AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #1 Del Skrevet 3. juli 2017 Om man må få næring gjennom sonde, hvordan er det og gjør det vondt når de setter den inn? Anonymkode: 1807f...409 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #2 Del Skrevet 3. juli 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om man må få næring gjennom sonde, hvordan er det og gjør det vondt når de setter den inn? Anonymkode: 1807f...409 Kvalmt og ubehagelig. Brekker meg. Og ja, det gjør fryktelig vondt. Anonymkode: 5accb...3b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 3. juli 2017 #3 Del Skrevet 3. juli 2017 Det kommer an på om du gjør motstand eller ei. Å bli tvangsforet gjør veldig vondt, spesielt hvis du stritter imot. Å få satt inn en sonde i nesen i seg selv er ubehagelig, men ikke smertefullt. Når slangen er forbi øverste delen av svelget (forbi det som gjør at du brekker deg), så er det ikke så fælt. Har ikke førstehåndserfaring, men har satt sonde på folk og kjenner andre som har fått det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drakan Skrevet 3. juli 2017 #4 Del Skrevet 3. juli 2017 Har opplevd noe lignende, og nei, var ikke særlig ubehagelig. Eneste var litt merkelig med noe i svelget. Vil tro alle reagerer forskjellig, så det avhenger fra person til person. Er sannsynligvis som når du tar en blodprøve, og det gjør vondt kun om du ser på den eller stritter imot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #5 Del Skrevet 3. juli 2017 Jeg har bare erfaring fra når jeg var sykepleiestudent og vi la ned sonde på hverandre. Jeg synes det var grusomt og etter den var lagt ned så følte jeg et press og det var ubehagelig å svelge, men dette går sikkert over. Jeg har jo hatt pasienter som har hatt sonde i mange uker og de sier at de ikke merker stort til den. Men mange får diaré av sondematen, så den må gå veldig sakte inn i starten. Så da kan den henge oppe i mange, mange timer. Anonymkode: f1aa6...d63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #6 Del Skrevet 3. juli 2017 syns det var litt ubehag å få satt den inn , men ikke mye. Merket den lite når den var nede. Kastet opp en del og fikk satt den inn flere ganger av den grunn. Syns ikke det var noe problem i grunn. Anonymkode: 28a7f...aa2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #7 Del Skrevet 3. juli 2017 Men hva er det når man får næring inn i blodet, da? Anonymkode: 06cec...e76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #8 Del Skrevet 3. juli 2017 sonde kan også legges inn i magen, da gjøres det i narkose eller lokal bedøvelse. Anonymkode: 7d518...ffd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #9 Del Skrevet 3. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men hva er det når man får næring inn i blodet, da? Anonymkode: 06cec...e76 For saltvann og glukose (og medisiner) så brukes veneflon, som settes i hånda. For ernæring så brukes CVK eller vap, da går det i de store blodårene. Anonymkode: f1aa6...d63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #10 Del Skrevet 3. juli 2017 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: sonde kan også legges inn i magen, da gjøres det i narkose eller lokal bedøvelse. Anonymkode: 7d518...ffd Men det er for lengre behov for sondeernæring, ikke for noen uker. Anonymkode: f1aa6...d63 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 4. juli 2017 #11 Del Skrevet 4. juli 2017 Sonden min ble lagt inn i forbindelse med operasjon, så jeg merket ikke når den ble lagt inn. Jeg har fått tilsvarende slange gjennom nesa i forbindelse med undersøkelse. Det var litt ubehagelig, men ikke noe problem. Jeg hadde sonde i noen måneder. Det var helt greit. Hadde pumpe & næring i en sekk på ryggen. Da ble jeg ikke så bundet. Kunne kjøre bil og jobbe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #12 Del Skrevet 4. juli 2017 På 3.7.2017 den 18.40, AnonymBruker skrev: Men det er for lengre behov for sondeernæring, ikke for noen uker. Anonymkode: f1aa6...d63 Men TS sier ikke noe om hvilken sonde det er, eller langvarighet. Anonymkode: 7d518...ffd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #13 Del Skrevet 4. juli 2017 På Monday, July 03, 2017 den 18.39, AnonymBruker skrev: For saltvann og glukose (og medisiner) så brukes veneflon, som settes i hånda. For ernæring så brukes CVK eller vap, da går det i de store blodårene. Anonymkode: f1aa6...d63 Ja, men heter det sondemating da? Har fått noe jeg vil beskrive som hvit, flytende Kvikklunsj i CVK Anonymkode: 06cec...e76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Daryl Dixon Skrevet 4. juli 2017 #14 Del Skrevet 4. juli 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men heter det sondemating da? Har fått noe jeg vil beskrive som hvit, flytende Kvikklunsj i CVK Anonymkode: 06cec...e76 Kabiven er det. iv kalles parenteral ernæring. Fått alle typer selv. Sonde via nese synes jeg ikke er vondt å gå med, men kan bli sår i nesa og det er veldig blikkfang så litt sjenerende i lengden. Det er ikke vondt å få lagt ned hvis du får tid til å samarbeide. En lege tvang en ned på meg før jeg fikk mulighet til å klare å samarbeide og det var ikke bra, senere gikk det bra. Har nå en mic key knapp på magen etter å ha hatt peg sonde. Den ble lagt inn med lokalbedøvelse og mye beroligende på ei operasjonsstue. Det er veldig befriende med sonde på magen i stede for nesa om man er avhengig av det i lang tid. Alle alternativene er overkommelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå