AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #1 Skrevet 2. juli 2017 Min bestefar er over 90 og dement/pleietrengende og har vært på sykehjem et par år. Bestemor er oppegående og har bodd hjemme, men nylig ble huset de bygget på 50-talet solgt til fordel for leilighet. Og nå har skattetaten krevd 800.000 kr i skatt fra bestefar for salget! For han har ikke bodd hjemme men på sykehjem de siste årene? Må vel være en feil? Anonymkode: e4f31...20f
stan Skrevet 2. juli 2017 #2 Skrevet 2. juli 2017 Hvis hans kone har bodd der inntil nylig så er det nok feil. Har de hatt adresse i folkeregisteret i huset de siste årene? 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #3 Skrevet 2. juli 2017 § 9-3.Skattefritak for visse realisasjonsgevinster Gevinst ved realisasjon av boligeiendom, herunder våningshus på gårdsbruk, selveierleilighet, andelsleilighet, aksjeleilighet og obligasjon med tilhørende borett, er unntatt fra skatteplikt når følgende betingelser er oppfylt: eieren har brukt hele eiendommen som egen bolig i minst ett av de to siste årene før realisasjonen. Når eieren på grunn av sitt arbeid eller av helsemessige eller lignende grunner er forhindret fra å bruke boligen, skal den tid slik brukshindring foreligger, regnes med som botid hvis eieren på ervervstidspunktet ikke kjente til eller burde ha kjent til brukshindringen. Realiseres tidligere felles bolig etter separasjon eller skilsmisse, skal også den ektefellen som er flyttet ut av boligen, godskrives den andre ektefellens botid ved bruk av reglene ovenfor. Tilsvarende gjelder etter samlivsbrudd for tidligere samboere som har eller har hatt felles barn. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-14/KAPITTEL_10#KAPITTEL_10 Kan det gjelde for dere? Anonymkode: 79c7c...1f7 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #4 Skrevet 2. juli 2017 Ja, det har de hatt, men da min bestemor flyttet til min tante noen måneder før salget, og i perioden fra leiligheten (nybygg) ble innflyttingsklar hadde de adresser hos min tante, men så lenge det er under et år skal vel ikke det bety noe. Og det er kun han som har fått kravet. Virker som om det mener inngangsverdien er 0 kr og at han må skatte av hele sin halvpart av salgssummen. Anonymkode: e4f31...20f
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #5 Skrevet 2. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, det har de hatt, men da min bestemor flyttet til min tante noen måneder før salget, og i perioden fra leiligheten (nybygg) ble innflyttingsklar hadde de adresser hos min tante, men så lenge det er under et år skal vel ikke det bety noe. Og det er kun han som har fått kravet. Virker som om det mener inngangsverdien er 0 kr og at han må skatte av hele sin halvpart av salgssummen. Anonymkode: e4f31...20f Da får dere skrive og forklare situasjonen og be om at kravet slettes, alternativt reduseres. Her kan det bli fornuftig å få hjelp av en advokat. Anonymkode: c1fa7...da7 5
stan Skrevet 2. juli 2017 #6 Skrevet 2. juli 2017 Ta kontakt med skatteetaten. Her er enten noe ikke rapportert rett, eller så er det gjort en feil. Er det slik TS forklarer skal det ikke betales skatt av dette. 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #7 Skrevet 2. juli 2017 Burde ikke være noen problem å ringe inn forklare situasjonen. Så ordner de den feil ganske kjapt. Anonymkode: f341b...1a4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #8 Skrevet 3. juli 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Min bestefar er over 90 og dement/pleietrengende og har vært på sykehjem et par år. Bestemor er oppegående og har bodd hjemme, men nylig ble huset de bygget på 50-talet solgt til fordel for leilighet. Og nå har skattetaten krevd 800.000 kr i skatt fra bestefar for salget! For han har ikke bodd hjemme men på sykehjem de siste årene? Må vel være en feil? Anonymkode: e4f31...20f Skatt på 800.000 ...da har du lest feil. Bare tull Anonymkode: eab26...2f6
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #9 Skrevet 3. juli 2017 Hvor mange millioner ble dette huset solgt for? Anonymkode: eab26...2f6
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #10 Skrevet 3. juli 2017 Er du sikker på at det ikke er ligningsverdi du ser på? Hvor er det du finner dette beløpet? Skatteoppgjøret/Skattemeldingen? Bare sånn for å se om du kan ha misforstått noe? Anonymkode: b0859...7d2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #11 Skrevet 4. juli 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Er du sikker på at det ikke er ligningsverdi du ser på? Hvor er det du finner dette beløpet? Skatteoppgjøret/Skattemeldingen? Bare sånn for å se om du kan ha misforstått noe? Anonymkode: b0859...7d2 Det er skatteoppgjøret. Restskatt rundt 800.000 kr, pga. "inntekten" for hussalget på 3,2 mill., altså 25 % skatt for "gevinst". Anonymkode: e4f31...20f 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #12 Skrevet 4. juli 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange millioner ble dette huset solgt for? Anonymkode: eab26...2f6 Vil jeg ikke ut med, men ut fra det jeg har skrevet er det vel ikke så vanskelig å regne ut.. Anonymkode: e4f31...20f 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #13 Skrevet 4. juli 2017 Hus bygd på 50 tallet? Du ser at dette blir feil? Huset er jo solgt for masse millioner Anonymkode: eab26...2f6
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2017 #14 Skrevet 5. juli 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hus bygd på 50 tallet? Du ser at dette blir feil? Huset er jo solgt for masse millioner Anonymkode: eab26...2f6 Hva er feil, mener du? Anonymkode: e4f31...20f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå