Gå til innhold

Ateister er mindre tolerante viser ny studie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

At et katolsk universitet kom til denne konklusjonen er jo sjokkerende.

Anonymkode: f9226...578

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 4 år senere...
omarel skrev (På 3.7.2017 den 12.05):

Det viser seg tydelig i tråden man ser her, ateistenes hat og intoleranse for troende kommer raskt frem i lyset

Anonymkode: 04b5c...506

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er klar over at "ateister" ikke er en gruppe mennesker med noen felles tro sant?

De har like mye til felles med folk som ikke tror på enhjørninger. 

Kristne har feks mer til felles mtp verdier, tro og holdninger. 

Det eneste ateister har til felles er at de ikke tror på gud eller guder. Å tillegge ateister et sett med meninger er som å tillegge de som ikke liker kaffe ett sett med meninger, kun basert på at de ikke liker kaffe. Det blir tullete rett og slett. 

Anonymkode: 07018...3b5

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skandinaviske land er forresten de mest ateistiske landene man finner. De er også de mest tolerante landene i hele verden. Kanskje det er en sammenheng 🧐

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da altså forskere fra et katolsk universitet, som på et eller annet vis jeg gjerne skulle sett mener å ha funnet differanser i "subtly-measured intolerance", i et utvalg hvor jeg lurer veldig på hvordan de har klart å sikre representativitet.

Som en intolerant ateist som ikke er åpen for at alt andre påstår er sant, så skulle jeg gjerne gått studiet bak dette litt i sømmene 😛 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HarryDotter skrev (På 26.7.2017 den 17.07):

Ateister aksepterer så absolutt ikke kristne nei. Og ei heller islam. De "aksepterer dem" i den forstand at de ikke forfølger og dreper dem, men avskyen og forakten de har for religiøse er enorm! De tre store heltene/lederne/gudefigurene til ateistene er de tre frekkeste og mest nedlatende/arrogante personene jeg noensinne har sett og hørt med egne øyne og ører. 

Der er ikke slik at jeg missliker de personene for at de proklamerer sin motstand mot å tro på Gud. Det er de hjertelig velkommen til å mene og tro. Men starter man debatt med mobbing, hets og spydige kommentarer, ja da har man vist hva man er og tapt diskusjonen.

Jepp og sånn er mange av dem her på KG og. Noen av dem elsker å piske opp stemningen mot alle som er forskjellige fra dem.

Ikke så rart kanskje. Ateister har jo historisk myrdet langt flere enn noen andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Entern said:

Jepp og sånn er mange av dem her på KG og. Noen av dem elsker å piske opp stemningen mot alle som er forskjellige fra dem.

Ikke så rart kanskje. Ateister har jo historisk myrdet langt flere enn noen andre.

Den påstanden lurer jeg på. Historisk har vel de aller fleste mennesker, og senere sivilisasjoner hatt en eller annen religiøs overbevisning...

At ateister er så veldig annerledes enn andre er nok feil. Alle religiøse fornekter jo de fleste religioner untatt sin egen. Ateister fornekter derfor bare en religion mer enn dem...

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uredd skrev (4 minutter siden):

Den påstanden lurer jeg på. Historisk har vel de aller fleste mennesker, og senere sivilisasjoner hatt en eller annen religiøs overbevisning...

At ateister er så veldig annerledes enn andre er nok feil. Alle religiøse fornekter jo de fleste religioner untatt sin egen. Ateister fornekter derfor bare en religion mer enn dem...

Jeg mener ikke at ateister er verre enn andre som individer eller noe😀

Klart, selv anser jeg bl.a. Kommunisme (av det slaget som drepte så mange) å være en religiøs overbevisning, men jeg mener de fleste «ateister» har noe slikt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Skandinaviske land er forresten de mest ateistiske landene man finner. De er også de mest tolerante landene i hele verden. Kanskje det er en sammenheng 🧐

Nei, flertallet tror også her på Gud.

Entern skrev (9 timer siden):

Jeg mener ikke at ateister er verre enn andre som individer eller noe😀

Klart, selv anser jeg bl.a. Kommunisme (av det slaget som drepte så mange) å være en religiøs overbevisning, men jeg mener de fleste «ateister» har noe slikt.

Kommunistene var også ateister, så blodet fra de hundrevis av millionene de drepte er på ateistenes hender

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke overraskende. Bare se hvor hånlig og nedlatende ikke-troende er ovenfor troende/spirituelle her på KG…

Anonymkode: 1a3ba...115

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskning er forskning. Forskning avhenger ikke av om forskeren er en teist eller en ateist.

Forskningens seriøsitet avhenger av metodikk.

Mange av de som har kritisert forskningen i denne tråden fordi det er et eller annet katolsk universitet som står bak ville ikke ha kritisert forskningen om det var en eller annen ateistisk gruppe som sto bak som hadde funnet ut av at kristne var de minst tolerante.

Ironisk nok bekrefter denne anekdoten forskningen i hovedinnlegget. Anekdotisk, ja, kvinneguiden er ikke noe forskningsgrunnlag. Men det er slående...

Sitat

Religious believers "seem to better perceive and integrate diverging perspectives"

Står det i artikkelen. Er dette så usannsynlig altså? Særlig med tanke på Dawkins og hans "klikk", som forsøker å håne og latterliggjøre de som ikke mener det samme som dem. Selv ateistiske feminister går det ut over.

Uredd skrev (9 timer siden):

Men nå er det ikke snakk om å "fornekte"/"ikke fornekte". Det er snakk om å forstå, akseptere og integrere andre grupper mennesker med andre syn enn ens eget. Det er ikke snakk om forskning som er gjort i middelalderen, det er snakk om forskning som ble utført i 2017. Så det er forskjellige grupper anno 2017 det er snakk om.

Dette er forskning som er peer-reviewed.

Ellers har conservopedia et godt innlegg om hvorfor forskningen har et poeng:

https://conservapedia.com/Atheism_and_open-mindedness

Sitat

We've seen various cliques emerge, some of which have largely abandoned critical thinking for dogma. This mutual admiration society strikes me as being antithetical to free thought, as similar ideas are rewarded through promotion while diverse perspectives receive less attention. This sets the stage for a type of groupthink that runs counter to big tent atheism...
By elevating some in our movement to the level of celebrities, I fear we have cheapened it through irrational hero worship.

Anonymkode: 894ae...cf6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ateist, jeg tror at det ikke finnes noen gud. Men samtidig kan jeg ha litt tro på andre ting igjen, energier, gjenferd om du vil. Har egen erfaring..  Mulig det blir noe motstridende, men gude preket tror jeg ikke noe på desverre. Det er mulig at flertallet av ateistene ikke vil tro på noe som helst, men det blir jo litt naturlig også. Da de i utgangspunktet ikke tror. 

Anonymkode: 1561c...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg er ateist, jeg tror at det ikke finnes noen gud. Men samtidig kan jeg ha litt tro på andre ting igjen, energier, gjenferd om du vil. Har egen erfaring..  Mulig det blir noe motstridende, men gude preket tror jeg ikke noe på desverre. Det er mulig at flertallet av ateistene ikke vil tro på noe som helst, men det blir jo litt naturlig også. Da de i utgangspunktet ikke tror. 

Anonymkode: 1561c...ffe

Du er ikke ateist hvis du tror på spøkelser. Da er du religiøs. Den korrekte termen er vel spiritualist.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (7 timer siden):

Du er ikke ateist hvis du tror på spøkelser. Da er du religiøs. Den korrekte termen er vel spiritualist.

Spøkelser er ikke guder.

Anonymkode: 83bfb...b1a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.11.2021 den 18.16):

Nei, flertallet tror også her på Gud.

Det er feil. Kun 30% av nordmenn tror på en gud. 48% tror ikke.

Resten er usikre. (Det vil si at de ikke er overbevist om at det er en gud. I mitt hode betyr det at de ikke tror på en gud. Er man ikke overbevist om noe, så tror man heller ikke på det.)

Rundt 21% definerer seg selv som kristne. Noen få prosent er fra andre religioner, og det store flertallet er ikke-religiøse.

Sitat

The Norwegian Monitor 2020 survey continues to show declining support for religious belief in Norway. 

The proportion of Norwegians who say they believe in God has dropped from 53% to 30% over the last 35 years.

In the survey, 48% answered “no” to the question of whether they believed in God. 

A total of 30% answered “yes,” while 21% were uncertain. 

The proportion of those who said they believe in God was lowest in the age group of 25-39 years, with only 19% saying “yes.”

The proportion of those who view themselves as Christians has fallen from 24% to 21% over the past two years. 

Fewer and fewer Norwegians believe in God, survey shows - Norway Today

Endret av Nicathv
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vet du, jeg tror gjerne på at ateister er mindre tolerante enn kristne etc. ateister må tross alt høre alt det dumme våset religiøse sprer rundt seg. 
men ut over det så synes jeg det høres sært ut, spesielt siden noen tror ateister har ledere eller gudefigurer som taler deres sak. selv kunne jeg ikke gitt mer f. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Spøkelser er ikke guder.

Anonymkode: 83bfb...b1a

Spøkelser er overnaturlige vesener. Ånder faktisk.

Ånder er heller ikke guder. Betyr det at sjamaner ikke er religiøse?

Noen typer buddhisme involverer ikke guder. Er ikke buddhisme en religion?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.11.2021 den 5.28):

Kilde på påstanden?

Anonymkode: 2a735...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Kilde på påstanden?

Anonymkode: 2a735...177

Gallup 2009: "Er religion viktig i ditt daglige liv?" Andel Ja-svar:

Georgia, Kosovo: 90%

Polen, Kypros: 75%

Hellas, Kroatia: 70%

Østerrike, Irland: 55%

Litauen, Sveits, Tyskland: 40%

Belgia, Nederland: 33%

Finland, UK: 28%

Tsjekkia, Norge: 21%

Danmark: 19%

Sverige: 17%

Estland: 16%

---

Eurobarometer 2010: "Jeg tror det finnes en gud" Andel ja-svar:

Malta: 94%

Polen, Hellas: 79%

Irland, Portugal: 70%

Spania, Slovakia: 60%

Ungarn, Østerrike, Tyskland, Sveits: 44%

Finland: 33%

Danmark, Nederland, Frankrike: 28%

Norge: 22%

Sverige, Estland: 18%

Tsjekkia: 16%

Religion in Europe - Wikipedia

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...