevet

Først må man være klare for det. Jeg og kjæresten min flyttet ikke sammen før vi hadde "holdt på" i ca. 1 år.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo ta det opp med henne nå som det har gått to år ja :P Hadde jeg vært forelska så hadde jeg godtatt den praten ganske tidlig, men selve handlingen måtte ha kommet etter litt tid. Etter to år bør du ikke være redd for å ta det opp, i det minste. 

Anonymkode: 19c32...150

Skrevet

Vi flyttet sammen etter to mnd. Men det var litt av praktiske grunner.

Skrevet

Vi flyttet sammen samme måneden som vi ble offisielle, mye av praktiske grunner, og ingen av oss hadde barn som skulle involveres, så om det gikk i dass var det bare vi som fikk kjenne det. Det har gått bra så langt - to år seinere.

Skrevet

Når man er klar for det. 

Jeg har flyttet inn med begge jeg har hatt som samboer relativt tidlig. Med eksen flyttet vi sammen etter 1 mnd. I det forholdet var det ganske tidlig. Jeg og nåværende samboer flyttet sammen før vi ble offisielle (han hadde forsåvidt allerede vært på besøk i 2 mnd) og det har vært helt naturlig hele veien. Kunne aldri tenkt meg å vente lengre.

Skrevet

Etter et års tid. Han sov hos meg så og si hver eneste natt og var der hele dagen så ble meningsløst å betale for en leilighet han aldri var i

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er begge i begynnelsen av 30årene og har snakket en del om fremtid. Vi har vært sammen i snart to år men hun har en sønn fra tidligere forhold så hun ønsker å ta det rolig med hensyn til han. Jeg vil ikke tråkke over hennes grenser ved å presse men jeg kan nevne det for henne ..

Kjenner du sønnen hennes godt? Har jo også betydning hvor liten/stor sønnen hennes er. Ønsker du et familieliv med "hele pakka" eller ønsker du hovedsaklig å bo med kjæresten? Var tanken å bo sammen i din eller hennes bolig?

Anonymkode: 4da89...88d

AnonymBruker
Skrevet

For meg var det viktig å vente en god stund, til vi var skikkelig godt kjent, og visste om hverandres gode og dårlige sider. 

Vi var sammen i halvannet år før vi slyttet sammen, da vi var 32 og 34. Først som prøveprosjekt, og etter at han hadde bodd hos meg i 2 mnd og det gikk forunderlig knirkefritt, slo vi fast at ja, nå er vi offisielt samboere, og han endret adresse i folkeregisteret. 

Anonymkode: 2cf7f...7d0

Skrevet

Her flyttet vi sammen etter 2,5 år som kjærester. Har da møtt hverandre sine foreldre, reist på ferie sammen, bodd hos hverandre i alle helgene. Rett før vi flyttet diskuterte vi økonomi, hvem betaler for hva, jobbsituasjonen (om noen må finne jobb nærmere), planer for fremtiden.

AnonymBruker
Skrevet

Flytt sammen når det føles riktig for dere begge. Med x-en flyttet vi sammen etter 6 mnd, som studenter (20 og 24 år gamle). Mye fordi det var mest praktisk da han uansett måtte finne ny hybel, og vi var jo hos hverandre hele tiden uansett. Men vi leide i mange år da, hadde nok vært samboere i nesten 4 år før vi kjøpte vår første bolig sammen. Forholdet varte i 18 år.

Men jeg må si at nå, som jeg har barn å ta hensyn til, så vil jeg vente mye lengre med å flytte sammen med noen. Jeg er ikke sikker på om jeg ønsker å bli samboer i det heletatt før barna har flyttet ut, men det får man se om det skulle bli aktuelt (ikke så lysten på å presse" mine og dine barn" inn under samme tak). Nå er dere litt yngre så det er jo litt annerledes. Men siden hun har barn så skjønner jeg at hun vil være veldig sikker på at dette er et forhold som vil vare før hun vurderer å bli samboer med deg. Det er ikke aktuelt å "prøve seg som samboere" når det er barn i bildet. Da bør det være mer sikkert og forpliktende. Har du et godt forhold til barnet? Det vil ha stor betydning for henne.

Jeg ville tatt opp at du ønsker at dere skal bli samboere, men samtidig la henne forstå at du har forståelse for at hun vil ta hensyn til barnet. Har du forresten tenkt på at om du virkelig viser henne at du ønsker å forplikte deg kan være til hjelp? Hvis du virkelig ønsker en fremtid med henne så kan du jo ta fram ringen og fri? En forlovelse viser at du ønsker en fremtid sammen litt mer enn bare et ønske om å bli samboere syns jeg (og mange damer med meg vet jeg).

Anonymkode: 235bd...530

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...