AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #1 Skrevet 3. juli 2017 Jeg har merket meg at enkelte forteller om barn på feks 1,5 som prater 'flytende'. Lurer sånn på hva folk legger i det at et lite barn (trenger ikke være 1,5) snakker flytende? Snakker det som en seksåring? Eller hva er det man mener? Anonymkode: 9c373...59e
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #2 Skrevet 3. juli 2017 Fullstendige setninger med tydelig tale/riktig uttale. Anonymkode: fe037...0a7 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #3 Skrevet 3. juli 2017 De mener at de er såpass stolte av ungen at de helt har mistet vurderingsevnen sin, stakkars Unger på 1,5 snakker ikke flytende. Uansett definisjon. Anonymkode: 0fd24...d23 11
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #4 Skrevet 3. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fullstendige setninger med tydelig tale/riktig uttale. Anonymkode: fe037...0a7 Holder det at setningene i seg selv er fullstendige med riktig grammatikk, eller kan de også fortelle historier o.l? Anonymkode: 9c373...59e
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #5 Skrevet 3. juli 2017 Jeg kan kalle det "flytende aldersadekvat" hvis det er ord/babling som gir en form for mening. bra tegn:) Anonymkode: 7e990...2b5
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #6 Skrevet 3. juli 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Holder det at setningene i seg selv er fullstendige med riktig grammatikk, eller kan de også fortelle historier o.l? Anonymkode: 9c373...59e Ikke historier, men sette flere setninger sammen i en sammenheng bør de kunne Anonymkode: fe037...0a7 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #7 Skrevet 3. juli 2017 At du kan snakke og skrive språket tilnærmet like godt som morsmålet ditt. Aksenten vil jo som regel alltid ikke virke helt "innfødt", men dersom man klarer å uttrykke seg godt faglig på språket så snakker man det flytende. Anonymkode: 4277a...dcb
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #8 Skrevet 3. juli 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: At du kan snakke og skrive språket tilnærmet like godt som morsmålet ditt. Aksenten vil jo som regel alltid ikke virke helt "innfødt", men dersom man klarer å uttrykke seg godt faglig på språket så snakker man det flytende. Anonymkode: 4277a...dcb Denne tråden handler om barn i ett-toårsalderen ts Anonymkode: 9c373...59e 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #9 Skrevet 3. juli 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke historier, men sette flere setninger sammen i en sammenheng bør de kunne Anonymkode: fe037...0a7 Har du noen gang møtt en 1,5-åring som kunne dette? kan du nevne et eksempel på hva dette barnet kunne si? Anonymkode: 9c373...59e
Vera Vinge Skrevet 3. juli 2017 #10 Skrevet 3. juli 2017 Nå bruker ikke jeg det uttrykket så mye om barn som skal lære seg å snakke, men jeg ville hvertfall tenkt at barnet snakket noenlunde riktige setninger med noenlunde korrekt uttale. Jeg ville jo f.eks. si at 3-åringen min snakker flytende, selv om han ikke alltid treffer på gramatikken og slurver med uttalen på enkelte ord. Men jeg ville ikke si at en 1,5-åring snakker flytende, nei. Om et så lite barn kan sette sammen to ord er jo det veldig bra, og jeg tror det er ekstremt sjeldent at en på den alderen kan snakke lange setninger. Jeg tror rett og slett mange glemmer og har en tendens til å rosemale hva som skjedde når. 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #11 Skrevet 3. juli 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: De mener at de er såpass stolte av ungen at de helt har mistet vurderingsevnen sin, stakkars Unger på 1,5 snakker ikke flytende. Uansett definisjon. Anonymkode: 0fd24...d23 Jeg gjorde faktisk det. Med flytende mener jeg da at jeg snakket i fulle setninger, gjerne sammensatt av flere delsetninger, og med til sammen godt over 10 ord. Setningene var grammatisk riktige, dannet en logisk sammenheng og mening, og uttalen var feilfri eller relativt feilfri. Nå skal det sies at jeg også lærte å lese temmelig tidlig, rett før jeg fylte fire år. Det er et stykke utenfor gjennomsnittet, men likevel ikke unikt. Mozart var unik; jeg var bare litt tidlig ute språklig. Anonymkode: 2e366...819 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #12 Skrevet 3. juli 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du noen gang møtt en 1,5-åring som kunne dette? kan du nevne et eksempel på hva dette barnet kunne si? Anonymkode: 9c373...59e Nei. Tror ikke de finnes. Har møtt en del toåringer som kan. Eksempler på hva jeg har hørt en toåring si: Jeg savner pappaen min. Han er på jobb, men kommer hjem i kveld når jeg sover. Han gir meg klem når jeg sover. Vi skal i butikken å handle mat. Jeg vil ha pizza til middag. Vi må kjøpe kjøtt, mel og paprika. Jeg falt på bakken og slo rumpen min. Jeg måtte få trøst og .... måtte blåse på meg. Nå går det bra. Anonymkode: fe037...0a7 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #13 Skrevet 3. juli 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg gjorde faktisk det. Med flytende mener jeg da at jeg snakket i fulle setninger, gjerne sammensatt av flere delsetninger, og med til sammen godt over 10 ord. Setningene var grammatisk riktige, dannet en logisk sammenheng og mening, og uttalen var feilfri eller relativt feilfri. Nå skal det sies at jeg også lærte å lese temmelig tidlig, rett før jeg fylte fire år. Det er et stykke utenfor gjennomsnittet, men likevel ikke unikt. Mozart var unik; jeg var bare litt tidlig ute språklig. Anonymkode: 2e366...819 Usikker på om du tuller eller ei :-D men om du ikke gjør det: Du husker neppe dette selv. Så hvem har fortalt deg det? Og finnes det videoklipp? Anonymkode: 9c373...59e 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #14 Skrevet 3. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Usikker på om du tuller eller ei :-D men om du ikke gjør det: Du husker neppe dette selv. Så hvem har fortalt deg det? Og finnes det videoklipp? Anonymkode: 9c373...59e Altså - tror gjerne at du kunne lese som fireåring -- men det andre... Anonymkode: 9c373...59e 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #15 Skrevet 3. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: De mener at de er såpass stolte av ungen at de helt har mistet vurderingsevnen sin, stakkars Unger på 1,5 snakker ikke flytende. Uansett definisjon. Anonymkode: 0fd24...d23 Du vet at det finnes barn som allerede rundt 6år kan drive med matte og kan 3 språk, sant? Anonymkode: 3e9f0...f5c
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #16 Skrevet 3. juli 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Usikker på om du tuller eller ei :-D men om du ikke gjør det: Du husker neppe dette selv. Så hvem har fortalt deg det? Og finnes det videoklipp? Anonymkode: 9c373...59e 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså - tror gjerne at du kunne lese som fireåring -- men det andre... Anonymkode: 9c373...59e Jeg tuller ikke, og ja; det finnes dokumentasjon. Anonymkode: 2e366...819
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #17 Skrevet 3. juli 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du vet at det finnes barn som allerede rundt 6år kan drive med matte og kan 3 språk, sant? Anonymkode: 3e9f0...f5c Hva har det med saken å gjøre? Det er jo et helt annet tema enn å snakke flytende som 1,5-åring. Anonymkode: 9c373...59e 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #18 Skrevet 3. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tuller ikke, og ja; det finnes dokumentasjon. Anonymkode: 2e366...819 Ok - grunnen til at jeg lurte på om du tullet, var at du hørtes så overdrevent blærete ut i beskrivelsen ;-) Du har tidsangitt lyddokumentasjon? Anonymkode: 9c373...59e 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #19 Skrevet 3. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ok - grunnen til at jeg lurte på om du tullet, var at du hørtes så overdrevent blærete ut i beskrivelsen ;-) Du har tidsangitt lyddokumentasjon? Anonymkode: 9c373...59e Beklager hvis jeg hørtes blærete ut. Dokumentasjonen kan knyttes helt entydig til tidspunkt og meg som person. Anonymkode: 2e366...819
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #20 Skrevet 3. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Beklager hvis jeg hørtes blærete ut. Dokumentasjonen kan knyttes helt entydig til tidspunkt og meg som person. Anonymkode: 2e366...819 Altså at du snakket i ti ord lange setninger og leddsetninger ved 1,5 år? Anonymkode: 9c373...59e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå