Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn på 7 år har et SFO-tilbud nå noen uker etter skoleslutt. De har en del aktiviteter, bl.a badminton, skogsturer...og kanopadling/bading/sjøliv. Da jeg hentet henne på torsdag, var noen av ungene ute i kano og det var en voksen med. De har visstnok en regel om en voksen+to barn i hver kano. Alle skal selvf ha redningsvest. De var ikke langt ute på sjøen, men det var dypt nok til at ungene ikke når ned til bunnen. Det som imidlertid var helt tydelig, var at den voksne ikke på noe vis hadde ferdigheter til å manøvrere kanoen. Den drev bare rundt uten at han klarte å få den framover, og tilslutt måtte en annen voksen komme ut for å hjelpe til. Det var som sagt ikke ute på "åpent hav", mer ei lita bukt, men jeg reagerte på det og vurderer å spørre den ansvarlige for SFO om dette vanlig praksis eller om et er en svikt i rutinene. Den personen som var i kanoen, er en flyktning som er der som en slags arbeidstrening, og jeg lurer på om han er svømmekyndig...jeg er virkelig ikke en rasistisk person, men samtidig har jo ikke alle flyktninger veldig mye svømmeundervisning fra før (jeg er klar over at det er farlig å genetalisere, men det er hvert år badeulykker hvor det framkommer at det er minoritetsspråklige som forulykker fordi de ikke er svømmekyndige). Den personen som var i kanoen så virkelig svært ukomfortabel ut, og jeg tenker at det som regel går bra, men den dagen det skjer noe, er det så katastrofalt dersom rutinene har sviktet. Jeg blir ofte beskyldt for å være litt mye hønemor, så nå lurer jeg på om jeg overreagerer? 

Anonymkode: 2fb41...54f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du overreagerer ikke. Jeg hadde ikke tillatt at mitt SFO-barn padlet i kano under slike omstendigheter.

Anonymkode: 971fd...566

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det tydeligvis var andre voksne tilstede som kunne gripe inn, ser jeg ikke helt problemet.

Anonymkode: 062a1...e3e

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke skole/sfo har lov til å ha ungene på vannet med mindre det er en voksen med livredningskurs tilstede. 

Anonymkode: 5c12c...816

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også reagert, og nei, det er ikke rasistisk å kalle en person for flyktning, for det er jo det vedkommende er!

Anonymkode: 3f55d...402

• Liker 1
Skrevet

Det er mye arbeidstrening som foregår på SFO av folk som har vanskelig for å finne fotfeste i arbeidslivet av en eller annen grunn. Jeg hadde nok tatt opp dette, rundt vann skal svømmeudyktige barn passes av kompetent personale. Om det er noen litt inkompetent som tegner og perler med dem så får det gå.

AnonymBruker
Skrevet

Du overreagerer aldeles ikke. Jeg vil anta at verken flyktningen eller barna følte seg særlig trygge i den kanoen.

Anonymkode: 67a07...2d4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Herregud. En kano er ikke farlig. Hva med den dagen dine barn kanskje skal lære seg å padle kano selv? Da må de ut i båt alene, og de kommer til å vingle. 

Jeg har selv lært meg å padle kano, og til tross for vanskeligheter med å styre i starten, skal det veldig mye til før du velter eller havner langt ute til sjøs.

At det bare var i ei lita bukt er ikke noe farlig heller. Med redningsvest kunne de likegjerne hoppet ut i vannet fra båten og likevel vært trygge. En dag kommer barna dine til å ville svømme ut på dypet i bare badetøyet.

La de oppleve at vann kan være litt "utrygt". Da lærer de å passe på seg selv. Om du skal hindre de i å oppleve litt bevegelse i båten vil de aldri bli vant med vann.

Anonymkode: 70321...8d5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det er én voksen med oversikt i nærheten med livredningskurs pr. 15 barn, er dette helt lov.

Anonymkode: 5a8ac...30a

• Liker 2
Skrevet

Så lenge alle har fungerende redningsvest, har man god tid på seg om kanoen kantrer. Hvis opplegget ellers var forsvarlig i forhold til personer med livredningskompetanse tilstede, høres ikke dette så farlig ut. Det er også veldig verdifullt at sfo gir barna varierte erfaringer og spennende aktiviteter, trist med barn som bare får være på oppbevaring. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...