Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heihei!

Har 1 år igjen på sykepleien, og så har jeg bacheloren i lomma. Problemet er vel det at motivasjonen er på bånn, noen den egentlig har vært fra første stund. Søkte i grunn sykepleien fordi en venninne skulle prøve det ut (hun droppet ut etter første året). Jeg har valgt å fortsette fordi jeg rett og slett ikke aner hva jeg skal gjøre med livet, var lei av å "bare" jobbe på matbutikken. Jeg kommer meg gjennom studie på sett og vis, teorien sliter jeg med, men jeg har fått veldig gode tilbakemeldinger når jeg har vært i praksis.
Vet at det finnes mange muligheter med sykepleier utdanningen noe jeg får høre mye av hos mor og far, men når det virkelig ikke frister å jobbe innenfor helsevesenet og med syke mennesker, hva skal jeg gjøre da? 
Har forresten i gang med sommerjobb på et sykehjem nå og har 5 uker i 100% stilling igjen, hyggelige kolleger og pasienter men likevel.. Dette er ikke meg, og jeg føler meg utslitt.

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, måtte bare få ut litt frustrasjon. Kanskje noen tips til hva jeg kan bruke bacheloren min til?   

Anonymkode: fc4c0...db2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har 2 venninner som er sykepleiere og som har tatt videreutdanning innen familieterapi. Begge jobber i dag i Bufetat - familievernkontoret.

Kanskje det er en vei å gå?

Anonymkode: 73f5b...5f6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har 2 venninner som er sykepleiere og som har tatt videreutdanning innen familieterapi. Begge jobber i dag i Bufetat - familievernkontoret.

Kanskje det er en vei å gå?

Anonymkode: 73f5b...5f6

Interessant! Skal definitivt lese mer om det, takk :)

-Ts

AnonymBruker
Skrevet

Du kan bli flyvertinne, sykepleiere er ettertraktet i luftbransjen :)

Anonymkode: a69fb...2cb

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan bli flyvertinne, sykepleiere er ettertraktet i luftbransjen :)

Anonymkode: a69fb...2cb

Hadde det ikke vært for at jeg var så forferdelig dårlig engelsk så skulle jeg absolutt ha vurdert det! 😊

-Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil råde deg på det sterkeste å ta ferdig utdannelsen som sykepleier. Da har du en grad og en utdannelse, og du kan bruke denne til mye mer enn å pleie syke mennesker. Det er veldig mange steder det er en stor fordel å ga helsefaglig utdannelse. Det kan være innen salg / formidling av medisiner og utstyr, innen saksbehandling eller prosjektledelse i NAV, i helsedirektoratet, departementet, Folkehelseinstituttet. Men også i en helt annen jobb vil du ha mye bedre mulighet for å få mer spennende oppgaver og avansementmuligheter når du har en ferdig utdannelse.

Også i arbeid med barn på skole eller barnehage eller fritidsaktiviter vil denne utdannelsen være et pluss. 

Anonymkode: 70803...252

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at sykepleier er en utdannelse som ikke er bortkastet hvert fall :)

Det finnes jo veldig mange videreutdanninger og jeg ser veldig mange stillinger som søker helserelatert utdanning uten at det er arbeid med akkurat syke mennesker. 

Du kan jo jobbe i NAV, ideelle organisasjoner, med barn eller unge, i det offentlige, med saksbehandling, eller stå på og bli lærer om du ønsker det. Denne utdannelsen kan brukes til MASSE! Og selv om man går gjennom mye i de ulike praksisene, så er man absolutt ikke gjennom alt en sykepleier kan jobbe med.  

Med bare 1 år igjen så ville jeg fullført. Jeg følte det samme når jeg hadde 1 år igjen av min bachelor og er glad jeg fullførte. Min bachelor er ikke en profesjonsutdanning, men likevel anvendelig til det meste så jeg syns jo ikke det er bortkastet. 

Man må lete seg litt frem! Ikke alle treffer drømmejobben med en gang, men jgg har stor tro på at en sykepleierutdanning kan åpne mange veier i forskjellige retninger. 

Hva med å sette deg på nav eller finn og se på ledige stillinger? Hvor søker de sykepleier eller personer med helsefaglig utdanning? 
Kan det være noe å sette opp en liste over områder/type mennesker du kunne tenke deg å jobbe med? 

Anonymkode: bb41d...e96

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk sykepleien - elsket faget men hatet sykepleie i praksis. Altså jeg taklet ikke jobben, ble utbrendt av den. Så mye død og fordervelse, sykdom og grusomme skjebner :( det var aldeles ikke for meg. 

Jobber nå i barnehage 😀 Fikk jobben veldig lett, siden man har både pedagogikk, omsorg og grunnleggende medisin/førstehjelp innbakt i studiet. Barnehage er så mye mer givende, det er totalt motsatt av sykepleie på sykehjem/sengepost - man får være med å forme små mennesker til å bli selvstendige individer! 

Sier ikke at barnehage nødvendigvis er noe for deg, men man kan som sykepleier jobbe flere steder som ikke er pleierelatert :) 

Anonymkode: 32785...f63

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta deg år på Jan Mayen eller på Antarktis :-D Jobbe i fengsel eller på ungdomsinstitusjon. Eller på cruiseskip!  Tror det er uendelig mange muligheter med sykepleierutdannelsen.

Anonymkode: 6e756...459

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk sykepleien - elsket faget men hatet sykepleie i praksis. Altså jeg taklet ikke jobben, ble utbrendt av den. Så mye død og fordervelse, sykdom og grusomme skjebner :( det var aldeles ikke for meg. 

Jobber nå i barnehage 😀 Fikk jobben veldig lett, siden man har både pedagogikk, omsorg og grunnleggende medisin/førstehjelp innbakt i studiet. Barnehage er så mye mer givende, det er totalt motsatt av sykepleie på sykehjem/sengepost - man får være med å forme små mennesker til å bli selvstendige individer! 

Sier ikke at barnehage nødvendigvis er noe for deg, men man kan som sykepleier jobbe flere steder som ikke er pleierelatert :) 

Aha, tok du sykepleien ferdig?

ikke at lønn er alt i verden, men blir får du lønn som assistent? 😊

-Ts

Gjest BlandaDrops
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heihei!

Har 1 år igjen på sykepleien, og så har jeg bacheloren i lomma. Problemet er vel det at motivasjonen er på bånn, noen den egentlig har vært fra første stund. Søkte i grunn sykepleien fordi en venninne skulle prøve det ut (hun droppet ut etter første året). Jeg har valgt å fortsette fordi jeg rett og slett ikke aner hva jeg skal gjøre med livet, var lei av å "bare" jobbe på matbutikken. Jeg kommer meg gjennom studie på sett og vis, teorien sliter jeg med, men jeg har fått veldig gode tilbakemeldinger når jeg har vært i praksis.
Vet at det finnes mange muligheter med sykepleier utdanningen noe jeg får høre mye av hos mor og far, men når det virkelig ikke frister å jobbe innenfor helsevesenet og med syke mennesker, hva skal jeg gjøre da? 
Har forresten i gang med sommerjobb på et sykehjem nå og har 5 uker i 100% stilling igjen, hyggelige kolleger og pasienter men likevel.. Dette er ikke meg, og jeg føler meg utslitt.

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, måtte bare få ut litt frustrasjon. Kanskje noen tips til hva jeg kan bruke bacheloren min til?   

God nyhet til deg!

Du har rett på 8 år med lån fra Lånekassen :)

Ta deg en master innenfor et annet fagfelt da vel!

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aha, tok du sykepleien ferdig?

ikke at lønn er alt i verden, men blir får du lønn som assistent? 😊

-Ts

Ja :) Jeg anbefaler virkelig at du fullfører studiene - når du er komt så langt! Om du så ikke jobber som sykepleier, har du likevel en utdannelse som gir deg mer tyngde, bedre lønn og større muligheter innen flere yrker. Jeg blir lønnet som miljøterapaut, ligger noe under førskolelærerne (naturligvis) - men mye høyere enn assistent og en del høyere enn fagarbeiderne. Lønna i barnehage er ikke fantastisk, men det er den jo ikke som sykepleier heller :P 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sosionomer jobber som miljøterapauter, i nav og andre steder det er nevnt, sykepleiere skal jo jobbe på sykehus, de har ikke grunnlag for terapautisk veiledning dersom de ikke tar videreutdannelse. I barnehage får de heller ikke arbeid som ped leder, så det var kanskje assistent folk tenkte på.men hva er da vitsen med høyere utdannelse. 

Anonymkode: 3541a...e29

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sosionomer jobber som miljøterapauter, i nav og andre steder det er nevnt, sykepleiere skal jo jobbe på sykehus, de har ikke grunnlag for terapautisk veiledning dersom de ikke tar videreutdannelse. I barnehage får de heller ikke arbeid som ped leder, så det var kanskje assistent folk tenkte på.men hva er da vitsen med høyere utdannelse. 

Anonymkode: 3541a...e29

Hvorfor uttaler du deg om ting du absolutt ikke kan noe om? Sykepleiere jobber ofte som miljøterapauter. Det finnes et utall ulike steder en sykepleier kan jobbe, og nei de ''skal'' ikke jobbe på sykehus :P Sykepleiere har utdannelse til terapeutisk veiledning jo. Man har både pedagogikk, psykiatri, omsorg og en hel haug med andre fag som gjør en kvalifisert til terapeutisk veiledning. Det jobber mange sykepleiere i psykiatrien, bofellesskap osv. Er ikke de heller kvalifisert til jobben sin mener du? Miljøterapeuter er de som har minst en treårig relevant utdannelse, men hvor tittelen ikke nødvendigvis er nødvendig på arbeidsplassen. En venninne av meg er utdannet lektor, men jobber i en bolig for utviklingshemmede med tittelen miljøterapeut. 

Jeg er ikke ped. leder i barnehagen nei, men jeg er slett ikke assistent. Jeg er miljøterpeut, og har mye mer ansvar, flere administrative oppgaver osv. enn en assistent. Vitsen med høyere utdanning er hva du kan tilby pasientene (eller barna i bhg), og jeg kan tilby så utrolig mye mer enn en assistent. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å prøve å få en fot innenfor psykiatrien? Da jobber man gjerne mer som en miljøarbeider enn sykepleier. Veldig kjekt. 

Anonymkode: 6a3d8...e47

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å prøve å få en fot innenfor psykiatrien? Da jobber man gjerne mer som en miljøarbeider enn sykepleier. Veldig kjekt. 

Anonymkode: 6a3d8...e47

Regner med du mener miljøterapeut. 

Anonymkode: e3eec...109

AnonymBruker
Skrevet

Både Nav og kommunene ansetter en haug av sykepleiere hvert år. Både NAV og kommunene benytter seg av helsearbeidere i saksbehandlerjobber som er knyttet til helse- og omsorgsrettigheter.

Anonymkode: 04c1a...29b

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er lønnen i barnehage? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...