AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #1 Skrevet 2. juli 2017 Jeg er ikke så flink på dette med data, men skjønner at jeg bør sikkerhetskopiere filene mine. Jeg har ca 5 terrabyte med filer jeg kunne tenke meg å ta vare på. Betyr det at jeg må kjøpe 5 terrabyte med harddisk? Og hvor lenge vil dette vare i så fall? Hva skjer når jeg har 6 terrabyte med data jeg vil sikkerhetskoiere. Må jeg da kjøpe mer lagringsplass? Enkelt sagt, må jeg hele tiden passe på at jeg har dobbelt med lagringsplass? Anonymkode: f1857...6ee
ajarRun Skrevet 2. juli 2017 #2 Skrevet 2. juli 2017 Dobbelt holder ikke. Hvis du ikke er kompetent med datamaskiner og nettverk bør du kjøpe en backuptjeneste. Enkelte av disse lar deg sende inn en harddisk for backup. Eventuelt kan du begynne å laste opp etter en prioritert rekkefølge. Hvis du mot formodning skal ha egen backup bør den være automatisk, og du bør ha den på tre lokasjoner: En som er hjemme eller i umiddelbar nærhet. En som er innenfor kjørbar distanse men utfor nabolaget ditt En som er langt unna Den som er hjemme gir deg sikkerhet mot feil du gjør, mot ødelagt utstyr og harddiskhavari. Den er rask å gjenopprette fra. Innenfor kjørbar distanse sikrer mot ras, tyveri (hvis noen stjeler datamaskinen din napper de med annet utstyr i hjemmet), lynnedsslag, og brann. En sint ekskjæreste vil også ha det vanskeligere med å sabotere denne. Den langt unna sikrer mot større naturkatastrofer, strømbrudd og væpnede konflikter. Denne bruker du hvis du må evakuere. I tillegg er det bra med minst tre for å være sikret dersom to av stedene slutter å fungere. Hvis det du skal ta backup av er filmer og serier og musikk som kan gjenskapes holder det med en eksterndisk du slenger fra deg i et annet rom. Er det bilder og dokumenter som ikke kan gjenskapes trenger du skikkelig bakcup.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #3 Skrevet 2. juli 2017 Ok. Takk for svar. Jeg fikk inntrykk av at dette var lett. Men ingen nevner at man må kjøpe inn utstyr til tusenvis av kroner og eventuelt abonnementsutgifter. Jeg får brenne det viktigste på dvd. Blir billigere. Og bare ta sjansen på resten. Anonymkode: f1857...6ee
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #4 Skrevet 2. juli 2017 5 TB er over 1000 DVDer, så det blir litt mye jobb. Et alternativ er blu-ray, men det enkleste er en stor harddisk som du lagrer utenfor hjemmet der datamaskinen er til vanlig. Du kan evt. lagre det viktigste som endres ofte på DVD. Anonymkode: 634e5...79f
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #5 Skrevet 2. juli 2017 En 8TB ekstern disk gir for øvrig mest for pengene, den rimeligste koster ca 2400 + frakt. Det er ikke noen vits i å kjøpe en av de dyrere, de har neppe bedre holdbarhet. Anonymkode: 634e5...79f
stan Skrevet 2. juli 2017 #6 Skrevet 2. juli 2017 Det kommer an på hvilket sikkerhetsnivå du ønsker. Jeg kjører backup både til en harddisk i nettverket hjemme og til en skylagringstjeneste. Da har jeg filene selv om huset brenner.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #7 Skrevet 2. juli 2017 3 minutter siden, stan skrev: Det kommer an på hvilket sikkerhetsnivå du ønsker. Jeg kjører backup både til en harddisk i nettverket hjemme og til en skylagringstjeneste. Da har jeg filene selv om huset brenner. Hvor mye penger koster det for deg å sikkerhetskopiere på denne måten? Anonymkode: f1857...6ee
stan Skrevet 2. juli 2017 #8 Skrevet 2. juli 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye penger koster det for deg å sikkerhetskopiere på denne måten? Anonymkode: f1857...6ee Jeg bruker noe som heter Jottacloud, og koster 590 kr i året. Med uendelig kapasitet, og flere pc'er. Det er et norsk selskap, filene er lagret i Norge, om det betyr noe. Første gang man kjører tjenesten på en maskin driver den å laster opp kontinuerlig i noen dager. Men det er lett å styre hvor mye kapasitet den har lov til å bruke. Når alt er kopiert merker man ikke at den jobber. Vanligvis tar det bare sekunder før nye filer er kopiert. Det er fint å kunne logge seg på hvor som helst i verden, og hente ut filer. Den er heller ikke blokkert i noen land slik som tjenestene til Google og Microsoft.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #9 Skrevet 2. juli 2017 Med 5TB bør du sjekke hvilken opplastingshastighet du har før du vurderer nettlagring. Hvis du f.eks. har 10 Mbit/s vil det ta minst 50 dager å synkronisere første gang. Anonymkode: 634e5...79f
EnLøk Skrevet 3. juli 2017 #10 Skrevet 3. juli 2017 Det optimale er som amativeReflection sier. Poenget med backup er at det skal overleve når det værste tilfellet er ute. Feks brann hjemme. Da hjelper det lite å ha en harddisk stående ved siden av pc-en din Jeg har en 6TB Nas med "redundanse" som sikrer store hvis en av harddisken ryker, så ligger alt sammen på den andre harddisken. Samt at jeg har det viktigste (CV, attester, bilder og andre dokumenter) liggende på en sky tjeneste. Google sin gir deg 15 GB gratis mener jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå