Gå til innhold

Kleskode hos psykolog - hva tenker dere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er 16 år gammel og går til samtale hos BUP.

Sikkert mange ulike meninger om dette. Hva tenker dere er ok kleskode hos psykolog? Det er så individuelt, både smak og kroppsfasong - men gøy å høre. Kvelden i forveien tenker jeg over hva jeg vil snakke om og hva jeg skal ha på meg. Det viktigste for meg har alltid vært å være velstelt, rent hår, diskret sminket og ha pent og behagelig tøy på meg. I det siste har jeg vært i dårlig form og vært sliten fysisk. Jeg gidder ikke å bry meg om hvordan jeg ser ut. Null sminke. Har ofte dukket opp i joggebukse og kosesokker. Er man uformell og ustelt dersom man møter opp i joggebukse? Er kjole eller shorts forstyrrende for pasient- og behandlerforholdet? Bør man pynte seg og være anstendig kledd for å gå til psykolog? Noen som har innspill?

Anonymkode: 02817...f8b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Psykologen driter i hva du har på deg.

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Psykologen driter i hva du har på deg.

Det var hardt og brutalt:-)

Gjest carmabell
Skrevet

Jeg har møtt opp i sommerkjole og pensko før, men også i joggebukse, utgnidd sminke og ugredd hår. Litt ettersom hvordan dagen min har vært eller/og hva slags periode jeg har vært i. Aldri noen sinne fått hørt at jeg ikke kan/burde kle meg med noen av delene. Tror psykologer er vant med at folk går kledd i alt mulig, så gå i det du føler for:)

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg er 16 år gammel og går til samtale hos BUP.

Sikkert mange ulike meninger om dette. Hva tenker dere er ok kleskode hos psykolog? Det er så individuelt, både smak og kroppsfasong - men gøy å høre. Kvelden i forveien tenker jeg over hva jeg vil snakke om og hva jeg skal ha på meg. Det viktigste for meg har alltid vært å være velstelt, rent hår, diskret sminket og ha pent og behagelig tøy på meg. I det siste har jeg vært i dårlig form og vært sliten fysisk. Jeg gidder ikke å bry meg om hvordan jeg ser ut. Null sminke. Har ofte dukket opp i joggebukse og kosesokker. Er man uformell og ustelt dersom man møter opp i joggebukse? Er kjole eller shorts forstyrrende for pasient- og behandlerforholdet? Bør man pynte seg og være anstendig kledd for å gå til psykolog? Noen som har innspill?

Man kommer ikke til psykolog for å vise hvor anstendig eller velkledd man er, men fordi man har andre utfordringer i livet. Pyskologer er vant til å se det meste. Det som er viktig, er at du føler deg vel.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er et sykdomstegn at du er så opphengt i dette.

Anonymkode: 2b77f...d4e

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller bare nysjerrig?

-ts

AnonymBruker
Skrevet

Man møter opp i forhold til hva man orker den aktuelle dagen. Det er ikke kleskoder for å gå å vrenge ut sitt innerste hos psykologer. Det er ingen plikt å skulle sminke/kle seg pent for å møte opp til behandling. De ser nok alt mulig, fra velstelt til de som bare orket slenge noe på seg den dagen.

Anonymkode: f3221...185

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ta på deg det du vil. Med mindre du møter i noe veldig eksentrisk, er det ingen som bryr seg nevneverdig. 

Anonymkode: f4161...1ba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bruk nøyaktig det du vil. Psykologen kunne ikke brydd seg mindre 👌🏼

Anonymkode: 06cec...a7d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flott at du sier dette til en på 16 som går til psykolog, dagen hennes ble nok mye bedre nå.

Anonymkode: 0e5bc...3ca

• Liker 14
Skrevet

Du kan møte opp uansett hvordan du kler deg (så lenge du ikke er naken). :) 
Så, ikke tenk over det. Skjønner om du er nervøs, var litt nervøs første gangen jeg gikk til en psykolog også. 

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og veldig sant :)

• Liker 6
Skrevet

Bruk noe du er komfortabel i.

Når jeg er hos terapeuten så ser han fort hvordan jeg har det utifra hvordan jeg går kledd og er stelt. Har jeg det brukbart/bra så går jeg helt greit kledd og har stelt/sminket meg, mens er jeg dårlig så kommer joggebuksen på og ikke har jeg greid å stelle/sminke meg. (Nå er jeg en del år eldre enn deg så da er det nok ikke så vanlig å gå ut i joggebukse)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kler meg i det første jeg finner i skapet eller på gulvet fra dagen før. Ofte joggebukse  ja. Å pynte meg for å sitte hos psykologen er det siste jeg gjør. Ingen der jeg skal imponere eller spille for. 

Anonymkode: 39304...628

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ingen "kleskode" hos en psykolog. Ingen av tingene du beskriver er "ustelt" for en psykolog. Hvis du er ca ren og har på deg vanlige kler enten det er joggebukse med knær eller kjole går du under normalt stelt person. De kan gjøre noen vurderinger ut i fra folks ytre men det er på et helt annet nivå. Når folk er svært dårlig psykisk kanskje ved psykose eller dype depresjoner f.eks kan de glemme eller bare ikke orke selv helt normalt kroppsstell som i at det kan gå både dager og uker uten at de dusjer/skifter klær osv. Da tar gjerne psykologen det med i vurderingen sin om en persons mentale helse. Men vi snakker type uteliggervibb. Ikke sånn litt småskitten og rufsete.

Anonymkode: 1ff1a...17d

• Liker 3
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Hva du har på deg har ingen betydning. Ha på deg klær som du liker og føler deg komfortabel i.

Skrevet

Vær deg selv og bruk klær du liker og er komfortabel i, så går det helt fint. Du skal ikke imponere psykologen eller utgi deg for noe du ikke er. Da jeg gikk til psykolog var det ganske lett å se hvordan jeg hadde det utifra klesvalget og sminken min. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge man ikkeblir tatt for blotting, kan man gå i akkurat det man ønsker. 

Anonymkode: 8cf37...dc1

• Liker 3
Gjest making.a.mess
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men riktig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...