Manolo Skrevet 2. juli 2017 #1 Skrevet 2. juli 2017 Jeg har en ni år gammel hunnkatt. Vi har nylig flyttet til ny leilighet, og alt hun har gjort i den nye leiligheten er å ligge som et slakt. Hun spiser hvis jeg oppfordrer henne, men ellers skjer det ikke mye. Hun har kommet et par ganger for å få kos, men går rett bort og legger seg på en stol under spisestuebordet igjen. Er dette vanlig etter flytt, eller burde jeg bli bekymret?
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #2 Skrevet 2. juli 2017 Katter kan bli deprimerte, var hun vandt til å gå ute? Har hun mistet en venn (et annet dyr feks?) Anonymkode: 415db...361
Manolo Skrevet 4. juli 2017 Forfatter #3 Skrevet 4. juli 2017 På 2.7.2017 den 20.22, AnonymBruker skrev: Katter kan bli deprimerte, var hun vandt til å gå ute? Har hun mistet en venn (et annet dyr feks?) Anonymkode: 415db...361 Hun har gått fra utekatt til innekatt. Alle i familien er med på flytten, dvs sønnen min og jeg, katt og hund. Hun bare ligger der fortsatt. I går kveld forflyttet hun seg ut på verandaen en stund, og lå der og kikket. Det virket som hun likte det. Dessverre kan jeg ikke ha verandadøren åpen for henne så hun kan gå ut og inn, på grunn av røykende naboer. Jeg vet ikke om det har noe for seg å kjøpe noen leker til henne, hun er tross alt ni år og ikke særlig leken. Men hun har alltid kommet med trofèer, så hun liker å jakte. Kanskje bare gi henne litt tid?
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #5 Skrevet 4. juli 2017 4 minutter siden, Manolo skrev: Hun har gått fra utekatt til innekatt. Alle i familien er med på flytten, dvs sønnen min og jeg, katt og hund. Hun bare ligger der fortsatt. I går kveld forflyttet hun seg ut på verandaen en stund, og lå der og kikket. Det virket som hun likte det. Dessverre kan jeg ikke ha verandadøren åpen for henne så hun kan gå ut og inn, på grunn av røykende naboer. Jeg vet ikke om det har noe for seg å kjøpe noen leker til henne, hun er tross alt ni år og ikke særlig leken. Men hun har alltid kommet med trofèer, så hun liker å jakte. Kanskje bare gi henne litt tid? Når hun plutselig ikke får gå ut er det ikke rart hun blir deprimert. Utelater er vant til å utforske, leker vil ikke gjøre samme nytten. Dere må bare gi det tid, men hvis hun ikke bedrer seg uten at dyrlegen finner noe galt så ville jeg sett etter et nytt hjem, det er ikke noe trivelig for pus å ikke få leve som den gjorde. Anonymkode: 415db...361 4
tussi680 Skrevet 4. juli 2017 #6 Skrevet 4. juli 2017 4 minutter siden, Manolo skrev: Hun har gått fra utekatt til innekatt. Alle i familien er med på flytten, dvs sønnen min og jeg, katt og hund. Hun bare ligger der fortsatt. I går kveld forflyttet hun seg ut på verandaen en stund, og lå der og kikket. Det virket som hun likte det. Dessverre kan jeg ikke ha verandadøren åpen for henne så hun kan gå ut og inn, på grunn av røykende naboer. Jeg vet ikke om det har noe for seg å kjøpe noen leker til henne, hun er tross alt ni år og ikke særlig leken. Men hun har alltid kommet med trofèer, så hun liker å jakte. Kanskje bare gi henne litt tid? Har opplevd det samme med min og jeg har det som deg, den har vært utekatt. Vi lekte og leker fortsatt med frøkna og da trives hun og koser seg, spiser og går på doen sin. Men dette tok tid, så oppfør deg som vanlig, gi kos, oppmerksomhet, inviter til lek du. Det er ikke så lett for dyr heller å omstille seg sånn. Nå har ho innstilt seg med sitt nye liv, vi var hos dyrlegen og fikk vaksinert henne senest i går og han roste og sa at hun så frisk og fin ut. Så: Gi henne tid, vi må omstille oss vi også og trenger tid til nye og uvante ting så skjønner pus veldig godt. Og til de som ikke synes dette er noe særlig, så vil dyrene omstille seg. Og vil de ikke, merkes det over enda lengre tid, ring og spør de som kan hjelpe en. Det er hardt og brutalt å gi fra seg katten, men når den ikke vil i det hele tatt må en nesten spille litt på lag med pus og ta det harde, tøffe valget å gi dem til andre. Min trives i alle fall, etter tid og tålmodighet, varsomhet osv. 1
Supernova17 Skrevet 4. juli 2017 #7 Skrevet 4. juli 2017 Katten oppfører seg slik, fordi den har blitt innekatt. Det er en veldig stor forandring i livet til katten. Forestill deg du plutselig bare skulle være inne og aldri få lov til å gå ut. Da kunne du ha reagert likt, mange mennesker gjør det.
Sillyline Skrevet 4. juli 2017 #8 Skrevet 4. juli 2017 Gi det tid. Det er et nytt sted for katten, den vil sikkert observere og utforske det nye stedet på egenhånd. Om måten hennes å observere på er å ligge under en stol, så må hun få gjøre det Hun har jo tross alt vært vant til noe annet i 9 år Bare oppfør dere som normalt og vær trygge ovenfor henne, så kryper hun nok fram når hun føler seg klar for det. 2
Gjest NotNaomi Skrevet 4. juli 2017 #9 Skrevet 4. juli 2017 Katter er veldig terroritale. Hun har mistet terrietoret sitt. Ikke får hun være ute heller lengre,så ikke rart hun blir deprimert. Hadde en katt som sørget seg ihjel jeg. Helt sant. Hun mistet sin bestevenn,-hunden min. Hun sluttet å spise og veterinæren kunne ikke gjøre noe. Det var helt forferdelig å være vitne til. Katter trenger trygghet. La hun i det minste være ute! Hater når folk har "innekatter".
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #10 Skrevet 4. juli 2017 Synes dette er ren dyremishandling.. Psykisk mishandling. Anonymkode: e8a83...a7b 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #11 Skrevet 4. juli 2017 Katter tåler ikke miljøforandring så godt, og når det er så radikalt som i deres tilfelle, er det ikke rart hun virker deprimert. Katten din har vokst opp som en ekte jeger utendørs, kommet inn for kos og mat, for så å gå ut for å trene igjen. Katter leker egentlig ikke på den måten vi tenker de gjør, men trener motorikk og jaktinstinktet sitt når de fyker rundt på gulvet. Anonymkode: fc66b...a67
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #12 Skrevet 4. juli 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes dette er ren dyremishandling.. Psykisk mishandling. Anonymkode: e8a83...a7b Er faktisk enig med deg. Man lar ikke en utekatt bli innekatt. Stakkars... Anonymkode: f9552...a2f 1
Manolo Skrevet 4. juli 2017 Forfatter #13 Skrevet 4. juli 2017 1 time siden, Bjørga skrev: Hvorfor er hun ikke utekatt lengre? Fordi vi har flyttet i blokk.
Tvist Skrevet 4. juli 2017 #14 Skrevet 4. juli 2017 6 timer siden, Manolo skrev: Fordi vi har flyttet i blokk. Det kan man ikke gjøre når man har utekatt - så enkelt er det. Dere kan jo se om hun tilpasser seg etterhvert, men hvis ikke bør dere se dere om etter et nytt sted å bo. 1
tussi680 Skrevet 5. juli 2017 #15 Skrevet 5. juli 2017 Gi henne tid du, for hun trenger det så lenge hun må omstille seg. Godjenta di. Det er mange meninger, men din er aller best, du kjenner din egen pus bedre enn oss her, så gjør det hjertet ditt føler. Selv om det er hardt den dagen du forstår at det ikke går, så bør du nesten gjøre det for kattens skyld. Jeg er visst en dyremishandler jeg også skjønner jeg, men ho trives og dyrlegen har sagt at jeg har tatt hensyn til katten. Vi er ikke skapt for å dømme, vi er skapt for å hjelpe. Så når det går bra med katten din, slå deg selv på brystet og vær stolt. Ta gjerne dyrlegen (som jeg gjorde)med inn i bildet også, for sikkerhets skyld, så får du råd. Ikke her inne, det er mange motstandere som du ser. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå