Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har sommerjobb og skal jobbe hele sommeren. Er det galt å spørre om en fredag fri, selv om jeg er sommervikar? 

Anonymkode: 9e941...cc1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har avtalt å jobbe må du jo jobbe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan alltids spørre, men ikke ta det for gitt å få fri. Ikke alle kan skaffe en vikar for vikaren. 

Anonymkode: 7079e...909

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, amativeReflection skrev:

Hvis du har avtalt å jobbe må du jo jobbe.

Jeg irriterer meg litt over slike sort/hvitt svar - en avtale skal i utgangspunktet holdes ja, men de aller fleste avtaler kan reforhandles om det er nødvendig i arbeidslivet. Så selvsagt kan du spørre arbeidsgiver, det verste som skjer er at du får nei.

• Liker 15
Skrevet
Akkurat nå, Carrot skrev:

Jeg irriterer meg litt over slike sort/hvitt svar - en avtale skal i utgangspunktet holdes ja, men de aller fleste avtaler kan reforhandles om det er nødvendig i arbeidslivet. Så selvsagt kan du spørre arbeidsgiver, det verste som skjer er at du får nei.

Det kommer jo an på omstendighetene. Selv kan jeg ta fri når jeg vil, men hvis jeg skulle være sommervikar ville jeg ikke laget bråk. Sjefene er stresset, og det er masse sykdom og fravær om sommeren og alle som jobber er ubrukelige. Da er det greiest å la være å mase om fri.

Skrevet
3 minutter siden, amativeReflection skrev:

Det kommer jo an på omstendighetene. Selv kan jeg ta fri når jeg vil, men hvis jeg skulle være sommervikar ville jeg ikke laget bråk. Sjefene er stresset, og det er masse sykdom og fravær om sommeren og alle som jobber er ubrukelige. Da er det greiest å la være å mase om fri.

Dette er noe helt annet enn "har du avtalt å jobbe må du jobbe" tanken fordi du her kommer med tilleggsinnformasjon til påstanden. Hvis TS vet at å be om fri er problematisk er det en ny vinkling, men hvis TS bare lurer på om det er greit å be om fri som ansatt sommervikar er svaret "ja, selvsagt er det greit å spørre" så lenge ikke kontrakten sier "ansatt uten muligheter for fri" som forøvrig ville vært en kontrakt som ikke er lovlig..

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke galt å spørre om fri i én dag selv om man er sommervikar. Heldigvis er ikke alle arbeidsgivere så firkantet som vedkommende i første innlegg gir uttrykk for. Uansett er å få et nei det verste som kan skje. 

Anonymkode: ee6dd...5a9

• Liker 1
Gjest Margit Spat
Skrevet

Det er ikke galt å spørre, men det er ikke sikkert at svaret blir ja. Det kommer an på om det er helt nødvendig at du er på jobb den dagen eller ikke; noe som igjen avhenger av arbeidsoppgaver, eventuelle vaktordninger osv osv

AnonymBruker
Skrevet

Årsaken til ønsket om en fridag kan være essensielt. Det er forskjell i å spørre om en fridag for å ta nødvendige undersøkelser på et sykehus, og å spørre om en fridag for å dra på  stranda.

Å spørre i god tid er alltid lurt.

Så spør, spør pent og vær forberedt på at du kan få 'nei dessverre' som svar.

Anonymkode: f3732...2a0

AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe galt i å spørre, men vær forberedt på et nei :) 

Anonymkode: 9ab9c...9f5

Gjest Margit Spat
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Årsaken til ønsket om en fridag kan være essensielt. Det er forskjell i å spørre om en fridag for å ta nødvendige undersøkelser på et sykehus, og å spørre om en fridag for å dra på  stranda.

Å spørre i god tid er alltid lurt.

Så spør, spør pent og vær forberedt på at du kan få 'nei dessverre' som svar.

Anonymkode: f3732...2a0

Når det gjelder det jeg har uthevet, så har man all mulig rett til å få fri. Leder kan ikke nekte en ansatt nødvendige helseundersøkelser. Fri til lege/spesialistundersøkelser spør man ikke om, dette melder man fra om til leder. 

Er enig i at man bør ta det opp i god tid, da. Enten det er fri man har rett til, eller fri man må be om. 

AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at jeg vil ha fri er at jeg har veldig lyst til å dra på helgetur med kjæresten, haha. Sånn sett så skjønner jeg godt om sjefen ikke vil gi meg fri, men han har sagt selv at vi er veldig godt bemannet nå. Jobber som driftstekniker, og vi er fire stykker på jobb de neste ukene. Denne uka var vi bare to, og det gikk helt fint. Så det skulle jo ikke være et problem, men tror egentlig at jeg hadde følt meg frekk om jeg spurte. 

Gjest puttee
Skrevet

Kan du ikke prøve å bytte vakten først?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, puttee skrev:

Kan du ikke prøve å bytte vakten først?

Har ikke noe vaktopplegg, alle er der fra åtte til fire.

Gjest puttee
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har ikke noe vaktopplegg, alle er der fra åtte til fire.

Okei :) Da kan du spørre om det er mulighet om du får en dag fri. Så lenge du er ydmyk og godtar et nei, så er der ingen problem å spørre :) 

Skrevet
52 minutter siden, Carrot skrev:

Dette er noe helt annet enn "har du avtalt å jobbe må du jobbe" tanken fordi du her kommer med tilleggsinnformasjon til påstanden. Hvis TS vet at å be om fri er problematisk er det en ny vinkling, men hvis TS bare lurer på om det er greit å be om fri som ansatt sommervikar er svaret "ja, selvsagt er det greit å spørre" så lenge ikke kontrakten sier "ansatt uten muligheter for fri" som forøvrig ville vært en kontrakt som ikke er lovlig..

Som sommervikar har du mulighet til å si ifra om at du trenger ferie før du blir ansatt.

Hvis du har avtalte tider, og ikke kjenner sjefen nok til at du vet det er greit risikerer du en gretten sjef. De er vant til å bli bedt om å få fri i hytt og pine.

Hvem har avtale om ferie i en kontrakt som sommervikar?

AnonymBruker
Skrevet

Det er ferietid og de fleste ønsker litt fri. Har hatt drøssevis med jobber og kan ikke huske en eneste gang jeg ikke har klart å ordne fri når jeg ønsket. Det er ikke en selvfølge, og jeg er alltid ydmyk, men det er som regel ikke så vanskelig og de fleste sjefer er greie. Jeg har heller ikke spurt på tider det åpenbart ikke går. 

På din jobb høres deg ikke ut som om det vil være noe problem i det hele tatt. Hvis dere kan være to, men er fire. Bare spør! Det skjer ikke noe verre enn at du får nei.

Anonymkode: 76a07...a58

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, amativeReflection skrev:

Som sommervikar har du mulighet til å si ifra om at du trenger ferie før du blir ansatt.

Hvis du har avtalte tider, og ikke kjenner sjefen nok til at du vet det er greit risikerer du en gretten sjef. De er vant til å bli bedt om å få fri i hytt og pine.

Hvem har avtale om ferie i en kontrakt som sommervikar?

Nå jobber jeg i et konsern så det er mulig vi har en annen standard, men våre vikarer fra (høyskole / universitet) får ferie om de ønsker det så langt det passer med oppgavene de har som ansatt. De fleste jobber da i to til tre mnd avhengig av studiet de går - så det er ikke slik at de ansettes som vikar for så å ta ferie i "hytt og pine", som forøvrig heller ikke er tema i tråden fra TS sin side. Så igjen drar du dette ut av kontekst og legger til egne antydninger. 

Når det ferie er loven klar: alle ansatte uansett stillingsprosent og art har krav på fire uker og en dag ferie og man kan kreve tre av ukene sammenhengende etter loven i hovedferieperioden som går mellom 1 juni og 30 september. I tillegg sier AML§ 11-5 (4) at elever under 18 år SKAL ha minst to uker ferie i skolens sommerferie. (dette i flg arbeidstilsynet og lovene)

Skrevet
Akkurat nå, Carrot skrev:

Nå jobber jeg i et konsern så det er mulig vi har en annen standard, men våre vikarer fra (høyskole / universitet) får ferie om de ønsker det så langt det passer med oppgavene de har som ansatt. De fleste jobber da i to til tre mnd avhengig av studiet de går - så det er ikke slik at de ansettes som vikar for så å ta ferie i "hytt og pine", som forøvrig heller ikke er tema i tråden fra TS sin side. Så igjen drar du dette ut av kontekst og legger til egne antydninger. 

Når det ferie er loven klar: alle ansatte uansett stillingsprosent og art har krav på fire uker og en dag ferie og man kan kreve tre av ukene sammenhengende etter loven i hovedferieperioden som går mellom 1 juni og 30 september. I tillegg sier AML§ 11-5 (4) at elever under 18 år SKAL ha minst to uker ferie i skolens sommerferie. (dette i flg arbeidstilsynet og lovene)

Lykke til med å få en god referanse hvis du krever 3 ukers ferie fra en sommerjobb uten å nevne at du skal ha dette før du blir ansatt.

Å be om ferie kan bli vondt mottatt, hvis man ikke vet man er på godfot med sjefen risikerer man å ikke få en referanse.

Å be om ferie før man blir ansatt er langt mer ryddig.

Skrevet
1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Lykke til med å få en god referanse hvis du krever 3 ukers ferie fra en sommerjobb uten å nevne at du skal ha dette før du blir ansatt.

Å be om ferie kan bli vondt mottatt, hvis man ikke vet man er på godfot med sjefen risikerer man å ikke få en referanse.

Å be om ferie før man blir ansatt er langt mer ryddig.

Vi gir gode referanser til våre vikarer fordi de gjør en god jobb. Referanser skal forøvrig kun si noe om når du var i arbeid og hva du utførte - ikke noe om evt ferie eller ikke. 

Ingen som opptrer proft i dag blir grinete om noen ber om fri. Og det er ikke alltid slik at man vet hva man trenger fri til når man ansettes. 

Det er ikke noe som tilsier at TS ikke bør spørre.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...