Gå til innhold

Hvorfor er det så vanskelig for folk med Aspergers å få jobb?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mellom 80 og 90% står utenfor det ordinære arbeidslivet, hevdes det. 

Er vi ikke ønsket i arbeidslivet, eller står det bare på vilja?

Anonymkode: 57383...0df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I og med at veldig mange sliter med å få jobb som er godt utannet, så stiller nok de som ikke er funksjonsfriske mer tenker jeg. Det er relativt høy arbeidsledighet i mange bransjer. Hva slags utdannesle har du da?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Belima skrev:

I og med at veldig mange sliter med å få jobb som er godt utannet, så stiller nok de som ikke er funksjonsfriske mer tenker jeg. Det er relativt høy arbeidsledighet i mange bransjer. Hva slags utdannesle har du da?

Økonomi.

AnonymBruker
Skrevet

Fordi de er sosialt blinde, ikke takler stress, ikke klarer å være fleksible (for eksempel i sosiale situasjoner) m.m.

Anonymkode: 5195d...aed

• Liker 8
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi de er sosialt blinde, ikke takler stress, ikke klarer å være fleksible (for eksempel i sosiale situasjoner) m.m.

"De" der, ja... som om alle er like. Ja, det er ofte fellesnevnere som går på det sosiale. Mange føler fx intervjusituasjonen vanskelig. Det er ofte vanskelig med stress, men igjen mange fungerer godt i jobb dersom de første kommer innafor.

Tenk at det er ikke et feil styringssystem, men et annet.

Gjest Lille_Krokodille
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dust. Vi med Asperger er like forskjellige som alle andre. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Økonomi.

Hvordan er det med jobbmuligheter innen økonomi der du bor? Er det mange firmaer du kan jobbe i som søker etter folk? Kanskje du må flytte hvis du skulle finne en jobb når du søker rundt i landet. Mange med Asberger sliter en del sosialt, så det kan nok være en grunn til at det er vanskeligere å få jobb, men mange klarer fint å jobbe. Hvor lenge har du vært arbeidsledig? Får du hjelp av NAV til å finne jobb? Du må ikke gi opp, selv om det tar tid å finne jobb.

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS, hvor godt passer den beskrivelsen deg? 

Gjest Parkeringsvakt
Skrevet

Samme grunn som de fleste med psykiske problemer, baggasje fra fortid eller andre problemer veldig lett havner utenfor samfunnet og jobb- mangel på et inkluderende samfunn.

Det er for lite fokus på å skape knyttere relasjoner mellom mennesker, og dette gir en befolkning som er ganske distant fra hverandre og der det er stadig vanskeligere å ha en sosial sirkel. Har du ikke familie som bryr seg eller barndomsvenner skal det lite til før du faller utenfor. Det sosiale har enorm påvirkning på hvor godt mennesker klarer håndtere problemene sine. 

Resultatet blir at flere faller utenfor som ungdom, og de blir gjerne gående utenfor lenge før de eventuelt søker hjelp. Og hjelpen de får er for treig og for dårlig, så du ser tilfeller av mennesker med diverse problemer langt ut i 20-årene og begynnelsen av 30-årene som har vært utenfor sosialt og yrkesmessig mer eller mindre siden de var tenåringer. Og på det tidspunkt har det hatt så lite eller dårlig sosial kontakt at det kan være en enorm jobb å få dem tilbake i samfunnet. Legg på et vanskelig arbeidsmarked, sosialt stigma der alle er tapere om de ikke har sånn og slik suksess i livet, psykiske tilleggsvansker som depresjon og angst, høyt press for å prestere jobbmessig og sosialt osv- og du har en krise.

Det man gjør per idag er hovedsaklig å forsøke fikse problemer lenge etter at de har slått godt rot. Et bedre alternativ er å gå inn tidligere og lære de yngre menneskene hvordan håndtere og leve i det moderne samfunn, og gjøre det lettere for ulike mennesker å finne sin plass, sitt sted der de kan få brukt sine evner. Jeg vet det er noe prøveprogram når det gjelder psykisk helse i skolen et sted i landet (husker ikke hvor). Vet ikke hva faget inneholder, men det er ihvertfall et steg i riktig retning. 

Men selv med disse tiltakene, så vil vi fortsatt ikke klare få flere i jobb om der ikke er jobber til dem. Vi trenger også et paradigmeskifte når det gjelder måten vi ser på våre medmennesker på, der vi går fra å se på sosiale relasjoner som kun noe vi høster og nyter av- til noe som er et kollektivt ansvar og nødvendighet. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har det blitt opprettet så mange tråder om asberger, her på forumet den siste tiden ?    

Anonymkode: 1d116...0d2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Gardermobanen skrev:

TS, hvor godt passer den beskrivelsen deg? 

Veldig godt. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Lille_Krokodille skrev:

Dust. Vi med Asperger er like forskjellige som alle andre. 

Dette er veldig vanskelig for aspergere.

Gjest Zeitgeist
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at mennesker som er på autisme-spektrumet har "livets rett" i yrkessammenheng. Men det handler om at man som arbeidsgiver tilrettelegger og utviser forståelse for at arbeidstakeren ikke er "som alle andre". 

Personlig har jeg tidvis to freelancere jeg bruker innenfor fagfeltet mitt. Begge er på spektrumet - den ene fungerer ganske bra sosialt, den andre med måte. Felles for begge er at de er utrolig ærekjære, presise, ærlige, og pliktoppfyllende - betraktelig mer enn hva jeg har opplevd med såkalte "mentalt friske" personer. 

Skrevet

Fordi verden er grusom.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Veldig godt. 

Da bør du jo finne jobber som ikke krever de ferdighetene.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Gardermobanen skrev:

Det kan være veldig enkelt å si når man ikke har vært veldig nære noen med AS, men for en del finnes ikke slike jobber. De vil på en eller annen måte klare å bruke en time på en oppgave som bør ta et par minutter, de vil ikke klare å forholde seg til skrevne instruksjoner slik andre kan, de vil ikke klare å forstå at noen aspekter ved arbeidet ikke er nedskrevne og hva disse består i (tross at disse tingene vil være helt selvsagte for deg og meg) osv. Jobbintervju vil være nær umulig, kollegaer/sjef vil mislike dem på grunn av tingene de sier og gjør. Det er jo ikke nødvendigvis slik for TS, men for noen er det slik.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, Gardermobanen skrev:

Takk, det er så enkelt altså. Rart jeg ikke kom på det selv.

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, det er så enkelt altså. Rart jeg ikke kom på det selv.

Forhåpentligvis ble du fortalt det før du valgte utdanningen din. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, Gardermobanen skrev:

Forhåpentligvis ble du fortalt det før du valgte utdanningen din. 

Nei., hadde ingen disgnose da.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Belima skrev:

Hvordan er det med jobbmuligheter innen økonomi der du bor? Er det mange firmaer du kan jobbe i som søker etter folk? Kanskje du må flytte hvis du skulle finne en jobb når du søker rundt i landet. Mange med Asberger sliter en del sosialt, så det kan nok være en grunn til at det er vanskeligere å få jobb, men mange klarer fint å jobbe. Hvor lenge har du vært arbeidsledig? Får du hjelp av NAV til å finne jobb? Du må ikke gi opp, selv om det tar tid å finne jobb.

Nei, nav kunne ikke hjelpe og anbefalte uføre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...