Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For noen dager siden ble en venninne av meg bedt om å kle på seg, da hun solte seg toppløs på Tjuvholmen, fordi det var krenkende (av badevakten).

Er det virkelig et problem? På en måte skjønner jeg at folk har seksualisert bryst, men det å bli bedt om å kle på seg er jo også krenkende for folk som soler seg toppløs (som min venninne): og ikke ser på det som noe mer enn at damer har større bryster enn menn.

Anonymkode: 42f65...2fb

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absurd. Hun burde sende en klage til arbeidsgiver.

Jeg synes forøvrig at det burde bli lov å være naken over alt alltid. Å tvinge folk til å kle på seg er absurd.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg aldri på offentlige strender lengre, men å sole seg toppløs var jo noe alle jenter gjorde når jeg var i tenårene på 80-tallet, har det virkelig blitt sånn?

Anonymkode: 02513...fe3

• Liker 11
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg kunne ikke brydd meg mindre, men jeg forholder meg også til regler der jeg ferdes. I dette tilfellet har dere fått beskjed om at det ikke er greit på Tjuvholmen så da lar dere være.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg aldri på offentlige strender lengre, men å sole seg toppløs var jo noe alle jenter gjorde når jeg var i tenårene på 80-tallet, har det virkelig blitt sånn?

Anonymkode: 02513...fe3

90-tallet også i Oslo.

Skjønner ikke hvorfor det er slutt på det :/

• Liker 3
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Noen plasser har de regler. for toppløshet. det skal respekteres, mener jeg. Selv kunne jeg ikke brydd meg det spor om noen solte seg toppløs.

AnonymBruker
Skrevet

Men det står jo ingen sted om at det er en regel? På Tjuvholmen altså. 

Til og med jeg, som ikke solte meg toppløs, følte meg krenket.

Var på pride i går, hvor flere (av alle kjønn) gikk toppløse. Midt i byen. Ser ikke hvordan det er OK, mens ikke på stranden?

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Krenket? fordi du blir bedt om å kle på deg? Ta deg en bolle. Det må bli slutt på denne krenkelseskonkurransen der det bare handler om hvor mye man kan greie å bli krenket av.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det står jo ingen sted om at det er en regel? På Tjuvholmen altså. 

Til og med jeg, som ikke solte meg toppløs, følte meg krenket.

Var på pride i går, hvor flere (av alle kjønn) gikk toppløse. Midt i byen. Ser ikke hvordan det er OK, mens ikke på stranden?

Da burde de blitt arrestert eller bøtelagt :)

Anonymkode: fc215...6f9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Krenket? fordi du blir bedt om å kle på deg? Ta deg en bolle. Det må bli slutt på denne krenkelseskonkurransen der det bare handler om hvor mye man kan greie å bli krenket av.

Da burde de blitt arrestert eller bøtelagt :)

Anonymkode: fc215...6f9

Jaha? Vel, det ble de ikke, derimot sto politiet og delte ut kondomer, glidemiddel og smil :) 

Er ingen "krenkelsekonkurranse", men derimot diskusjon om kroppen din er en synd eller ei, spesielt bryst: da menn kan sprade rundt uten at noen en gang løfter en finger.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har solt meg toppløs mange ganger, men ville nok ikke gjort det på Tjuvholmen.

Nå jobber jeg på Aker Brygge så Tjuvholmen er "jobb" for meg, og det ville føles helt unaturlig. Selv om jeg skjønner at noen ser på det som ferie, så er det i sentrum og i nærheten av kontorlokaler, så jeg forstår godt at de har noen regler.

Anonymkode: 325e8...6cb

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Hvem eier stedet? Hvis det er ute , offentlig og åpent tilgjengelig kan neppe en vakt forby dette. Er det privat kan de ha de reglene de vil og kreve at du må være toppløs, forby toppløshet eller kreve at man bare bruker orange bikinier. Er det offentlig og lukket som Frognerbadet eller Tøyenbadet er det vi som bestemmer dette via politikerne.

Jeg hadde vel uansett spurt hvem som hadde bestemt dette og hvem som ble krenket på hvilken måte.

Og selvfølgelig er det en krenkelse av den som ønsker å sole seg toppløs hvis man f.eks. gjør forskjell på rase, religion, kjønn o.s.v.

Anonymkode: 1d4be...2a0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har solt meg toppløs mange ganger, men ville nok ikke gjort det på Tjuvholmen.

Nå jobber jeg på Aker Brygge så Tjuvholmen er "jobb" for meg, og det ville føles helt unaturlig. Selv om jeg skjønner at noen ser på det som ferie, så er det i sentrum og i nærheten av kontorlokaler, så jeg forstår godt at de har noen regler.

Enig. Stranda, ens egen balkong/hage og lignende er greit. Tjuvholmen er derimot midt i byen og da kan man holde bikinitoppen på.

Anonymkode: 44300...766

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, amativeReflection skrev:

90-tallet også i Oslo.

Skjønner ikke hvorfor det er slutt på det :/

Grunnen er at kvinner ikke har praktisert en rettighet de opparbeidet. Når kvinner sjelden soler seg toppløs så vil folk i større grad oppleve det som uvant, uanstendig og dermed reagere negativt. Akkurat det samme er det med mannlig toppløshet. I Norge fikk menn retten til å sole seg toppløse på offentlige strender i 1927 etter lenger tids kamp. Hvis menn sluttet å sole seg toppløse ville det også etterhvert blitt uvant, ansett som uanstendig og etterhvert blitt ulovlig. Dette har kun med tilvenning å gjøre og det ligger ikke noe rasjonelt bak dette. 

• Liker 5
Gjest Cicero
Skrevet

Er det så vanskelig å holde bikinien på til man er i sin egen hage eller langt uti skauen, da? Liker å sole meg toppløs jeg også men herregud, det er grenser for hvor mye man skal la seg krenke. At det er en forskjell på manne- og damebryst er da åpenbart for de fleste, de fleste mannfolk tenner langt mer på å se pupper enn damer gjør på å se en manns brystkasse. Så klart er det seksualisert av samfunnet også men det er ikke som om det er noe vi bare har dratt ut av ræva. 

Skrevet
1 minutt siden, Cicero skrev:

Er det så vanskelig å holde bikinien på til man er i sin egen hage eller langt uti skauen, da? Liker å sole meg toppløs jeg også men herregud, det er grenser for hvor mye man skal la seg krenke. At det er en forskjell på manne- og damebryst er da åpenbart for de fleste, de fleste mannfolk tenner langt mer på å se pupper enn damer gjør på å se en manns brystkasse. Så klart er det seksualisert av samfunnet også men det er ikke som om det er noe vi bare har dratt ut av ræva. 

Hvordan krenker pupper deg?

Det er jo lov å amme to personer, og det synes jeg er langt mer titulerende.

Gjest Cicero
Skrevet
Akkurat nå, amativeReflection skrev:

Hvordan krenker pupper deg?

Det er jo lov å amme to personer, og det synes jeg er langt mer titulerende.

Jeg blir ikke krenka av pupper, kommentaren min var rettet av de som lager oppstyr over at de ikke får lov til å sitte toppløs på offentlige strender. 

Skrevet
Akkurat nå, Cicero skrev:

Jeg blir ikke krenka av pupper, kommentaren min var rettet av de som lager oppstyr over at de ikke får lov til å sitte toppløs på offentlige strender. 

Å kreve at vi dekker til kroppen er en krenkelse, uansett hvilken del. Det burde være en absolutt rett til å ikke være påkledd. Land vi ikke vil sammenlignes med krever at folk kler på seg og dekker til ansiktet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Cicero skrev:

Kvinnebryst er først og fremst seksualisert fordi menn sjelden ser de utenom i seksuelle sammenhenger. Dermed gir det menn en assosiasjon og forventning om sex. Hvis kvinner gikk toppløse like ofte som menn ville de være omtrent like seksualiserte. Hvis menn måtte dekke brystet ville kvinner oftere tenke på sex når de en sjelden gang så et mannebryst.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kvinnebryst er først og fremst seksualisert fordi menn sjelden ser de utenom i seksuelle sammenhenger. Dermed gir det menn en assosiasjon og forventning om sex. Hvis kvinner gikk toppløse like ofte som menn ville de være omtrent like seksualiserte. Hvis menn måtte dekke brystet ville kvinner oftere tenke på sex når de en sjelden gang så et mannebryst.

Er det et mål at bryster skal være "avseksualisert"? Jeg synes bare det er fint at noe er intimt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, Cicero skrev:

Ingen lager oppstyr, men prøver å ha en diskusjon, akkurat som alle andre emner på kvinneguiden. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...