AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #1 Skrevet 2. juli 2017 Jeg må bare ned 5 kg i tillegg til å stramme opp kroppen (hengerumpen min er ekstrem, jeg har flere 5 cm heng). Treningsbiten er vel den lengste veien å gå, men like vel klarer jeg ikke å slutte å spise. Jeg må sikkert bare kutte 500 kalorier om dagen for å gå ned i vekt, men jeg klarer ikke. Jeg har utrolig dårlig selvkontroll, og foreldrene mine sier at jeg har vært slik siden jeg var barn. Dessutten har jeg en tvangstanke om å spise opp selv om jeg er mett, og selv om maten ikke er så god. Jeg har klart å gå ned i vekt før, og i perioder er jeg flink med treningen. Men plutselig er det som om noen drar ned en gardin og alt av motivasjon og kontroll fordufter. Hva skal jeg gjøre? Dette sliter utrolig mye på selvtilliten min. Spesielt det med hengerumpa. Finnes det en god motivasjonsbok som kan hjelpe meg på veien? takk for svar! Anonymkode: a63d7...f05 1
Pringle Skrevet 3. juli 2017 #2 Skrevet 3. juli 2017 (endret) Jeg tror det er lurt å lese noen gode bøker. Men ikke for å finne selvkontroll eller motivasjon. De to tingene er så oppskrytt og forslitt - begge deler er begrensede ressurser og meget upålitelige. Det du trenger er selvinnsikt, realistiske forventninger, besluttsomhet, oversikt, tålmodighet. I bunn og grunn trenger du å endre på alt du pleier å gjøre og tenke. Du skal ikke slutte å spise. Du skal bare slutte å spise for mye (hvis du gjør det). Du har neppe en ekstrem hengerumpe. Trening er sunt, men ikke heng deg opp i rumpa di. Finn en aktivitet som du liker, så vil du fortsette med det, og samtidig glemme rumpa di. Du skal ikke kutte tilfeldig mengde for å gå ned i vekt. Finn først ut om du trenger å gå ned i vekt (regn ut din BMI), og hvis du trenger å gå ned - regn ut ditt kaloribehov for å holde stabil vekt, og trekk fra kalorier tilsvarende 1% av din kroppsvekt som et greit mål for nedgang per uke. Siden en kilo kroppsfett tilsvarer 7000 kalorier (og det er 7 dager i en uke), vil et underskudd på 500 kalorier per dag gi ca en halv kilo nedgang per uke. Dette er passe hvis du er sånn middels tung. Er du liten eller sterkt overvektig, kan passe mengde heller nærme seg 1 kilo, eller et par hundre gram. Hvis du skal telle kalorier, må du gjøre det ordentlig. Bruk en kaloridagbok (mange gratis, ingen vits i å betale), og vei alt, logg den mengden du spiser, logg den faktiske matvaren, og ikke utelat noe. Nå kalorimålet ditt hver dag, eller hver uke, om du foretrekker feks å spise mer i helgene. Når du veier deg, gjør det på samme vekt hver gang, på samme tidspunkt på dagen, med samme klær, og se på trenden over tid (fordi vekta varierer uavhengig av om du er på vei opp eller ned i (fett)vekt). Planlegg måltidene dine, og bare lag mat du liker godt. Porsjoner ut en passe porsjon. Da både kan og skal du spise opp alt. Ikke tenk at du skal klare og være flink. Tenk at du fortjener et godt liv. Noen bøker jeg kan anbefale: Eating Less av Gillian Riley I can make you thin av Paul McKenna The Diet fix av Yoni Freedhoff Mindless eating av Brian Wansink Secrets of feeding a healthy family av Ellyn Satter Better than before av Gretchen Rubin The end of overeating av David Aaron Kessler Endelig slank! av Allen Carr Hjernen styrer vekten din av Martin Ingvar The pleasure trap av Doug Lisle Dette er bare noen av bøkene som har hjulpet meg, men jeg tenker det holder i første omgang. Du må ta til deg det som hjelper deg og overse det som ikke er nyttig for deg. Jeg personlig skummer forbi prat om veganisme og sykdomsskremsel, men elsker å lese om feks samspillet mellom hjerne og kropp, og mellom individ og samfunn. Endret 3. juli 2017 av Pringle
Drakan Skrevet 3. juli 2017 #3 Skrevet 3. juli 2017 En ting er sukker. Slutt alt med sukker i, sjekk innhold på pakker og slikt. Sukker kan gjøre at du føler deg sulten konstant. http://www.naturfag.no/artikkel/vis.html?tid=646701 Litt om hvordan sukker fungerer. Du kan dra til legen og sjekke glukose nivået ditt. I beste fall vil reduksjon av sukker i kost føre til dempet appetitt naturlig. Jeg har ingen bok tips.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #4 Skrevet 4. juli 2017 På 7/2/2017 den 21.39, AnonymBruker skrev: Jeg må bare ned 5 kg i tillegg til å stramme opp kroppen (hengerumpen min er ekstrem, jeg har flere 5 cm heng). Treningsbiten er vel den lengste veien å gå, men like vel klarer jeg ikke å slutte å spise. Jeg må sikkert bare kutte 500 kalorier om dagen for å gå ned i vekt, men jeg klarer ikke. Jeg har utrolig dårlig selvkontroll, og foreldrene mine sier at jeg har vært slik siden jeg var barn. Dessutten har jeg en tvangstanke om å spise opp selv om jeg er mett, og selv om maten ikke er så god. Jeg har klart å gå ned i vekt før, og i perioder er jeg flink med treningen. Men plutselig er det som om noen drar ned en gardin og alt av motivasjon og kontroll fordufter. Hva skal jeg gjøre? Dette sliter utrolig mye på selvtilliten min. Spesielt det med hengerumpa. Finnes det en god motivasjonsbok som kan hjelpe meg på veien? takk for svar! Anonymkode: a63d7...f05 Å gjennomføre jillian michaels 30 days shred vil fjerne henget😉 garanterer hvis du gjør alle tre nivåene!👍 Anonymkode: e5d54...26d
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #5 Skrevet 4. juli 2017 Jeg synes Slik ble jeg slank av Hege Gade var god. Skrev mye godt om hvordan det var for noen som hadde hatt et dårlig forhold til mat å endre på vanene sine. Jeg synes dette var mye nærmere min egen tilnærming til saken. At det er noe man skal gjøre for alltid, det er noe man vil kose seg med, det er et livslangt prosjekt. Det er ikke vits med dietter eller styr og stell, men med et kosthold du trives med, som er tilpasset deg selv. Denne boken skriver om det. Den er lettfattelig og relativt kort. Anonymkode: b8bce...954 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2017 #6 Skrevet 5. juli 2017 Jeg anbefaler denne boken: https://www.amazon.com/Willpower-Instinct-Self-Control-Works-Matters-ebook/dp/B005ERIRZE/ref=sr_1_1?s=digital-text&ie=UTF8&qid=1499233138&sr=1-1&keywords=the+willpower+instinct Den gir mange praktiske øvelser du kan gjøre for å prøve å få mer selvkontroll. Den er skrevet som et 10-ukers kurs, så det er praktiske øvelser du kan gjøre hver uke. Den er både informativ og morsomt skrevet, jeg likte den kjempegodt. Anonymkode: 3b836...5f1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2017 #7 Skrevet 5. juli 2017 Tusen takk for mange gode tips. Siden jeg skrev posten har jeg bare spist. Jeg vet ikke hva som går av meg om dagen, var til og med nødt til å ta en graviditetstest. Jeg er ikke gravid, ei heller prøver jeg å bli det. Jeg er sulten konstant, spiser og spiser. Lastet ned Lifesum, og begynt å logge. Det som skjer er at jeg logger maten, men på kvelden klarer jeg ikke å gi kontrollerer meg og spiser og spiser. Har kun sunn mat hjemme, men det hjelper jo ikke når man spiser et kveldsmåltid på over 1000 kalorier. Spiste åtte knekkebrød med avokado og hjemmelaget pesto... I dag er en ny dag, og jeg skal prøve å beherske meg. Prøve å finne ut av hva som går av meg. Kjenner meg faktisk ikke igjen. Anonymkode: a63d7...f05
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå