Gå til innhold

Ateister er mindre tolerante viser ny studie

Anbefalte innlegg

Midgard skrev (1 time siden):

Det kommer nok ikke som er stor cup-bombe at jeg er uenig med deg. 

Sannhet i form av viten har ikke noe med denne saken å gjøre per-se, vi snakker om TRO. Men ja sannhet er viktig kanskje mer i for av det uredeligheter, løgn osv.  

Ateisme er default. Ingen er født religiøs, det er noe som kommer siden.

Ateister mener at grunnlaget for å gå fra ikke-tro til tro ikke er berettiget da det ikke finnes noen velbegrunnende argumenter for det. Teister mener det motsatte uten noen gang lagt frem noen velbegrunnelse. Og der er status i dag, flere tusen år senere og vi har akkurat det samme datamaterialet på guds eksistens, ingenting. 

Det som er litt interessant og som jeg tror kanskje var litt av poenget til noen her er jo at det gjerne bare er EN gud som skiller ateister og kristne.

Det har jo vært sånn 28 millioner guder opp gjennom menneskets eksistens, så en som for eksempel er kristen avviser jo - eller har fravær av tro på - 27 999 999 guder, imens en ateist mangler tro på 28 000 000 guder. Sånn om man skal sette det på spissen.

Endret av Cuntzilla
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Entern skrev (2 timer siden):

Liker i grunnen å diskutere med deg...vi burde egentlig startet en tråd om romguder og sånn. Har en del kule greier som er inspirert av dette, eller deler inspirasjonskilder med dette. Dvs., noe musikk, noe tegneserier, noe litteratur, etc. :) 

Handler ikke alle tråder om religion i siste instans om nettopp guder fra rommet da? 

Du kan jo starte med å lese 1. Mosebok 6 kap. fra starten...etterpå kan du jo fortelle meg hvorfor gud hadde så mange sønner..? Og hvordan kunne de være genetisk kompatible med oss mennesker.?.Siden guds sønner satte barn på menneskedøtre mener jeg...🙄🙈

Å ja...nå vet jeg svaret..!! Eureka! Bibelen slår jo fast helt i begynnelsen av 1. Mosebok at vi er skapt i " guds bilde".....for litt uti 1. Mosebok å gni det inn med å fortelle at å være skapt i noens " bilde" betyr genetisk avkom ...😂😂

..Aha...så gud er genetisk lik oss...🙄...wow.! Ikke rart at Israels gud iflg. bibelen er en flygemaskin med menneskelignende vesener inni..😂🙈

Det store mysteriet med religion er at det finnes oppegående mennesker som ikke ser skogen for bare trær egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuba skrev (1 time siden):

Du styrker jo mine argumenter med dette innlegget.

Du kan jo begrunne det.

Hva er feil og hvorfor ?

(ved å ikke begrunne det har du bokstavelig talt vist meg rett)

Endret av Midgard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.11.2021 den 18.16):

Nei, flertallet tror også her på Gud.

Kommunistene var også ateister, så blodet fra de hundrevis av millionene de drepte er på ateistenes hender

Anonymkode: 04b5c...506

ideologi = religion

Begge er blind tro. En ateist kan være så religiøs som bare det. Man trenger ikke tro på en gud for å være religiøs.

Anonymkode: 07018...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cuntzilla skrev (1 time siden):

Det som er litt interessant og som jeg tror kanskje var litt av poenget til noen her er jo at det gjerne bare er EN gud som skiller ateister og kristne.

ja det er en artig kuriositet. Også har du det at det på lang vei er enighet om hvorfor (det finnes ingen argument for at alle de andre gudene eksisterer). 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man trenger ikke tro på en gud for å være religiøs

Da syns jeg du burde definere hva du mener med religion, da det er helt vanlig at det fortsetter noe guddommelig 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Alterego666
Entern skrev (4 timer siden):

De typene buddhisme jeg nevner kan være ateistiske religioner ;) (De er det ikke alltid)

En ateist tror ikke på noe overnaturlig. Nada. Nope. Null. Zero.

En ateist, i den vanlige bruken av begrepet, er en ikke-troende.

En spiritualist er en religiøs person, som tror på ånder og spøkelser og energier og reinkarnasjon og hurra meg rundt, alt etter som. En spiritualist er definitivt ikke en ateist.

Spiritualism - Wikipedia

Merk: jeg har ingenting i mot spiritualister, de er harmløse, men ateister, det er de ikke!

You can't have your cake and eat it too.

Enten så får du være en sånn kjempesmart person som ikke tror på noe overnaturlig, eller så får du være en person som tror på spøkelser.

Du kan ikke være begge, noe mer enn du kan være både ateist og muslim. 

Her var det mye å gripe fatt i for den som orker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midgard skrev (10 minutter siden):

Da syns jeg du burde definere hva du mener med religion, da det er helt vanlig at det fortsetter noe guddommelig 

Feks Buddhisme (dog ikke alle, flere grener der også)

Hva er forskjellen på blind tro hos religiøse eller blind tro på ideologier? 

Fint lite.

Det er to sider av samme mynt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicathv skrev (12 timer siden):

Gallup 2009: "Er religion viktig i ditt daglige liv?" Andel Ja-svar:

Georgia, Kosovo: 90%

Polen, Kypros: 75%

Hellas, Kroatia: 70%

Østerrike, Irland: 55%

Litauen, Sveits, Tyskland: 40%

Belgia, Nederland: 33%

Finland, UK: 28%

Tsjekkia, Norge: 21%

Danmark: 19%

Sverige: 17%

Estland: 16%

---

Eurobarometer 2010: "Jeg tror det finnes en gud" Andel ja-svar:

Malta: 94%

Polen, Hellas: 79%

Irland, Portugal: 70%

Spania, Slovakia: 60%

Ungarn, Østerrike, Tyskland, Sveits: 44%

Finland: 33%

Danmark, Nederland, Frankrike: 28%

Norge: 22%

Sverige, Estland: 18%

Tsjekkia: 16%

Religion in Europe - Wikipedia

Har du noe nyere å komme med enn 11-12 år gamle galluper?

Anonymkode: 2a735...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor ikke lese kilde-linken ?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva er forskjellen på blind tro hos religiøse eller blind tro på ideologier? 

Og hvor kommer ateisme inn. Det er hverken en religion eller en ideologi ?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicathv skrev (14 timer siden):

Tallene i innlegget du siterer er fra en undersøkelse fra 2020. Linken er i innlegget.

Tallene er fra 2010

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ateister tror ikke på grenseløs toleranse.  Vi er smartere enn som så. Se feks hvor Sverige er på vei hen, men sin grenseløst tolerante innvandringspolitikk overfor svært religiøse mennesker.

Anonymkode: 1337c...5d6

Hahaha, nei. Det ser vi jo med alt hatet dere sprer om dere og folkemordene ser i statsateistiske KIna

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tror du virkelig at skandinaviske land har blitt mye mer religiøse i løpet av de siste 10 årene, mens andre land har blitt mindre religiøse? Nei. Forholdstallene er nok de samme.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tallene er fra 2010

Nei. Tallene du siterte er fra 2020. Det er ikke spesielt vanskelig å bekrefte. Slutt å oppføre deg som en villig noldus. Er det ikke engang litt pinlig å fornekte åpenbare fakta som stirrer deg i ansiktet? Legger igjen ved et sistat fra lenken: 

"The Norwegian Monitor 2020 survey continues to show declining support for religious belief in Norway."

https://norwaytoday.info/news/fewer-and-fewer-norwegians-believe-in-god-survey-shows/

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (På 11.7.2017 den 13.33):

Klart det er mange religiøse som fint aksepterer at andre har ulike religioner, livssyn og legning enn de selv. De er vanskeligere å se da man oftere fokuserer på de som roper høyest. Nemlig de som ikke aksepterer :) 

Anonymkode: f7bd3...46c

Hva er det første av de ti bud?
Ja, det aller første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicathv skrev (3 timer siden):

Nei. Tallene du siterte er fra 2020

Eurobarometer 2010 var lenken du kom med tidligere.

Nicathv skrev (3 timer siden):

Tror du virkelig at skandinaviske land har blitt mye mer religiøse i løpet av de siste 10 årene, mens andre land har blitt mindre religiøse? Nei. Forholdstallene er nok de samme.

Det blir flere muslimer og konservative kristne, mens ateistene dør ut gradvis grunnet deres lave fødselstall.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eurobarometer 2010 var lenken du kom med tidligere.

Det blir flere muslimer og konservative kristne, mens ateistene dør ut gradvis grunnet deres lave fødselstall.

Skjønner at det er vanskelig å innrømme at du tok feil og blandet sammen to av innleggene mine. Men greit nok, let's move on.

Den teorien din som jeg har sett deg spre flere ganger her på forumet - hvor har du den fra? Tall fra hvert eneste år de siste 30-40 årene viser det motsatte: det blir flere ateister og færre gudstroende som andel av befolkningen.

Endret av Nicathv
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nicathv skrev (4 timer siden):

Den teorien din som jeg har sett deg spre flere ganger her på forumet - hvor har du den fra? Tall fra hvert eneste år de siste 30-40 årene viser det motsatte: det blir flere ateister og færre gudstroende som andel av befolkningen.

Fra å lese demografiske statistikker og dermed regnet det ut. Pew Research har jo også publisert tall som bekrefter dette, det vil bli færre ateister og flere konservative kristne og muslimske skikkelige mennesker innen 2050. Det er en trend man vil se i resten av Europa og vesten også. Ateistene føder ikke nok barn, og vil bli eldre og dø ut de neste tiårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Fra å lese demografiske statistikker og dermed regnet det ut. Pew Research har jo også publisert tall som bekrefter dette, det vil bli færre ateister og flere konservative kristne og muslimske skikkelige mennesker innen 2050. Det er en trend man vil se i resten av Europa og vesten også. Ateistene føder ikke nok barn, og vil bli eldre og dø ut de neste tiårene.

Har du tatt høyde for at det er mange som vokser opp i en kristen eller muslimsk familie som blir ateister som voksne? Dette er tross alt hovedårsaken til at det har blitt flere ateister og færre gudstroende de siste hundre årene.

Men, men, du får si ifra når spådommen din slår til. Hittil tyder ikke tallene på at den vil det.

Endret av Nicathv
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.11.2021 den 5.25):

Dere er klar over at "ateister" ikke er en gruppe mennesker med noen felles tro sant?

De har like mye til felles med folk som ikke tror på enhjørninger. 

Kristne har feks mer til felles mtp verdier, tro og holdninger. 

Det eneste ateister har til felles er at de ikke tror på gud eller guder. Å tillegge ateister et sett med meninger er som å tillegge de som ikke liker kaffe ett sett med meninger, kun basert på at de ikke liker kaffe. Det blir tullete rett og slett. 

Ikke helt uenig her, men utover det som kristne har til felles, er det like idiotisk å tillegge kristne et sett med meninger. Jeg mener også at å tro på en allmektig skaper, fordi man tror verden oppstod sånn, er en ganske annerledes ting enn å tro at "det fins enhjørninger". 

Anonymkode: e241b...898

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C.Tramell skrev (På 8.7.2017 den 11.59):

Det er mitt inntrykk også. Mange ateister er like lite åpne og minst like dømmende som de svært religiøse, og de har ofte en nedlatende måte å snakke om troende.

De er verre. Kjenner noen. Maken til dømmende mennesker skal du lete lenge etter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...