Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bor i boligfelt og vet vi må tåle en del lyd da. Å ha naboer kan være krevende, og familien vi deler hekk med syns nok at vi er særdeles prippen i forhold til lyd fra andres unger. Vi har to barn selv på 6 og 8, de er ikke stille de heller, men hos naboen er det fullt kaos dagen lang.

Foreldrene er stort sett inne og shiner hus og passer baby. Storebror der er 8, lillebror 6. Storebror må passe lillebror hele tiden. Og lillebror på 6 hyler og kjefter og griner stort sett hele tiden. Foreldrene hører tydeligvis ikke dette, eller vil ikke høre. De har nok med alt inne, og der  får ikke guttene være for de bråker sånn at baby ikke får sove (sier moren). Så da bråker de ute i stedet. 3-4 litt eldre gutter som er helt på selvstyre er der også veldig mye. Særlig mye nå når det er sommerferie. De blir ikke passet på, og holder på i hagen og på trampolina fra de står opp til de legger seg. 

Kort oppsummert: hyling, kjefting, krangling, banning. Det virker egentlig ikke som de har det gøy sammen heller. Eldstemann går i klasse med sønnen min, men de leker ikke sammen. Og denne nabogutten leker heller ikke med noen andre i klassen for de fleste guttene er skikkelig lei av at han stadig har med seg lillebroren som bare hyler og kjefter.

Nå er de på ferie og har gitt de litt eldre gutta tillatelse til å bruke hagen når de er borte.... og det er ekstremt støyete. De vil ikke ta imot irettesettelse fra andre naboer (er ikke bare oss som klager) fordi de har fått  lov å være der av husets eiere... De bor ikke i nabolaget og vi kjenner ikke foreldrene deres og vet egentlig ikke hvem de er heller. 

Noen som har innspill på hva man gjør, både i forhold til nå når de er borte og ellers i hverdagen med dem? Sånn uten å bli sett på som naboen fra helvete selv? Stort sett alle i gata like irriterte, og ingen har kommet noen vei i forhold til å prate med de voksne der. For de skjønner ikke problemet (eller, de må vel det når de selv syns ungene er så støyende at de ikke får være inne). De sier bare at barn er barn, og barn lager lyd. Og at alle de andre barna i gata lager like mye lyd... 

Anonymkode: 41d01...5c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her må det settes hard mot hard; kjøp dere hane :) 

• Liker 37
AnonymBruker
Skrevet

Hane ja! At jeg ikke har tenkt på det 😂🐔

• Liker 9
Gjest wildfig
Skrevet

Jeg tenker at slik kan det være å ha naboer, man kan være heldig eller uheldig. Noen barn er mer bråkete enn andre. En liten trøst er at de blir eldre, og slutter med støyende utelek etter hvert.  Det er jo mulig å snakke med foreldrene og be de ta en prat med barna angående det å respektere at man bor i et nabolag og at man kan prøve å beherske seg. Jeg tror ingen foreldre ønsker at barna skal være mislikt av resten av nabolaget.

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bor i boligfelt og vet vi må tåle en del lyd da. Å ha naboer kan være krevende, og familien vi deler hekk med syns nok at vi er særdeles prippen i forhold til lyd fra andres unger. Vi har to barn selv på 6 og 8, de er ikke stille de heller, men hos naboen er det fullt kaos dagen lang.

Foreldrene er stort sett inne og shiner hus og passer baby. Storebror der er 8, lillebror 6. Storebror må passe lillebror hele tiden. Og lillebror på 6 hyler og kjefter og griner stort sett hele tiden. Foreldrene hører tydeligvis ikke dette, eller vil ikke høre. De har nok med alt inne, og der  får ikke guttene være for de bråker sånn at baby ikke får sove (sier moren). Så da bråker de ute i stedet. 3-4 litt eldre gutter som er helt på selvstyre er der også veldig mye. Særlig mye nå når det er sommerferie. De blir ikke passet på, og holder på i hagen og på trampolina fra de står opp til de legger seg. 

Kort oppsummert: hyling, kjefting, krangling, banning. Det virker egentlig ikke som de har det gøy sammen heller. Eldstemann går i klasse med sønnen min, men de leker ikke sammen. Og denne nabogutten leker heller ikke med noen andre i klassen for de fleste guttene er skikkelig lei av at han stadig har med seg lillebroren som bare hyler og kjefter.

Nå er de på ferie og har gitt de litt eldre gutta tillatelse til å bruke hagen når de er borte.... og det er ekstremt støyete. De vil ikke ta imot irettesettelse fra andre naboer (er ikke bare oss som klager) fordi de har fått  lov å være der av husets eiere... De bor ikke i nabolaget og vi kjenner ikke foreldrene deres og vet egentlig ikke hvem de er heller. 

Noen som har innspill på hva man gjør, både i forhold til nå når de er borte og ellers i hverdagen med dem? Sånn uten å bli sett på som naboen fra helvete selv? Stort sett alle i gata like irriterte, og ingen har kommet noen vei i forhold til å prate med de voksne der. For de skjønner ikke problemet (eller, de må vel det når de selv syns ungene er så støyende at de ikke får være inne). De sier bare at barn er barn, og barn lager lyd. Og at alle de andre barna i gata lager like mye lyd... 

Jeg skjønner ikke. Har de dratt på ferie, og de eldre guttene? Hvem er det? De har jo barn på 8 og 6 år, de er vel ikke alene hjemme når foreldrene er på ferie?

Jeg synes du er litt kjip jeg altså. Unger bråker jo. Med mindre de bråker om nettene og til tider som ikke er lov synes jeg du skal slutte å henge deg opp i dette. De må jo få lov til å være ute. Moren har en baby, skal du komme valsende og klage på de andre ungene hennes. 
Tåler man ikke ungestøy må man nesten flytte på landet for seg selv, hvor det er langt til nærmeste nabo. 
Jeg forstår ikke hvordan du har tenkt å løse det, tenker du at moren skal låse ungene inne så de ikke støyer ute?
Jeg har bodd i nabolag med mange unger, og ja støynivået er høyt, men jeg sier som naboene dine, unger er unger. 

Anonymkode: 23183...adf

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo to forskjellige saker du tar opp her. Det mest akutte er bråket mens familien er borte. Er det trampolinen som brukes mest og der det er mest støy? I såfall ville jeg festet en tykk kjetting i kryss over den, med en hengelås. Hvis de klarer å fjerne den har de i hvertfall fått litt å bryne seg på. Hvis de ikke fjerner den, legger du nøkkelen i postkassen til naboen når de kommer hjem..

Anonymkode: 5d635...d7e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Oppgir ikke de fremmede guttene foreldrene på forespørsel? Dere får troppe opp noen foreldre å sende dem hjem. Når de ikke kan oppføre seg, og ikke tar i mot beskjed fra voksne, kan de ikke leke i hagen, uansett hvilken avtale de har med huseier.

Angående naboene, er jeg litt usikker. Dere kan vel ikke akkurat troppe opp etter tur og klage heller. Om dere tror barna ikke får den omsorgen de trenger (grensesetting m.m.) så kan dere vurdere å melde det videre. Det er litt drastisk, når det foreløpig bare er snakk om bråkete barn. Men om ingen tar tak i situasjonen kan det bli en skikkelig bøllegjeng. 

Anonymkode: 08ba5...1b0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Problemet akkurat nå er de litt eldre guttene som er der når familien er på ferie. Det er ikke familiens barn som ikke er med på tur. De guttene sier ikke hvem der er, bare oppgir at de får lov å være der av familien som er på ferie (og det stemmer nok).

Fotball og trampoline er største støyfaktoren.

Og ja, jeg vet at i byggefelt og med barn blir det bråk. Selvfølgelig vet jeg det, og det er greit. Men her går det over alle støvleskaft, og det er alle i gata enige om, utenom familien som lager det. Men de må jo oppleve ungene som støyende selv når de ikke får lov å være inne hos seg selv på dagtid. Mor sier det er fordi baby skal sove, men de var ikke noe mer inne før de fikk baby heller.

Skal sies at de sommerhalvåret holder det gående til rundt midnatt, og det gjør det jo fryktelig vanskelig når vi legger egne barn. Når vi tar det opp (var ikke jeg, men en annen nabo) får vi et litt oppgitt svar tilbake om at vi ikke må legge barna våre så tidlig, da unngår vi at dems unger holder våre våkne.

Godt mulig jeg har hengt meg opp i dette, irritasjonen har bygget seg opp over flere år... og det ble enda verre nå når de dro på tur og det likevel ikke blir rolig fordi de har "lånt bort" hagen sin til disse større guttene.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om dere tror barna ikke får den omsorgen de trenger (grensesetting m.m.) så kan dere vurdere å melde det videre. Det er litt drastisk, når det foreløpig bare er snakk om bråkete barn. Men om ingen tar tak i situasjonen kan det bli en skikkelig bøllegjeng. 

Anonymkode: 08ba5...1b0

Flere naboer  har så smått snakket om å melde videre, men vi syns alle det er i overkant drastisk.

Men bøllegjeng ja, det blir det nok helt sikkert

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, wildfig skrev:

Jeg tenker at slik kan det være å ha naboer, man kan være heldig eller uheldig. Noen barn er mer bråkete enn andre. En liten trøst er at de blir eldre, og slutter med støyende utelek etter hvert.  Det er jo mulig å snakke med foreldrene og be de ta en prat med barna angående det å respektere at man bor i et nabolag og at man kan prøve å beherske seg. Jeg tror ingen foreldre ønsker at barna skal være mislikt av resten av nabolaget.

Tror ikke foreldrene skjønner at resten av nabolaget reagerer. De hører hva vi sier, men gjør ikke noe med det, de mener det er alle vi andre som er vrange og lite tolerante.

Og som en annen skrev, tåler man ikke ungestøy bør man flytte på landet... Ja, har tenkt tanken på at jeg kanskje burde det... Men syns generelt jeg tåler ungestøy bra. Det er unger i alle aldre i hele gata vår, og alle gir lyd fra seg, men det er ingen andre som lager så innih.... mye bråk som disse her. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om det ikke er stille til normal tid ville jeg vurdert å ringe politiet. Er det ikke 23 som er en slik regel? Jeg hadde søren meg ikke nølt. 

Anonymkode: b0586...a0c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier fra til unga her at de må dempe seg og ikke rope sånn for det bor andre som trenger ro her. Etter 5-6 ganger merka jeg stor forandring. 

Anonymkode: da154...990

Gjest making.a.mess
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet akkurat nå er de litt eldre guttene som er der når familien er på ferie. Det er ikke familiens barn som ikke er med på tur. De guttene sier ikke hvem der er, bare oppgir at de får lov å være der av familien som er på ferie (og det stemmer nok).

Fotball og trampoline er største støyfaktoren.

Og ja, jeg vet at i byggefelt og med barn blir det bråk. Selvfølgelig vet jeg det, og det er greit. Men her går det over alle støvleskaft, og det er alle i gata enige om, utenom familien som lager det. Men de må jo oppleve ungene som støyende selv når de ikke får lov å være inne hos seg selv på dagtid. Mor sier det er fordi baby skal sove, men de var ikke noe mer inne før de fikk baby heller.

Skal sies at de sommerhalvåret holder det gående til rundt midnatt, og det gjør det jo fryktelig vanskelig når vi legger egne barn. Når vi tar det opp (var ikke jeg, men en annen nabo) får vi et litt oppgitt svar tilbake om at vi ikke må legge barna våre så tidlig, da unngår vi at dems unger holder våre våkne.

Godt mulig jeg har hengt meg opp i dette, irritasjonen har bygget seg opp over flere år... og det ble enda verre nå når de dro på tur og det likevel ikke blir rolig fordi de har "lånt bort" hagen sin til disse større guttene.

Tror dere at de skjønner det om alle naboene skriver under i en klage? 

Noen barn bråker mer enn andre. Jeg har barn av begge sorter. Har to som lager endel lyd pga at de er tette i alder og må erte hverandre. Likevel er det jo ikke ville tilstander. Jeg har et øre til dem og får ofte lagt inn en "helbredende" setning før krangelen utvikler seg. Hadde jeg ikke blandet meg så hadde nok lydnivået vært betraktelig høyere. Dessuten er det stille fra 18:00. De legger seg 19:30, men er rolige fra 18:00. 

Mulig dette paret har krevende barn, men å la dem gå på selvstyre er som å tisse i motvind. Dessuten er det til plage for andre. Å la de bli sent oppe så de sover lenger om morgenen er også en latmannstaktikk som ikke fører noe godt med seg. Dessuten får de da heller aldri voksentid. 

Litt kjeft og klaging er på sin plass syntes jeg 

AnonymBruker
Skrevet

Neste gang de er der når klokka bikker 23, så ringer du politiet og sier at dette har pågått over så lang tid at alle naboene er luta lei og at guttene hverken hører på tilsnakk eller vi si hvem de er og hvem som er foreldrene.

Anonymkode: 13987...7b7

• Liker 17
Gjest making.a.mess
Skrevet

Jeg hadde bedt de fremmede guttene å dra hjem. Hører de ikke så følg etter dem hjem for å se hvor de bor. Evnt vær litt ubehagelig så de enten sier hvor de bor eller syntes det blir så mye pes å få at de velger å ikke dra dit.  Forøvrig temmelig uansvarlig av familien på ferie. Om noen av disse gutta skader seg på trampolinen på noen som helst måte så er det trampolineeier som er ansvarlige. 

AnonymBruker
Skrevet

Skal være nattero mellom 23.00-06.00, så ring politiet hvis ikke annet fører frem. Selv om man må goda litt støy i et nabolag, skal man også ta hensyn til hverandre, en skal ikke gjøre det utrivelig for alle andre å bo der. Kan være en del av naboene som jobber turnus, tenk hvordan det er å prøve å sove i det bråket.

Anonymkode: fce36...12b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Tror dere at de skjønner det om alle naboene skriver under i en klage? 

Noen barn bråker mer enn andre. Jeg har barn av begge sorter. Har to som lager endel lyd pga at de er tette i alder og må erte hverandre. Likevel er det jo ikke ville tilstander. Jeg har et øre til dem og får ofte lagt inn en "helbredende" setning før krangelen utvikler seg. Hadde jeg ikke blandet meg så hadde nok lydnivået vært betraktelig høyere. Dessuten er det stille fra 18:00. De legger seg 19:30, men er rolige fra 18:00. 

Mulig dette paret har krevende barn, men å la dem gå på selvstyre er som å tisse i motvind. Dessuten er det til plage for andre. Å la de bli sent oppe så de sover lenger om morgenen er også en latmannstaktikk som ikke fører noe godt med seg. Dessuten får de da heller aldri voksentid. 

Litt kjeft og klaging er på sin plass syntes jeg 

Tror ikke de vil skjønne .... alle har sagt fra mange ganger, så de må jo på et vis ha fått med seg at vi andre er irriterte...

Tror i utgangspunktet ikke barna er noe mer  krevende enn andre, men de setter lite grenser. Barna har aldri fått tilsnakk for noe som helst, og de sa til mannen min en gang at de syns vi var håpløse som hadde regler for bl.a. innetid. Foreldrene er aldri ute, og får neppe med seg mer enn en liten brøkdel av alt ungene dems holder på med.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Gjøksuppe skrev:

Her må det settes hard mot hard; kjøp dere hane :) 

:skratte: jeg er så innmari enig.

Anonymkode: 84153...9c8

• Liker 4
Gjest making.a.mess
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tror ikke de vil skjønne .... alle har sagt fra mange ganger, så de må jo på et vis ha fått med seg at vi andre er irriterte...

Tror i utgangspunktet ikke barna er noe mer  krevende enn andre, men de setter lite grenser. Barna har aldri fått tilsnakk for noe som helst, og de sa til mannen min en gang at de syns vi var håpløse som hadde regler for bl.a. innetid. Foreldrene er aldri ute, og får neppe med seg mer enn en liten brøkdel av alt ungene dems holder på med.

Da er det grunn til å melde de til bv. Bv er veldig glad i regler og rutiner for barn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...