Midgard Skrevet 10. november 2021 #101 Del Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke helt uenig her, men utover det som kristne har til felles, er det like idiotisk å tillegge kristne et sett med meninger. Jeg mener også at å tro på en allmektig skaper, fordi man tror verden oppstod sånn, er en ganske annerledes ting enn å tro at "det fins enhjørninger". Anonymkode: e241b...898 Jeg vet ikke om du er klar over dette, men kristne har et rammeverk de skal følge. Du veit.. bibelen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #102 Del Skrevet 10. november 2021 Midgard skrev (1 minutt siden): Jeg vet ikke om du er klar over dette, men kristne har et rammeverk de skal følge. Du veit.. bibelen. Jeg er kristen. Og ja jeg prøver å gjøre det jeg tror Gud vil at vi skal gjøre. Men det er ikke svart-hvitt. Det fins mange måter å tolke bibelen på og kristne er ikke enige. Og det er ikke sånn at kristne alltid klarer å være perfekte heller. Om man gjør noe galt som kristen tenker mange at man er dobbeltmoralsk og burde ha visst bedre. Men sannheten er at de aller fleste har en moral, som de ikke alltid klarer å følge selv om de prøver. Anonymkode: e241b...898 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #103 Del Skrevet 10. november 2021 For en som har vokst opp i en ikke-religiøs familie midt i tjukkeste bibelbeltet stiller jeg meg tvilende til denne studien. Mobbing, utestenging og utfrysning var vel egenskapene som best beskriver oppførselen til både barn, ungdommer og voksne. Lite nestekjærlighet om du ikke trodde på Jesus gitt. Jeg er ateist. Hva andre tror på bryr meg lite, men misjonering og religiøs moralisme (f.eks fra verdipartiet KrF) har jeg lite til overs for. Anonymkode: c541d...ed5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #104 Del Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Nok et bevis på religiøses IQ når se ikke kan regne og lese statistikk en gang og spre hat mot ikke- troende så fort de finner" kilder ". Vel heller ateist og slem enn religiøs og stokk dum. Anonymkode: d378f...c61 Unødvendig å rakke ned på religiøse som gruppe basert på én religiøs person her. Vel, unødvendig å rekke ned på personen også, det går an å uttrykke seg saklig. Det fins både ateister og religiøse med både høy og lav IQ. Anonymkode: e241b...898 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #105 Del Skrevet 10. november 2021 Nicathv skrev (21 minutter siden): Har du tatt høyde for at det er mange som vokser opp i en kristen eller muslimsk familie som blir ateister som voksne? Dette er tross alt hovedårsaken til at det har blitt flere ateister og færre gudstroende de siste hundre årene. Men, men, du får si ifra når spådommen din slår til. Hittil tyder ikke tallene på at den vil det. Det stemmer ikke, de fleste forblir religiøse selv om noen faller fra. Flere konverterer jo også til kristendommen og Islam. Jeg vil få rett, noe demografene også bekrefter. Ateistene blir gamle og dør ut, mens skikkelige religiøse mennesker vil øke som andel. Anonymkode: 04b5c...506 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alterego666 Skrevet 10. november 2021 #106 Del Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ikke helt uenig her, men utover det som kristne har til felles, er det like idiotisk å tillegge kristne et sett med meninger. Jeg mener også at å tro på en allmektig skaper, fordi man tror verden oppstod sånn, er en ganske annerledes ting enn å tro at "det fins enhjørninger". Anonymkode: e241b...898 Hvordan er det annerledes? Forklar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #107 Del Skrevet 10. november 2021 Jeg er ikke troende. Og forstår ikke at noen faktisk tror på et usynlig menneske sitte oppe i himmelen og styrer oss alle. Men så ser jeg også religion på noe som samler kaos. Da jeg tror at mange uten tro vil kunne lage en urolig verden. Og der kræsjer det også litt når religiøse retninger står steilt imot hverandre. Men da er det ikke mann mot mann men gruppe mot gruppe. Så en slags orden er det allikevel. Jeg trenger ingen tro for å være tolerant. Eller greit mot mine omgivelser. Av og til får toleransegrensene mine prøvd seg litt, siden jeg er middelaldrende. Og vokst opp i tid der mye ikke var tolerert. Så verden er jo gått fremover iht hva vi tolererer som samfunn i dag enn for 30år siden. Det er bakdeler og fordeler med disse endringene. Så i min verden så tenker jeg i bunn og grunn at alt er greit, så lenge det ikke går ut over andre. Men selvfølgelig vil jo også den tanken få noen utfordringer av og til. Så i bunn og grunn har jeg sjukt lite fordommer mot religiøse. Så lenge de ikke bruker sin religion som unnskylding til urett for andre. Men mister dog litt respekt for enkelte troende. Som feks dømmer noen for å tro på spøkelser. De må for all del ikke måtte tro på det selv. Men når deres egen tro går på å tro på noe usynlig så behovet man ikke å dømme andre som tror på annet usynlig. Noen ganger tenker jeg keiserens nye klær egentlig handler om religion. Og at klærne er en metafor på det ikke eksisterende man tror på fordi mange sier det er sånn. Anonymkode: f52a8...787 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #108 Del Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er ikke troende. Og forstår ikke at noen faktisk tror på et usynlig menneske sitte oppe i himmelen og styrer oss alle. Men du trur verden bare ble til ut av ingenting? Ikke veldig vitenskaplig, selv fremtrendende vitenskapsfolk gjennom historien har jo vært religiøse. Anonymkode: 04b5c...506 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 10. november 2021 #109 Del Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg er kristen. Og ja jeg prøver å gjøre det jeg tror Gud vil at vi skal gjøre. Men det er ikke svart-hvitt. Det fins mange måter å tolke bibelen på og kristne er ikke enige. Og det er ikke sånn at kristne alltid klarer å være perfekte heller. Om man gjør noe galt som kristen tenker mange at man er dobbeltmoralsk og burde ha visst bedre. Men sannheten er at de aller fleste har en moral, som de ikke alltid klarer å følge selv om de prøver. Anonymkode: e241b...898 Jeg forstår godt at det er vanskelig å leve etter bok skrevet av uvitende. Men nå ser du også hvorfor det ikke er rett å blande Ateister sammen med dette. Det er ingenting i Areismen som dikterer noe om hvordan man skal være. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 10. november 2021 #110 Del Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men du trur verden bare ble til ut av ingenting? Ikke veldig vitenskaplig, selv fremtrendende vitenskapsfolk gjennom historien har jo vært religiøse. Anonymkode: 04b5c...506 Det er en klar korrelasjon mellom høyt utdannede vitenskapsfolk og fravær av gudstro. Det er utelukkende religiøse som mener at verden kom fra ingenting. Som bokstavelig talt med magi. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alterego666 Skrevet 10. november 2021 #111 Del Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men du trur verden bare ble til ut av ingenting? Ikke veldig vitenskaplig, selv fremtrendende vitenskapsfolk gjennom historien har jo vært religiøse. Anonymkode: 04b5c...506 Du mener at siden vitenskapen ikke har løst alle gåter, så må det finnes en gud? Bare din gud eller alle guder? Har alle gudene samarbeidet, eller stod din gud bak alt, mens de andre gudene er avguder? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #112 Del Skrevet 10. november 2021 Midgard skrev (Akkurat nå): Det er en klar korrelasjon mellom høyt utdannede vitenskapsfolk og fravær av gudstro. Det er utelukkende religiøse som mener at verden kom fra ingenting. Som bokstavelig talt med magi. Nei, skikkelige religiøse mennesker tror Gud skapte verden, ateistene har ingen forklaring og tror det ble til av luft og intenting😄 Som sagt har mange av de skarpeste menneskene i historien vært religiøse, og vi kan takke disse og Bibelen og Koranen som lå langt forran ateistene for de vitenskaplige fremskrittene. Ateistene har aldri bidratt med noe av verdi. Anonymkode: 04b5c...506 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #113 Del Skrevet 10. november 2021 Gammel tråd, men må si det er min erfaring og. De jeg kjenner som er ateister snakker gjerne om religion og religiøse i aggressive ordelag. Det er veldig lite rom for forståelse for religion fra disse menneskene, og jeg synes de på mange måter kan minne om fanatiske religiøse selv. Anonymkode: e87cb...a42 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 10. november 2021 #114 Del Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, skikkelige religiøse mennesker tror Gud skapte verden, ateistene har ingen forklaring og tror det ble til av luft og intenting😄 Som sagt har mange av de skarpeste menneskene i historien vært religiøse, og vi kan takke disse og Bibelen og Koranen som lå langt forran ateistene for de vitenskaplige fremskrittene. Ateistene har aldri bidratt med noe av verdi. Anonymkode: 04b5c...506 Det er ikke bra å lyve, selv om du gjør det så dårlig som dette. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 10. november 2021 #115 Del Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gammel tråd, men må si det er min erfaring og. De jeg kjenner som er ateister snakker gjerne om religion og religiøse i aggressive ordelag. Det er veldig lite rom for forståelse for religion fra disse menneskene, og jeg synes de på mange måter kan minne om fanatiske religiøse selv. Anonymkode: e87cb...a42 Nå tror jeg den generelle ateisten kjenner bibelen bedre enn den generelle kristne. Den mest vanlige årsaken til at man blir ateist er å lese og se hvor grusom bibelen er. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #116 Del Skrevet 10. november 2021 Tuba skrev (19 timer siden): Ateister og religiøse har jo mye til felles så det er ganske morsomt at dere krangler😂 Ateister mener bestemt at det ikke finnes noen gud mens de religiøse mener det kun er deres religion som har sannheten. Ganske bombastike begge deler. Jeg tror det er svært mange agnostikere i Norge, dvs vi vet ikke. Det kan godt hende det finnes en gud eller større makt, men ingen mennesker kan vite noe bestemt om det. Det er ikke nødvendigvis sånn at man er helt bestemt. Jeg er kristen og tror altså, men skråsikker er man ikke nødt til å være. Det er ikke nødvendigvis ateister heller. Agnostisisme er vel noe mer midt imellom og de er sånn sett aldri skråsikre. Men som sagt er det ikke nødvendig å være skråsikker selv om man nærmer seg en ytterkant heller. Anonymkode: e241b...898 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #117 Del Skrevet 10. november 2021 Nicathv skrev (10 timer siden): Tror du virkelig at skandinaviske land har blitt mye mer religiøse i løpet av de siste 10 årene, mens andre land har blitt mindre religiøse? Nei. Forholdstallene er nok de samme. Nei. Tallene du siterte er fra 2020. Det er ikke spesielt vanskelig å bekrefte. Slutt å oppføre deg som en villig noldus. Er det ikke engang litt pinlig å fornekte åpenbare fakta som stirrer deg i ansiktet? Legger igjen ved et sistat fra lenken: "The Norwegian Monitor 2020 survey continues to show declining support for religious belief in Norway." https://norwaytoday.info/news/fewer-and-fewer-norwegians-believe-in-god-survey-shows/ Norge blir ikke nødvendigvis mindre religiøst, men religiøsiteten endrer seg og tar nye former. Religiøs praksis kan være så mangt, og handler ikke bare om å gå i kirka f.eks. Anonymkode: e87cb...a42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maximusbercimus Skrevet 10. november 2021 #118 Del Skrevet 10. november 2021 Er Ateist selv men har møtt mange mennesker som er kristne som er fantastiske mennesker. Jeg synes det ikke er greit å mobbe folk eller argumentere med folk som er alrighte bare fordi de er kristne. Kommer de med feks homofobiske uttalelser da setter jeg foten ned og sier ifra, men ingen av kristne menneskene jeg kjenner oppfører seg sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #119 Del Skrevet 10. november 2021 Midgard skrev (9 minutter siden): Det er ikke bra å lyve, selv om du gjør det så dårlig som dette. Det er ikke løgn, det er fakta😄 Anonymkode: 04b5c...506 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #120 Del Skrevet 10. november 2021 Maximusbercimus skrev (Akkurat nå): Er Ateist selv men har møtt mange mennesker som er kristne som er fantastiske mennesker. Jeg synes det ikke er greit å mobbe folk eller argumentere med folk som er alrighte bare fordi de er kristne. Kommer de med feks homofobiske uttalelser da setter jeg foten ned og sier ifra, men ingen av kristne menneskene jeg kjenner oppfører seg sånn. Glad for at det fins ateister er som deg også Jeg er kristen og respekterer alle andre syn (så fremt det ikke skader noen eller lignende), så det føles ganske dritt de gangene man ikke blir respektert tilbake. Anonymkode: e241b...898 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå