Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var visst mange nabo-tråder fra før, men jeg må få dette ut. Tydelig at sommeren er tid for irritasjon fra naboer.

Jeg har akkurat flyttet til et sameie, og bor i tredje etasje med innglasset veranda. Da jeg kjøpte leiligheten hadde den stått tom i tre måneder, og jeg reagerte på kraftig gammel røyklukt, omtrent som et askebeger, i leiligheten. Tidligere eier sa at han ikke hadde røykt inne, noe jeg ikke trodde på, men tenkte at et par strøk maling kom til å fikse den gamle tobakkslukten, og det gjorde det. 

Nå har jeg flyttet inn, og kan ikke ta i bruk min nye fine veranda. Naboen sitter ute på sin innglassede veranda og røyker til alle døgnets tider. Røyken går rett opp til meg. Jeg må ha alle vinduer stengt på den siden hvor verandaen er, og selv da siver røyklukten inn på verandaen og leiligheten. Plutselig skjønte jeg hvor den gamle, sure tobakkslukten må ha kommet fra, for det er ganske uutholdelig. Det svir i nesa og brystet, og jeg sitter for det meste på soverommet på andre siden av leiligheten, med vinduet åpent. Mye av gleden med ny leilighet er helt borte.

Jeg trenger noen råd om hva jeg kan gjøre. Jeg tipper det ikke blir særlig populært å be om at de går helt ut og røyker, men tror dere man kan be om feks fast røyketid? Kanskje at de ikke røyker på verandaen fra 12-22? Eventuelt at de røyker på andre siden av leiligheten, slik at jeg også kan bruke min veranda? Jeg har ikke lyst til å legge meg ut med naboene, men jeg vil så klart ha et levelig innemiljø, så har dere noen råd? 

Jeg er desperat. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke nekte folk å røyke på egen veranda. 

Anonymkode: ea706...43d

• Liker 31
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke nekte folk å røyke på egen veranda. 

Anonymkode: ea706...43d

Nei, jeg vet det. Derfor spør jeg hvordan jeg skal gå fram, slik at jeg også kan bruke min veranda og ha et røykfritt hjem. Har du noen forslag?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei du kan ikke innskrenke hva naboen velger å gjøre på egen veranda så lenge vedkommende følger borettslagets reglement. Å be om røyketider er jo helt latterlig. 

Plages du så mye får du flytte. Her hvor jeg bor kommer det bådr plagsom røykelukt inn gjennom viftene og matlukt men man kan ikke nekte folk å røyke eller lage mat i eget hjem. Tåler man det ikke får man flytte til hus uten naboer, sånn er det desverre

Anonymkode: 1416b...afd

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Manolo skrev:

Nei, jeg vet det. Derfor spør jeg hvordan jeg skal gå fram, slik at jeg også kan bruke min veranda og ha et røykfritt hjem. Har du noen forslag?

Skaffe bedre isolert glassveranda? Sette opp vifte som blåser røyken motsatt vei? Flytte. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Om de har to verandaer på hver side av leiligheten går det jo an å etter å ha fått en vennlig relasjon med nabo å fortelle at du plages og spørre om de ikke kan bruke den andre verandaen til røyking, det er innafor.  men du kan virkelig ikke be de om å gå helt ut eller vekk om de bare har den verandaen. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er så sensitiv kan du ikke bo slik du gjør. 

Måten du beskriver dette på er helt ekstrem.

Anonymkode: 88167...d48

• Liker 25
Gjest Cicero
Skrevet

Du kan alltids spørre pent, men det er det som er ulempen med å bo sammen med andre. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om de har to verandaer på hver side av leiligheten går det jo an å etter å ha fått en vennlig relasjon med nabo å fortelle at du plages og spørre om de ikke kan bruke den andre verandaen til røyking, det er innafor.  men du kan virkelig ikke be de om å gå helt ut eller vekk om de bare har den verandaen. 

Jeg synes det er veldig rart at det er så lite forståelse for noe så sjenerende som tobakksrøyk. Jeg regner med de sitter på verandaen og røyker fordi de ikke vil ha røyk i leiligheten. Hvor tror de at røyken deres går? Den går jo rett opp til meg. I tillegg er passiv røyking helseskadelig. 

Det er ikke to verandaer her. Det er veranda på den ene siden, på den andre er det vinduer. Jeg har ikke tenkt å flytte, jeg har akkurat flyttet inn! 

Er det virkelig sånn at man er nødt til å få hele sin hjemmetilværelse forpestet av tobakk, og man har ikke lov til å si noe? Hva hvis noen grillet på verandaen sin med jevne mellomrom i løpet av dagen? La oss si mellom 15-20 ganger. 

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

kjøp deg vifte eller et hus :fnise:

Anonymkode: fdbed...472

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er så sensitiv kan du ikke bo slik du gjør. 

Måten du beskriver dette på er helt ekstrem.

Jeg er ikke spesielt sensitiv. Jeg har aldri opplevd noe sånt som dette før. Tobakksrøyk er ubehagelig og helseskadelig, men det er tydeligvis de som ikke røyker som skal ta den støyten. 

Røyk forsvinner ikke i ingenting, den går et sted, og i dette tilfellet er det opp i min leilighet. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor også sånn, men jeg har kun vinduer på den siden av huset som det røykes på så jeg får ikke luftet uten å slippe inn røyken. Jeg har teipet igjen alle lufteventiler og rundt alle vinduene, og det hjalp en del. Prøver å være hjemme så lite som mulig. Jeg har astma, så blir ganske dårlig hvis det blir for mye røyk. 

Anonymkode: 1ba77...98b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Manolo skrev:

Jeg er ikke spesielt sensitiv.

Baser på denne tråden, jo.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Manolo skrev:

Jeg synes det er veldig rart at det er så lite forståelse for noe så sjenerende som tobakksrøyk. Jeg regner med de sitter på verandaen og røyker fordi de ikke vil ha røyk i leiligheten. Hvor tror de at røyken deres går? Den går jo rett opp til meg. I tillegg er passiv røyking helseskadelig. 

Det er ikke to verandaer her. Det er veranda på den ene siden, på den andre er det vinduer. Jeg har ikke tenkt å flytte, jeg har akkurat flyttet inn! 

Er det virkelig sånn at man er nødt til å få hele sin hjemmetilværelse forpestet av tobakk, og man har ikke lov til å si noe? Hva hvis noen grillet på verandaen sin med jevne mellomrom i løpet av dagen? La oss si mellom 15-20 ganger. 

De bruker nok verandaen til å røyke på fordi det er kontraktbrudd å røyke inne, eller kanskje fordi de har barn. Eller kanskje fordi de ikke vil ha røyken i leiligheten sin. Inne blir den hengende i timesvis og til og med dagevis, ute er den forsvunnet ila de minuttene det tar å røyke den opp. Du kan ikke sammenligne tynn tobakksrøyk med røyk fra grill og selv grilling må folk da få gjøre på verandaen sin iblandt. Skjønner at du irriterer deg mye over den røyken men det tar fem minutter å røyke en røyk så da får du heller gå inn fra balkongen om det plager deg så mye. Desverre er røyk lovlig i samfunnet og derfor kan du ikke si noe på det..

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei du kan ikke innskrenke hva naboen velger å gjøre på egen veranda så lenge vedkommende følger borettslagets reglement. Å be om røyketider er jo helt latterlig. 

Plages du så mye får du flytte. Her hvor jeg bor kommer det bådr plagsom røykelukt inn gjennom viftene og matlukt men man kan ikke nekte folk å røyke eller lage mat i eget hjem. Tåler man det ikke får man flytte til hus uten naboer, sånn er det desverre

Dette

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor også sånn, men jeg har kun vinduer på den siden av huset som det røykes på så jeg får ikke luftet uten å slippe inn røyken. Jeg har teipet igjen alle lufteventiler og rundt alle vinduene, og det hjalp en del. Prøver å være hjemme så lite som mulig. Jeg har astma, så blir ganske dårlig hvis det blir for mye røyk. 

Da må du jo se om du kan flytte. Det er jo det beste for deg

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper det kommer en dag hvor det ikke er lov til å røyke på balkonger eller ut vinduer hvis det er til sjenanse for naboer. De er i gang med et sånt byggeprosjekt i Bærum nå, hvor kjøpere må skrive under på at de ikke skal røyke på balkongen. Det hadde vært noe.

Leste også at noen uteserveringer i Bergen har røykeforbud denne sommeren, så det skjer ting. 

Jeg sitter og håper på at naboen drar på en skikkelig lang sommerferie, men tviler, ettersom dama er gravid. 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Manolo skrev:

Jeg håper det kommer en dag hvor det ikke er lov til å røyke på balkonger eller ut vinduer hvis det er til sjenanse for naboer. De er i gang med et sånt byggeprosjekt i Bærum nå, hvor kjøpere må skrive under på at de ikke skal røyke på balkongen. Det hadde vært noe.

Leste også at noen uteserveringer i Bergen har røykeforbud denne sommeren, så det skjer ting. 

Jeg sitter og håper på at naboen drar på en skikkelig lang sommerferie, men tviler, ettersom dama er gravid. 

Å dampe og røyke på en innglasset veranda fører til at barnet er utsatt for passiv røyking og vil bli utsatt for det så lenge det bor i røykfylte omgivelser. Jeg føler med både deg og barnet. At de ikke klarer å slutte selv når hun er gravid, sier en god del. 

Du kan snakke med eierskifteforsikringsselskapet ditt og si at dette er et problem du burde fått beskjed om. Ikke minst fordi du gjorde oppmerksom på røyklukt uten å få informasjon. Kanskje du kan heve kjøpet. Jeg kan ikke reglene for den slags, men som sagt ville jeg tatt en prat med dem. At forrige eier flyttet pga røyklukt, skal du ikke se bort fra. 

Lykke til :hug:

Anonymkode: 77357...81f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke så mye råd å komme med TS annet enn at jeg forstår hvordan det oppleves. Misliker det sterkt selv siden det er plagsomt når røyken trekker inn i leiligheten og lukta setter seg.

Anonymkode: f3a20...ed9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Utrolig mange frekke svar i denne tråden. Dessverre er det ikke noe du kan gjøre med dette, bare prøv å lukke vinduene osv når de røyker. Jeg har det samme problemet, men jeg bare lufter så mye at røyken blir "luftet ut" av min leilighet nå han er ferdig å røyke. Setter på kjøkkenviften, åpner alle vinduene, åpner verandadøren osv i lang tid slik at alt kommer ut. Han som er under oss røyker vel et par ganger om dagen så det er ikke så ille at jeg ville flyttet pga. det :)

Anonymkode: b0fd2...88d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...