Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, hvordan gjør jeg det?

Har huslån på 1,3. I sin tid kjøpte han seg inn i min bolig, som jeg eide alene.  Dagens takst ligger på 1,5, ca

Det er ingen konflikter mellom oss, pent brudd.

Anonymkode: e00ed...c98

AnonymBruker
Skrevet

Tillegg: Da han kjøpte seg inn, ble det gjort slik: Refinansierte pga oppussing- slik ble han med på lånet. Han kom ikke med noe rent kontant innskudd.

AnonymBruker
Skrevet

Få takst. Om han eier x prosent,  skal han betale deg x prosent av dagens takst.

Anonymkode: 69315...854

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Få takst. Om han eier x prosent,  skal han betale deg x prosent av dagens takst.

Skal han betale for å bli kjøpt ut...? 😂

Anonymkode: 370c9...f72

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal kjøpe han ut :fnise: altså ta over boligen. Som jeg i utg punktet eide alene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom dere ikke har inngått samboerkontrakt trenger du ikke å betale ham ut.

Anonymkode: d0378...2a6

Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I mitt hode så blir det litt feil? Skal jeg betale han 50% av boligverdien? Da har jeg et lån som er over boligverdien.

Flott, da røpet jeg meg..... jippi.

Endret av Janis
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal han betale for å bli kjøpt ut...? 😂

Anonymkode: 370c9...f72

Snu om på rollene, da, om det er så nøye ;) du skjønte nok. Den som skal kjøpe ut den andre skal betale x prosent av dagens takst, om den man skal kjøpe ut eier x prosent. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ts skriver de er vennskapelig. Da er hun nok ikkeen dritt mot ham. Forkastelig å foreslå noe sånt.

Og selv om de ikke har samboeravtale kan eierbrøken stå i skjøtet. 

Skrevet

Du må trekke fra det dere har i lån fra taksten, og summen du da sitter igjen med skal deles på to. Dersom dere hadde solgt huset var det dere hadde sitti igjen med. Dersom du skal beholde huset, må du overta hele lånet, og betale ham halvparten av differansen mellom takst og lån.

• Liker 1
Skrevet

Når han kjøpte seg inn, ble det laget nytt skjøte? Hvor mye kjøpte han seg inn med i % av boligen? 50% i så fall skal han ha 50% av boligens verdi - 50% av gjelden

Eksempel - boligen har en verdi på 1500000 mens gjelden er 1300 000 - verdi 200 000 som hans skal ha 50% av = du må betale han 100 000

- så skal innbo osv også deles.. Da starter kanskje kranglingen.. I allefall for de fleste.. 

• Liker 1
Skrevet

Han står på skjøtet. Betalte dokumentavgift. Det må jeg også gjøre.

Tusen takk Carrot :) Da skjønner jeg.

Blir ingen problemer med deling her. Vi lurer bare på det formelle. Vi er gode venner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må heldigvis ikke betale dokumentavgift for å kjøpe han ut. Dere må fylle ut noen skjemaer til kartverket, skrive under begge to, vips er huset ditt igjen og du får nytt skjøte i posten. Banken må ordne med lånet slik at det flyttes over på deg, og de hjelper deg med å regne ut hvor mye du må låne ekstra for å kjøpe han ut.

Anonymkode: 3d192...ed3

AnonymBruker
Skrevet

Du skal selvfølgelig ikke betale ham 50% av boligens verdi. Men eier dere i dag 50% hver, må dere ta en ny takst. Da blir det du skal betale ham ut med takst, minus gjeld på huset, og overskuddet deles på 2.

Altså er huset verdt 1,5 millioner, og dere har lån på 1,3. ( du må løse ut lånet hans) da blir overskuddet 200 000, og du skal betale ham ut med 100 000 kr.

Anonymkode: d0bea...993

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er logikken i det? Det opplyses jo at de eier halve boligen hver, og da må hun selvsagt betale ham ut. Det har ikke noe med samboerkontrakt eller ikke å gjøre. 

Skrevet (endret)
15 timer siden, Glitnir skrev:

Hva er logikken i det? Det opplyses jo at de eier halve boligen hver, og da må hun selvsagt betale ham ut. Det har ikke noe med samboerkontrakt eller ikke å gjøre. 

Må kjøpe ut en partner uansett kontrakt eller ikke. Og selvfølgelig gjør jeg det, noe annet vil være tyveri- synes jeg da. Han har betalt mye på dette huset, og skal selvsagt komme ut av det med noe.

Dette var egentlig ment til det innlegget du siterte.

Tusen takk for svar folkens :)

Endret av Janis

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...