Gå til innhold

Bidrag, samvær, stemor ++

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Noen som har noen tips til en frustrert stemor? 

Endret av gjestk32
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ikke enkelt ut... Tror jeg hadde startet med en time på FVK og tatt det der i fra. Angående bidrag skal det dekke klær, utstyr og fritidsaktiviter, og reise mellom to hjem skal dekkes av både far og mor, det vanlige er vel at mor kjører en vei og far kjører en vei?

Anbefaler dere å regne dere tilbake hvor mye dere faktisk har hatt barna, dvs om dere har hatt de mye utover samværsavtalen. Ingen barn er tjent med at foreldre krangler, og vi har bare hørt din versjon, men ut fra det du beskriver virker mor vanskelig. Tror jeg hadde gått forsiktig frem, regner litt på det og deretter FVK. 

Anonymkode: 30278...91e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gi beskjed. Ungene blir levert søndag kveld. Det er hun som har valgt å flytte. Kreve penger for at hun flytter? Frekk dame. Kontakt skolen for å få skjema over dager,ferier. Vil tro det ligger inne på kommunens sider 

Anonymkode: 0b404...bdc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

PS.  Om hun har ny samboer,så skal jo bidraget spille en rolle også. Hun får halvert sine utgifter 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

PS.  Om hun har ny samboer,så skal jo bidraget spille en rolle også. Hun får halvert sine utgifter 

Der tar du nok feil. Bidrags mottakers sivilstand har ingen ting å si for bidraget. 

Anonymkode: 3d055...842

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Der tar du nok feil. Bidrags mottakers sivilstand har ingen ting å si for bidraget. 

Anonymkode: 3d055...842

Mens bidragspliktiges samboerskap kan øke bidraget?🤔 

Jeg fikk i allefall mer i bidrag da min eks fikk samboer.

Anonymkode: ff1b9...059

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor betaler dere 50/50 på klær og utstyr i tillegg til bidrag? Skal ikke bidraget dekke dette, altså at mor må betale dette selv.

Anonymkode: 7c72d...c87

• Liker 2
Skrevet

Få familievernkontoret til å kalle inn mor til møte med dere, evt bare far. Så får dere snakket om utfordringene sammen med en nøytral tredjepart til stede.

Skrevet (endret)
9 timer siden, gjestk32 skrev:

Hei! 

Situasjonen vår er slik: Jeg er gift og har et barn på 12 år fra før, hvor barnet ikke har noe kontakt eller samvær med barnefar. Min mann har to barn fra tidligere ekteskap (de er 6 og 9 år) Vi har dem annenhver helg hvor vi henter i bhg/sfo torsdag og leverer samme sted mandag. 

Dette har fungert veldig fint helt fram til mor (med ny samboer) velger å flytte 8 mil unna. De tar begge barna ut av bhg/skole og starter på nytt for å komme nærmere nye samboer sine barn. Dette har skapt en veldig stor utfordring for oss rent logisitkkmessig da det tar oss over 1 time hver vei for å hente/levere. Vi betaler pr dags dato 3000,- i bidrag. Vi har ekstra ved ferier, helligdager, planleggingsdager osv. Og vi står for alt av klær/utstyr selv. Vi deler også alt av fritidsaktiviteter o.l 50/50 med mor. 

Vi har forsøkt gjentatte ganger å ha en god dialog med mor for å få ting til å fungere best mulig for oss alle - men ofte føles det rett og slett som om hun gjør alt hun kan for å være vanskeligst mulig, og jeg kjenner at det holder på å klikke for meg. Vi liker å planlegge fram i tid og spør gjerne mor om informasjon ift ferier, planleggingsdager osv - hvor mor ofte bare lar vær å svare. Dersom vi prøver å ringe henne, så svarer hun ikke - eller så tar hun tlf for å si at hun er så opptatt at hun må ringe tilbake senere. Vi hører jo selvsagt aldri noe mer. Det er helt umulig å få informasjon om ting som skjer/skal skje og jeg forstår ikke hvorfor. Hun har tatt barna ut av sfo/bhg i ferien som påvirker oss, uten å gi oss noe beskjed om det, så vi står uten plass to helger vi skal ha dem i sommer.

Siden det er så stor avstand mellom der vi bor har vi spurt om vi kunne levere barna til henne søndag kveld istedet for mandag morgen på skole/bhg. Da slipper barna å stå opp kl 5 og sitte i bil i over en time. Dette gikk helt fint for mor, dersom vi økte bidraget til 5000,- i måneden. Det har vi dessverre ikke råd til, så da spurte vi om vi kunne øke det til 3500 siden det kun var snakk om en natt - men det var uaktuelt. Tidvis er det akkurat som om barna ikke spiller så stor rolle. Hun leverer dem her på sommerferie hvor vi skal ha dem i 3 uker og barna hører ikke et ord fra henne hele tiden. De pleier ofte å snakke om at de har lyst å ringe til mamma for å si natta, og far sier at det skal vi selvfølgelig få til. Men når vi ringer tar hun ikke tlf. Vi sender en meld å skriver at barna vil gjerne si god natt - men hører ikke noe mer. Hva skal vi si til barna da? 

Vi vil så gjerne ha barna her mer(kunne gjerne tenkt oss 50/50 samvær) men avstanden er rett og slett for stor, og jeg føler det kun handler om penger fra mor sin side. Er det jeg som er helt urimelig her eller? Jeg var inne på nav sin kalkulator og regnet på inntektene deres og samværet vårt - og dersom vi går ned i samvær er det helt vanvittige summer det er snakk om! Har det ingenting å si at det er hun som har valgt å flytte så langt bort og dermed gjør samværssituasjonen mer vanskelig? Far kan ikke ta seg fri fra jobb torsdag, fredag og mandag annenhver uke...

Det er så utrolig frustrerende å "mase" etter informasjon og hele tiden være avhengig av henne og hennes humør for om ting skal gå fint eller ei. Vi har vurdert å selge huset her vi bor for å flytte etter dem - men ingen av oss vil egentlig flytte ut dit. I tillegg har jeg en sønn fra før som går på skole og har venner her. 

Noen som har noen tips til en frustrert stemor? 

Jeg føler med deg TS of barnas far. Dette burde ikke være lov. Alle  må jobbe inn mot Stortinget,  med krav om at slik flytting ikke kan skje. Det er ikke barnas beste så det strider mot dette prinsippet. Dobbeltmoral kaller jeg dette. Bosteds-forelder blir ivaretatt. Det syke er at bosteds-forelder kan flytte landet rundt lovlig. Fører dette til mindre samvær øker bidraget. Ikke mye rettferdig. Det er et sykt system. 

Mor skal her varsle seks uker før flyttingen . Far kan få stoppet flyttingen, eller utsatt den om han tar det med en gang. En utsettelse har vært på sin plass her tenker jeg. Dette med kjapp avgjørelse mot barnehagen kan mor ta ansvar for  selv. Bosteds-forelder  står  med ansvaret når det ikke passer dere. Hun må ta barna. Ny samværsavtale burde vært på plass før flyttingen. 

Mor skal delbetale reisen på billigste måte. Dette inkluderer ledsager for barnet om nødvendig.  Vil hun ikke må dere ta det for retten. Dere får ikke hjelp av NAV. Samværsforeldre skal orgsnisere reisen ikke betale mer enn brøk etter inntekt som i bidraget.

Dere kutter alt av klær og utstyr  Det er allerede betalt gjennom barnebidraget. Det eneste tillegget er konfirmasjon og tannregulering. 

Mor presser her bidraget. Altså greit med 5000 kr. Prøv å få dette på mail eller sms. Dette liker retten dårlig så taler deres sak I en rettslig tvist.  Husk å ta med ferier og annet tilfeldig samvær I utregningen.  Hva blir bidraget I følge NAV kalkulatoren om det blir levert søndag kveld?  Det vonde er at  blir reisen for slitsom for barna er det slutten på samvær. De blir lei av å stå opp tidlig mandag morgen  spesielt når de blir eldre. Hva gjør en?  Et vanskelig valg. Jeg vet ikke. 

Jeg ville forsatt som nå. Snakket med barna om at vi prøver få til en bedre avtale. Skulle levering søndag kveld tvinge seg frem, innkall til mekling hos familevernkontoret. Glem endring av barnebidraget om det øker. Mor vil samsynligvis kreve gjennom NAV. Dere må gå til sak på reiseutgifter. Hvis bor ikke vil betale sin andel. Må dere levere barna søndag plikter mor ta imot selvom avtalen sier mandag morgen. Dette for at bosteds-forelder har det juridiske ansvaret. 

Kort fortalt er far som samværsforelder bare en ytringsperson. Ingen avgjørelsemyndighet. Alt ligger hos bosteds-forelder.  Dette er mange som ikke vet. En IKKE fullverdig foreleder med andre ord. Dagens løsning er delt bosted, da kan flyttingen som denne ikke finne sted. Delt bosted kan være 40/60, 30/70 ovs. Det er ikke nødvendig med 50/50. Den som flytter må la barna bli, om protest fra andre forelderen. Sverige har"en lignende ordning. Så det er mulig med politisk vilje. 

Deres problemstilling med slik flytting ble diskutert på den siste endringen av Barnelova. Men den nådde ikke opp. En kan spørre seg når en ser konsekvensene Jeg har mine meninger, og har lest høringens svar. Her kommer det frem hvem som ikke ville bedre barnas rettigheter.  Et stikkord er kvinneorganisasjoner. 

Har jeg vært dere TS. Ville jeg kontaktet advokat for lenge siden. Kontakt advokat ,og se om noe kan reddes. 

Endret av Peter007
  • Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mens bidragspliktiges samboerskap kan øke bidraget?🤔 

Jeg fikk i allefall mer i bidrag da min eks fikk samboer.

Anonymkode: ff1b9...059

Ja fordi var BM. of ikke BY. Dette skjer når BY I utgangspunktet ikke var fullt ut bidragsdyktig når hxn bodde alene. 

Det skjer ikke motsatt veg som i tråden selv om begge deler blir ny famile. Likhehet for loven gjelder ikke der menn i flertall blir den skadelidene.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det teller ikke med ny samboer for BM. Det teller for BY.der hxn ikke var fullt ut bidragsdyktig før ny partner.

Hovedregelen må være at IKKE fullt bidragsdyktig BY.må leve som særbo til barna blir ferdig med VGS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...