AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #1 Skrevet 2. juli 2017 Jeg dater en fyr over en noen måneder nå. Og jeg har lagt merke til endel rare trekk og handlinger over tid. Og jeg ønsker å forstå han, så kanskje dere kan hjelpe meg? Han blir veldig fort hissig/hever stemmen, fornærmet hvor han sier ingenting, går i selvforsvar - ''type det er ikke jeg som har gjort noe galt, det er deg''. -Han blir sur hvis han prøver å ha sex, og jeg ikke vil. Da er han plutselig fornærmet og sier ingenting - er furt. -Hvis jeg ikke sender melding til han i løpet av en dag. eller hvis jeg svarer en venninne eller etterlannet mens vi ser på en film, for da er jeg ikke interessert i å være sammen med ham -Hvis jeg ikke synes det han sier er morsomt. eller hvis jeg sier ''kan ikke du fortelle meg dette etterpå, nå holder du på å svi maten'' -Hvis jeg drar å besøker en venninne på en lørdag, så blir han kjempe sur fordi jeg heller prioriterer han og i hans hode skal jeg og min venninne også på byen. - Har også følt at han har litt oppmerksomhetsbehov. Han snakker veldig høyt når vi er på butikken og andre steder og veiver med hendene, og jeg blir litt flau når vi går rundt på butikken hvor alle er stille og hører samtalen. En gang ble jeg litt flau da jeg sa jeg ikke var så sulten og ikke visste helt hva jeg ville ha. Da snakket han veldig høyt og det hørtes ut som han snakket til sin 7 år gammle datter '' Nå må du bestemme deg. Hva vil du spise??? Skal du ha pizza eller ikke ?.. og jeg ble så flau da jeg så de andre kikket på oss og lurte på hva vi holdt på med liksom.. en annen gang ropte han også veldig høyt da vi var på vei ut av tbanen, så jeg sa ''hysj, ikke snakk så hlyt da''.. men da bare ropte han høyere og begynte å peke på meg og sa ''dette her er xxx xxx og hun er bla bla'',.. Det jeg også bemeker meg er at, om han gjør alle disse tingene som ikke har lyst på sex, ikke skriver til meg, spiller på telefonen, ikke hører etter når jeg snakker til ham, prioriterer andre ting enn meg, - så er dette greit. Jeg begynner å mistenke at han er litt unormal.. Jeg har tenkt på at han har dårlig selvtillit, og derfor behov for oppmerksomhet fra andre og lett blir fornærmet. Jeg har også tenkt litt på om han kan ha en personlighetsforstyrrelse, men kanskje det er litt vell langt igjen. Tenkt litt på dramatiserende personlighetsforstyrrelse eller noe.. Han lyver nemlig om endel ting om seg selv, ting han er flau over.. og er ofte redd for hva jeg synes om han. I noen av diskusjonene vi har, ender det ofte med at han gjør det slutt, fordi han kun går i selvforsvar. og når jeg ikke vil gi meg, så sier han ''ja så du vil gjøre det slutt med meg? du synes jeg er en slem person? ja lykke til videre da''... så må jeg dra han tilbake å si at han må ta imot kritikken, og heller beklage seg og forstå at han må endre seg. Hva tenker dere? han er impulsiv, vimsete, liker oppmerksomhet fra andre, liker å skryte, men har få venner, og blir lett engasjert i sine egne hobbier.. Anonymkode: ff089...afb
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #2 Skrevet 2. juli 2017 Det er ikke normalt i det hele tatt. Det er heller ikke normalt å fortsette forholdet med en mann man vet er helt "off". Det er bekymringsverdig at du faktisk må spørre om denne fyren er normal, det får meg til å tenke på hva slag menn du omgir deg med. Men i alle fall. LØP! Anonymkode: 78056...5e9 26
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #3 Skrevet 2. juli 2017 Usikker på seg selv, usikker på deg. Forelsket i deg. Redd for å miste deg/at du ikke er like glad i han. Anonymkode: f9f5f...b61 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #4 Skrevet 2. juli 2017 Jeg ville ikke kalt det en personlighetsforstyrrelse, bare negative trekk. Dårlig selvtillit, dårlig utviklede sosiale antenner, irritabel. Spiller det noen rolle? Det blir ikke bedre om man kaller det en forstyrrelse. Anonymkode: fe46f...ad7 12
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #5 Skrevet 2. juli 2017 Merkelig fyr, hvorfor er du sammen med ham ?? Anonymkode: cef2e...c45 1
Sofie31 Skrevet 2. juli 2017 #6 Skrevet 2. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke normalt i det hele tatt. Det er heller ikke normalt å fortsette forholdet med en mann man vet er helt "off". Det er bekymringsverdig at du faktisk må spørre om denne fyren er normal, det får meg til å tenke på hva slag menn du omgir deg med. Men i alle fall. LØP! Anonymkode: 78056...5e9 Jeg tror jeg forelsker meg i feil menn. Har fundert på om jeg har fått for mye oppmerksomhet og vært litt bortskjemt av min familie, og derfor forelsker meg i menn som gir veldig mye av seg selv. Og at disse derfor også er veldig sjalu og diverse. Jeg prøvde å gjøre det slutt for en stund siden. Da hadde jeg det helt forferdelig, og slet med å takle vanskelige kunder på jobben. Så jeg prøvde igjen. Vet ikke om jeg er unormal, siden jeg vet vi alle blir litt for positiv når vi blir forelsket, tenker det skal ordne seg, han skal endre seg. Men nå kan det også være at jeg er unormal, det er jo ikke så lett å vite selv akkurat..
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #7 Skrevet 2. juli 2017 Det vil være helt umulig å gi svar på om han har en personlighetsforstyrrelse eller evt annen diagnose. Vil uansett si at det er irrelevant her. Men det som er mulig å gi svar på, er at dette er en oppførsel det virker som du reagerer på og som føles ubehagelig ut for deg. Og slik du har beskrevet det, er dette helt legitimt å reagere på. Jeg tror det er viktig at du lytter til deg selv og tenker over hva du vil ha i et forhold, og hva som gir deg noe. Om du vil kan du forsøke å ta dette opp med han, peke på de samme tingene som du har beskrevet her, og vise at du ikke liker å bli behandlet på den måten. Forsøk å forklar hvorfor du ikke ønsker å bli behandlet på den måten og hvordan det føles for deg når det skjer. Om det ikke hjelper, og du fortsatt blir behandlet på en måte som er vanskelig/vond/ubehagelig for deg, så er det nok ikke riktig å være i et slikt forhold. Anonymkode: f74d4...893 5
Sofie31 Skrevet 2. juli 2017 #8 Skrevet 2. juli 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville ikke kalt det en personlighetsforstyrrelse, bare negative trekk. Dårlig selvtillit, dårlig utviklede sosiale antenner, irritabel. Spiller det noen rolle? Det blir ikke bedre om man kaller det en forstyrrelse. Anonymkode: fe46f...ad7 jeg tror jeg vil ha en forklaring. Slik at jeg enten kan forstå han bedre og unngå disse merkelige situasjonene og kranglingen hele tiden.. Meen dårlig utviklede sosiale antenner, kan kanskje stemme, bare at jeg ikke ser det i den forelskelsesrusen jeg har..
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #9 Skrevet 2. juli 2017 Min samboer er akkurat lik. Etter noen år, ser jeg at det er litt fellestrekk i familien... Litt manglende antenner (som gjør meg utrolig flau overfor foreldre, venninner osv.....) Anonymkode: 8c922...423 1
Juliannaos Skrevet 2. juli 2017 #10 Skrevet 2. juli 2017 Tenker at nå må du være sterk og gi slipp på han og dette forholdet. Hans måte å være på er IKKE normalt, og du må avslutte dette NÅ før du blir sugd inn mere. 5
Sofie31 Skrevet 2. juli 2017 #11 Skrevet 2. juli 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Merkelig fyr, hvorfor er du sammen med ham ?? Anonymkode: cef2e...c45 Det er ett godt spørsmål. Det er jo fordi jeg er forelsket. Han er jo veldig motsatt av meg, motsatte tiltrekker. Og han gir veldig mye tid og oppmerksomhet til meg, slik at når det er bra mellom oss, så er det bra. Så har vi også vært lite sammen i sosiale situasjoner, slik at jeg har ikke fått sett han mye i slike situasjoner, og det blir mer mistanker enn at jeg klarer å konstantere det helt. Har derfor gått inn for at vi skal gjøre ting sammen, slik at jeg kan se om dette er så ille som jeg har mistanke om. Og så blir jeg usikker på om det er jeg som overdriver, eller om dette faktisk er litt ja, ikke så bra..
Sofie31 Skrevet 2. juli 2017 #12 Skrevet 2. juli 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min samboer er akkurat lik. Etter noen år, ser jeg at det er litt fellestrekk i familien... Litt manglende antenner (som gjør meg utrolig flau overfor foreldre, venninner osv.....) Anonymkode: 8c922...423 Å, det var interessant. Hvordan var det å være sammen med han ? og hvilke trekk/atferd kjenner du igjen?
Sofie31 Skrevet 2. juli 2017 #13 Skrevet 2. juli 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vil være helt umulig å gi svar på om han har en personlighetsforstyrrelse eller evt annen diagnose. Vil uansett si at det er irrelevant her. Men det som er mulig å gi svar på, er at dette er en oppførsel det virker som du reagerer på og som føles ubehagelig ut for deg. Og slik du har beskrevet det, er dette helt legitimt å reagere på. Jeg tror det er viktig at du lytter til deg selv og tenker over hva du vil ha i et forhold, og hva som gir deg noe. Om du vil kan du forsøke å ta dette opp med han, peke på de samme tingene som du har beskrevet her, og vise at du ikke liker å bli behandlet på den måten. Forsøk å forklar hvorfor du ikke ønsker å bli behandlet på den måten og hvordan det føles for deg når det skjer. Om det ikke hjelper, og du fortsatt blir behandlet på en måte som er vanskelig/vond/ubehagelig for deg, så er det nok ikke riktig å være i et slikt forhold. Anonymkode: f74d4...893 Dette svaret likte jeg veldig godt, kanskje fordi jeg er veldig enig. Som nevnt i tråden, så gjorde vi det slutt, og startet nettopp på igjen. Og jeg har derfor startet med den taktikken du nevnte nå. Altså å beskrive hvordan de handlingene han gjør, hvordan det påvirker meg. Og har også nevnt at han ikke kan tolke alt jeg gjør i negativ retning. Dette er ganske nytt, så jeg vet ikke om dette vil fungere eller ikke. Men jeg føler at han roer seg ned i stede for å hisse seg mer og mer opp når vi krangler ved å forklare. Derimot er jo spørsmålet om dette er endel av hans personlighet, eller bare usikkerhet i ett nytt forhold. For om han er veldig unormal, så vil han mest sannsynlig fortsette på samme måte. Jeg vet endel skriver jeg må avslutte før jeg blir mer involvert. Men for meg så fungerer det faktisk motsatt. Personlighet er så viktig for meg, at om jeg oppdager noe svært negativt, så er det lettere for meg å avslutte det. Men nå er det mye mistanker fra min side, og vi er såpass nye i forholde, at det også er normalt å være litt usikker på hverandre. Spørsmålet er jo alltid hvor mye usikkerhet det er.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #14 Skrevet 2. juli 2017 Høres nesten ut som om du har endt opp med eksen min, han var akkurat likedan. Han klagde på mange ting jeg gjorde, men syns det var helt uproblematisk når han selv gjorde det. Han snakket høyt om litt sånne "ikke ute i offentligheten" ting, når vi var ute. Ble ofte furt for det meste, og løy i vei. Etterhvert ble han ganske slem også. Det jeg kan si er at det blir ofte ikke bedre. Har kjent flere sånne mennesker, og siden de legger alt av skyld og ansvar for alt over på andre, så gjør de aldri noe med sine egne greier. De mener oppriktig at det er hele verden ellers, og ikke dem, som er problemet. Og da er det heller ikke grobunn for endring. Anonymkode: 462d5...3b9 1
Sofie31 Skrevet 2. juli 2017 #15 Skrevet 2. juli 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres nesten ut som om du har endt opp med eksen min, han var akkurat likedan. Han klagde på mange ting jeg gjorde, men syns det var helt uproblematisk når han selv gjorde det. Han snakket høyt om litt sånne "ikke ute i offentligheten" ting, når vi var ute. Ble ofte furt for det meste, og løy i vei. Etterhvert ble han ganske slem også. Det jeg kan si er at det blir ofte ikke bedre. Har kjent flere sånne mennesker, og siden de legger alt av skyld og ansvar for alt over på andre, så gjør de aldri noe med sine egne greier. De mener oppriktig at det er hele verden ellers, og ikke dem, som er problemet. Og da er det heller ikke grobunn for endring. Anonymkode: 462d5...3b9 Ja den klager på det jeg gjør, men kan gjøre det samme selv, er veldig slitsomt.. Tenk om det faktisk er exen din da? Jeg har ikke merket at han snakker høyt om ting man ikke skal snakke om. Bare at jeg føler han snakker som om at han liker om folk at de hører. Kommer faktisk på det nå, at han begynte å snakke engelsk med kassemanen når han skulle betale, og at jeg ble litt klein på hans vegne da.. hehe.. uff 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #16 Skrevet 2. juli 2017 Syntes ikke man skal drive å diagnosere folk eller anta psykiske lidelser og personlighetsforstyrrelser . At han har bekreftelsesbehov og ikke er trygg på seg selv, er ikke å nøle på, men noe dypere eller værre trenger det faktisk ikke å være. Anonymkode: 23ff7...288 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #17 Skrevet 2. juli 2017 Høres ut som min ex også.. Det er en grunn til han ble ex. Snakker vi Ski området? At en partner innehar sosiale antenner er viktig. Samme er empati. Ja så klart flere ting. Men utifrå det du forteller her så har han ikke det. Det kan ikke tillæres. Denne type oppførsel han viser vil ikke bli mye bedre at du snakker med han. For han skjønner ikke hva hans oppførsel og ord gjør med deg og mennesker rundt seg. Anonymkode: 81168...ace 1
Sofie31 Skrevet 2. juli 2017 #18 Skrevet 2. juli 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som min ex også.. Det er en grunn til han ble ex. Snakker vi Ski området? At en partner innehar sosiale antenner er viktig. Samme er empati. Ja så klart flere ting. Men utifrå det du forteller her så har han ikke det. Det kan ikke tillæres. Denne type oppførsel han viser vil ikke bli mye bedre at du snakker med han. For han skjønner ikke hva hans oppførsel og ord gjør med deg og mennesker rundt seg. Anonymkode: 81168...ace Jeg tror det jeg har beskrevet kan passe til ganske mange menn, og at endel har vært borti lignende menn. Vi snakker ikke Ski, men Oslo område. Hvis han mangler empati og sosiale antenner, så tror jeg ikke vi har en fremtid sammen. Men det er jo litt vanskelig til tider å se om det er det han mangler. i og med han har lavt selvbilde, så vet jeg ikke om disse negative handlingene hans er på grunn av det, eller en kombinasjon av manglende empati/sosiale antenner. Jeg håper han etterhvert vil forstå at slik han oppfører seg ikke er bra når man er sammen med venner eller kjæresten. Men det kan være dette kun er ønsketenkning :/
sol87 Skrevet 3. juli 2017 #19 Skrevet 3. juli 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg dater en fyr over en noen måneder nå. Og jeg har lagt merke til endel rare trekk og handlinger over tid. Og jeg ønsker å forstå han, så kanskje dere kan hjelpe meg? Han blir veldig fort hissig/hever stemmen, fornærmet hvor han sier ingenting, går i selvforsvar - ''type det er ikke jeg som har gjort noe galt, det er deg''. -Han blir sur hvis han prøver å ha sex, og jeg ikke vil. Da er han plutselig fornærmet og sier ingenting - er furt. -Hvis jeg ikke sender melding til han i løpet av en dag. eller hvis jeg svarer en venninne eller etterlannet mens vi ser på en film, for da er jeg ikke interessert i å være sammen med ham -Hvis jeg ikke synes det han sier er morsomt. eller hvis jeg sier ''kan ikke du fortelle meg dette etterpå, nå holder du på å svi maten'' -Hvis jeg drar å besøker en venninne på en lørdag, så blir han kjempe sur fordi jeg heller prioriterer han og i hans hode skal jeg og min venninne også på byen. - Har også følt at han har litt oppmerksomhetsbehov. Han snakker veldig høyt når vi er på butikken og andre steder og veiver med hendene, og jeg blir litt flau når vi går rundt på butikken hvor alle er stille og hører samtalen. En gang ble jeg litt flau da jeg sa jeg ikke var så sulten og ikke visste helt hva jeg ville ha. Da snakket han veldig høyt og det hørtes ut som han snakket til sin 7 år gammle datter '' Nå må du bestemme deg. Hva vil du spise??? Skal du ha pizza eller ikke ?.. og jeg ble så flau da jeg så de andre kikket på oss og lurte på hva vi holdt på med liksom.. en annen gang ropte han også veldig høyt da vi var på vei ut av tbanen, så jeg sa ''hysj, ikke snakk så hlyt da''.. men da bare ropte han høyere og begynte å peke på meg og sa ''dette her er xxx xxx og hun er bla bla'',.. Det jeg også bemeker meg er at, om han gjør alle disse tingene som ikke har lyst på sex, ikke skriver til meg, spiller på telefonen, ikke hører etter når jeg snakker til ham, prioriterer andre ting enn meg, - så er dette greit. Jeg begynner å mistenke at han er litt unormal.. Jeg har tenkt på at han har dårlig selvtillit, og derfor behov for oppmerksomhet fra andre og lett blir fornærmet. Jeg har også tenkt litt på om han kan ha en personlighetsforstyrrelse, men kanskje det er litt vell langt igjen. Tenkt litt på dramatiserende personlighetsforstyrrelse eller noe.. Han lyver nemlig om endel ting om seg selv, ting han er flau over.. og er ofte redd for hva jeg synes om han. I noen av diskusjonene vi har, ender det ofte med at han gjør det slutt, fordi han kun går i selvforsvar. og når jeg ikke vil gi meg, så sier han ''ja så du vil gjøre det slutt med meg? du synes jeg er en slem person? ja lykke til videre da''... så må jeg dra han tilbake å si at han må ta imot kritikken, og heller beklage seg og forstå at han må endre seg. Hva tenker dere? han er impulsiv, vimsete, liker oppmerksomhet fra andre, liker å skryte, men har få venner, og blir lett engasjert i sine egne hobbier.. Anonymkode: ff089...afb Hvorfor spiller det noen rolle om han har en personlighetsforstyrrelse, eller hvilken forstyrrelse han eventuelt har? Fyren er en ravende idiot, og behandler deg elendig. Det er veldig tydelig at han har en elendig selvinnsikt, i og med at han ikke har klart å legge skjul på noen av sine dårlige sider når dere bare har datet noen måneder. De fleste viser seg fra smørsida den første tiden. Han her skal du bare holde deg unna. 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #20 Skrevet 3. juli 2017 54 minutter siden, sol87 skrev: Hvorfor spiller det noen rolle om han har en personlighetsforstyrrelse, eller hvilken forstyrrelse han eventuelt har? Fyren er en ravende idiot, og behandler deg elendig. Det er veldig tydelig at han har en elendig selvinnsikt, i og med at han ikke har klart å legge skjul på noen av sine dårlige sider når dere bare har datet noen måneder. De fleste viser seg fra smørsida den første tiden. Han her skal du bare holde deg unna. Det spiller en rolle fordi det kan forklare oppførselen hans. En del av det som står leder tankene til folk med Asperger syndrom. Oppførselen hans kan ha sammenheng med at han har en slik diagnose, og ikke fordi han er en "ravende idiot". Anonymkode: 61cf5...ec3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå