Gå til innhold

Lommepenger 3 ungdommer, uenig med eksen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har tre barn som vi skal prøve å følge felles regler for. 

Barna er 13,15 og 18.

Tidligere har de måttet gjøre faste oppgaver for pengene. Summen har variert utifra alderen på ungdommen.

I sommer jobber 18 åringen 3 uker, noen av dagene blir lange pga to jobber. Jeg mener at 18 åringen må gjøre sine oppgaver disse ukene også for å få penger (snakk om en til to timers jobb tilsammen). 

Eksen min mener at 18 åringen skal få pengene disse ukene uten å gjøre noe. Jeg er uenig, og synes det er urettferdig for de andre. Eksen mener at 18 åringen trenger mer penger.

Hva synes dere? 

Anonymkode: f3ddc...c77

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med deg. Og en 18-åring er vel strengt tatt for gammel til å få lommepenger.. 

Anonymkode: 4cdc7...4b3

• Liker 21
Skrevet

Jeg er enig med deg.

• Liker 3
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Enig med deg. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med deg. Og en 18-åring er vel strengt tatt for gammel til å få lommepenger.. 

Vi har blitt skikkelig uvenner. Han mener jeg er for firkantet, og han kommer til å gjøre det slik han vil. Far har ordnet slik at hun har kjøpt seg bil og mener at hun trenger penger til bensin osv.

• Liker 1
Skrevet

....Og en 18-åring er vel strengt tatt for gammel til å få lommepenger.. 

Neei, om han går på VGS og ikke har fast deltidsjobb ved siden av, må han nesten fortsatt få lommepenger.
Vi har forsørgerplikt også for 18+ så lenge de går på videregående skole. 

• Liker 14
Skrevet

Jeg tenker slik at når man er 18 år så skal man tjene sine egne lommepenger med å skaffe seg en jobb. Det bil være å gjøre barnet en bjørnetjeneste å sy puter/penger under armen på personen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Kalevala skrev:

Neei, om han går på VGS og ikke har fast deltidsjobb ved siden av, må han nesten fortsatt få lommepenger.

Ja, men forsørgerplikt er ikke det samme som lommepenger. Det er mat på bordet og tak over hodet. Ikke lommepenger til bensin og kino og tøys og fjas. Sånt kan ungdommen tjene selv ved å jobbe. 

• Liker 17
Skrevet
1 minutt siden, Kalevala skrev:

Forsørgerplikt er ikke det samme som å gi lommepenger. Om en 18åring som går på vgs vil ha lommepenger så får de starte jobbsøkingen og tjene de selv. Selvfølgelig vil jo foreldrene sørge for mat på bordet og sørge for at de ikke går i hullete sko og klær. 

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, Snadder skrev:

Forsørgerplikt er ikke det samme som å gi lommepenger. Om en 18åring som går på vgs vil ha lommepenger så får de starte jobbsøkingen og tjene de selv. Selvfølgelig vil jo foreldrene sørge for mat på bordet og sørge for at de ikke går i hullete sko og klær. 

Det er jeg helt enig i.  Jeg skrev: 

"om han går på VGS og ikke har fast deltidsjobb ved siden av, må han nesten fortsatt få lommepenger."

Skrevet

Ja, men forsørgerplikt er ikke det samme som lommepenger. Det er mat på bordet og tak over hodet. Ikke lommepenger til bensin og kino og tøys og fjas. Sånt kan ungdommen tjene selv ved å jobbe. 

Det er jeg helt enig i.  Jeg skrev: 

"om han går på VGS og ikke har fast deltidsjobb ved siden av, må han nesten fortsatt få lommepenger."

AnonymBruker
Skrevet

Det er snakk om en til to timers jobb tilsammen, fordelt på 3 uker? 18-åringen klarer såpass om h*n vil ha lommepenger. Enig med TS.

Anonymkode: 4b7cb...4c7

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er snakk om en til to timers jobb tilsammen, fordelt på 3 uker? 18-åringen klarer såpass om h*n vil ha lommepenger. Enig med TS.

Anonymkode: 4b7cb...4c7

Tipper det tar 1,5 t pr uke å utføre oppgaven. Den må ikke gjøres på en gang heller. Blir så irritert på far. Håpet vi skulle gjøre henne mer selvstendig med dette.

Skrevet

Jobbe for lommepenger uansett mener jeg. Hadde jeg vært 18 år og tjent egne penger ville ikke lommepenger betydd noe spesielt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud. Han tjener penger selv. Selvfølgelig skal han gjøre jobben hjemme også.

Når du er på jobb,er fu fritatt for å gjøre noe hjemme? Ikke sy pute under gullungene. Enig med deg. Alle må bidra. Når han skal bo for seg selv...hvem gjør tingene for han da. Dessuten er for gammel til lommepenger nå. Dette fikser de med helgejobbing

Anonymkode: 6abf9...561

• Liker 5
Skrevet

Enig med deg! Når jeg begynte på videregående måtte jeg også få meg en deltidsjobb, for lommepenger fikk jeg ikke hjemmefra lenger.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barna er 13,15 og 18.

Tidligere har de måttet gjøre faste oppgaver for pengene. Summen har variert utifra alderen på ungdommen.

I sommer jobber 18 åringen 3 uker, noen av dagene blir lange pga to jobber. Jeg mener at 18 åringen må gjøre sine oppgaver disse ukene også for å få penger (snakk om en til to timers jobb tilsammen). 

Eksen min mener at 18 åringen skal få pengene disse ukene uten å gjøre noe. Jeg er uenig, og synes det er urettferdig for de andre. Eksen mener at 18 åringen trenger mer penger.

Hva synes dere? 

Helt enig. Når man er 18 og har bil trenger man mer penger, og det er helt innafor å øke lommepengene, dersom man har råd til det. Da jeg tok mc-lappen som 16-åring fikk jeg de samme lommepengene som før, pluss en del 200-lapper utenom som var øremerket bensin. Antagelig var det verdt det for foreldrene mine som slapp å bruke tid på å kjøre meg rundt også. Resten er det vanskelig å svare på uten å vite total arbeidstid pr uke, og hvor lange disse to dagene er. (Jeg er voksen, og min samboer lar meg "slippe unna" med mindre husarbeid i arbeidstunge perioder, ser ikke hvorfor det skulle være annerledes med barna ens, egentlig.)

Anonymkode: a38fa...bea

• Liker 1
Gjest supernova_87
Skrevet

Nå jobber jo han selv, og for mange ville det vært grunn til at han ikke fikk lommepenger i det hele. Men at det var naturlig at han bidro i hjemmet likevel. 

Synes det høres ut som en god ordning at han gjør oppgavene sine som vanlig hvis han vil ha lommepenger. :) 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barna er 13,15 og 18.

Hva synes dere? 

Jeg mener 18 åringen må gjøre sine oppgaver disse ukene også for å få penger. De lærer verdien av penger og at man må jobbe for det man ønsker å bruke det på... 

• Liker 4
Skrevet (endret)

For 13 og 15-åringen er oppgavene den eneste inntektskilden mens 18-åringen derimot får betalt for sommerjobben. Jeg ville gitt henne følgende valg a) lommepenger mot å gjøre plikter b) null plikter og null lommepenger utenom det h*n tjener selv i sommerjobben, da kan de 2 yngste heller dele på hennes plikter/lommepenger og få litt mer å rutte med i sommer.   

Endret av Kattugla
Skriveleif
  • Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...