Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier har jeg min første dag som pleieassistent på et sykehjem i morgen, og er selvfølgelig nervøs. Er det noen med litt fartstid på sykehjem som kan gi meg noen tips? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vær nysgjerrig, men vær klar over at du ikke har kompetansen til en sykepleier.

Om du ikke får det, be om opplæring i forflytning og bruk av rullestoler. 

Om du har ekstra tid, ta oppvask og rydd, eller helst bruk tid sammen med beboerne. Gi masse drikke og lag gjerne litt smoothie eller saft som du pynter litt ekstra. Bruk tiden til prat samtidig som du f.eks lakker negler.

Selve stellet krever både at du tar hensyn til intimsoner og håndlag. Pass på at du alltid legger et håndkle over beboer når han/hun vaskes og er naken etter dusj. Dette både for at han/hun ikke skal bli kald eller blottlegges. Det er travelt, men bruk gjerne tid til å smøre huden godt og gi formassasje. Om tånegler er fortykket, ikke begynn å klippe selv, men si fra til de andre pleierne at det behøves fotpleietime. I et stell kan mange observasjoner gjøres. Har beboer fått nye sår? Er huden rød av trykk? Meld fra, og be om assistanse av pleier. 

De eldre er ofte nysgjerrige på moderne ting! Ta med nettbrett eller mobil, og finn frem til videoer med deres favorittmusikk eller annet.

Det var det jeg kom på. Hilsen avdelingssykepleier. :)

Anonymkode: a59ed...459

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vær nysgjerrig, men vær klar over at du ikke har kompetansen til en sykepleier.

Om du ikke får det, be om opplæring i forflytning og bruk av rullestoler. 

Om du har ekstra tid, ta oppvask og rydd, eller helst bruk tid sammen med beboerne. Gi masse drikke og lag gjerne litt smoothie eller saft som du pynter litt ekstra. Bruk tiden til prat samtidig som du f.eks lakker negler.

Selve stellet krever både at du tar hensyn til intimsoner og håndlag. Pass på at du alltid legger et håndkle over beboer når han/hun vaskes og er naken etter dusj. Dette både for at han/hun ikke skal bli kald eller blottlegges. Det er travelt, men bruk gjerne tid til å smøre huden godt og gi formassasje. Om tånegler er fortykket, ikke begynn å klippe selv, men si fra til de andre pleierne at det behøves fotpleietime. I et stell kan mange observasjoner gjøres. Har beboer fått nye sår? Er huden rød av trykk? Meld fra, og be om assistanse av pleier. 

De eldre er ofte nysgjerrige på moderne ting! Ta med nettbrett eller mobil, og finn frem til videoer med deres favorittmusikk eller annet.

Det var det jeg kom på. Hilsen avdelingssykepleier. :)

Fantastisk, tusen takk! Har du noen tips til hvordan forholde seg under stell? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som assistent på sykehjem ved siden av studiene. Det er en veldig fin jobb, fordi du får ta del i så mye av beboernes liv, også er de fleste svært takknemlige for hjelpen de får. Likevel er det en utrolig tung jobb til tider, både fysisk og psykisk. Jeg jobber på en tung avdeling der beboerne trenger hjelp til så og si alt, og når vi er få på jobb (og jeg tross alt ikke har noen faglig bakgrunn) så kan det være slitsomt. Arbeidsmengden og ansvaret blir litt mye noen ganger, men jeg trives!

Slike jobber har veldig mye med det å kjenne rutinene og de enkelte beboerne å gjøre. Når disse tingene sitter, går jobben så mye lettere! Jeg husker selv hvor "hjelpeløs" jeg følte meg i begynnelsen, da jeg kunne få huden full av en beboer bare fordi jeg ikke husket å legge rett pute på rett sted i senga, for eksempel. Jeg tenkte at jobben ikke passet meg, og at jeg var en belastning for de andre istedenfor en ressurs. Håper ikke jeg skremmer deg med dette, for det kan jo selvfølgelig være at du ikke opplever det samme - dessuten er jeg kanskje hakket mer sensitiv for slike ting enn andre mennesker. Men bare husk at dersom du føler det slik i starten, så ikke gi opp! Mest sannsynlig går det seg til, og jeg trives ganske godt nå :) 

Ikke vær redd for å be om hjelp fra de du jobber med, det er bedre at du spør enn at du gjør feil :) Spesielt syntes jeg det var nyttig å ta for seg hver og en av beboerne, og få tips om ting de vil ha på en spesiell måte, f.eks at rullatoren skal stå en bestemt plass med bremsene på, osv. Og hva de liker å ha på skiven, hvis ikke dere har matkort :) Lykke til! 

Anonymkode: bf606...2e6

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, KatyP skrev:

Fantastisk, tusen takk! Har du noen tips til hvordan forholde seg under stell? 

Vær rolig. Om dere er flere i stell, ikke prat sammen, men prat med beboeren. Du vil lære teknikker med stell, og i bunn og grunn handler det om hvordan du ville blitt stelt om du hadde behøvd hjelp. Husk også at så og si alle har restressurser, og kan f.eks vaske seg i ansiktet med klut om du legger til rette for det. 

Og. Bank alltid på døren før du går inn. Uansett om beboer ikke kan svare. Og håndhils og presenter deg.

Du stiller gode spørsmål og virker lærevillig. Du blir en god pleieassistent, og jeg kan love deg at du får masse glede i retur fra beboerne. Lykke til! Hadde vært hyggelig om du kunne oppdatert oss om hvordan det går med deg utover sommeren.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vær rolig. Om dere er flere i stell, ikke prat sammen, men prat med beboeren. Du vil lære teknikker med stell, og i bunn og grunn handler det om hvordan du ville blitt stelt om du hadde behøvd hjelp. Husk også at så og si alle har restressurser, og kan f.eks vaske seg i ansiktet med klut om du legger til rette for det. 

Og. Bank alltid på døren før du går inn. Uansett om beboer ikke kan svare. Og håndhils og presenter deg.

Du stiller gode spørsmål og virker lærevillig. Du blir en god pleieassistent, og jeg kan love deg at du får masse glede i retur fra beboerne. Lykke til! Hadde vært hyggelig om du kunne oppdatert oss om hvordan det går med deg utover sommeren.

Det var det avdelingssykepleieren der jeg skal jobbe sa. Behandle andre slik du selv vil bli behandlet:) 

tusen tusen takk  for tips og kompliment. det er litt skummelt å skulle være med på å ta vare på andre mennesker, kanskje spesielt voksne mennesker som en gang tok vare på både seg selv, mulige barn og andre. Jeg ønsker at de føler seg respektert og godt ivaretatt selv om jeg er ny og helt grønn på feltet, hvertfall i praksis.

skal holde dere oppdatert. Takk igjen, er litt mindre nervøs nå:)

Skrevet

I starten nå så er det viktig at du blir kjent med avdelingens døgnrutine (f.eks morgenstell, frokost, pauseavvikling, lunsjservering, vaktskifte, middag, kaffe, kveldsmat, kveldsstell og hjelp i seng), og hvilke rutiner beboerene har. Det kan f.eks være faste dusjedager til hver enkelt, faste dager hver enkelt får sengeskift. Hva de foretrekker å ha som pålegg, liker vanlig melk eller kefir, fløte i kaffen eller sort kaffe. Noen må ha brødskiva i biter uten skorpe, noen foretrekker havregrøt osv. 

Har du hatt opplæringsvakter? Hvis ikke så vil du gå sammen med noen nå de første vaktene. Er vanlig å ha  opplæringsvakt på dagvakt og på seinvakt sånn at du blir kjent med rutinene på begge skiftene. Kan anbefale deg å ha ei lita notisblokk i lomma som du noterer ned ting på.  Les deg også opp om beboerene, sykdomshistorie, familiesituasjon, les litt rapporter bakover i tid sånn at du får dannet deg ei oppfatning om de. 

Du vil få opplæring i stellesituasjoner. Men det viktigste er at du spør beboeren. Kommuniser. Spør hvilken bluse hun vil ha på seg, spør om han vil ha den grå buksen eller den sorte. By på deg selv. Gjør det lille ekstra, det koster så lite men betyr så mye. Bruk tid. Tid er viktig. Ikke hufse på sånn at den gamle føler seg til bry. 

Når det er rolig på avdelingen så se deg gjerne rundt etter forefallende arbeid. Kikk innom skyllerommet for å se om det er noe du kan ta unna der. Sjekke kjøkkenet. Fylle på med bleier og vaskeservietter på rommene. Rydde litt i avdelingen hvis det trengs. Sett deg gjerne ned med de gamle på fellesstua, les gjerne avisen høyt. Personlig så setter jeg stor pris på de stundene når vi sitter samlet sånn. De forteller om sitt liv, og de er også interessert i mitt liv (innen rimelighetens grenser, man skal ikke fortelle om veldig personlige ting), om hvordan barna mine har det, om det gikk bra med eksamenene til eldstejenta mi osv. 

Sånn rent praktisk så kan jeg anbefale gode sko! Det er mye gåing, og du blir sliten i beina. Ordne deg også med ei drikkeflaske som du fyller med vann og har stående på pauserommet, så kan du hive innpå med litt væske innimellom når det er mest hektisk. Har du langt hår så sett det opp. Korte negler, ingen ringer, armbånd eller klokke (anbefaler deg å kjøpe søsterur, sånn du fester med nål i arbeidsskjorta. Colour4care har mange rimelige)

Ikke vær redd for å spørre! Ingen spørsmål er for dumme, og det er mye bedre å spørre enn å kjenne på den usikre følelsen hvis du ikke behersker en oppgave. Vi har alle vært ferskinger i helsevesenet :)

Masse lykke til, jeg håper du kommer til å trives. Gi det litt tid, det vil gå seg til og du vil komme inn i det ganske så fort. Jeg jobber selv med eldre, og jeg trives utrolig godt. Det er en givende jobb selv om jeg kan være så sliten at jeg ser dobbelt av og til. 

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber som assistent på sykehjem ved siden av studiene. Det er en veldig fin jobb, fordi du får ta del i så mye av beboernes liv, også er de fleste svært takknemlige for hjelpen de får. Likevel er det en utrolig tung jobb til tider, både fysisk og psykisk. Jeg jobber på en tung avdeling der beboerne trenger hjelp til så og si alt, og når vi er få på jobb (og jeg tross alt ikke har noen faglig bakgrunn) så kan det være slitsomt. Arbeidsmengden og ansvaret blir litt mye noen ganger, men jeg trives!

Slike jobber har veldig mye med det å kjenne rutinene og de enkelte beboerne å gjøre. Når disse tingene sitter, går jobben så mye lettere! Jeg husker selv hvor "hjelpeløs" jeg følte meg i begynnelsen, da jeg kunne få huden full av en beboer bare fordi jeg ikke husket å legge rett pute på rett sted i senga, for eksempel. Jeg tenkte at jobben ikke passet meg, og at jeg var en belastning for de andre istedenfor en ressurs. Håper ikke jeg skremmer deg med dette, for det kan jo selvfølgelig være at du ikke opplever det samme - dessuten er jeg kanskje hakket mer sensitiv for slike ting enn andre mennesker. Men bare husk at dersom du føler det slik i starten, så ikke gi opp! Mest sannsynlig går det seg til, og jeg trives ganske godt nå :) 

Ikke vær redd for å be om hjelp fra de du jobber med, det er bedre at du spør enn at du gjør feil :) Spesielt syntes jeg det var nyttig å ta for seg hver og en av beboerne, og få tips om ting de vil ha på en spesiell måte, f.eks at rullatoren skal stå en bestemt plass med bremsene på, osv. Og hva de liker å ha på skiven, hvis ikke dere har matkort :) Lykke til! 

Anonymkode: bf606...2e6

Tusen takk for svar. Jeg er nok som deg, sensitiv for kritikk og redd for å gjøre feil. Men du har et veldig godt råd og det er å spørre. Og å ikke gi opp.

tusen takk igjen!!

Skrevet
4 minutter siden, skruf skrev:

I starten nå så er det viktig at du blir kjent med avdelingens døgnrutine (f.eks morgenstell, frokost, pauseavvikling, lunsjservering, vaktskifte, middag, kaffe, kveldsmat, kveldsstell og hjelp i seng), og hvilke rutiner beboerene har. Det kan f.eks være faste dusjedager til hver enkelt, faste dager hver enkelt får sengeskift. Hva de foretrekker å ha som pålegg, liker vanlig melk eller kefir, fløte i kaffen eller sort kaffe. Noen må ha brødskiva i biter uten skorpe, noen foretrekker havregrøt osv. 

Har du hatt opplæringsvakter? Hvis ikke så vil du gå sammen med noen nå de første vaktene. Er vanlig å ha  opplæringsvakt på dagvakt og på seinvakt sånn at du blir kjent med rutinene på begge skiftene. Kan anbefale deg å ha ei lita notisblokk i lomma som du noterer ned ting på.  Les deg også opp om beboerene, sykdomshistorie, familiesituasjon, les litt rapporter bakover i tid sånn at du får dannet deg ei oppfatning om de. 

Du vil få opplæring i stellesituasjoner. Men det viktigste er at du spør beboeren. Kommuniser. Spør hvilken bluse hun vil ha på seg, spør om han vil ha den grå buksen eller den sorte. By på deg selv. Gjør det lille ekstra, det koster så lite men betyr så mye. Bruk tid. Tid er viktig. Ikke hufse på sånn at den gamle føler seg til bry. 

Når det er rolig på avdelingen så se deg gjerne rundt etter forefallende arbeid. Kikk innom skyllerommet for å se om det er noe du kan ta unna der. Sjekke kjøkkenet. Fylle på med bleier og vaskeservietter på rommene. Rydde litt i avdelingen hvis det trengs. Sett deg gjerne ned med de gamle på fellesstua, les gjerne avisen høyt. Personlig så setter jeg stor pris på de stundene når vi sitter samlet sånn. De forteller om sitt liv, og de er også interessert i mitt liv (innen rimelighetens grenser, man skal ikke fortelle om veldig personlige ting), om hvordan barna mine har det, om det gikk bra med eksamenene til eldstejenta mi osv. 

Sånn rent praktisk så kan jeg anbefale gode sko! Det er mye gåing, og du blir sliten i beina. Ordne deg også med ei drikkeflaske som du fyller med vann og har stående på pauserommet, så kan du hive innpå med litt væske innimellom når det er mest hektisk. Har du langt hår så sett det opp. Korte negler, ingen ringer, armbånd eller klokke (anbefaler deg å kjøpe søsterur, sånn du fester med nål i arbeidsskjorta. Colour4care har mange rimelige)

Ikke vær redd for å spørre! Ingen spørsmål er for dumme, og det er mye bedre å spørre enn å kjenne på den usikre følelsen hvis du ikke behersker en oppgave. Vi har alle vært ferskinger i helsevesenet :)

Masse lykke til, jeg håper du kommer til å trives. Gi det litt tid, det vil gå seg til og du vil komme inn i det ganske så fort. Jeg jobber selv med eldre, og jeg trives utrolig godt. Det er en givende jobb selv om jeg kan være så sliten at jeg ser dobbelt av og til. 

Tusen takk for tips! Det å lese meg opp skal jeg virkelig gjøre. Og å spørre. Gode sko er i boks:) Jeg er nok veldig redd for å gjøre feil siden dette tross alt er mennesker og ansvaret er litt skummelt. Har første opplæringsvakt i morgen. Andre vakt får jeg gå med avdelingssykepleieren. Skal huske på det å sjekke om det er forefallende arbeid.

takk igjen! Jeg føler meg litt mindre nervøs nå

Skrevet (endret)

Mange gode tips her. Jeg husker selv første gangen jeg skulle ha opplæring på sykehjem, og det var kjempeskummelt. Bare vit at det tar tid å komme inne i rutiner og bli trygg, det er helt normalt å føle seg usikker og litt utrygg i starten. Vær flink til å stille spørsmål, det gjør jeg om jeg er usikker, uansett om jeg føler jeg stiller dumme spørsmål. Det er bedre å stille dumme spørsmål enn å bare stå der og ikke vite hva en skal gjøre.

Håpar du får noen hyggelige å gå opplæring med!

Ellers må jeg si at du fort vil oppdage at ulike ansatte gjør ting på litt forskjellige måter, uten at det ene er mer riktig enn det andre. Du må gjøre ting på den måten som føles riktig, så lenge det er ansvarlig så klart. En ting som er veldig viktig er hygiene, jeg håper du får god opplæring i det. En fin huskeregel er at du alltid skal feks. ha på deg hansker og stellefrakk ved alle urene prosedyrer, og når du går over til rene prosedyrer, f.eks. ny bleie og nytt tøy så er det veldig viktig at du har tatt av hanskene og stellefrakk o.s.v. Ikke kast bleier på gulvet, de skal rett i boss. Derfor lærer mann f.eks. å passe at bossbøtta er nærme ved stell. Klær ved f.eks. urin eller avføring skal ofte legge si seperate poser før det bæres ut av rommet til vask, aldri gå f.eks. med en flaske med urin ut i fellesarelaer og inn på skyllerom med det. Urin og avføring på f.eks. urinflasker og bekken skal alltid fjernes før du går ut av rommet, altså i do... Det er ganske mange som slurver på dette feltet og det er mulig du oppdager at andre ansatte ikke følger prosedyrer som de skal. Så innarbeid deg gode hygieneregler og holde på de. Ikke ta i handtak og kremer o.s.v med hanskene du nettopp har brukt på urene prosedyrer. Skal du smøre f.eks. med en krem på intime områder så kan et lurt tips være å ta litt av kremen på et papir før du starter den urene prosedyren. Husk også å vaske deg på hendene/sprit hendene med en gang du går ut av et rom selv om du ikke har gjort noe som er spesielt skittent, ofte spriter man seg også rent rutinemessig med en gang man kommer inn på pasientrom. Det henger jo ofte spritdispenserere med en gang man kommer inn :)

Endret av lillsunshine
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært pasient og mitt tips er å ikke vise det hvis du blir nervøs eller flau under stell. Fokusér heller på noe annet. Fake it 'till you make it.

Anonymkode: a3dcd...533

• Liker 1
Skrevet

- Lær og følg rutiner til den enkelte beboer. Spør hvor du finner disse. Dersom disse ikke ligger tilgjengelig på beboerens rom/i papirformat, be om å få skrevet ut et eksemplar til hver beboer. Da kan du lettere ta den frem og sjekke dersom du blir usikker under et stell, før du tar pålegg på skivene, om det er noe beboeren ikke tåler å spise, hvilken aktivitet beboeren liker o.l. Du må selvfølgelig også spørre kollegaer om du lurer på noe.

- Jeg vet ikke hvilken type pasientgruppe du skal arbeide med. Noen sykdommer kan gjøre at beboere ikke klarer å styre atferden sin på en normal måte. F.eks. kan noen si og kalle deg stygge ting, noen kan kjefte for den minste ting, noen har seksuell atferd både verbalt og fysisk, noen kan prøve å slå etter deg, skrike til deg osv. Dersom du opplever slikt bør du prate med kollegaer. Er det sykdommen som gjør det så er det dessverre ikke særlig å gjøre med. Man må bare la det gå og tenke at det er sykdommen og egentlig ikke ment til deg personlig. Det som derimot er viktig er å få vite hvis noen beboere har viljestyrt atferd, og dermed ikke har grunn til å gjøre/si slikt til deg. Det skal ikke aksepteres. Isåfall må du få råd til hvordan du skal håndtere det. 

- Tenk alltid på hvordan du selv ville foretrukket ting. F.eks. i stell. I stell ville vel de fleste foretrukket å blitt dekket til, at ting ble gjort diskret, at det blir forklart hva som skal gjøres, at man får gjort mest mulig selv, at man får velge klærne man vil ha på seg osv. 

- Lær døgnrytmen i avdelingen. Da vil det også være lettere for deg å hjelpe til med arbeid når du har ledig tid. F.eks. begynne å dekke bord før middag e.l. Du kan også spørre i begynnelsen av vakten om dere skal fordele oppgaver. Noen steder finnes det gjerne en ferdig fordeling. Da er det lettere for deg å vite hva du skal gjøre. Dessverre går dagene alt for fort på sykehjem og ofte det det liten tid til overs til å finne på ting med beboere, sette seg ned for å prate o.l. Du bør selvsagt gjøre dette når du har sjans. Men husk at også ande kollegaer garantert skulle ønske å ha tid til dette. Og hvis du alltid setter deg ned en ledig stund, så vil kollegaer måtte gjøre enda mer arbeid som ikke er direkte pasient-rettet (type oppvask, vasking av klær, rydding av rom, sette på plass matvarer osv). Forhør deg isåfall med kollegaer. Det går jo an å si at man nå har ledig tid og om man skal hjelpe med noe, og om det ikke er noe spesielt å gjøre at du tenker å sette deg ned med beboerne. Husk isåfall å ha beboerne i sentrum. Hør om deres liv og prat om det de ønsker å prate om. 
Jeg sier dette av erfaring. På min arbeidsplass opplever vi dessverre ofte at nye/vikarer setter seg ned med beboerne hver ledige stund. Det er selvfølgelig sikkert kun hyggelig og praktisk tenkt, men så trenger kanskje vi andre hjelp til noen oppgaver, men blir stående alene å bruke lengre tid før vi (om vi er heldig) får sjans å finne på ting med beboerne. 

Bruk også hver mulige stund til å slå av en prat med beboere. F.eks. mens du klargjør måltid, prate med beboeren mens du rydder rommet, kanskje noen beboere selv vil være med på å legge på plass sine klær i skapet osv. 

-Hold taushetsplikten din. Les deg opp på denne. Ber pårørende om informasjon om beboers tilstand e.l. så henviser du til kollega som er kjent i avd. Ikke alle pårørende/besøkende skal ha/har rett på den slags informasjon.

- Gi gjerne beskjed til kollegaer at de må si ifra til deg om de trenger hjelp til noe/har noe du kan gjøre hvis du er ferdig med dine oppgaver. Da viser du initiativ og at du er klar over at det sikkert finnes oppgaver du selv ikke har tenkt over eller vet om :)

Dette var sikkert veldig mye og hørtes kanskje litt skummelt ut. Men det er samtidig viktig å være obs på det jeg har skrevet over, både for beboernes trivsel og for arbeidsmiljøet :)

Skrevet
10 minutter siden, KatyP skrev:

Tusen takk for tips! Det å lese meg opp skal jeg virkelig gjøre. Og å spørre. Gode sko er i boks:) Jeg er nok veldig redd for å gjøre feil siden dette tross alt er mennesker og ansvaret er litt skummelt. Har første opplæringsvakt i morgen. Andre vakt får jeg gå med avdelingssykepleieren. Skal huske på det å sjekke om det er forefallende arbeid.

takk igjen! Jeg føler meg litt mindre nervøs nå

Det er helt normalt å være nervøs, men samtidig så er det bra også, det viser bare at du er reflektert og ikke overmodig. Som du sier, det er jo mennesker du jobber med. Men igjen, det som er så kjekt med det er jo nettopp det at du kan kommunisere med de, spør hva de foretrekker og hva de er vant til fra før. 

(håndhygiene er viktig forresten, vær flink til å vaske hendene med såpe og vann, du kan også sprite hendene dine hvis du ikke har noe synlig søl. Bruk hansker ved munnstell, nedentilvask, bleieskift osv. Jeg bruker ikke hansker ved vanlig kroppsvask, jeg tror det er viktig for den du steller med kroppskontakt, få kjenne varmen fra huden din på huden sin. Tar naturligvis på meg hansker før jeg vasker nedentil. 

En liten ting som jeg vet blir satt pris på er en god ryggvask om morgenen, vask og tørk godt, gjerne smør inn med en god krem etterpå. De gamle sukker av velvære og ber meg ofte om å ta litt ekstra i når jeg vasker ryggen. De har jo ligget i mange timer i senga, gjerne litt klam på ryggen og det klør. 

Skrevet

Åja, en ting til som jeg vil nevne som er veldig viktig. Veldig viktig at du kommuniserer med brukerne før du f.eks. skal gjøre ting som å forflytte de, ta de opp i heis, ta av dem klær, vaske dem. Det er veldig ubehagelig når ting kommer bardus på, så varsku alltid om at nå skjer det og skje "Nå skal jeg flytte deg, "vaske deg litt nedentil" o.s.v. Selv om det kan se sånn ut, er det ikke sikkert at brukerene føler seg klar. Jeg har vært på forflytningskurs og det er ekstremt ubehageleg å bli flytta på o.s.v uten forvarsel. Spør gjerne om de er klar ved f.eks. forflytning o.s.v. 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, lillsunshine skrev:

Åja, en ting til som jeg vil nevne som er veldig viktig. Veldig viktig at du kommuniserer med brukerne før du f.eks. skal gjøre ting som å forflytte de, ta de opp i heis, ta av dem klær, vaske dem. Det er veldig ubehagelig når ting kommer bardus på, så varsku alltid om at nå skjer det og skje "Nå skal jeg flytte deg, "vaske deg litt nedentil" o.s.v. Selv om det kan se sånn ut, er det ikke sikkert at brukerene føler seg klar. Jeg har vært på forflytningskurs og det er ekstremt ubehageleg å bli flytta på o.s.v uten forvarsel. Spør gjerne om de er klar ved f.eks. forflytning o.s.v. 

Dette! Veldig viktig. 

Vær hele tiden i forkant, kommuniser med beboeren. Gi beskjed før du gjør noe. 

Før stell så er det også viktig at du organiserer alt du trenger til stellet sånn at du har det i nærheten. 

Skrevet

Vet ikke om du skal ta noen kurs eller ikke, men regner med at du ikke har lov til å dele ut medisiner. Da må du isåfall ta en legemiddelhåndteringskurs. Noen kan likevel falle for fristelsen og gi deg begeret med medisinen i hånden når du skal servere mat og be deg gi til en bruker. Dette skal du altså ikke gjøre med mindre du har hatt et kurs og/eller fått tilstrekkelig opplæring. Å gi medisiner er et stort ansvar man ikke skal gjøre uten å vite hva man gjør. Noen medisiner skal f.eks. ikke knuses og skal svelges hele eller halve, eller noe skal ikke gis med melk o.s.v.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, skruf skrev:

Det er helt normalt å være nervøs, men samtidig så er det bra også, det viser bare at du er reflektert og ikke overmodig. Som du sier, det er jo mennesker du jobber med. Men igjen, det som er så kjekt med det er jo nettopp det at du kan kommunisere med de, spør hva de foretrekker og hva de er vant til fra før. 

(håndhygiene er viktig forresten, vær flink til å vaske hendene med såpe og vann, du kan også sprite hendene dine hvis du ikke har noe synlig søl. Bruk hansker ved munnstell, nedentilvask, bleieskift osv. Jeg bruker ikke hansker ved vanlig kroppsvask, jeg tror det er viktig for den du steller med kroppskontakt, få kjenne varmen fra huden din på huden sin. Tar naturligvis på meg hansker før jeg vasker nedentil. 

En liten ting som jeg vet blir satt pris på er en god ryggvask om morgenen, vask og tørk godt, gjerne smør inn med en god krem etterpå. De gamle sukker av velvære og ber meg ofte om å ta litt ekstra i når jeg vasker ryggen. De har jo ligget i mange timer i senga, gjerne litt klam på ryggen og det klør. 

Sant nok. Og de er jo vant til at ikke alle kan alt hele tiden. 

Skal huske på det med ryggvask og å ta av hanskene litt. Det er jo selvfølgelig bedre å faktisk kjenne hudkontakt og varme. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, lillsunshine skrev:

Takk for tips! Både dette og medisinene. Ja det må være veldig ubehagelig at noen kommer og bare flytter på deg eller uten forvarsel begynner å vaske deg. Igjen, det å behandle andre slik man selv vil bli behandlet. Tusen takk igjen!!

Skrevet
1 minutt siden, KatyP skrev:

Sant nok. Og de er jo vant til at ikke alle kan alt hele tiden. 

Skal huske på det med ryggvask og å ta av hanskene litt. Det er jo selvfølgelig bedre å faktisk kjenne hudkontakt og varme. 

Og en annen ting; ikke la deg herse med. Vil tro de fleste avdelinger har et grev eller to som forsurer arbeidsmiljøet på avdelingen og som kan være ekkel mot nye, unge ansatte. Kommer du ut for noen sånne så ikke la de gå under huden på deg. Du er like viktig på avdelingen som de andre! 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, skruf skrev:

Dette! Veldig viktig. 

Vær hele tiden i forkant, kommuniser med beboeren. Gi beskjed før du gjør noe. 

Før stell så er det også viktig at du organiserer alt du trenger til stellet sånn at du har det i nærheten. 

Smart! Dere er gull verdt:helen:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...