AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #1 Skrevet 3. juli 2017 Jeg har fått et jobbtilbud idag fra en offentlig virksomhet, men det står ingenting om arbeidstid, overtid, fleksitid, forsikringer, lunsjordning, telefon, Internett, andre frynsegoder. Ser ut som det kun står standard ting som arbeidssted, lønn, tittel, oppsigelsestid osv. Jeg tenkte å sende en mail til min kontakt og få disse punktene skriftlig, for jeg husker ikke alle detaljene fra intervjuet, og ikke alt jeg fikk svar på heller. Er det teit å sende en mail hvor jeg oppsummerer alle spørsmålene mine? Liker å ha sånt skriftlig, er fort gjort å glemme noe når det kun diskuteres på tlf. Og sa har jeg heller ikke noe å slå i bordet med ved en evt konflikt. Kan jeg samtidig be om høyere lønn? Ønsker å forhandle meg til noe høyere enn det som står i tilbudet, men teit å ringe kun for lønnspunktet, mens resten går på mail. Anonymkode: d4ba7...c63
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #2 Skrevet 3. juli 2017 Og forresten, er det andre ting jeg bør spørre om og? Anonymkode: d4ba7...c63
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #3 Skrevet 4. juli 2017 Du må få alt sånt skriftlig, ja. Og ja, du må forhandle om lønn samtidig. Ta alt i samme slengen, enten på tlf eller mail. Anonymkode: 01603...43c
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #4 Skrevet 4. juli 2017 Jeg har jobbet i det offentlig i tyve år, og kan fortelle deg at det er svært lite frynsegoder å forvente. Arbeidstid er greit å få med i kontrakten, men du kan ikke forvente hverken telefon, internett eller andre ting. Mange offentlige stillinger har også fastsatt lønnsnivå, så ut fra hvilken stilling det er snakk om kan du fort se ut som en kravstor tulling om du ber om mer lønn. Anonymkode: 498fa...4f7 4
Carrot Skrevet 4. juli 2017 #5 Skrevet 4. juli 2017 (endret) Kravstor tulling eller ikke - ikke ta en jobb med en lønn du ikke syns er OK. Er du organisert? I hvilken organisasjon ville du vært evt om du ikke er? Sjekk tariffavtalene der, se på lønnsutvikling, legg inn dine tall i deres Lønnsstatisikk som for eksempel hos NITO, TEKNA eller NHO så ser du om du ligger mye under i utgangspunktet. Selvsagt skal man forhandle, og selvsagt er det fint å ha ting skriftlig! Gratulerer med tilbud om jobb Endret 4. juli 2017 av Carrot
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #6 Skrevet 4. juli 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jobbet i det offentlig i tyve år, og kan fortelle deg at det er svært lite frynsegoder å forvente. Arbeidstid er greit å få med i kontrakten, men du kan ikke forvente hverken telefon, internett eller andre ting. Mange offentlige stillinger har også fastsatt lønnsnivå, så ut fra hvilken stilling det er snakk om kan du fort se ut som en kravstor tulling om du ber om mer lønn. Anonymkode: 498fa...4f7 Jeg er ikke helt enig i dette. Jeg har jobbet i det offentlige i 10 år, og vi har en hel del frynsegoder sånn jeg ser det. På min arbeidsplass har vi fleksitid (og da mener jeg VIRKELIG fleksitid- jeg kan selv bestemme å jobbe ekstra et par dager den ene uken hvis jeg ønsker en fridag uken etter, og det er aldri noe problem å få tatt ut avspaseringsdag når jeg ønsker), vi har trimrom på arbeidsplassen, det tilbys gruppetrening to ganger pr uke, jeg kan trene en time i arbeidstiden hver uke, jeg har mobil dekt av jobben, jeg kan ha hjemmekontor stort sett når det måte passe, jeg har gruppelivsforsikring dekt av jobb, jeg får min fulle lønn samt fulle feriepenger når jeg er i foreldrepermisjon (lovverket sier at man kun har krav på dekt lønn opptil 6G og feriepenger for 12 uker- mange bedrifter i det private følger derfor isteden dette), jeg har gratis parkering på jobb, vi har subsidiert kantine og vi har gratis frukt, nøtter, kaffe og te på jobb hver dag. Jo, og vi har dessuten bedre pensjonsavtale enn veldig mange private virksomheter. Dette er sikkert ikke så imponerende sammenlignet med en del av frynsegodene de har i privat sektor (mannen min jobber i privat, og har bl.a også dekt avisabonnementet og Internett hjemme). Men det er likevel langt unna påstanden om at det ikke finnes frynsegoder i offentlig sektor! Anonymkode: daa49...85b 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #7 Skrevet 4. juli 2017 Ah. Jeg er også offentlig ansatt. Lærer. Vi har ingen frynsegoder. Kaffen betaler vi for, mobilen betaler vi for selv (selv om mange samtaler, meldinger og datatrafikk går til å snakke med foreldre), alle har med egen matpakke, og dersom du vil ta med klassen din for å gå på skøyter må du betale selv, for skolen har ikke råd til å bestille buss/betale i hallen. Foreldrene kan vi heller ikke spør. Vi har ingen snacks på arbeidsplassen, deler toaletter med elevene og bruker mye penger på elevene våre selv. Å, men vi har gratis parkering. Fordi jeg jobber på en skole i gokk. Mannen min jobber midt i byen, der er det avgift. Så ikke bare bare å være offentlig ansatt, skulle ønske vi hadde gratis kaffe og frukt! Anonymkode: 29651...a94 2
..... Skrevet 4. juli 2017 #8 Skrevet 4. juli 2017 Jeg jobber også i offentlig sektor: har mobil dekt av arbeidsgiver, samme med internett hjemme, fast bilgodtgjørelse, 1 time trening i arbeidstida hver uke, 10 ekstra feriedager i året (som komp for overtid, men jobber sjelden overtid). Vi har fruktordning på jobb, men betaler 100kr mnd selv. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #9 Skrevet 4. juli 2017 Mye av det du spør om ligger i tariffavtale, så det ville jeg ikke spurt om - da fremstår du uopplyst. Om det er noen grunn til å spørre om frynsegoder kommer an på hvilken stilling dette er. Anonymkode: bff33...540 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #10 Skrevet 4. juli 2017 Man har da like mange ulike ordninger innen det offentlige som private. Jeg har jobbet i det offentlige, og hatt langt mer frynsegoder enn jeg har nå i det private. Og omvendt. Og den jeg kjenner med desidert beste goder jobber i en kommunal bedrift. Anonymkode: 01603...43c
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #11 Skrevet 4. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke helt enig i dette. Jeg har jobbet i det offentlige i 10 år, og vi har en hel del frynsegoder sånn jeg ser det. På min arbeidsplass har vi fleksitid (og da mener jeg VIRKELIG fleksitid- jeg kan selv bestemme å jobbe ekstra et par dager den ene uken hvis jeg ønsker en fridag uken etter, og det er aldri noe problem å få tatt ut avspaseringsdag når jeg ønsker), vi har trimrom på arbeidsplassen, det tilbys gruppetrening to ganger pr uke, jeg kan trene en time i arbeidstiden hver uke, jeg har mobil dekt av jobben, jeg kan ha hjemmekontor stort sett når det måte passe, jeg har gruppelivsforsikring dekt av jobb, jeg får min fulle lønn samt fulle feriepenger når jeg er i foreldrepermisjon (lovverket sier at man kun har krav på dekt lønn opptil 6G og feriepenger for 12 uker- mange bedrifter i det private følger derfor isteden dette), jeg har gratis parkering på jobb, vi har subsidiert kantine og vi har gratis frukt, nøtter, kaffe og te på jobb hver dag. Jo, og vi har dessuten bedre pensjonsavtale enn veldig mange private virksomheter. Dette er sikkert ikke så imponerende sammenlignet med en del av frynsegodene de har i privat sektor (mannen min jobber i privat, og har bl.a også dekt avisabonnementet og Internett hjemme). Men det er likevel langt unna påstanden om at det ikke finnes frynsegoder i offentlig sektor! Anonymkode: daa49...85b Derfor betaler ikke jeg skatt med glede. Sløsing av skattepenger. Anonymkode: 905ed...e2e 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #12 Skrevet 4. juli 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått et jobbtilbud idag fra en offentlig virksomhet, men det står ingenting om arbeidstid, overtid, fleksitid, forsikringer, lunsjordning, telefon, Internett, andre frynsegoder. Ser ut som det kun står standard ting som arbeidssted, lønn, tittel, oppsigelsestid osv. Jeg tenkte å sende en mail til min kontakt og få disse punktene skriftlig, for jeg husker ikke alle detaljene fra intervjuet, og ikke alt jeg fikk svar på heller. Er det teit å sende en mail hvor jeg oppsummerer alle spørsmålene mine? Liker å ha sånt skriftlig, er fort gjort å glemme noe når det kun diskuteres på tlf. Og sa har jeg heller ikke noe å slå i bordet med ved en evt konflikt. Kan jeg samtidig be om høyere lønn? Ønsker å forhandle meg til noe høyere enn det som står i tilbudet, men teit å ringe kun for lønnspunktet, mens resten går på mail. Anonymkode: d4ba7...c63 Det er ikke så mange stillinger som har frynsegoder i det offentlige utover det du evt. finner i tariffavtale for ditt fagfelt, med mindre man har en avgjørende nøkkelstilling/lederstilling eller tilsvarende. Hos oss har vi "vanlig" forsikring mot uhell i jobbesammenheng, men ikke noe utover det. Andre forsikringer har jeg tegnet privat. Ikke betalt telefon eller internett (ikke at jeg vil ha betalt telefon heller, jeg jobber allerede nesten døgnet rundt store deler av, unngår å gi arbeidsgiver insentiv til å kontakte meg ennå mer så langt det går) Overtid, fleksitid osv. er ganske standard. Hos oss er det dog svært vanskelig å få overtid, og fleksitid kan heller ikke lenger utbetales som lønn, så vær forsiktig med det. Stort sett er min erfaring at selv om fleksitid er digg med tanke på at man kan komme og gå litt mer som man vil, så ender man likevel opp med å jobbe mye mer enn 40 timer i uka, og for mange stillinger er det nesten umulig å avspasere på grunn av liten bemanning. Lønnstrinn/ramme og evt. tittel bør være oppgitt i kontrakten, det samme arbeidssted. Oppsigelsestid er vanligvis 3 måneder for fast stilling, ved vikariat/midlertidig stilling jobber man ut tiden kontrakten spesifiserer og får så evt. fornyelse. Anonymkode: cee1c...207
lady90 Skrevet 4. juli 2017 #13 Skrevet 4. juli 2017 (endret) 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Mye av det du spør om ligger i tariffavtale, så det ville jeg ikke spurt om - da fremstår du uopplyst. Om det er noen grunn til å spørre om frynsegoder kommer an på hvilken stilling dette er. Anonymkode: bff33...540 Endret 4. juli 2017 av lady90 Feil
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #14 Skrevet 4. juli 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Mye av det du spør om ligger i tariffavtale, så det ville jeg ikke spurt om - da fremstår du uopplyst. Om det er noen grunn til å spørre om frynsegoder kommer an på hvilken stilling dette er. Anonymkode: bff33...540 Som hva da? Hva burde jeg vite? Har aldri jobbet i det offentlige så vet ikke om jeg har tariffavtale en gang? Det står kun lønn, ikke lønnstrinn/tariffavtale i kontrakten Anonymkode: d4ba7...c63
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #15 Skrevet 4. juli 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som hva da? Hva burde jeg vite? Har aldri jobbet i det offentlige så vet ikke om jeg har tariffavtale en gang? Det står kun lønn, ikke lønnstrinn/tariffavtale i kontrakten Anonymkode: d4ba7...c63 Når det gjelder lønn: Da du søkte på jobben så tipper jeg du leste en stillingsannonse? Tok du vare på den annonsen? For i annonsen så stod det hva stillingen blir lønnet med (oppgitt som fra et lønnstrinn nummer - lønnstrinn nummer). Så slår du opp og ser hvor det du har blitt tilbudt ligger. Innimellom har det vært slik at helt automatisk tilbys det laveste lønnstrinnet som tilhører stillingen. Om du da har relevant praksis så er det absolutt på tide å høre med arbeidsgiver om de har noe å gå på. Det har de som oftest. Overtid må du nesten regne med at skal være pålagt før du får utbetalt overtid. Innarbeiding/flex er det jo greit å spørre om (max. innarbeidet tid, om timer over max.tid slettes, og om det da er en gang i året osv. Forsikring og resten av det du lurer på er det hlet greit å spørre om. Men, er det slik at dersom noen av disse punktene ikke faller i smak så kommer du til å takke nei til stillingen? Anonymkode: 43823...555
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #16 Skrevet 4. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når det gjelder lønn: Da du søkte på jobben så tipper jeg du leste en stillingsannonse? Tok du vare på den annonsen? For i annonsen så stod det hva stillingen blir lønnet med (oppgitt som fra et lønnstrinn nummer - lønnstrinn nummer). Så slår du opp og ser hvor det du har blitt tilbudt ligger. Innimellom har det vært slik at helt automatisk tilbys det laveste lønnstrinnet som tilhører stillingen. Om du da har relevant praksis så er det absolutt på tide å høre med arbeidsgiver om de har noe å gå på. Det har de som oftest. Overtid må du nesten regne med at skal være pålagt før du får utbetalt overtid. Innarbeiding/flex er det jo greit å spørre om (max. innarbeidet tid, om timer over max.tid slettes, og om det da er en gang i året osv. Forsikring og resten av det du lurer på er det hlet greit å spørre om. Men, er det slik at dersom noen av disse punktene ikke faller i smak så kommer du til å takke nei til stillingen? Anonymkode: 43823...555 Faktisk sto det ingenting om lønn i annonsen, og ikke noe lønnstrinn i kontrakten heller Anonymkode: d4ba7...c63
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå