Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en singel jente på 26 som for 3 uker siden flyttet til en helt ny by, da jeg har fått meg jobb her. Leier en utrolig fin leilighet i en bygård midt i sentrum. På torsdag kom et flyttelass med de siste tingene mine og mens jeg og mannen fra flyttebyrådet begynte å bære tingene mine dukket plutselig en mann opp og ville hjelpe. Jeg sa først bare at det gikk fint og at vi klarte oss, men mannen fra flyttebyråedet sa at han kunne hjelpe om han ville. Vil tippe han var i 40-50 årene, afrikans utseende, rimelig dårlig i norsk (kunne snakke litt, men forsto lite av hva jeg sa). Jeg sa opprinnelig nei fordi jeg fikk en litt dårlig følelse av han, da han virker liksom alt for ivrig til å hjelpe. Siden flyttemannen lastet av bilen, ble naboen min med meg opp til leilgiheten med ting. Jeg likte ikke helt å ha han med meg inn i leilgiheten, men det var ikke så mange veier utenom. Når han kom inn i leiligheten min ga han veldig utrykk for at han var imponert (det er virkelig en utrolig fin og moderne leilgihet jeg betaler mye for å leie), han begynte så å spørre meg om jeg leide eller eide, om jeg bodde der alene, om jeg var gift, hvor gammel jeg var, om jeg var singel. Jeg rakk ikke å tenke meg om så jeg svarte sant på spørsmålene, selv om jeg begynte å ane hvilken retning ting tok når han spurte meg om jeg var singel, så der ble det sånn "æææææ, njaaei.." svar fra meg, som han bare lo av. Etter dette begynte han å ta meg på armen og legge en hånd i ryggen min ved anledning. Jeg klarte til slutt å riste han av ved å si at vi klarte oss alene for resten av tingene. Men etter dette dukker han opp nesten hver gang jeg går inn og ut av bygget. Han prøver hele tiden å invitere seg selv inn til meg. Jeg prøvde lenge å bare si jeg var opptatt. Men de siste par gangene nå har jeg sagt rett ut at jeg ikke er interessert i besøk, hvor på han bare spør "hvorfor det?" og prøver å invitere seg på et annet tidspunkt. Et typisk tilfelle er at han kommer å holder heisen etter jeg har gått inn og sier "jeg komme til deg på lørdag kl. 13" (helt uten at jeg har gjort noe annet enn å si hei tilbake) og jeg svarer gjerne da "beklager, da er jeg opptatt", "jeg komme onsdag?", "jeg er vikelig ikke interessert i besøk, altså" "hvorfor ikke? jeg vil snakke med deg, når kan jeg komme?". I dag bare sa jeg nei og latet som jeg var opptatt med telefonen min.  

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg syns det er veldig ubehangelig å gå inn og ut av leilgiheten min nå og slik bør det jo ikke være. Jeg er veldig konfliktsky og syns det er ubehagelig å skulle være dirkete frekk mot han. Det er jo ikke noe spesifike ting jeg kan sette fingeren på med oppførselen hans, det er bare hele pakken. Alt han gjør kan jo sees på som hyggelig, så jeg syns det er vanskelig å skulle påpeke hvorfor jeg ikke ønsker noe mer kontakt med han. Noen tips?

Anonymkode: 17ac2...dd8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du en mannlig bekjent som dere kan late som er kjæresten din?

Anonymkode: ac3a5...54e

• Liker 35
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg ville løyet og sagt at jeg nå har en kjæreste og det er upassende å ha andre på besøk.

Anonymkode: cc89b...63f

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Gi klar beskjed om at du ikke er interessert, att du aldri kommer til å invitere til besøk, så vennligst slutt å spør, du vil være i fred. 

Det nytter ikke med "nei, det passer dårlig på onsdag"

Anonymkode: 141f1...a06

• Liker 11
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gi klar beskjed om at du ikke er interessert, att du aldri kommer til å invitere til besøk, så vennligst slutt å spør, du vil være i fred. 

Enig i denne. Her må du nok si KLART i fra at du ikke ønsker noe som helst kontakt!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

True han med politiet

Anonymkode: 668af...b30

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Skulle først til å forsvare han å si ay afrikansk kultur er veldig vennlig, man hjelper hverandre, alle er familie, og nærkontakt som berøring på armer osv er normalt. Man vil bli kjent og spør om ektemann osv uten at det betyr noe annet enn å bli kjent.  Men ja ganske pressende og upassende at han inviterer seg inn til deg hver gang du ser han! Skjønner du syntes det er ubehagelig... Jeg ville løyet om at jeg bodde med moren min eller noe. Har sagt det til en i blokka mi som ville komme på besøk men det var riktig nok ikke naboen eller i samme etasje så han kunne jo ikke se om det stemte.

Det du kan risikere med å si du har kjæreste er at han vil bli kjent med han også som en av naboene sine (og for å sjekke om det er sant). Kanskje du rett og slett bare blir nødt til å unngå han... Ta trappen om han er i heisen osv. (Har gjort dette med min nabo når jeg ikke er i humør til å prate og han har gjort det samme mot meg, så det er helt innafor syns jeg) Bruke lenger tid på å åpne postkassen og går ut i søppelet med reklamen, eller lengre tid på å låse døren eller ha "glemt igjen noe inne" sånn at han må ta heisen uten deg.

Anonymkode: 8603e...2d9

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var vanskelig å få seg jobb som nytudannet ingeniør, så jeg har flyttet til en helt annen kant av landet enn der jeg har vokst opp eller der jeg studente, så jeg kjenner ingen her annet enn mine nye kollega, men jeg føler det blir litt teit og overdramatisk å begynne å engasjere dem i dette. Men jeg får bare prøve å fortsette å avslå ham. Jeg liker ikke at han vet hvilken leilighet som er min. Det har ringt på her uten at jeg har turt å åpne døren (har ikke kikkehull eller sikkerhetslenke), men jeg vet jo ikke om det er han eller noen helt andre. For alt jeg vet er ikke dette noe å bekymre seg for, bare en mann som ikke helt skjønner sosiale normer her i landet og tror han er hyggelig og gir meg masse god oppmerksomhet.. Men det føles veldig påtrengende og ubehangelig. 

Anonymkode: 17ac2...dd8

• Liker 9
Skrevet

Når han spør hvorfor så si fra at det føles ubehagelig og påttrengende. Si at du vil ha fred og at du har ikke lyst til å ha besøk av ham da han ikke er din mann eller i din familie.

• Liker 17
Skrevet

Oj jeg hadde blitt litt småredd han. :frkk: jeg hater når folk ikke tar et hint når det blir gitt så tydelig og flere ganger. Samtidig som jeg ikke helt klarer å være"frekk/stygg" med folk. Så jeg hadde også slitt med å være helt 100 % direkte. Altså jeg hadde ikke klart å si: kutt ut, jeg har sagt nei så slutt å plag meg dette er ikke greit. 

Men hadde vel svart mer: beklager jeg har ikke tid/jeg er ikke interessert, ha en fin dag eller noe. :fnise:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan du snakke med noen i styret i gården slik at en voksen mann kan si i fra til ham at dette ikke er grei oppførsel? 

Anonymkode: f0746...e3f

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette. Vær klar og tydelig. "Nei, beklager, jeg er ikke interessert. Nei, jeg skal ikke ha besøk av deg." Vær forberedt på å bli skjelt ut, men bare stå på ditt. "Hvis du fortsetter å plage meg på denne måten blir jeg nødt til å ringe politiet, dette er trakassering." Det er kjempeekkelt å måtte være så tydelig, men det er det eneste som nytter. 

Anonymkode: d27a5...3f6

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller en far eller en bror som kan be han å holde seg unna? De har ofte mere respekt for menn.

Anonymkode: b6a84...e29

• Liker 8
Skrevet

Sikkerthets lenke får du kjøpt på Clas Ohlson, Jernia, Ikea osv. Ville absolutt skaffet en sånn. 

Så hadde jeg tatt en prat med styret, eller om du leier. De/den du leier av. For alt du vet så er det andre han oppfører seg akkurat likt med. Eller at han faktisk ikke bor der i det hele tatt i værste fall. 

Å vær direkte med han, og si at du ikke er interessert i noe besøk. Si at du ikke synes det passer seg. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner at jeg får grøsninger når jeg leser at han fortsetter å ringe på, og plage deg. Jeg synes du skal peile deg ut hvilken leilighet som er hans, kontakte styret/boligeieren, og melde ifra om trakasseringen. Slike mennesker tar sjelden et nei for et nei, og slutt å være en sånn dumsnill jente som tror at en vennlig avvisning skal være nok. Brøl ut et NEI hvis du ønsker å bli tatt på alvor, eller tror du virkelig at han tenker som en norskfødt nordmann når det kommer til å få et nei fra en kvinne?  :angry: 

Anonymkode: 079aa...f91

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Et typisk tilfelle er at han kommer å holder heisen etter jeg har gått inn og sier "jeg komme til deg på lørdag kl. 13" (helt uten at jeg har gjort noe annet enn å si hei tilbake) og jeg svarer gjerne da "beklager, da er jeg opptatt", 

Nei, Du sier ikke du er opptatt. Du sier, med mindre du vil ha kontakt med han 

"NEI, du kommer ikke på lørdag eller noen gang inn til meg. Jeg vet ikke hva din hensikt er, men jeg er ikke interessert i ditt vennskap eller et forhold. Ikke kontakt meg med mindre det er brann, adjø.

Du er voksen, og med det kommer konflikter. Klare du ikke å si det selv, Få en venn eller din mor å ringe på hos han å si noe lignende. Det er ikke nødvendig å stemple fyren som en framtidig voldtektsmann. Han er sær og kommer sikkert fra en kultur der det er forventet at du skal spille nei-leken, der meningen er å si nei, men ikke lukke døren helt for å få deg en ligg. Kvinner gjør dette for å ikke framstå som "billige":vetikke:. Du er en voksen kvinne, med pupper og penger. Øv å se i speilet der du sier "nei, gå vekk" med en bestemt stemme. Det at du er konfliktsky skal ikke gå på bekostning av egne prinsipper, ønsker og psykiske helse. Lykke til. 

Anonymkode: 55b09...27f

• Liker 14
Gjest padawan
Skrevet

I mange andre land og kulturer har folk generelt en nærmere relasjon enn det nordmenn har så det er godt mulig han prøver å være hyggelig og hjelpsom nabo. Det er litt typisk norsk å omtrent ikke vite hvem naboen er eller ha noe med disse å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, padawan skrev:

I mange andre land og kulturer har folk generelt en nærmere relasjon enn det nordmenn har så det er godt mulig han prøver å være hyggelig og hjelpsom nabo. Det er litt typisk norsk å omtrent ikke vite hvem naboen er eller ha noe med disse å gjøre.

Samtidig er det uvanlig at en godt voksen mann vil være "venner" med en ung kvinne uten at det er noe mer.... 

Anonymkode: e63e7...af4

• Liker 19
Gjest padawan
Skrevet

I hvilken grad han vil være venner eller hyggelig nabo synes jeg vi ikke har nok grunnlag for å si noe om. Tolker det heller som at TS feiltoker litt... men synes det også det kan være greit for henne å si ifra hvis hun synes det er et problem.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, padawan skrev:

I hvilken grad han vil være venner eller hyggelig nabo synes jeg vi ikke har nok grunnlag for å si noe om. Tolker det heller som at TS feiltoker litt... men synes det også det kan være greit for henne å si ifra hvis hun synes det er et problem.

Jeg tenker at du er mann og har nødvendigvis ikke opplevd dette før. Spesielt utenlandske menn kan være ganske ekle. Det dreier seg ikke om feiltolkning, men tidligere erfaringer.

Anonymkode: e1038...dff

• Liker 22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...