AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #1 Skrevet 2. juli 2017 Hei! Noen som har vært i Split som har noen gode forslag til hva man kan gjøre i Split og rundt i området (dagsturer også)? Alle forslag tas i mot med stor takk! Anonymkode: aa4b1...95c
caroprins Skrevet 2. juli 2017 #2 Skrevet 2. juli 2017 Foruten å utforske Split som er en nydelig by å være i så kan man ta båtene over til forskjellige øyene som Brac og Hvar å besøke disse. Har dere tid og anledning så er en tur til Dubrovnik også noe jeg vil anbefale. Ellers så er Krka nasjonalpark og Mostar i Bosnia flotte turer å få med seg. Så kan man ta lokalbusser til Makarska . Koselig by et og. Ellers så kan man bade, shoppe, spise god mat på mange forskjellige restauranter og barer nyte livet. Gled dere. Kom hjem derfra for 3 uker siden og hadde gjerne reist ned igjen imorgen hvis jeg hadde hatt mere ferie.
frk.bie Skrevet 4. juli 2017 #3 Skrevet 4. juli 2017 Vi vurderer kroatia selv, men er så usikker på hvor en bør dra. Har dere noen tips? Hotell osv? *kupper tråden*
caroprins Skrevet 4. juli 2017 #4 Skrevet 4. juli 2017 Nå har jeg vært mye rundt på Makarskarivieraen og synes det er flott nesten uansett hvor jeg er. Ønsker man er litt større by så velger man seg Split. Ønsker man en litt mindre by så velger man seg Makarska og ellers så er der nok av små koselige steder og småbyer langs hele strekningen. Velger man Brac eller Hvar så må man beregne ca en times båttur fra fastlandet for å komme ut til disse øyene. Personlig så trives vi veldig godt i Baska Voda og hotel Horizont. Passelig liten by med det man trenger og gode bussforbindelse til Makarska om man ønsker forandring. Reiser man med charter så har de flere fine utflukter man kan bli med på og.
H80 Skrevet 4. juli 2017 #5 Skrevet 4. juli 2017 Det er fint å seile fra Split og rundt på øyene. Om man ikke kan seile eller mangler sertifikater, kan man leie seilbåt med skipper. Om man ikke har mye penger er det kanskje mer aktuelt å reise flere par sammen.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #6 Skrevet 4. juli 2017 Jeg skal til Hvar med en venninne i sommer, og vi ønsker å dra ut med båt. Er det lurt å booke dette i forveien, eller hvordan funker det? Anonymkode: ff18d...5d2
H80 Skrevet 4. juli 2017 #7 Skrevet 4. juli 2017 Tenker du på å chartre en båt, eller ta ferja til Hvar?
tirben Skrevet 5. juli 2017 #8 Skrevet 5. juli 2017 Jeg har feriert i Split området mange ganger. Elsker Split, men hadde nok ikke giddet å være der hele ferien!. Min absolutt favoritt er Hvar. Fortrinnsvis byen Hvar. For å komme til Hvar, tar man ferje fra Split. På Hvar finnes det flere hoteller, men vi har alltid bodd privat. Det er veldig vanlig i Kroatia. Folk leier ut leiligheter, rom i sommersesongen. Det er en flott måte å feriere på. Hvar er en nydelig øy som bla er kjent for lavendelduften sin. Vokser masse lavendel der og hele øya dufter av det! Fra Hvar kan man også ta utflukter til andre øyer, som feks Brač, som noen nevnte her. Det er en fin dagstur, men vil ikke anbefale å tilbringe hele ferien på Brač da det er en kjedeligere øy. Lite som foregår der på kvelden, og selv om de har en fin strand, så oppveier det ikke. Trogir er et annet fint sted på fastlandet. Bare noen kilometer fra Split, ligger denne nydelige middelalderbyen. Der kan man også feriere og leie seg inn hos private. Dette er en nydelig by, som faktisk minner om gamlebyen på Hvar. Selv ville jeg styrt unna Dubrovnik. Det er ikke på langt nær så koselig som de andre stedene. Masse turister og servicen er ikke som de andre stedene i Kroatia. Dessuten er det et godt stykke unna Split. Du trenger ikke booke båtbillett før du ankommer.
Eske Skrevet 16. juni 2018 #9 Skrevet 16. juni 2018 På 5.7.2017 den 8.03, tirben skrev: Jeg har feriert i Split området mange ganger. Elsker Split, men hadde nok ikke giddet å være der hele ferien!. Min absolutt favoritt er Hvar. Fortrinnsvis byen Hvar. For å komme til Hvar, tar man ferje fra Split. På Hvar finnes det flere hoteller, men vi har alltid bodd privat. Det er veldig vanlig i Kroatia. Folk leier ut leiligheter, rom i sommersesongen. Det er en flott måte å feriere på. Hvar er en nydelig øy som bla er kjent for lavendelduften sin. Vokser masse lavendel der og hele øya dufter av det! Fra Hvar kan man også ta utflukter til andre øyer, som feks Brač, som noen nevnte her. Det er en fin dagstur, men vil ikke anbefale å tilbringe hele ferien på Brač da det er en kjedeligere øy. Lite som foregår der på kvelden, og selv om de har en fin strand, så oppveier det ikke. Trogir er et annet fint sted på fastlandet. Bare noen kilometer fra Split, ligger denne nydelige middelalderbyen. Der kan man også feriere og leie seg inn hos private. Dette er en nydelig by, som faktisk minner om gamlebyen på Hvar. Selv ville jeg styrt unna Dubrovnik. Det er ikke på langt nær så koselig som de andre stedene. Masse turister og servicen er ikke som de andre stedene i Kroatia. Dessuten er det et godt stykke unna Split. Du trenger ikke booke båtbillett før du ankommer. Vi (rolig kjærestepar i slutten av tyveårene) har flybilletter til og fra Split med ei uke til disposisjon, har du lyst til å komme med noen anbefalinger? Vi har booket ei leilighet i Split for hele uka, men den kan avbestilles dersom vi finner noe annet aktuelt/flere steder vi vil bo*. Vi har lyst til å kose oss og stresse ned så vi vil ikke bruke hele ferien på farting, men vi vurderer å kanskje dele opp uken på to ulike "baser", samt ta noen utflukter fra Split (vurderer både Hvar og Bol på Brac). Noen forslag til oss? (*Måtte bare sikre oss den siden det er under en måned fra bestilling til avreise og det er lite bosteder tilgjengelig, og vi ikke har lyst til å bruke så mye penger på å bo. Derfor greit å ha et rimelig og godt alternativ i bakhånd dersom "oppdeling" blir for dyrt.)
tirben Skrevet 17. juni 2018 #10 Skrevet 17. juni 2018 9 timer siden, Eske skrev: Vi (rolig kjærestepar i slutten av tyveårene) har flybilletter til og fra Split med ei uke til disposisjon, har du lyst til å komme med noen anbefalinger? Vi har booket ei leilighet i Split for hele uka, men den kan avbestilles dersom vi finner noe annet aktuelt/flere steder vi vil bo*. Vi har lyst til å kose oss og stresse ned så vi vil ikke bruke hele ferien på farting, men vi vurderer å kanskje dele opp uken på to ulike "baser", samt ta noen utflukter fra Split (vurderer både Hvar og Bol på Brac). Noen forslag til oss? (*Måtte bare sikre oss den siden det er under en måned fra bestilling til avreise og det er lite bosteder tilgjengelig, og vi ikke har lyst til å bruke så mye penger på å bo. Derfor greit å ha et rimelig og godt alternativ i bakhånd dersom "oppdeling" blir for dyrt.) Jeg ville absolutt delt opp, og tatt noen dager på Hvar. Ta ferja fra Split til Hvar by. Der lan dere leie dere inn privat, og bo sentralt i byen. Hvar er mye mer sjarmerende enn Braç. Braç er mest kjent for stranden Zlatni Rat i Bol, men bortsett fra den, har ikke Bol så mye å tilby. Mens Hvar derimot, er et sjarmerende sted! Gamle middelalder bygninger, gode spisesteder, masse barer, og enkelt å enten gå på stranda i byen eller ta badebåt til en liten øy. Det er også koselig å bare gå å kikke i små butikker eller boder om kvelden. Tror dere kommer til å kose dere veldig der. Split er også en hyggelig by, så hvis dere kombinerer Split og Hvar, får dere det kjempefint. Dere kan jo eventuelt beholde leiligheten i Split og bare ta en overnatting eller to på Hvar midt i uka, og så har dere begynnelsen og slutten av ferien i Split. Kan være lurt å bruke badesko i Kroatia, da det er mye kråkeboller der! Gjør veldig vondt om man tråkker på en! Ellers er vannet krystallklart og man ser flere meter ned. Kos dere masse!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå