Gå til innhold

Kan man miste uføretrygd (for godt) av å jobbe for mye?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig ofte sykemeldt og har gått lenge på aap. Siden jeg er frisk i enkelte perioder ønsker jeg å jobbe så mye jeg klarer, men dersom man får 50% ufør, kan man jobbe mer i perioder? La oss si jeg det ene året klarer å jobbe mer, vil jeg da miste uføretrygden og må søke på nytt? Eller har man den til å falle tilbake på, så lenge man sender inn meldekort og ikke får trygd i tillegg til lønn. 

Har lest at NAV vurderer uføregraden på nytt dersom man jobber mer enn man er erklært ufør. Viss jeg et år klarer å jobbe nesten fulltid så får man jo ikke uføretrygd i tillegg. Men kan man beholde uføregraden? Har vært sykemeldt og gått på aap av og på i snart 10 år.

Anonymkode: 2e107...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ble nye regler fra nyttår, man kan nå jobbe så mye man greier uten at man mister trygden. Det er jo bra for de som har gode og dårlige perioder, slik at de kan jobbe mye i de gode periodene. Får jo selvfølgelig avkorting av utbetaling om den overstiger grensen, men da blir det jo lønn istedet for trygd, og lønn skal jo være mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig ofte sykemeldt og har gått lenge på aap. Siden jeg er frisk i enkelte perioder ønsker jeg å jobbe så mye jeg klarer, men dersom man får 50% ufør, kan man jobbe mer i perioder? La oss si jeg det ene året klarer å jobbe mer, vil jeg da miste uføretrygden og må søke på nytt? Eller har man den til å falle tilbake på, så lenge man sender inn meldekort og ikke får trygd i tillegg til lønn. 

Har lest at NAV vurderer uføregraden på nytt dersom man jobber mer enn man er erklært ufør. Viss jeg et år klarer å jobbe nesten fulltid så får man jo ikke uføretrygd i tillegg. Men kan man beholde uføregraden? Har vært sykemeldt og gått på aap av og på i snart 10 år.

Anonymkode: 2e107...cf4

Du kan vel si fra deg trygden og heller jobbe. Innen to år kan du kaste inn håndkle å gå tul uførepensjon igjen. De 2 første årene ved ufør, kan du ikke jobbe. Mulig regler er endret nå

Anonymkode: 5bf26...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan vel si fra deg trygden og heller jobbe. Innen to år kan du kaste inn håndkle å gå tul uførepensjon igjen. De 2 første årene ved ufør, kan du ikke jobbe. Mulig regler er endret nå

Anonymkode: 5bf26...01c

Dette er gamle regler. Nå kan man jobbe fra dag 1.

Anonymkode: 2b0b7...ca8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jobbe uten å miste uføretrygd.  Utbetaling av trygd minsker når du tjener over et visst beløp,  men det er jo rett og rimelig ettersom du får lønn.  Ordningen skal legge til rette for at folk med varierende helse skal kunne jobbe litt i gode perioder. Et av de tiltakene jeg synes er gått i riktig retning de siste årene.  

Men om du over lang tid kan jobbe mye,  vil uføretrygd bli vurdert på ny, da det kan tyde på at du ikke er ufør alikevel. Men det er om du jobber mye over tid, noe som er usannsynlig at du kan om du er syk. 

Å jobbe litt i gode perioder er bare bra!

Anonymkode: 270f3...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man kan jobbe uten å miste uføretrygd.  Utbetaling av trygd minsker når du tjener over et visst beløp,  men det er jo rett og rimelig ettersom du får lønn.  Ordningen skal legge til rette for at folk med varierende helse skal kunne jobbe litt i gode perioder. Et av de tiltakene jeg synes er gått i riktig retning de siste årene.  

Men om du over lang tid kan jobbe mye,  vil uføretrygd bli vurdert på ny, da det kan tyde på at du ikke er ufør alikevel. Men det er om du jobber mye over tid, noe som er usannsynlig at du kan om du er syk. 

Å jobbe litt i gode perioder er bare bra!

Anonymkode: 270f3...a7d

Hva andre tiltak syns du har gått i riktig retning de siste årene?

Anonymkode: 8d293...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...