AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #1 Skrevet 3. juli 2017 Jeg jobber i en butikk ca 70% fast, men ennå ikke fått kontrakt. Aldri skrevet under på noen avtale i det hele tatt. Jeg har jobbet der litt over ett år og begynner å bli lei av rot med eier og varer vi har og ikke har. Jeg ser meg om etter ny jobb og drømmen er å få ny jobb selvfølgelig samtidig som jeg sier opp med øyeblikkelig virkning. Har jeg liv til det? Jeg har purret på kontrakten flere ganger og han skal printe den ut i morgen hver gang. Noe som hittil ikke har skjedd. Anonymkode: 75f5a...836
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #2 Skrevet 3. juli 2017 Har du ingen kontrakt, og heller ikke avtalt noe annet mtp. oppsigelsestid hverken muntlig eller skriftlig, så er det - dersom man ikke har tariffavtale som bestemmer dette - betingelsene i AML som gjelder, som fastsetter mininum en måneds oppsigelsestid. (sjekk for sikkerhets skyld hvis det skulle være endret). Så det generelle svaret er at nei; man kan ikke bare gå selv om man ikke har kontrakt fordi arbeidsmiljøloven gjelder uansett. Anonymkode: 4c103...24d 1
Rosalie Skrevet 3. juli 2017 #3 Skrevet 3. juli 2017 Nei. Ved manglende kontrakt gjelder Arbeidsmiljøloven, som sier gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62#KAPITTEL_17
Gokkii Skrevet 3. juli 2017 #4 Skrevet 3. juli 2017 Uansett jobb/kontrakt gjør det middelmådig. Slutt å møtt opp og se hva som skjer. Ringer sjefen ikke svar la det gå en uke eller 2 og se hva som skjer #middelmådig
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #5 Skrevet 3. juli 2017 1 minutt siden, Gokkii skrev: Uansett jobb/kontrakt gjør det middelmådig. Slutt å møtt opp og se hva som skjer. Ringer sjefen ikke svar la det gå en uke eller 2 og se hva som skjer #middelmådig Lite lurt å bare la være å dukke opp, for selv om man ikke har kontrakt, så gjelder 1 måneds oppsigelsestid. Dvs. slutter man bare å komme, så kan man bli juridisk ansvarliggjort for det. Anonymkode: 4c103...24d 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #6 Skrevet 3. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Lite lurt å bare la være å dukke opp, for selv om man ikke har kontrakt, så gjelder 1 måneds oppsigelsestid. Dvs. slutter man bare å komme, så kan man bli juridisk ansvarliggjort for det. Anonymkode: 4c103...24d For ikke å snakke om at det kan komme for dagen når ts søker jobb, og da fremstår ikke ts i spesielt godt lys. Anonymkode: 9948c...43f
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #7 Skrevet 3. juli 2017 Muntlig avtale er også bindende, så da gjelder Arbeidslovens bestemmelser på én måneds oppsigelse. Anonymkode: d1f1f...fa4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #8 Skrevet 3. juli 2017 Husk at du trenger referanse til ny arbeidsgiver. Får sikkert ikke gode ord hvis du går på dagen, samt at du taper retten til opptjente feriepenger. Gir ikke noe gode signaler til ny arbeidsgiver hvis du sier at du tenker å gå på dagen der du jobber. Anonymkode: ff3f8...988
Gokkii Skrevet 3. juli 2017 #9 Skrevet 3. juli 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Lite lurt å bare la være å dukke opp, for selv om man ikke har kontrakt, så gjelder 1 måneds oppsigelsestid. Dvs. slutter man bare å komme, så kan man bli juridisk ansvarliggjort for det. Anonymkode: 4c103...24d Naaah med en middelmådig slutt kommer en middelmådig start ^^
Gjest mshi Skrevet 3. juli 2017 #10 Skrevet 3. juli 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i en butikk ca 70% fast, men ennå ikke fått kontrakt. Aldri skrevet under på noen avtale i det hele tatt. Jeg har jobbet der litt over ett år og begynner å bli lei av rot med eier og varer vi har og ikke har. Jeg ser meg om etter ny jobb og drømmen er å få ny jobb selvfølgelig samtidig som jeg sier opp med øyeblikkelig virkning. Har jeg liv til det? Jeg har purret på kontrakten flere ganger og han skal printe den ut i morgen hver gang. Noe som hittil ikke har skjedd. Anonymkode: 75f5a...836 Jeg synes du skal ta kontakt med en jurist/advokat for å få vite hva slags rettigheter du egentlig har i en jobb uten arbeidskontrakt. Og selv om mange her inne mener at man er bundet av det muntlige, så blir det jo nesten ord mot ord i mange tilfeller. Men du kan selvfølgelig slutte på dagen, og se hva "arbeidsgiveren din" velger å gjøre når du ikke dukker opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå