Gjest Anonymous Skrevet 6. januar 2005 #1 Skrevet 6. januar 2005 Kjæresten min er en snill og intelligent mann, men han har tendenser til å være manisk opptatt av TING. Han elsker å kjøpe TING. La det være sagt - han har kontroll over økonomien og handler seg ikke blakk. Han er også generøs ovenfor meg (selv om han nok bruker mest på seg selv. Men det gjør jo jeg også). Saken er den at vi fikk hvert vårt relativt store beløp penger til jul av en av mine slektninger, og av praktiske årsaker satte jeg disse pengene inn på min konto. Nå har jeg overført beløpet til han, men pengene kommer sikkert ikke inn på hans konto før i morgen (også praktiske årsaker til at dette har tatt litt tid, men det har han jo vært klar over). og han sikler på en TING, som han ikke har råd til å kjøpe uten disse pengene. Og han MÅ kjøpe den i dag, selv om jeg har advart han om at banken bruker tid på å overføre pengene. Nå ringte han nettopp og nærmest krevde/syntes det var en selvfølge at jeg skulle bli med til byen og dra MITT kort i ettermiddag fordi han ikke klarer å vente til i morgen. Selvsagt får jeg pengene igjen, men jeg synes det hele blir litt for dumt. Som argument brukte han dessuten at han hadde "blitt med meg" på IKEA, dvs hjulpet til med aller siste del av et stort innkjøp av fellesting (som jeg betalte). jaja. Jeg ser jo at dette ikke er noe "stort". Men jeg ble relativt sur på han og som nevnt, jeg synes det blir for dumt... At en voksen mann ikke klarer å vente en ekstra dag (han hadde gjort en avtale om å ta med seg en kamerat - denne kameraten er arbeidsledig og har ingen planer noen som helst annen dag heller). Det dreier seg om en inevstering i et produkt han kommer til å ha i ti år framover, liksom. Og det er IKKE en tilbudsvare, derfor dreier det seg ikke om å være først til mølla. Kanskje jeg er teit som blir sur/skuffa også. Det ender vel med at jeg gir han koden til bankkortet mitt, så slipper jeg å bli med. Samtidig føler jeg at jeg skammer meg over hans manglende kontroll over materielle lyster... kanskje vi rett og slett bare er forskjellige, og at dette er et av flere tegn på at forholdet ikke funker så bra...
Gjest Bhsiltsk Skrevet 6. januar 2005 #2 Skrevet 6. januar 2005 Dette hadde skremt vettet av meg, hvertfall. Jeg har vært i et forhold tidligere der jeg omtrent måtte ta fra ham kortet og gi ham lommepenger i stedenfor fordi han lett kunne kjøpe en eller annen TING som han bare MÅTTE ha, og ikke ta hensyn til at vi ikke hadde betalt billånet, f.eks. I din situasjon ville jeg absolutt ha sagt nei. Han får vente den tiden det tar for pengene å komme inn på sin egen konto. Du skriver kjæreste, og at dere handlet fellesting på IKEA som du betalte. Bor dere ikke sammen? Jeg syns ikke du reagerer urimelig, men så har ikke jeg flust med penger og har aldri hatt det. Derfor ville nok jeg vært veeeeldig på vakt om jeg antydet hint til materialisme hos samber. Just say no.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå