AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #41 Del Skrevet 9. november 2021 Nicathv skrev (7 timer siden): Det er feil. Kun 30% av nordmenn tror på en gud. 48% tror ikke. Resten er usikre. (Det vil si at de ikke er overbevist om at det er en gud. I mitt hode betyr det at de ikke tror på en gud. Er man ikke overbevist om noe, så tror man heller ikke på det.) Rundt 21% definerer seg selv som kristne. Noen få prosent er fra andre religioner, og det store flertallet er ikke-religiøse. Feil, flertallet er religiøse, og er medlemmer av DNK. Dine gamle, utdaterte tall fra 2010 er ikke relevante når vi nå er i 2021 Anonymkode: 04b5c...506 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #42 Del Skrevet 9. november 2021 omarel skrev (På 3.7.2017 den 12.05): http://www.independent.co.uk/news/science/atheists-agnostic-religion-close-minded-tolerant-catholics-uk-france-spain-study-belgium-catholic-a7819221.html Ateister tror ikke på grenseløs toleranse. Vi er smartere enn som så. Se feks hvor Sverige er på vei hen, men sin grenseløst tolerante innvandringspolitikk overfor svært religiøse mennesker. Anonymkode: 1337c...5d6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicathv Skrevet 9. november 2021 #43 Del Skrevet 9. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Feil, flertallet er religiøse, og er medlemmer av DNK. Dine gamle, utdaterte tall fra 2010 er ikke relevante når vi nå er i 2021 Anonymkode: 04b5c...506 Tallene i innlegget du siterer er fra en undersøkelse fra 2020. Linken er i innlegget. Det stemmer at flertallet er medlemmer av DNK, men de aller fleste medlemmene er ikke religiøse, definerer seg ikke som kristne, og tror ikke på en gud. De siste 35+ årene har dessuten trenden vært at det blir færre gudstroende og færre medlemmer av DNK hvert år, så selv om tallene hadde vært gamle, så hadde det ikke talt i din påstands favør. Endret 9. november 2021 av Nicathv 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alterego666 Skrevet 9. november 2021 #44 Del Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (På 7.11.2021 den 4.53): Det viser seg tydelig i tråden man ser her, ateistenes hat og intoleranse for troende kommer raskt frem i lyset Anonymkode: 04b5c...506 Kan du sitere avsnittet hvor ateisters hat beskrives? På forhånd takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #45 Del Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ateister tror ikke på grenseløs toleranse. Vi er smartere enn som så. Se feks hvor Sverige er på vei hen, men sin grenseløst tolerante innvandringspolitikk overfor svært religiøse mennesker. Anonymkode: 1337c...5d6 Å men det er islam, så det blir noe helt annet. Anonymkode: 6a4a9...1e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #46 Del Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ateister tror ikke på grenseløs toleranse. Vi er smartere enn som så. Se feks hvor Sverige er på vei hen, men sin grenseløst tolerante innvandringspolitikk overfor svært religiøse mennesker. Anonymkode: 1337c...5d6 Åååååå så smarte. Anonymkode: 6a4a9...1e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #47 Del Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Feil, flertallet er religiøse, og er medlemmer av DNK. Dine gamle, utdaterte tall fra 2010 er ikke relevante når vi nå er i 2021 Anonymkode: 04b5c...506 Nok et bevis på religiøses IQ når se ikke kan regne og lese statistikk en gang og spre hat mot ikke- troende så fort de finner" kilder ". Vel heller ateist og slem enn religiøs og stokk dum. Anonymkode: d378f...c61 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 9. november 2021 #48 Del Skrevet 9. november 2021 Jeg er agnosiker, men opplever flere ateister som mindre tolerante enn de kristne jeg kjenner. Det kan nok ha noe med at jeg kjenner veldig mange ateister og at det derfor vil være noen ekstreme blant de, men det er ihvertfall sånn. Hører oftere ateister kritisere religiøse enn motsatt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 9. november 2021 #49 Del Skrevet 9. november 2021 Majer skrev (1 time siden): Hører oftere ateister kritisere religiøse enn motsatt. Kritiserer religion eller religiøse ? For meg er det et hav av forskjell. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 9. november 2021 #50 Del Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (På 7.11.2021 den 4.53): Det viser seg tydelig i tråden man ser her, ateistenes hat og intoleranse for troende kommer raskt frem i lyset Anonymkode: 04b5c...506 Vet du hva artikkelen handler om ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ABM Skrevet 9. november 2021 #51 Del Skrevet 9. november 2021 Gjøksuppe skrev (På 3.7.2017 den 19.32): Ja det er jo ikke lite vi kristne må tolerere her på KG Det er jo ikke lite hjernedødt tull vi ukristne må lese heller.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 9. november 2021 #52 Del Skrevet 9. november 2021 ABM skrev (Akkurat nå): Det er jo ikke lite hjernedødt tull vi ukristne må lese heller.. Bra du skrev ukristen for ateist er du jo slett ikke! 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 9. november 2021 #53 Del Skrevet 9. november 2021 Majer skrev (1 time siden): Jeg er agnosiker, men opplever flere ateister som mindre tolerante enn de kristne jeg kjenner. Det kan nok ha noe med at jeg kjenner veldig mange ateister og at det derfor vil være noen ekstreme blant de, men det er ihvertfall sånn. Hører oftere ateister kritisere religiøse enn motsatt. Jepp. De fleste ateister i virkeligheten er ordentlige og fine folk, da, mye bedre enn enkelte av ateistene på KG. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 9. november 2021 #54 Del Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nok et bevis på religiøses IQ når se ikke kan regne og lese statistikk en gang og spre hat mot ikke- troende så fort de finner" kilder ". Vel heller ateist og slem enn religiøs og stokk dum. Anonymkode: d378f...c61 Det går åpenbart helt fint å kombinere slem og dum. Rettskrivning er en fin bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #55 Del Skrevet 9. november 2021 Entern skrev (6 timer siden): Spøkelser er overnaturlige vesener. Ånder faktisk. Ånder er heller ikke guder. Betyr det at sjamaner ikke er religiøse? Noen typer buddhisme involverer ikke guder. Er ikke buddhisme en religion? ateisme er ikke det samme som ikke-religiøs. De typene buddisme du nevner er ateistiske religioner. Anonymkode: 83bfb...b1a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 9. november 2021 #56 Del Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): ateisme er ikke det samme som ikke-religiøs. De typene buddisme du nevner er ateistiske religioner. Anonymkode: 83bfb...b1a De typene buddhisme jeg nevner kan være ateistiske religioner (De er det ikke alltid) En ateist tror ikke på noe overnaturlig. Nada. Nope. Null. Zero. En ateist, i den vanlige bruken av begrepet, er en ikke-troende. En spiritualist er en religiøs person, som tror på ånder og spøkelser og energier og reinkarnasjon og hurra meg rundt, alt etter som. En spiritualist er definitivt ikke en ateist. Spiritualism - Wikipedia Merk: jeg har ingenting i mot spiritualister, de er harmløse, men ateister, det er de ikke! You can't have your cake and eat it too. Enten så får du være en sånn kjempesmart person som ikke tror på noe overnaturlig, eller så får du være en person som tror på spøkelser. Du kan ikke være begge, noe mer enn du kan være både ateist og muslim. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #57 Del Skrevet 9. november 2021 Ateist er en dårlig betegnelse. Materialister er en mye bedre beskrivelse på disse folka man ser for seg når man tenker på ateister. I samfunn der dette verdenssynet er dominant så er nok de mer intolerante enn religiøse, men ser man på verden som helhet er det ikke noen tvil om at religiøse er mye mer intolerante i samfunn der de har makten. Syns begge er like trangsynte og fast bestemt i sitt verdenssyn. Fakta er at vi mennesker har null peiling på den underliggende naturen til vår eksistens. Anonymkode: f274f...568 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuntzilla Skrevet 9. november 2021 #58 Del Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (På 7.11.2021 den 18.36): Forskning er forskning. Forskning avhenger ikke av om forskeren er en teist eller en ateist. Forskningens seriøsitet avhenger av metodikk. Mange av de som har kritisert forskningen i denne tråden fordi det er et eller annet katolsk universitet som står bak ville ikke ha kritisert forskningen om det var en eller annen ateistisk gruppe som sto bak som hadde funnet ut av at kristne var de minst tolerante. Ironisk nok bekrefter denne anekdoten forskningen i hovedinnlegget. Anekdotisk, ja, kvinneguiden er ikke noe forskningsgrunnlag. Men det er slående... Anonymkode: 894ae...cf6 Jeg håper du ikke sikter til meg med disse påstandene dine, for det er metodikken jeg er kritisk til her, og det hadde jeg vært uansett konklusjon. Det er spesielt når litt vage og subjektive størrelser som "toleranse" skal tallfestes at man må være kritisk til hvordan forskningen er utført - hvem er spurt, hvordan er spørsmålene stilt, hvordan er dataen vektet og regnet på. Enhver kvinne av vitenskapen vil se at det er helt åpenbare fallgruver og potensielle forskningsfeil og -bias her bare gjennom å lese den korte artikkelen om dette. Jeg har nærmest som hobby å rive fra hverandre "bad science" som popper opp i media støtt og stadig, og her er det mye å ta fatt i. Ironisk nok har du jo samme bias du beskylder andre for, du bare avviser at det er noen som helst grunn til å ha et kritisk blikk på forskningen fordi du - idiotisk nok - antar at forskningen må være riktig siden ateister sier den er feil, at den må være fritatt fra kritikk fordi det bare er ateister som kritiserer den imens religiøse er enig. Hallo... Forøvrig naivt at deg å tro at forskning ikke har en bias. Det kan vel hevdes at all forskning har en grad av det, selv om det vitenskapelige idealet er å gjøre sitt ytterste for å unngå det. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 9. november 2021 #59 Del Skrevet 9. november 2021 (endret) Skjønner ikke denne trangen til å sette mennesker i bås og klistre merkelapper på dem. Jeg har aldri brydd og blandet meg i hva andre tror eller ikke tror på, så sant det ikke skader andre. Jeg er tolerant, men ikke mot konebanking i guds navn, pedofile ledere og slike uting. Hilsen snill og ganske fordomsfri, ganske tolerant og absolutt ikke-troende fra midt i «bibelbeltet», forøvrig en betegnelse/klistrelapp som er oppfunnet av noen som kanskje er mindre tolerante. Jeg tror heller ikke på ånder og spøkelser. Endret 9. november 2021 av Hvemsomhelst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #60 Del Skrevet 9. november 2021 Entern skrev (26 minutter siden): De typene buddhisme jeg nevner kan være ateistiske religioner (De er det ikke alltid) En ateist tror ikke på noe overnaturlig. Nada. Nope. Null. Zero. En ateist, i den vanlige bruken av begrepet, er en ikke-troende. En spiritualist er en religiøs person, som tror på ånder og spøkelser og energier og reinkarnasjon og hurra meg rundt, alt etter som. En spiritualist er definitivt ikke en ateist. Spiritualism - Wikipedia Merk: jeg har ingenting i mot spiritualister, de er harmløse, men ateister, det er de ikke! You can't have your cake and eat it too. Enten så får du være en sånn kjempesmart person som ikke tror på noe overnaturlig, eller så får du være en person som tror på spøkelser. Du kan ikke være begge, noe mer enn du kan være både ateist og muslim. At noen bruker 'ateist' feil og på en mye mer romslig måte enn hva de har dekning tar fint lite vekk fra at ateisme rett og slett betyr, fravær av tro på en guddom. Anonymkode: 83bfb...b1a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå