Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, vi bestilte en sydentur i april fra 3aug-17aug. I slutten av april, så fikk jeg godkjent at nav til å begynne på skole. De sa skolen skulle begynne rundt 20 aug, så tenkte det gikk greit og at det da startet 21 aug, siden det er nærmeste mandag. Men det viser seg altså at jeg starter 16 aug for info og møte klassen og at selve undervisningen ikke starter før 21 aug. Mister jeg plassen om jeg ikke møter opp første dag om jeg sier jeg er syk?

Anonymkode: a331a...1a5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei, vi bestilte en sydentur i april fra 3aug-17aug. I slutten av april, så fikk jeg godkjent at nav til å begynne på skole. De sa skolen skulle begynne rundt 20 aug, så tenkte det gikk greit og at det da startet 21 aug, siden det er nærmeste mandag. Men det viser seg altså at jeg starter 16 aug for info og møte klassen og at selve undervisningen ikke starter før 21 aug. Mister jeg plassen om jeg ikke møter opp første dag om jeg sier jeg er syk?

Ring skolen og gi beskjed, så går det sikkert bra. 

Anonymkode: 7fc9e...c87

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor sjekket du ikke skoleruta? 

Anonymkode: 2af09...ace

• Liker 1
Skrevet

Å si at du er syk når du egentlig er på sydenferie, er vel ikke et sjakktrekk. Ville heller ringt skolen og hørt hva de har å si om saken. Kanskje dere kan komme frem til en løsning.

• Liker 9
Skrevet

Vær oppmerksom på fraværsgrensa, da... Skal ikke så mye til i mange fag før du stryker. Men ring skolen og forklar situasjonen.

AnonymBruker
Skrevet

Vær ærlig og si at du er på ferie. Det er utrolig dumt å starte året med løgner, og så dukke opp brun og lekker noen dager senere.

Anonymkode: 64f49...653

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De fleste steder må du ha sykemelding fra lege hvis du ikke møter første skoledag, ellers mister du plassen. 

Anonymkode: 852f5...3b0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ring skolen og spør du:) Jeg vet noen på mitt kull hadde samme problematikk men gikk nå ut avgangsåret med dem likevel.

Anonymkode: 9333b...a56

AnonymBruker
Skrevet

Som regel er ikke dette et problem så lenge man sier ifra at man er borte. Det er egentlig ikke så viktig hvorfor man er borte, så å si at du er syk er vel egentlig ikke nødvendig. Det viktigste er at de vet at du skal ha plassen du har fått. 

Anonymkode: 228de...055

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke syk, når fraværet ditt skyldes at du er på ferie. Det er tilltisbrudd og løgn å melde deg syk i dette tilfellet. 

Du får kontakte skolen snarest og forlkare situasjonen og søke om permisjon. Får du ikke permisjon, så må sydenturen skrinlegges. Husk og å søke Nav om tillatelse til å reise utenlands, ellers kan du miste stønad om du blir oppdaget. 

Og, ja, møter du ikke så mister du plassen din. 

Anonymkode: ffa5f...7f9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du MÅ si fra på forhånd!  Lar du være å møte opp første dag uten p varsle, mister du plassen. Slik praktiserer vi det ved skole jeg jobber. 

Anonymkode: 723b1...515

AnonymBruker
Skrevet

Jobber på videregående skole og hos oss mister man plassen hvis man ikke har gitt beskjed om fravær 1.skoledag. Synes det er korttenkt å bestille ferie uten å sjekke skoleruta først. Det er vel bare i Norge at billige ferieturer går foran ungenes utdanning. 

Anonymkode: 8e517...68a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber på videregående skole og hos oss mister man plassen hvis man ikke har gitt beskjed om fravær 1.skoledag. Synes det er korttenkt å bestille ferie uten å sjekke skoleruta først. Det er vel bare i Norge at billige ferieturer går foran ungenes utdanning. 

Som TS skriver starter ikke undervisningen før rundt 21. august. Hun sjekket jo opp dette før hun bestilte, men det kom en uventet informasjonsdag i forkant. Det er ikke krise å gå glipp av denne så lenge man sier ifra. 

• Liker 4
Skrevet
På 3.7.2017 den 12.35, AnonymBruker skrev:

Hva med å utsette ferien? Viktigere med skolen..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Minlillesky skrev:

Hva med å utsette ferien? Viktigere med skolen..

Ja, det er kjempeviktig å få med seg noen timer med informasjon de fleste allerede vet og å møte klassen. Hvordan skal TS klare seg uten denne dagen? Best å kansellere ferien, ja... 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk beskjed om at skolen startet ca 20 aug, det var ikke en fastsatt dato. Dette er en privatskole hvor man kan starte ulikt i forhold til hvilken linje eller hvilke fag man skal ta. 16 aug er kun møte klassen og info, og undervisningen starter ikke før 21 aug. Jeg syntes selv det blir veldig teit å kansellere en sydentur for tusenvis av kroner, for at jeg må møte opp en time for info den datoen. Kommer hjem dagen etter, og er da klar for skole på mandag. Så jeg kommer til å ringe skolen, å si at jeg ikke får møtt første dagen, og evt om noen jeg kjenner kan møte opp for meg, eller om jeg kan få infoen på Mail.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk beskjed om at skolen startet ca 20 aug, det var ikke en fastsatt dato. Dette er en privatskole hvor man kan starte ulikt i forhold til hvilken linje eller hvilke fag man skal ta. 16 aug er kun møte klassen og info, og undervisningen starter ikke før 21 aug. Jeg syntes selv det blir veldig teit å kansellere en sydentur for tusenvis av kroner, for at jeg må møte opp en time for info den datoen. Kommer hjem dagen etter, og er da klar for skole på mandag. Så jeg kommer til å ringe skolen, å si at jeg ikke får møtt første dagen, og evt om noen jeg kjenner kan møte opp for meg, eller om jeg kan få infoen på Mail.

Det er vel for å sile uten dem som ikke gidder å møte opp, slik at de som er mer motivert kan få tilbud om plassen. 

Anonymkode: fbf83...159

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel for å sile uten dem som ikke gidder å møte opp, slik at de som er mer motivert kan få tilbud om plassen. 

Haha, dummeste jeg har hørt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, dummeste jeg har hørt.

Deg om det, det er sånn det er.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, informasjonsmøte er for elever som gjerne har byttet videregående eller skal ta videregående på nytt. Det er generelt praktisk informasjon om skolen og omvisning. Vanlige elever deltar ikke på informasjonsmøte. 

Generelt synes jeg at det er tåpelig å ikke møte opp første dag på videregående, men her har du faktisk en god grunn. Informasjonsmøte er ikke det samme som første skoledag, så her er det nok bare å ta en telefon eller sende en mail. 

Anonymkode: a5cb6...460

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...