Gå til innhold

Skal få meg valp. Når kan hunden være alene en hel arbeidsdag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er selvsagt klar over at en liten valp ikke kan være hjemme alene så fryktelig lenge. Men når skal man begynne å la valpen være litt alene? Og når kan hunden min være alene hjemme en hel arbeidsdag? Det er forresten en chihuahua jeg skal få meg, om det har noe å si.

Min svigerfar og svigermor har nettopp bestilt seg hun de også, og svigerfar mener at valpen kan være alene hjemme en hel dag fra starten av. Dette mener jeg er helt feil!

Anonymkode: fb5de...b18

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen?

AnonymBruker
Skrevet

Du har rett, og din svigerfar tar helt, fullstendig feil! Valper skal IKKE forlates alene lenge om gangen uten trening!

Du må se an valpen din litt. Du må begynne i det små, først med å forlate rommet, lukke døren, og komme tilbake etter et minutts tid. Så øker du intervallene. 

Du må nok belage deg på at det kan ta mange uker før hunden kan være alene en hel arbeidsdag. Det er lenge for en valp. Om du ikke har ferie bør du ha fleksitid, eller mulighet til å ha hunden med på jobb/i bilen (om den ikke står ute!), eller mulighet til å stikke hjemom midt på dagen for å se til hunden. 

Anonymkode: 8de7b...f76

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett, og din svigerfar tar helt, fullstendig feil! Valper skal IKKE forlates alene lenge om gangen uten trening!

Du må se an valpen din litt. Du må begynne i det små, først med å forlate rommet, lukke døren, og komme tilbake etter et minutts tid. Så øker du intervallene. 

Du må nok belage deg på at det kan ta mange uker før hunden kan være alene en hel arbeidsdag. Det er lenge for en valp. Om du ikke har ferie bør du ha fleksitid, eller mulighet til å ha hunden med på jobb/i bilen (om den ikke står ute!), eller mulighet til å stikke hjemom midt på dagen for å se til hunden. 

Tusen takk! Jeg tror virkelig ikke svigerfaren min skjønner hvordan dette er.. Han skal liksom ha rett i alt, så føler han blir forbanna på meg når jeg retter han opp. Haha.

Kjæresten min har fast jobb og jeg jobber som vikar, så jeg kan være hjemme med den så lenge som mulig og hvis jeg er nødt til å dra på jobb så kan kjæresten min nok ta den med seg. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har planer om å forlate hunden i en hel arbeidsdag etter bare noen uker må du belage deg på at det tar mye lengre tid før den blir trent til å gå på do ute - ettersom blæra er alt for liten på det stadiet til at ikke det blir søl inne. Valpen vil også være kontaktsøkende og det er viktig at den får oppfylt de behovene!! Ellers kan du ende opp med en deperimert/understimulert hund.

Det er i alle fall feks viktig at du går langt nok med  hunden (dette gjelder generelt i framtiden, en liten valp trenger ikke gå så langt) før du går på jobb, slik at den bruker mye av tiden på å sove og ikke på å gå rundt og kjede seg mens du er borte. 

Anonymkode: 51da5...9c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres for øvrig ut som en god plan med å ta hunden med på jobb i starten dersom dere blir mye borte. Hunder er sosiale dyr :) 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis du har planer om å forlate hunden i en hel arbeidsdag etter bare noen uker må du belage deg på at det tar mye lengre tid før den blir trent til å gå på do ute - ettersom blæra er alt for liten på det stadiet til at ikke det blir søl inne. Valpen vil også være kontaktsøkende og det er viktig at den får oppfylt de behovene!! Ellers kan du ende opp med en deperimert/understimulert hund.

Det er i alle fall feks viktig at du går langt nok med  hunden (dette gjelder generelt i framtiden, en liten valp trenger ikke gå så langt) før du går på jobb, slik at den bruker mye av tiden på å sove og ikke på å gå rundt og kjede seg mens du er borte. 

Tusen takk for hjelp! Har selvsagt ikke tenkt til å la valpen være alene etter bare få uker. Da tar kjæresten den med på jobb heller etter noen timer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Svigermor og far tar heit feil. Det er viktig å gi valpen trygge rammer og så gradvis vende den til at du er borte. Først 5 minutter, så 10, så 20, 30, 1time, 2timer, en natt, en halv dag, en helv dag osv, Hvis det ikke gjøres riktig kan hunden utvikle seg til å bli en problemhund som skaper trøbbel

Anonymkode: 69105...e0e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Svigermor og far tar heit feil. Det er viktig å gi valpen trygge rammer og så gradvis vende den til at du er borte. Først 5 minutter, så 10, så 20, 30, 1time, 2timer, en natt, en halv dag, en helv dag osv, Hvis det ikke gjøres riktig kan hunden utvikle seg til å bli en problemhund som skaper trøbbel

Riktig, takk skal du ha! 

AnonymBruker
Skrevet

Etter hva jeg erindrer bør du bruke 2-3månder med valpen før du lar den være alene en hel arbeidsdag (7-8timer) og da viktig å finne på ting med og aktivisere den når du kommer hjem

AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer med hunden hvis samboer ikke har mulighet til å ha den med på jobb. Kanskje den ikke kan være der, noen som er allergisk. Har han spurt alle som jobber der? Vet dem at dette kan ta flere måneder, og at du kan få fast jobb og ikke kan være hjemme så mye?

Anonymkode: 7369b...094

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer med hunden hvis samboer ikke har mulighet til å ha den med på jobb. Kanskje den ikke kan være der, noen som er allergisk. Har han spurt alle som jobber der? Vet dem at dette kan ta flere måneder, og at du kan få fast jobb og ikke kan være hjemme så mye?

Anonymkode: 7369b...094

Jeg er nesten 100% sikker på at kjæresten min kan ha den med seg på jobb. Hvis han ikke kan ha den på jobben sin, så er det ei dame på nabofirmaet hans som har en chihuahua selv med seg på jobb. Og det tror jeg skal gå fint. 

AnonymBruker
Skrevet

Begynn treningen nesten med en gang du får valpen hjem. Etter et par-tre dager. Om det bare er å gå i et annet rom, og tilbake igjen like kjapt. Gå ut med søpla og inn igjen. Så skjønner valpen at du alltid kommer tilbake. Etter hvert må du trene litt og litt. Det viktigste er at du ikke går inn til valpen når valpen hyler, men vente til at den har roet seg. En hel arbeidsdag er ikke å anbefale før valpen er rundt 7-8 måneder og har større blære. 

Vi har to hunder, så med valpen gikk det raskere å la henne være alene på dagtid, for da var alltid den andre hunden til stede. Vi har dog ikke trent på at hun er 100% alene, og det er noe vi må ta fatt i snart. Valpen vår er 7 mnd gammel.

Anonymkode: 5d979...1b6

Skrevet

Vår valp skal være alene 9 timer i morgen før første gang, og nå er hun 10 mnd. Jeg begynner i full stilling nå, og det blir nok å være alene 9 timer 2-3 dager i uka framover. Syntes det er lenge, men samtidig så er jeg glad vi har greid å drøye i så lang tid med å sette hunden bort til foreldre/besteforeldre på dagtid, at en av oss kun jobber kveld/natt en periode osv. Kommer nok til å gå fint, men har litt dårlig samvittighet. 

Gjest NotNaomi
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Begynn treningen nesten med en gang du får valpen hjem. Etter et par-tre dager. Om det bare er å gå i et annet rom, og tilbake igjen like kjapt. Gå ut med søpla og inn igjen. Så skjønner valpen at du alltid kommer tilbake. Etter hvert må du trene litt og litt. Det viktigste er at du ikke går inn til valpen når valpen hyler, men vente til at den har roet seg. En hel arbeidsdag er ikke å anbefale før valpen er rundt 7-8 måneder og har større blære. 

Vi har to hunder, så med valpen gikk det raskere å la henne være alene på dagtid, for da var alltid den andre hunden til stede. Vi har dog ikke trent på at hun er 100% alene, og det er noe vi må ta fatt i snart. Valpen vår er 7 mnd gammel.

Anonymkode: 5d979...1b6

Eh. Flere måneder? Ene hunden jeg hadde var alene i seks timer etter en måned! Ja,den var valp,16 uker. Det viktige er at en går en ordentlig luftetur før jobb! Og når en kommer hjem.

De hundene jeg har hatt,har fort blitt renslige og vant til rutiner. Må aldri ha ventet mer enn toppen to måneder før de har vært alene i seks timer.

Skrevet
På 3.7.2017 den 13.02, AnonymBruker skrev:

Husk at du da må se an varmen, da det kan bli fryktelig varmt om solen steker! Finnes også kjølemadrasser. Vann må være tilgjengelig hele tiden. 

Sørg for å finn ut hvor den trives best. Ikke alle hunder liker å være i bil og kan bli usikre om folk går forbi, lyder osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Dersom dere har bestilt fra samme oppdretter ville jeg nevnt til denne hvordan svigerfar faktisk er/tenker, så oppdretter har mulighet til å korrigere han, og evt la være å selge han valpen dersom han ikke evner å ta til seg kunnskap. Gode oppdrettere er de som ikke må selge for en hver pris, og ikke er redd for å sitte igjen med noen valper fordi de ikke har funnet riktige eiere ennå.

Anonymkode: 6af1a...030

• Liker 1
Skrevet
På 7/3/2017 den 12.56, AnonymBruker skrev:

Er selvsagt klar over at en liten valp ikke kan være hjemme alene så fryktelig lenge. Men når skal man begynne å la valpen være litt alene? Og når kan hunden min være alene hjemme en hel arbeidsdag? Det er forresten en chihuahua jeg skal få meg, om det har noe å si.

Min svigerfar og svigermor har nettopp bestilt seg hun de også, og svigerfar mener at valpen kan være alene hjemme en hel dag fra starten av. Dette mener jeg er helt feil!

Det har du rett i. Det er rett og slett riv ruskende galt. En venninne av meg overtok en huskey da den var 9 måneder gammel. Den hadde full seperasjonsangst. Nå er den 3 år gammel og klarer å være hjemme alene mens hun er på jobb. Er de på et fremmed sted er den fremdeles avhengig av å være i samme rom som henne. En gang hun var invitert på hyttetur sa hun at hun måtte ha hunden med, og det var greit for hytteeieren. Da de kom frem fikk hun beskjed om at hunden måtte ligge i gangen unger hele oppholdet. Hun ga grei beskjed om at det ikke var aktuelt og ba ham sette seg i gangen selv for å se hvor gøy det var. 

Jeg ville begyt å la hunden være alene så snart du ser den er trygg på deg og hjemmet sitt. Begynn selvfølgelig rolig og se hunden an. Du kan trene på det flere ganger om dagen. Først ett minutt, deretter to minutter, så fem" men når den er veldig liten ville jeg uansett (etter trening) ikke latt den være alene mer enn en halv arbeidsdag. 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, The Kitten skrev:

Det har du rett i. Det er rett og slett riv ruskende galt. En venninne av meg overtok en huskey da den var 9 måneder gammel. Den hadde full seperasjonsangst. Nå er den 3 år gammel og klarer å være hjemme alene mens hun er på jobb. Er de på et fremmed sted er den fremdeles avhengig av å være i samme rom som henne. En gang hun var invitert på hyttetur sa hun at hun måtte ha hunden med, og det var greit for hytteeieren. Da de kom frem fikk hun beskjed om at hunden måtte ligge i gangen unger hele oppholdet. Hun ga grei beskjed om at det ikke var aktuelt og ba ham sette seg i gangen selv for å se hvor gøy det var. 

Jeg ville begyt å la hunden være alene så snart du ser den er trygg på deg og hjemmet sitt. Begynn selvfølgelig rolig og se hunden an. Du kan trene på det flere ganger om dagen. Først ett minutt, deretter to minutter, så fem" men når den er veldig liten ville jeg uansett (etter trening) ikke latt den være alene mer enn en halv arbeidsdag. 

Problemet er jo de som ikke klarer å skjønne hvor denne separasjonsangsten kommer fra og ikke gidder jobbe med det, og da ender opp med å omplassere. Idioter er de.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er jo de som ikke klarer å skjønne hvor denne separasjonsangsten kommer fra og ikke gidder jobbe med det, og da ender opp med å omplassere. Idioter er de.

Den første eieren tenkte det var greit å la en 2 måneder gammel valp være hjemme alene i 9 timer. Det er det ikke under noen omstendigheter. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...